Wykład inauguracyjny

1. Data: 2003-07-07 12:41:33

Temat: Wykład inauguracyjny
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. Szanowni Grupowicze!
Zacznijmy od podstaw, od biologii, a konkretnie klasyfikacji organizmów.
Organizmy dzielimy na 5 królestw:
I. Prokaryotae
- bakterie
II. Protista
- pierwotniaki,
- glony,
- śluzowce
III. Fungi (grzyby)
IV. Plantae (rośliny)
V. Animalia (zwierzęta)
Ponadto nieprzypisane do żadnego z królestw: wirusy, bakteriofagi,
priony, wiroidy.

Rośliny są wielokomórkowymi organizmami zdobywającymi niezbędną energię
dzięki fotosyntezie.
Jednym z ważniejszych przystosowań roślin do życia na lądzie jest
wykształcenie *kutykuli* - woskowej (kutynowej) warstwy ochronnej
pokrywającej powierzchnię nadziemnych części roślin.
Kluczowym etapem w ewolucji roślin naczyniowych było uzyskanie zdolności
do wytwarzania *ligniny* (polimeru usztywniającego ściany komórek), co
umożliwiło osiąganie nieograniczonego wzrostu.
Rośliny wytwarzają wielokomórkowe *gametangia*- organy płciowe
otaczające gamety (komórki jajowe lub plemniki). W cyklu życiowym roślin
charakterystyczna jest przemiana pokoleń, kolejne następowanie po sobie
*gametofitu* i *saprofitu*. Przy połączeniu plemnika i komórki jajowej
następuje zapłodnienie i powstaje zygota.

Podstawowe cechy roślin - budowa komórek oraz DNA jako główna cząsteczka
będąca nośnikiem informacji i in. - stanowią więź pomiędzy roślinami i
pozostałymi organizmami na ziemi.
Rośliny, podobnie jak zwierzęta, są złożonymi wielokomórkowymi
organizmami, w których istnieje podział pracy między komórkami. Komórki są
zorganizowane w tkanki, a z tkanek są zbudowane organy.
Wzrost i rozwój rośliny są zjawiskami ściśle zaprogramowanymi i
uporządkowanymi. Każda faza wzrostu jest regulowana zarówno przez czynniki
genetyczne, jak i środowiskowe, które współdziałają ze sobą w ściśle
określony sposób w kierowaniu wzrostem i rozwojem roślin.
I to by było na razie na tyle.
Literatura: Solomon, Berg, Martin, Villee "BIOLOGIA" wyd. Multico,
W-wa 1996 w.g. III wydania amerykańskiego.

2. Data: 2003-07-07 13:19:59

Temat: Re: Wykład inauguracyjny
Od: "Rene" <r...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

DLACZEGO????
Pozdrav.Rene

3. Data: 2003-07-07 13:28:44

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rene" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
> DLACZEGO????
> Pozdrav.Rene

Nie wiesz?:)

Pozdrawia boletus

4. Data: 2003-07-07 13:30:37

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message

> Organizmy dzielimy na 5 królestw:

Dodajmy - aktualnie. Jak ja pamietam ze szkoly, to bylo ich mniej.
A za pare lat i to sie zmieni.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

5. Data: 2003-07-07 13:59:08

Od: "Wojtek" <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> Hejka. Szanowni Grupowicze!
> Zacznijmy od podstaw, od biologii, a konkretnie klasyfikacji organizmów.

A będzie wykład na temat tego jakim cudem z materii nieorganicznej powstała
organiczna
i skąd się wzięło życie na ziemi?
Pozdrawiam
Wojtek Kowalczyk

6. Data: 2003-07-07 15:08:21

Od: "Wojtek" <t...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> i skąd się wzięło życie na ziemi?
Miało być:
i skąd się wzięło życie na Ziemi?
Wojtek

7. Data: 2003-07-07 15:53:38

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A będzie wykład na temat tego jakim cudem z materii nieorganicznej
powstała organiczna
> i skąd się wzięło życie na ziemi?
> Pozdrawiam
> Wojtek Kowalczyk

Na pewno, jeśli jakiś furiat znowu nie wkurzy wykładowcy:)

Pozdrawia boletus

8. Data: 2003-07-07 16:19:12

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@w...pl> wrote in message
> Hejka. Szanowni Grupowicze!
> Zacznijmy od podstaw, od biologii, a konkretnie klasyfikacji organizmów.

NIE!!!!!

Pozdrawiam, Basia.

9. Data: 2003-07-07 16:38:29

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bec77h$6j8$2@atlantis.news.tpi.pl Basia Kulesz
<b...@i...pl> napisał(a):
> "Dirko" <d...@w...pl> wrote in message
>
> NIE!!!!!

Hejka. Basiu, wiedziałem, że mogę na Ciebie liczyć. :-)
Pozdrawiam ciepło Ja...cki
H.Z.: Lech Wałęsa dostał nagrodę w postaci Nobla. :-)

10. Data: 2003-07-07 17:00:31

Od: r...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Basia Kulesz

> NIE!!!!!
> Pozdrawiam, Basia.

W takim razie przejdziemy do działu biologii zajmujacej się
tkankami-Histologii
Tkanką nazywamy zespół połączonych ze sobą i jednakowo zbudowanych komórek
wspólnego pochodzenia, pełniących określoną funkcję fizjologiczną.Ogólnie
tkanki roślinne dzielimy na tkanki twórcze (merystemy) oraz tkanki stałe,
wyspecjalizowane odpowiednio do pełnienia danej funkcji.Oba typy tkanek
można podzielić ze względu na pochodzenie na tkanki pierwotne i wtórne.Do
tkanek twórczych pierwotnych należą merystemy wierzchołkowe łodygi i
korzenia, do wtórnych-felogen i miazga międzywiązkowa.........
:-)))))) Boguslaw

Często niewinne żony małżonkowie winią,
Iże im rogi na łbie jak satyrom czynią.
Lecz kazdy niech swej spyta, wiem, tak mu odpowie:
<< Niech będzie róg gdzie trzeba, nie będzie na głowie>>

Wespazjan Kochowski

Winogron czy winorośl?
Żarniowiec
Jak zacząć?
Nasionka
Dyniowate ... kiedy arbuz jest dojrzały i gotowy do zbioru?