a'la karbonara

1. Data: 2003-01-09 16:02:11

Temat: a'la karbonara
Od: "monopik" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,
ostatnio - korzystajac z zasobow grupy tej (dzieki) - zrobilem makaron
karbonara i wyszlo rewelaaaaacja. czy znacie jeszzce jakies przepisy na
podobne (oprocz pesto) makaronowe mixy.

pozdrawiam Monopique

1. Data: 2003-01-10 16:01:42

Temat: Re: a'la karbonara P (b.dlugie)
Od: dorota bugla <o...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

monopik napisał:
> witam,
> ostatnio - korzystajac z zasobow grupy tej (dzieki) - zrobilem makaron
> karbonara i wyszlo rewelaaaaacja. czy znacie jeszzce jakies przepisy na
> podobne (oprocz pesto) makaronowe mixy.

z glowy i za pamieci:

makaron z sosem na zimno
makaron - najlepiej spaghetti 5 agnese
oliwa
czosnek
pomidory
mozarella
mieta
bazylia
do miski oliwe (ok. pol szklanki) na to rozgniecione z sola ze 4-5
zabkow czosnku, pokrojone (moga byc obrane i wypestkowane, ale nie
musza) pomidory w ilosci wg upodobania powiedzmy, ze 3 duze, do tego
pociachana na kosteczke mozarella sztuk jedna
makaron gotujemy al dente
wrzucamy do michy mieszamy z sosem i dorzucamy garsc bazylii swiezej
bazylii i polowa garsci rownie swiezej miety
jemy rozkoszujac sie wielce

makaron na winie
boczek
pomidory w puszce krojone, lub cale, lub zywe
czosnek
cebula
bazylii ciut na koniec
- jesli jest mozarella, zolty ser, parmezan, kielbasa, parowki, oliwki,
kapary w niewielkiej ilosci, a moze byc i peperoncini z zalewy z
nienacka lub suszone lub swieze
boczek wysmazamy na patelni, na to wrzucamy cebule, jak sie zeszkli
dorzucamy pomidory dusimy do rozpadniecia (albo jak z puszki dokad nie
dojdziemy do wniosku, ze sa smaczne :), dokladamy rozgnieciony czosnek,
sol i pieprz do smaku oraz bazylia na sam koniec tuz przed podaniem
makaron al dente ugotowany dorzucamy do sosu i spozywamy ze smakiem
- jesli chodzi o dodatki to mieso, wrzucamy do boczku po wytopieniu -
sery na zakonczenie na talerz (mozarelle ciut wczesniej) - oliwki,
kapary do pomidorow na koniec duszenia - z peperoncini roznie :)

spaghetti z peperoncini
makaron
oliwa
peproncini (swieze lub suszone)
czosnek
makaron gotujemy al dente
oliwe rozgrzewamy w rondlu, wrzucamy na nia czosnek i papryczki, potem
je odlawiamy (albo nie ...) i jak sie to ladnie polaczy i zagrzeje
dorzucamy makaron na chwil pare
wykladamy na talerz i pozeramy

carbonare czyli makaron po slasku juz znasz, dodam jeszcze, ze mozna
podawac prawdziwa (boczek, jajko) lub dodatkowo z sosem rokpolowym lub
smietanowo-rokpolowym mozna tez w ogole podawac makaron z sosem
rokpolowym

z przepisow grupowych:

sprawdzone:
Spaghetti ze szpinakiem i suszonymi pomidorami
Makaron spaghetti grubość numer 5, suszone pomidory (hipermarket),
liście szpinaku i ser Grana Padano, oliwa. Szpinak wrzucić do wrzątku na
kilka sekund. Potem od razu do zimnej wody, można dodać lodu, by
zachował zielony kolor. Wycisnąć z wody, pokroić, ale nie za cienko. Na
oliwę wrzucić szpinak, ostra czerwona papryczkę (czuszke), pół ząbka
czosnku, pomidory. W międzyczasie ugotować spaghetti. Ugotowane (nie
hartować wodą!) Wrzucić na patelnie do szpinaku. Całość na talerzu
posypać startym serem Grana Padano. Można go zastąpić parmezanem, ale
tez oryginalnym (byle nie tym, co sprzedają w torebkach w sklepach).

