Typ monitora a zdrowie

1. Data: 2002-11-16 11:43:56

Temat: Typ monitora a zdrowie
Od: "Roman" <r...@r...com> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie z zakresu ergonomii. Jestem programista i spedzam przy
komputerze minimum 8 godzin dziennie. Pracuje w rozdzielczosci 1024x768.
Chcialbym kupic nowy monitor i zastanawim sie, czy lepszy dla zdrowia
bedzie:

15-calowy monitor LCD, ktory jak wiadomo nie wydziela zadnego promieniowania
i chyba az tak nie meczy oczu,
czy
19-calowy, typowy monitor kineskopowy (CRT), na ktorym tekst bedzie wyraznie
wiekszy, a wiec latwiejszy do odczytania.

Co radzicie? Prosze o odpowiedz na grupie.

2. Data: 2002-11-16 12:31:43

Temat: Re: Typ monitora a zdrowie
Od: "Marcin 'Cooler' Kuliński" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman" <r...@r...com> napisał w wiadomości
> [...]
> bedzie:
>
> 15-calowy monitor LCD, ktory jak wiadomo nie wydziela zadnego

Wszystko zalezy od charakteru Twojej pracy. Panele lcd maja te przykra
wlasciwosc, ze ich szybkosc czasu reakcji na zmiany w obrazie rzadko
przekracza 30 Hz, przez co zauwazalne jest wyrazne smuzenie przy szybkich
zmianach na ekranie. Szczegolnie dokuczliwe i meczace jest to w przypadku
obrazu kontrastowego, np. biale tlo i czarny tekst (praca z
edytorem/procesorem tekstu). Nie nalezy jednak mylic tego zjawiska z
czestotliwoscia odswiezania monitorow crt - obraz "w spoczynku" jest na
panelu doskonale stabilny i nie podlega procesowi odswiezania.

> czy
> 19-calowy, typowy monitor kineskopowy (CRT), na ktorym tekst bedzie
wyraznie
> wiekszy, a wiec latwiejszy do odczytania.

Za cene przecietnego lcd 15 cali (1500 do 2000 zl) powinienes kupic
doskonalej jakosci crt 17", ktory bedzie dawal ostry obraz w 1024x768 przy
sensownym odswiezaniu, np. 100 Hz (bez przeplotu oczywiscie...). Wazne jest
jedynie sprawdzenie konkretnego egzemplarza przed zakupem, gdyz zdazaja sie
niestety drastyczne roznice w jakosci obrazu w obrebie jednego modelu :/ 19
cali to juz chyba troche overkill dla tej rozdzielczosci, ale w sumie czemu
nie? Wieksze rozmiary nadaja sie jedynie do zadan specjalnych, gdzie
parametrem krytycznym jest powierzchnia ekranowa - ze wzgledu na katowe
rozmiary obszaru ostrego widzenia czlowiek nie jest w stanie kontrolowac w
danej chwili calej zawartosci ekranu. To troche tak, jakbys usiadl przy
"pietnastce" w odleglosci 20 cm. Poza tym istnieje pewna graniczna wielkosc
rozmiaru czcionek (rowniez ekranowych), powyzej ktorej tekst jest do
odczytania trudniejszy - maleje szybkosc rozpoznawania znakow i wyrazow.

Pozdrawiam,
Cooler

3. Data: 2002-11-16 12:52:12

Od: "Piotr Gadecki" <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Polecam mimo wszystko monitor LCD.
Nie meczy oczu, po dluzszej pracy nie ma problemu z lzawieniem czy wrazeniem
suchych oczu. Jezeli nosisz okulary to tym bardziej polecam LCD.
Ja osobiscie mialem przyjemnosc przez pewnie czas pracowac z LCD i roznica
byla znaczaca, dla oczu oczewiscie. Moglem przed komputerem siedziec i 18
godzin i nic zadnego zaczerwienienia oczu, czy lazwienia itd.

