Wpływ tekstów piosenek na psyche (np. KaRRamBa)

1. Data: 2010-04-29 21:49:14

Temat: Wpływ tekstów piosenek na psyche (np. KaRRamBa)
Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zastanawiam się ostatnio czy i w jakim stopniu teksty piosenek mogą
wpływać na sposób myślenia u innych ludzi. W niektórych utworach są
przecież przedstawiane jakieś poglądy, wnioski czy przemyślenia. Ot na
przykład wykonawca, którego wymieniłem przykładowo w tytule. Nie mam
nic do goście, lubię nawet jego niektóre teksty choć nierzadko bywają
one dość kontrowersyjne. Kto je zna, wie co mam na myśli. Facet śpiewa
na przykład, że świat jest brudny i zły, że nie ma innej drogi, a on
musi robić swoje. Usprawiedliwia przestępców, wini system, jako główną
wartość i cel w życiu podaje "wartość pieniądza". Choć porusza też i
inne kwestie, takie jak AIDS, śmierć niewinnych, przypadkowych osób
ginących bezsensownie z rąk bandytów, wartość rodziny jako wartość
najwyższą. Nie chodzi mi przy tym o to, by oceniać jego twórczość - to
jest tylko __przykładowy__ artysta i są to jedynie __przykładowe__
teksty przekazywane przy użyciu nut i śpiewu.

Zastanawiam się, czy jeżeli jakiś przykładowy odbiorca, zwłaszcza
młody bądź niedojrzały, nasłucha się o tępieniu frajerów, o
konieczności ich "dymania" na kasę, o likwidacji szczurów i jeszcze
kilku innych rewelacji jak na przykład, że bez kapuchy jest się nikim
i że trzeba ją zdobywać niemal za wszelką cenę, to czy takiemu
słuchaczowi nie może coś się z czasem poprzestawiać tu i ówdzie. Są to
przecież pewne treści zapodane w luźnej, przyjemnej formie. Muzyki
słucha się wszak głównie dla relaksu, odprężenia, w trakcie
odpoczynku, itd. Tak jak na przykład dla odmiany gdy ktoś śpiewa o
miłości, to wielu ludzi się rozczula, pragnie zakochiwać, itd.

Ośmielę się stwierdzić, że takie treści przekazywane za pośrednictwem
czy przy udziale dźwięku mogą IMO wpływać na sposób myślenia u ich
odbiorców, i to dość mocno. Nie jest to też chyba (...?...) tak jak ze
"złymi" filmami, gdzie z założenia od początku wiadomo, że są one
wyreżyserowane i że wszystko w nich odbywa się na niby.

A co Wy o tym myślicie?

Pozdrawiam,
darr_d1

2. Data: 2010-04-29 21:58:10

Temat: Re: Wpływ tekstów piosenek na psyche (np. KaRRamBa)
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 29 Apr 2010 14:49:14 -0700 (PDT), darr_d1 napisał(a):

> A co Wy o tym myślicie?

Tak działa wszystko - media, reklama itp. To, jak zadziała, zależy tylko i
wyłącznie od podatności "gruntu". Tj na jednych nie zadziała w ogóle, bo
wiedzą swoje i można im "pogadać", a na innych - ma wielki wpływ od razu.
Plus efekty pośrednie.

Mnie na przyklad w piosenkach interesowała/interesuje TYLKO muzyka. Ona
dopiero sprawia, ze ewentualnie!mogę zwrocić uwagę na treść. Ale nigdy nikt
nie mógł mi weprzeć w mentalność niczego, czego sama nie dopuściłabym. No a
tu już dziiałały zawsze sita moralne, emocjonalne, logiczne.

3. Data: 2010-04-29 22:07:50

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

darr_d1 napisał(a):
> [...]
> "złymi" filmami, gdzie z założenia od początku wiadomo, że są one
> wyreżyserowane i że wszystko w nich odbywa się na niby.

Nie jestem pewien czy kłamstwo, fantazja nie jest realna...kłamstwo
powtarzane wielokrotnie staje się prawdą, a fantazja rzeczywistością.
Np; Sienkiewicz tworząc obraz Polski tak kolorował, że jest to
marzenie ,wyobraźnia ,a do takiej Ikselci nie dociera, że to
wyobraźnia, bierze tą twórczość za prawdę...Więc moim zdaniem fantazja
potrafi stać się rzeczywistością. Np mamy matriks, gwiezdne wojny,
które wychowały pokolenia, ich smak, gust, wyobrażenia, więc matriks
przestał być fantastyką...stał się rzeczywistością.

4. Data: 2010-04-29 22:15:16

Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Kwi, 00:07, glob <r...@g...com> wrote:

> [...]
> marzenie ,wyobraźnia ,a do takiej Ikselci nie dociera, że to
> wyobraźnia, bierze tą twórczość za prawdę...Więc moim zdaniem fantazja

Otóż właśnie, to mniej więcej miałem na myśli. Rzecz w wyobrażeniach
czy skojarzeniach, które mogą wywołać pewne teksty niektórych
piosenek. Zwłaszcza, że podane w luźnej i przystępnej formie.

Pozdrawiam,
darr_d1

5. Data: 2010-04-29 22:18:46

Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 29 Kwi, 23:58, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> nie mógł mi weprzeć w mentalność niczego, czego sama nie dopuściłabym. No a
> tu już dziiałały zawsze sita moralne, emocjonalne, logiczne.

Tak, tylko czy każdy człowiek posiada w sobie takie "sita"? I na ile
są one mocne / trwałe? Zwłaszcza, gdy zadziała coś dla zmyłki,
zamydlenia oczu w postaci miłej, często wręcz relaksacyjnej muzyki. O
tą korelację mi właśnie chodzi.