spaghetti z tuńczykiem w curry
makaron kokardki - przygotować al dente
sos: porcja sosu dla 0.5 kg makaronu
3-4-5 cebule (lub więcej, jak kto lubi) drobno posiekane podsmażamy na
oliwie; dodajemy drobno posiekane parę ząbków czosnku i podsmażamy
dalej, posiekana natka pietruszki (tym więcej, im więcej czosnku - ja
daje pęczek), wrzucamy dwie odsączone puszki tuńczyka (tego w zalewie
naturalnej), dobrze rozdrobnić, dodajemy dwie kwaśne śmietany, mieszamy
dalej, 2 lub 3 łyżeczki curry, biały pieprz i sól do smaku odcedzony,
gorący makaron mieszamy z sosem.

Lasagna ze szpinakiem
Na 2 osoby:
2 warstwy lasagni,
paczka szpinaku mrożonego,
garść (moja - mała) parmezanu pokrojonego w kosteczkę
łyżka masła - czubata
4 ząbki czosnku
żółty ser starty
Do szpinaku:
2 łyżeczki gałki muszkatołowej,
2 łyżeczki soli,
2 łyżeczki pieprzu
Szpinak rozmrozić, odcisnąć, przesmażyć na maśle, wcisnąć czosnek,
doprawić solą, pieprzem, gałką - nie żałować przypraw. Popróbować -
dobre i trochę za dużo na taka porcje makaronu. Do przestudzonego
szpinaku dodać parmezan. Zapiekać odkryte przez 0,5 godziny w
temperaturze 200 C.
wg canneloni ze szpinakiem Macabry

Penne con brocoli
Makaron penne rigate (albo inne penne;)
Brokuły w ilości jednej paczki mrożonych lub dwóch dorodnych, nie
przerośniętych "kwiatów"
Kilka ząbków czosnku
Słodka śmietanka (dwa małe kartoniki)
Sól, pieprz
Brokuły dusić pod przykryciem w niewielkiej ilości wody, posolić je jak
już zaczynają być miękkie. Dodać zmiażdżony czosnek i wszystko zalać
słodką śmietanką. Całość musi dusić się na małym ogniu kilkanaście
minut. Brokuły powinny się rozpaść na kawałeczki i stworzyć razem ze
śmietanką bardzo gesty i pachnący czosnkiem sos, który należy przyprawić
według własnego uznania solą i pieprzem.
Ugotować makaron al dente i dodać do sosu
Marta

Penne z kaparami
rozgrzej oliwę z oliwek, dodaj 1/2 lub 1 cebule drobno pokrojona, chwile
posmaż, następnie dorzuć 1-2 ząbki czosnku pokrojone i kilka kaparów (z
zalewy wody z solą - a nie z octu) oraz kilka (kilkanaście) czarnych
oliwek. Do tego pokrój grubo - tak na 4 części, pomidory w skórce +
bazylia + pietruszka (tak pół pęczka) + sól + pieprz. Po 10 min. sos
gotowy. Na wierzch, już bez duszenia, można dodać jeszcze odrobinę
świeżej bazylii i pietruszki i kilka kaparów. Najlepsze z makaronem
penne (skośnie cięte rurki).

niesprawdzone ... jeszcze ;>
Spaghetti con brocoli
pół kilo surowego łososia
paczka mrożonych brokułów
ok. 500 g grubego makaronu (takiego do pasty)
sos beszamelowy (60g. maki, 60 g. masła, 0,75 l mleka, dużo gałki muszka
talowej, sól, pieprz)
koperek - cytryna - mozarella
Łososia piec 40 min. w folii w piekarniku z dodatkiem przypr. do ryb
Brokuły lekko podgotować
makaron ugotować na niezbyt miękko
Sos beszamelowy podzielić na dwie równe części. Do jednej dodać otarta
skórkę z cytryny a do drugiej posiekany koperek
Na dnie żaroodpornego naczynia wysmarowanego masłem układamy makaron, na
to warstwę łososia polana sosem z dodatkiem koperku i posypana tarta
mozarella, na to znów makaron, warstwa różyczek brokułów, sos cytrynowy
i tarta mozarella.
Zapiekać ok. 40-50 min. w temp. 180-200 stopni

