ból w okolicy lądźwi i drętwienie nogi?

1. Data: 2004-02-10 16:33:40

Temat: ból w okolicy lądźwi i drętwienie nogi?
Od: "remina" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam. Mój 25 letni syn od jakiegoś czasu czuje ból po lewej stronie nad pośladkiem,
przy dłuższym chodzeniu lub rannym wstawaniu ból sie nasila i drętwieje doga. Lekarz
rodzinny zalecił gimnastykę i rozgrzewanie bolącego miejsca, stwierdził, że należy
rozruszać kręgosłup, ale nie postawił konkretnej diagnozy. Po ok. miesiącu tj
"kuracji nie widać (nie czuć) żadnych zmian na lepsze. Co dalej z tą dolegliwością
zrobić . Co to może być? Gdzie się zwrócić?
Dziękuję za każdą odpowiedź. Pozdrawiam.
Remina

2. Data: 2004-02-10 16:47:28

Temat: Re: ból w okolicy lądźwi i drętwienie nogi?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 10 Feb 2004 17:33:40 +0100, remina wrote:

> [...]
dolegliwością zrobić . Co to może być? Gdzie się zwrócić?
> Dziękuję za każdą odpowiedź. Pozdrawiam.

Moim zdaniem dobrze by było, gdyby syna obejrzał neurolog. Warto by tez
wcześniej zrobić RTG kręgosłupa L-S.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na onet pl)

3. Data: 2004-02-10 17:08:25

Od: "yba" <y...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "remina" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
Myślę, że powinniście poszukać pomocy u neurologa lub/i rehabilitanta
(najlepiej pracującego metodą McKenzie).
Yba

4. Data: 2004-02-10 17:58:06

Od: k...@b...pl szukaj wiadomości tego autora

witam!
to co pani opisała dokładnie odzwierciedla moje dolegliwości związane z bólem
kręgosłupa. niestety w moim przypadku okazało się, że mam złamany trzon kręgu.
na początku nie chciało mi sie w to wierzyć, bo nie pamiętam o żadnym urazie
ale jednak. zrobiłam zdjęcie RTG i wszystko jasne. radze nie zaniedbywać tych
bóli i udac się do ortopedy zwłaszcza, jeżeli pani syn odczuwa drętwienie nóg.
to może się źle skończyć.

5. Data: 2004-02-10 23:49:54

Od: ulapod <u...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> żadnych zmian na lepsze. Co dalej z tą dolegliwością zrobić . Co to może
> być? Gdzie się zwrócić? Dziękuję za każdą odpowiedź. Pozdrawiam. Remina

To może być dyskopatia (inna nazwa to rwa kulszowa). Syn powinien pójsć do
dobrego ortopedy, który zleci badanie RTG lub tomografię komputerową
(dokładniejsz badanie niż RTG). Jesli dyskopatia nie jest zaawansowana to
prawdapodobnie da leki przeciwzapalne i zaleci masaże. Jeśli sprawa jest
poważniejsza to mozliwa jest też interwencja neurochirurga.
Pamiętaj aby nie chodzić 'w ciemno' na masaże, niech zaleci je doswiadczony
lekarz. Nieumiejętne masaże stosowane w dyskopatii (zwłaszcza w poważnych
przypadkach) moga dać duzo więcej szkody niż pozytku.
Jeśli masz jszcze jakieś pytania to pisz śmiało na priva.

ulapod

usuń BEZ_TYCH_LITER pisząc do mnie

6. Data: 2004-02-11 10:48:10

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 11 Feb 2004 00:49:54 +0100, ulapod wrote:

> To może być dyskopatia (inna nazwa to rwa kulszowa). Syn powinien pójsć do
> dobrego ortopedy, który zleci badanie RTG lub tomografię komputerową
> (dokładniejsz badanie niż RTG).

Wstałem lewą nogą i będę się czepiał.

Mam niespecjalnie dobre osobiste doświadczenia dotyczące ortopedów
prowadzących zespoły korzeniowe. Prowadzenie takiego chorego wymaga
chociażby umiejętności badania neurologicznego, czego ortopedzi raczej
nie przeprowadzają (podobnie, jak neurolog nie bada ortopedycznie).