Pozdrawiam,
darr_d1

6. Data: 2010-04-29 22:24:17

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 29 Apr 2010 15:15:16 -0700 (PDT), darr_d1 napisał(a):

> Otóż właśnie, to mniej więcej miałem na myśli. Rzecz w wyobrażeniach
> czy skojarzeniach, które mogą wywołać pewne teksty niektórych
> piosenek. Zwłaszcza, że podane w luźnej i przystępnej formie.

Wyraźnie pisałeś o czymś innym:
"Zastanawiam się ostatnio czy i w jakim stopniu teksty piosenek mogą
wpływać na sposób myślenia u innych ludzi. W niektórych utworach są
przecież przedstawiane jakieś poglądy, wnioski czy przemyślenia. "

Więc chodzi tylko o pojawienie się wyobrażeń i skojarzen, czy zmianę
sposobu myślenia pod wpływem tych tekstów?

Kiedy np czytam o zabijaniu i innej agresji lub o seksie, lub o innych
zjawiskach waznych dla ludzi, to owszem, wyobrażam sobie jakoś opisywane
sytuacje, ale to mój sposób myślenia klasyfikuje je jako "do przyjęcia" lub
"do odrzucenia", a nie odwrotnie.

Chyba ze masz na mysli osobowości nieukształtowane, tj głównie młodzieńcze.

7. Data: 2010-04-29 22:32:39

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 29 Apr 2010 15:18:46 -0700 (PDT), darr_d1 napisał(a):

> [...]
> są one mocne / trwałe? Zwłaszcza, gdy zadziała coś dla zmyłki,
> zamydlenia oczu w postaci miłej, często wręcz relaksacyjnej muzyki. O

Na pewno osobowości niedojrzałe mogą ulegać tym wpływom. Czyli: dziecięce,
młodzieńcze, rozchwiane, zaburzone, w stresie. Ale to nie znaczy, ze ulegną
ostatecznie.
Relaksująca/nastrojowa muzyka towarzysząca np. tekstowi "Zabij matkę i
przynieś mi jej pieniądze" u normalnego człowieka wywoła poczucie dysonansu
logicznego, emocjonalnego między treścią a muzyką. Itd.
Nie wiem, czy o to Ci chodzi.

8. Data: 2010-04-29 22:43:52

Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Kwi, 00:24, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
>
> Więc chodzi tylko o pojawienie się wyobrażeń i skojarzen, czy zmianę
> sposobu myślenia pod wpływem tych tekstów?

Ależ myślenie bierze się przecież między innymi z wyobrażeń. Najpierw
coś sobie wyobrażamy, później o tym myślimy, analizujemy i albo
uznajemy za fałsz i odrzucamy, albo przyjmujemy jako prawdę.
Skojarzenia natomiast są tu jakby elementem pośrednim, powiązanym też
z myśleniem.

> Chyba ze masz na mysli osobowości nieukształtowane, tj głównie młodzieńcze.

Nieukształtowane bądź w taki czy inny sposób niedojrzałe. Człowiek
dojrzały nie pozwoli sobie przecież narzucić sposobu myślenia
niegodnego z jego priorytetami.

Podam Ci prosty przykład, jak ja to rozumiem. Osoba niedojrzała może
(choć nie musi) odebrać słowa przykładowej piosenki w poniższy sposób:

1/ Gość śpiewa niejako o sobie, opisuje własne doświadczenia - coś w
tym może być.
2/ Twierdzi, że świat jest brudny i zły - no jest.
3/ Uważa, że bez kapuchy jest się nikim - w dużym stopniu ma rację.
4/ Jako jedyną słuszną drogę do zdobycia kasy i pozycji, w nieuczciwym
świecie i chorym systemie podaje drogę jaką on w życiu obrał - no ma
kurde rację!

Osoba dojrzała nie odbierze tego w ten sposób. Uzna powyższe teksty
jako na przykład fikcję twórczą, jako pozerstwo czy kreację bądź też
jako banały stworzone pod publikę.

Pozdrawiam,
darr_d1

9. Data: 2010-04-29 22:48:43

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 29 Apr 2010 15:43:52 -0700 (PDT), darr_d1 napisał(a):

> Ależ myślenie bierze się przecież między innymi z wyobrażeń. Najpierw
> coś sobie wyobrażamy, później o tym myślimy, analizujemy i albo
> uznajemy za fałsz i odrzucamy, albo przyjmujemy jako prawdę.

Akurat to jest sprawa typu "co było pierwsze - jajo czy kura".

> Skojarzenia natomiast są tu jakby elementem pośrednim, powiązanym też
> z myśleniem.

Mówimy o sposobie myślenia jako o stosunku do świata, nie o mysleniu jako
funkcji mózgu.

10. Data: 2010-04-29 22:49:21

Od: darr_d1 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 30 Kwi, 00:32, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> przynieś mi jej pieniądze" u normalnego człowieka wywoła poczucie dysonansu
> logicznego, emocjonalnego między treścią a muzyką. Itd.

W pewnym uproszczeniu chodzi mi też o to, czy takie osoby pod wpływem
tekstów podobnych piosenek mogą wyrządzić komuś (albo sobie) krzywdę.
Czy, z psychologicznego punktu widzenia, jest możliwe aby ktoś zrobił
coś głupiego tylko i wyłącznie dlatego, że nasłuchał się bzdurnych
piosenek i coś tam sobie uroił. Moim zdaniem osobie chorej nie trzeba
wiele, byle pretekst wystarczy.

Pozdrawiam,
darr_d1

ostatnie pozegnanie