Pozdrawiam,

Piotr "Peternet" Gadecki

4. Data: 2002-11-16 14:08:01

Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Z pewnocia masz racje, ze monitory LCD zastapia szklane.
Ale na to trzeba jednak czasu i nadejscia takiego dnia, w ktorym cena
monitorow LCD bedzie nizsza niz szklanych CRT.
I nastapi to zapewne za 1-2 lata i chyba warto poczekac na dobrej
jakosci monitory LCD niz kupowac cos tanszego, ale gorszej jakosci.
W MediaMarkcie masz wlaczone do testow ok. 10-15 roznych monitorow LCD i
nistety wrazenia przy ogladaniu multimediow sa zniechecajace.
Obraz telewizyjny nie jest ciagly, ale poszarpany na klatki.
Tlumacza to zla jakoscia sygnalu TV, ale co widac to widac i trudno
liczyc na poprawe jakosci z innym kompem w domu.
Poza tym jak juz kupowac LCD to min. 17" a tutaj ceny markowych sa w
przedziale 3000-4000 zl, zatem 3-4 x drozej od szklanych.

Zatem warto poczekac jeszcze rok, dwa i kupic dobra jakosc niz teraz
przesiadac sie z lepszego, wiekszego szklanego na gorszy LCD.

A co do pracy 18 godzin z monitorem, to chyba przesadziles.
Obojetnie czy to bedzie LCD czy CRT czy ksiazka, czy telewizja,
to po 18 godzin wpatrywania sie w jedno miejsce, oczy ci predzej czy
pozniej wysiada.

A za kilka lat z monitorami LCD bedzie podobnie jak z nagrywarkami
CD-RW. Pierwsze kosztowaly 2000 zl i osiagaly predkosc 2 x, potem 4x,
8x, a dzisiaj kupuje za 300 zl 48x i wiem, ze za pol roku, cena jeszcze
spadnie.

Czyli ten doskonaly 17" LCD dzisiaj za 3000-4000 zl za rok bedzie
kosztowal od 2000 zl a za 2 lata od 1000 zl i bedzie wart swojej ceny.

Nigdy nie lubialem pracy z lamptopami z tymi malymi ekranami,
cukierkowatymi kolorami, mala klawiatura, myszka-nie-myszka i cala
niewygoda.
Monitory LCD to naprawde nowa jakosc , ale i nowy jeszcze produkt,
ktory wymaga udoskonalenia, a zatem czasu

Wystarczy porownac szklane monitory, ile lat zajelo producentom
wyprodukowanie prawdziwie plaskiego ekranu, nie owalnego Trinitronu, ale
calkowicie plaskiego i w tej konkurencji bralo udzial kilkadziesiat firm
z calego swiata i dopiero po 10-15 latach powstaly pierwsze szklane
monitory z plaskim ekranem.

Bardzo ladny jest obraz na telewizorach plazmowych, nasycony, miekki, z
glebia kolorow i mam nadzieje, ze kiedys plaskie monitory plazmowe
zastapia cukierkowate LCD.

Jacek

--
World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
fit to solve NP problems (knapsack algorithm).

5. Data: 2002-11-18 23:21:09

Od: "Mariusz T800" <t...@r...vline.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Polecam B. Dobrej klasy monitor CRT np. Sony G220 - 17cali , lub E430 - 19
cali
Nie kupuj LG, Samsung i wiekszosci innych , poniewaz sa duze rozbierznosci
miedzy poszczegulnymi egzemplarzami. Tylko SONY bedzie swiecil za powiedzmy
5 lat jak nowy , co do jakosci obrazu i promieniowania nie ma rownych sobie.

6. Data: 2002-11-29 11:44:42

Od: "ToJak" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ja polecam EIZO
maja bardzo dobre czestotliwosci odswiezania
masa takich uzywanych jest na rynku wtornym
najlepiej na trinitronie /z literka T na przodzie opisu/

jak sie rozchorowac?
test
czy Patentex-oval -globulki plelmnikobójcze
Egzaminy na Rezydentury
pomoc!!!!!!!