Spaghetti ze szpinakiem
paczka mrożonego, mielonego szpinaku
500 g mieszanego (wol/wiep) mielonego mięsa
ok. 500 g grubego makaronu
sos beszamelowy
czosnek
przyprawa do mięsa mielonego,
sól pieprz
Makaron gotuje, na niezbyt miękko
Mięso podsmażam z czosnkiem i przyprawa do mięsa miel. na brązowo
Robię sos beszamelowy i wrzucam do niego szpinak, również z dodatkiem
czosnku
Na dnie żaroodpornego naczynia wysmarowanego masłem układamy polowe
makaronu, na to warstwę mięsa, polewam to szpinakiem z sosem
beszamelowym i na to reszta makaronu. Można to wszystko posypać tartym
serem i zapiekać.
Grzesiek

Fettucine pomodoro
§ 1,5 kg dużych dojrzałych pomidorów, obranych
§ 1 łyżka oliwy z oliwek
§ 1 posiekana cebula
§ 2 roztarte ząbki czosnku
§ 1 drobno starta marchew
§ 2 łyżki koncentratu pomidorowego
§ l łyżeczka cukru
§ l łyżka posiekanegoświeżego oregano
§ l łyżka posiekanej świeżej pietruszki
§ l łyżka posiekanej świeżej bazylii
§ 500 g fettucine
1. Pomidory na czubku naciąć na krzyż. Zalać wrzątkiem na 2 min,
odcedzić i zostawić do wystygnięcia. Obrać z łupin ruchem w dół,
chwytając za nacięte końce; łupiny odrzucić. Przepołowić i łyżką usunąć
nasiona, po czym grubo posiekać.
2. W dużym rondlu z grubym dnem rozgrzać oliwę. Wsypać cebulę i
smażyć 5 min na małym ogniu, aż będzie miękka i zrumieniona. Dodać
czosnek i smażyć jeszcze l min. Dodać posiekane pomidory i marchew,
gotować 10 min, raz po raz mieszając. Dodać koncentrat pomidorowy i
cukier, wymieszać, przyprawić solą i pieprzem. Doprowadzić do wrzenia i
gotować 5 minut.
3. Mieszaninę nieco schłodzić i przełożyć do miksera. Miksować, aż
sos uzyska właściwą konsystencję. Wsypać wszystkie posiekane zioła i
dokładnie wymieszać, przyprawić solą i pieprzem.
4. Podczas gotowania sosu wsypać fettucine do dużego garnka wrzątku
i gotować, aż makaron będzie miękki. Odcedzić i włożyć z powrotem do
garnka. Przelać sos do makaronu i dokładnie wymieszać.

spaghetti z tuńczykiem
1. Makaron (najlepiej grube rurki albo kokardki)
2. Do tego puszka tuńczyka w oleju z cebulka i czosnkiem oraz
oliwkami które podgrzewam na patelni no i oczywiście trochę oliwy z
oliwek
3. Do tego przyprawy czyli oregano zioła prowansalskie pieprz
ziołowy (można to przyrządzić w wersji z sosem pomidorowym) no i to
wszystko
4. makaron najlepiej żeby był al dente
5. posypać parmezanem lub startym serkiem

rigatoni z sosem pomidorowym.
ˇ ok. 25 dkg makaronu,
ˇ kilka pomidorów(6),
ˇ czosnek(1-2 ząbki),
ˇ łyżka mozzarelli(startej),
ˇ łyżeczka vegety,
ˇ posiekana łyżka bazylii.
Ugotuj makaron al dente. Sos - zmiażdżony czosnek zeszklić na oleju,
dodać obrane i pokrojone pomidory, vegetę, mozzarellę, bazylię, smażyć
kilka min. Potem dodać ugotowane rurki i smażyć ok. 5 min.

Cannelloni z białym serem
Ugotuj makaron. 2 jajka ubij ze szczyptą soli, dodaj mniej niż kostkę
tłustego białego sera, 2 szklanki utartego sera mozzarella, 1/2 szklanki
bryndzy, natkę pietruszki, pieprz i szczyptę gałki muszkatołowej, sól.
Nadziać makaron. Polać sosem pomidorowym, posypać parmezanem. Zapiekać
ok. 30 min.

