badanie wzroku - kropelki/bez kropelków ?

1. Data: 2006-02-26 18:57:18

Temat: badanie wzroku - kropelki/bez kropelków ?
Od: "szpak_zam" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam! czy jest jakaś różnica w dokładności pomiarów między badaniem z
kropelkami i bez. dlaczego lekarze stasują kropelki.
ps. laik :)
dzięki

--
szpak
www.izamosc.prv.pl

2. Data: 2006-02-26 19:19:43

Temat: Re: badanie wzroku - kropelki/bez kropelków ?
Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 26.02.06, około 19:57:18, szpak_zam bulgocze:

> Witam! czy jest jakaś różnica w dokładności pomiarów między badaniem z
> kropelkami i bez. dlaczego lekarze stasują kropelki.
> ps. laik :)

Bo oko bez kropelek podejmuje wysiłek zobaczenia czegoś nieostrego. A jak
się dobiera okulary, to takie, żeby oko nie musiało sie wysilać, więc się
poraża mu tę zdolność akomodacji kroplami i bada co widzi, a gdzie już
okular potrzebny ;-)

--
ika - umop apisdn

3. Data: 2006-02-26 20:11:16

Od: "atupaj" <a...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się dobiera okulary, to takie, żeby oko nie musiało sie wysilać, więc się
> poraża mu tę zdolność akomodacji kroplami i bada co widzi, a gdzie już
no przy krótkowzroczności (bez astygmatyzmu) nie jest to najlepszy sposób na
dobieranie soczewek korygujących. Ja mam np. wadę (nie szkła) od -4 do -6,
skaczącą jak u małego dziecka i po kropelkach nic nie widzę...dobieranie mi
szkieł po nich mijałoby się z celem. Ponadto - przy miopii lepiej jest, by oko
pracowało, próbowało nadrabiać deficyty ostrości wynikające z wydłużenia gałki
ocznej...
A kropelki stosuje się obecnie raczej do badania dna oka, żeby było lepiej
widoczne, chociaż przy bardziej nowoczesnej aparaturze i to jest zbędne. Poza
tym przy autorefraktometrze (tzw. komputerowe badanie wzroku) kropelki nie są
potrzebne.
...nie zapomnę, jak kilka ładnych lat temu okulista zakroplił mi oczy i
stwierdził wadę ok. -6, gdzie ja miałam rzeczywiście -2,5. Z moich skromnych
wiadomości (interesuję się tylko okulistyką, nie jestem okulistą) wynika, że
badanie wady przy użyciu "kropelek" otwiera raczej duże pole dla błędu.

pozdrawiam
Anna

4. Data: 2006-02-27 11:20:59

Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org> szukaj wiadomości tego autora

ika napisał(a):
> [...]
> się dobiera okulary, to takie, żeby oko nie musiało sie wysilać, więc się
> poraża mu tę zdolność akomodacji kroplami i bada co widzi, a gdzie już

Nie znam się, ale wydawało mi się, że kropelki to atropina i że one
powiększaja źrenicę do badania dna oka.
W każdym razie na mnie innych kropelek nigdy nie stosowano.

--
Paweł Muszyński

5. Data: 2006-02-27 16:11:30

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 27.02.06, około 12:20:59, Paweł Muszyński bulgocze:

> Nie znam się, ale wydawało mi się, że kropelki to atropina i że one
> powiększaja źrenicę do badania dna oka.
> W każdym razie na mnie innych kropelek nigdy nie stosowano.

Do badania dna to wydawało mi się tak oczywiste, że się stosuje mydriatyki,
że o tym nie pisałam. Mówiłam wyłącznie o kroplach porażających akomodację.
Ale jest jeszcze trochę innych rzeczy zakrapianych do oka - znieczulenie
rogówki np. do badania ciśnienia, barwnik (do wielu badań) i jeszcze
jakieś, o których teraz zapomniałam ;-)

--
ika - umop apisdn

E. Kandel: Principles of Neural Science - nowe wydanie już wkrótce
Krew z nosa- 60 l. kobieta
zielona maść ?
Co zdrowsze: maślanka, kefir czy jogurt? :)
Odwapnione kości...Co robić?