Co do badań obrazowych:
W myśleniu klinicznym przed każdym planowanym badaniem dodatkowym (a
zwłaszcza kosztownym badaniem dodatkowym) należy postawić sobie pytanie:
"Czy badanie które zlecam zmieni coś w postępowaniu?" Jeśli odpowiedź na
to pytanie brzmi "nie", to nie wykonujemy badania.
Nie wykonuje się CT kręgosłupa z czystej ciekawości, ani dlatego, ze
jest dokłądniejsze od RTG.
Zastanawiam się też dlaczego nie wystrzeliłaś od razu rezonansem
magnetycznym - w końcu CT to badanie daleko mniej dokładne w obrazowaniu
struktur kanału kręgowego?... I z samej zasady działania tomografu
wynika, że łatwo w nim przeoczyć niektóre patologie wewnątrzkanałowe?
(dla niewtajemniczonych: rezonans magnetyczny pozwala na zobrazowanie
kręgosłupa w dowolnych przekrojach, również 'wzdłuż', dzięki czemu
widzimy kanał kręgowy i rdzeń w całym interesującym nas odcinku,
natomiast CT pozwala ciąć jedynie 'plasterki' w poprzek człowieka, i
tylko na g góry zadanych przez radiologa / technika poziomach, które w
przypadku CT kręgosłupa akurat z reguły umieszcza sie po kilka na
wysokości ocenianych przestrzeni międzykregowych - a co, jeśli patologia
nie dotyczy wcale krążka międzykręgowego na przykład? Oczywiście decyzja
co do rodzaju badania zależy od lekarza, który oceni pacjenta i na
podstawie całości obrazu zdecyduje, że albo wystarczy CT, albo wręcz
tylko RTG, albo, że potrzebny jest rezpnans...)
W zespołach korzeniowych spowodowanych dyskopatią w przeważającej
większości przypadków badania obrazowe (o ile jest to możliwe to MRI,
nie CT) wykonuje się zasadniczo jako przygotowanie do operacji, a
wskazania do operacji ustala się na podstawie wywiadu, badania
klinicznego i reakcji na dotychczasowe leczenie.

Już wielokrotnie napadałem tu na różnych piszących z powodu
nieuzasadnionego strzelania badaniami obrazowymi, czy to głowy, czy
kręgosłupa:) Decyzja co do wyboru badania należy nie do mnie, nie do
Ciebie, ale do lekarza który zbada chorego. Ponieważ chory i / lub jego
rodzina może nie wiedzieć jakie przesłanki kierowały lekarzem, a
usłyszał / ła od Ciebie o 'lepszej' metodzie czyli CT, może dojść do
nieuzasadnionej eskalacji żądań i niepotrzebnego konfliktu.
Nie ma badań "bezwzględnie lepszych". Są sytuacje, w których zwykły
rentgen jest bardziej odpowiedni od rezonansu.
A pacjent, z założenia nie dysponujący taką wiedzą medyczną jak lekarz,
nie zawsze to rozumie i czasami na przykład zdaje mu się, że "ten kawał
sk...syna lekarz chce na nim, ....ny, oszczędzać, albo po prostu czeka
na łapówę, żeby se kolejny dom na Kanarach wybudować" (które to
koncepcje skutecznie popierają środki masowego przekazu w Polsce).
Miałem zresztą kiedyś wątpliwą przyjemność spotkać się osobiście z
podobną sytuacją (diagnostyka różnicowa mielopatii szyjnej z SLA)... I
nie zdołałem rodzinie wytłumaczyć, że rezonans nie jest tu w ogóle
potrzebny...

Stąd właśnie moja burzliwa reakcja.

7. Data: 2004-02-11 16:52:04

Od: "yba" <y...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ulapod" <u...@w...pl> napisał w wiadomości
> To może być dyskopatia (inna nazwa to rwa kulszowa).

Dyskopatia to nie jest rwa kulszowa ani rwa kulszowa nie jest dyskopatią,
nie można używać tych określeń zamiennie. Rwa kulszowa to objaw (nie
jednostka chorobowa), może towarzyszyć różnym patologiom.
Yba

Co zrobic z ...
soczewki kontaktowe - gdzie w internecie tanio kupic?
Plan zajęć dla studentów III roku Wydziału Lekarskiego UM w Łodzi.
Gotowanie - potrzebna opinia fachowcow
lilipuci