PASTA CON ZUCCINE FRITTE E RICOTTA
1 cukinia
olej z oliwy
ząbki czosnku
(twaróg owczy) ale może być oscypek
pieprz
bazylia
Obrać cukinie i pokroić ją drobno następnie opłukać i osuszyć. Usmażyć
na patelni z oliwa z oliwy na zloty kolor, potem należy zabrać ja z
ognia i osuszyć na papierze pergaminowym (Włosi często tak robią ze
smażonymi warzywami) Na pozostałym oleju podsmażyć rozgniecione ząbki
czosnku (nie za długo). Potem należy ugotować makaron al dente
(kokardki, rurki) w słonej wodzie i potem po ugotowaniu należy go
odcedzić i pomieszać z olejem z patelni. Następnie trzeba dodać cukinie
i posypać danie tartym oscypkiem i pieprzem. Ozdobić bazylią :)))
Smacznego. Podawać z winkiem białym lub piwem :)))

PASTA A PICCHIO PACCHIO
2 pomidory
olej z oliwy
cebula
jeden ząbek czosnku
pieprz
bazylia
Sparzyć i obrać pomidory, usunąć pestki i odlać sok do szklanki. Na
patelni podsmażyć na oliwie cebulkę pokrajana w plastry i czosnek. Dodać
pokrojone pomidory, dolać sok z odlany z pomidorów. Doprawić solą
pieprzem i bazylia do smaku i podsmażyć ok. 6-8 minut. Ugotować makaron
na twardość al dente Odcedzić i pomieszać całość z sosem, podawać na
talerzach

makaron mniam na grzance
Danie składa się z trzech elementów: makaronu w sosie pomidorowym,
grzanki na które wykładamy makaron i kubek ciepłego mleka do popicia.
Czas wykonania: mając do dyspozycji trzy palniki na kuchni, dwa garnki i
patelnię - przy dobrej wprawie 20 minut.
Składniki główne (hm... przekonajcie się sami, że na obfitą kolację dla
dwóch facetów ilości nie są przesadzone):
400 g (a nawet 500 g) makaronu - koniecznie typowe włoskie nitki
100 g koncentratu pomidorowego 30%
100 ml oleju
4 kromki zwykłego chleba
1 łyżka mielonego kminku
1 płaska łyżeczka mielonej kolendry
1 łyżeczka roztartego majeranku
1 średnia cebula
2 ząbki czosnku
2 szklanki ciepłego mleka do popicia
po około pół łyżeczki innych mielonych suszonych przypraw: tymianek,
oregano, bazylia, anyż, ostra papryka ewentualnie chili, szczypta
mielonego imbiru.
dodatki łagodzące smak - jak w opisie dalej.
1. Makaron gotujemy normalnie w osolonej wodzie, choć osobiście
lubię dodać do tej wody po szczypcie anyżu i kardamonu. Z solą można
nawet lekko przesadzić, gdyż nie użyjemy jej do sosu.
2. Grzankę robimy ze zwykłego chleba smażąc go na patelni. Ja do
smażenia używam spore ilości oleju roślinnego z niewielką ilością masła
(sporo, gdyż chleb go strasznie "pije"). I tu pierwszy szczegół: grzanka
musi być brązowa, lekko PRZYPALONA, nawet do lekkiego zwęglenia na
brzegach kromki! Smak przypalonego chleba jest tu bardzo istotny. Teraz
grzanki kroimy w kawałki 2x2 cm i układamy na dnie talerza (grzanki z
dwóch kromek na jeden talerz).
3. Sos pomidorowy. Tu zawarta jest cała poezja potrawy. Niestety
trudno jest trafić koncentrat pomidorowy który nie jest cierpki i
dlatego konieczna jest rozwaga, aby sos nie wyszedł za cierpki lub
kwaśny. Po pierwsze: nie używamy w ogóle soli (która bardzo zakwasza
sos, po drugie: nie dodajemy żadnych kwasów jak ocet, po trzecie:
przyprawy ostre dodajemy na samym końcu, kiedy upewnimy się, iż sos jest
odpowiednio przyjemny, słodkawy i aromatyczny i niczego mu nie brakuje
poza ostrością.
Koncentrat do garnka z oliwą na dnie wydłubujemy ze słoika (ten w
metalowych puszkach jest zwykle bardziej cierpki dlatego wolę w
słoikach), resztki wypłukujemy wodą (100 ml wystarczy). Cierpkość
koncentratu redukujemy -zależnie co jest pod ręką - połówką roztartego
jabłka lub bardzo dojrzałego banana, brzoskwini, ostatecznie słodkiego
gęstego nektaru owocowego (najlepiej nadaje się "egzotyczny" lub z
owoców wymienionych wyżej, malinowo-jabłkowego bym nie polecał z uwagi
na mocny aromat malin, choć też stosowałem). Stosując rzadki sok dajemy
odpowiednio mniej wody. Teraz dodajemy kminek (ta potrawa uwielbia
kminek), kolendrę oraz czosnek i cebulę roztarte na miazgę (ja używam
wyciskacza czosnku w "dziadku do orzechów"), majeranek i pozostałe
przyprawy: tymianek, oregano, nieco mniej imbiru, bazylii, mielonego
anyżu. Zaczynamy podgrzewać sos, gotując go minimum 5 minut (oczywiście
stale mieszając). Sos można uznać za gotowy, kiedy zapach cebuli i
czosnku unoszący się nad garnkiem nie będzie już ostry. Na koniec
dodajemy nie więcej jak pół łyżeczki ostrej papryki i mieszamy z
ugotowanym i zahartowanym w zimnej wodzie makaronem. Całość, o bo zwykle
makaron na tym etapie jest zimny, trzeba jeszcze podgrzać i lekko gorący
wyłożyć na talerz z grzanką, podając do popicia ciepłe mleko.

