Winorośla - 2 pytania do Janusza

1. Data: 2007-05-16 19:14:40

Temat: Winorośla - 2 pytania do Janusza
Od: "Antoni.Broniak" <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam 5 winorośli (każde inne), rosną już trzeci rok. Prowadzę je sznurem
Guyot'a - skrajne pojedynczym, środkowe podwójnym. W tym roku - pod koniec
marca - przyciąłem je jak zwykle. Po przycięciu zaczęły strasznie płakać.
Ziemia była mokra pod nimi kilka dni, musiałem w końcu okręcić kikuty folią.
Co zrobiłem źle? Zbyt późno ciąłem?

Pytanie drugie.
We wszystkich mi dostępnych informacjach łozę wykłada się na dolnym drucie,
zaś latorośle przywiązuje do górnego. Tak też robię.
Ostatnio w czeskiej telewizji wypowiadał się jakiś znawca winorośli, który
stwierdził, że to błąd. Powinno się łozę prowadzić górnym drutem , zaś
latorośle kierować w dół i przywiązywać do dolnego, gdyż wtedy znacznie
lepiej owocują.
Co guru Janusz o tym sądzi.

Antoni Broniak

2. Data: 2007-05-16 20:58:41

Temat: Re: Winorośla - 2 pytania do Janusza
Od: jasio p <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Antoni.Broniak napisał(a):
> [...]
> Ziemia była mokra pod nimi kilka dni, musiałem w końcu okręcić kikuty folią.

być może ze względu iż zimy nie było prawie wcale wegetacja ruszyła
wcześniej niż zwykle i dlatego wystąpiła taka sytuacja

> Pytanie drugie.
> We wszystkich mi dostępnych informacjach łozę wykłada się na dolnym drucie,
> zaś latorośle przywiązuje do górnego. Tak też robię.

tak jest przy tzw. niskim prowadzeniu pnia
ale nie w przypadku wszystkich odmian !!!

> [...]
> stwierdził, że to błąd. Powinno się łozę prowadzić górnym drutem , zaś
> latorośle kierować w dół i przywiązywać do dolnego, gdyż wtedy znacznie

dla niektórych odmian winorośli (np. Ontario, Aladen i innych silnie
rosnących) zalecane jest takie prowadzenie - np. forma parasola

jasio p

PS
też Janusz :-)

3. Data: 2007-05-18 11:16:14

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Antoni.Broniak" <a...@n...pl> napisał w
wiadomości news:f2fl9i$dv4$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
> Ziemia była mokra pod nimi kilka dni, musiałem w końcu okręcić kikuty
> folią. Co zrobiłem źle? Zbyt późno ciąłem?

Nie. Źle zrobiłeś , że się zmartwiłeś. Płaczem winorośli nie ma co się
przejmować. Roślinie to nie szkodzi.
Należy uważać tylko by wyciekający z ran płyn nie zalewał pąków na łozie.
Dlatego obcięty koniec należy wygiąć tak by woda nie ściekała po łozie.
I tyle.

> [...]
> stwierdził, że to błąd. Powinno się łozę prowadzić górnym drutem , zaś
> latorośle kierować w dół i przywiązywać do dolnego, gdyż wtedy znacznie

To zależy od odmiany i od warunków uprawy (klimatu)
Większość odmian dobrze owocuje z latoroślami naturalnie rosnącymi do góry.
Jednakże niekiedy bardzo silnie rosnące odmiany prowadzi się odwrotnie co
hamuje ich wzrost, a tym samym lepiej pożytkują pokarm do rozwoju gron, a
nie badyla.
Po za tym prowadzenie wrażliwych na mróz odmian na niskim pniu znacznie
ułatwia ich okrywanie na zimę.
Pozdrawiam
Janusz

4. Data: 2007-05-18 14:52:22

Od: "Antoni.Broniak" <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@t...pl> napisał w wiadomości

> Nie. Źle zrobiłeś , że się zmartwiłeś. Płaczem winorośli nie ma co się
> przejmować. Roślinie to nie szkodzi...
> Pozdrawiam
> Janusz

Dziękuję za wyjaśnienie i pocieszenie. Ja się okropnie przejmuję jak moim
roślinkom coś się niedobrego dzieje, a przy tych winoroślach to serce mnie
bolało, że je osobiście skrzywdziłem. Teraz będę wiedział.

Antoni Broniak

Winogrono - slupki
Trawnik czyli porażka
plesn na agrescie co polecacie ?