FARFALLE PANNA E PISELLI
Pół paczki kokardek (zależy dla ilu osób ja dla 2 daje pół dla 4 cala)
150 gr najlepiej świeżego groszku (albo z puszki)
120gr masła
180 gr szynki
1 opakowanie śmietaną (najlepiej żeby była rzadka :))) )
tarty parmesan
Podsmażyć groszek na małym ogniu w połowie masła dodać szynkę pokrojona
w paski. Trochę posolić. Ugotować w osolonej wodzie al dente kokardki,
odcedzić Przełożyć do głębokiej miski pomieszać z groszkiem pozostałym
masłem śmietaną, rozłóżcie na talerze głębokie i posypcie parmezanem
:)))

mowilam, ze jestem maniakiem?
makaron z bialym serem tez lubie i tez jadam :)))))))))))))

--
oshin

1. Data: 2003-01-10 23:12:46

Od: "monopik" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "dorota bugla" <o...@d...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> 180 gr szynki
> mowilam, ze jestem maniakiem?
> makaron z bialym serem tez lubie i tez jadam :)))))))))))))

ooooo....toz to przepisow ilosc do konca karnawalu...dzieki piekne.....
a co do makaronu z bialym serem wiode spor z pewnym czlowiekim, ktory uwaza
ze to danie nie powinno wychodzic z zakladowych stolowek, a ja nadal je
lubie... z cukrem oczywiscie, ale bez smietany. :)

pozdrawiam,
monopique

1. Data: 2003-01-11 14:55:37

Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

monopik wrote:
> piekne..... a co do makaronu z bialym serem wiode spor z pewnym
> czlowiekim, ktory uwaza ze to danie nie powinno wychodzic z
> zakladowych stolowek,

W żadnej garkuchni nie zrobią tak dobrego, jak ja robię. Więc
IMO masz rację. :->

--
Konrad J. Brywczyński No use to complain
k...@b...tk If you're caught out in the rain

1. Data: 2003-01-12 11:28:40

Od: dorota bugla <o...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

monopik napisał:
> ooooo....toz to przepisow ilosc do konca karnawalu...dzieki piekne.....

heh, ciesz sie ze w pracy siedze wiec dysponuje tylko komputerowym
archiwum i przepisami ktore pamietam dokladnie
w domu przeca tego byloby jeszcze tony ... :)))))))))))))))))))))))

oshin z culinaria italia stron ze 300 pod pacha
mniam
--
oshin
--