bylo:trujace lososie

1. Data: 2004-01-19 16:07:28

Temat: bylo:trujace lososie
Od: "Dario" <D...@i...nu> szukaj wiadomości tego autora

Po przeczytaniu wszystkich watkow o zdrowej i mniej zdrowej zywnosci dotarlo
do mnie ze wiekszosc uczestnikow w jakims tam stopniu zgadza sie z obiegowa
opinia, ze zywnosc ktora kupujemy pozostawia wiele do zyczenia. A moze
zamiast tylko pisac o tym mozna cos z tym zrobic? W koncu internet i grupy
dyskusyjne do gigantyczne medium, ktore mozna uzyc opiniotworczo. Nie znam
dobrze sytuacji w tzw. zdrowej zywnosci na terenie RP, ale w trakcie
ostatnich wakacji rozmawialem z rolnikami, ktorzy wiedza juz o ekologicznej
zywnosci. I twierdza ze nie "sypia" juz zadnych sztucznych nawozow od lat,
bo sa one za drogie i ich koszt przekracza czesto cene zbytu. ( ale zaden
nie dodal ze petrochemia w Pulawach jest w odleglosci 5- ciu km). Czyzby
ekonomiczne czynniki wplywaly na rozwoj zdrowej zywnosci?
To ironia, ze przepisy - a UE bez urzedniczego biorka i stempelka oraz
organu kontrolnego, ktory ma je kontrolowac- nie precyzuja we wszystkich
krajach unii tych samych wytycznych jesli chodzi o zywnosc biologiczna. Np
Holandia zaleca nienawozenie przez okres 2-ch lat, sianie biologicznych
nasion i nie stosowanie lekow a w szczegolnosci antybiotykow, i "juz" mozna
dostac stempel "BIOLOGICZNA ZYWNOSC". Ale nikogo nie obchodzi, ze srodkiem
pastwiska przebiega autostrada A4 po ktorej dziennie porusza sie 50000
samochodow. Biurokracja, otepienie urzedasow i BAAARDZO silne lobby
(polityczne i ekonomiczne) gigantycznych molochow produkujacych zywnosc np:
Unilever, powoduja, ze mali producenci naprawde zdrowej zywnosci bez
poparcia szerokiej opinii publicznej- czytaj konsumentow- nie maja racji
bytu. Pierwsza przyczyna to taka ze nie uzywanie nawozow sztucznych prowadzi
do spadku produkcji a to oznacza zmniejszenie dochodow (i w konsekfencji
niemila rozmowe z bankiem, ktory jest glownym wiezycielem europjskich
rolnikow) bo ceny biologicznej zywnosci w szczegolnosci mleka i jego
przetworow oraz warzyw czesto nie odbiegaja od masowej produkcji. Mieso jest
tu wyjatkiem.
Druga wazna przyczyna to wysrubowane normy HCCP, ktore powoduja zamykanie
malych, rodzinnych przedsiebiorstw, czesto o wielowiekowej tradycji, bo nie
sa one w stanie inwestowac w aparaty i urzadzenia wymagane przez europejski
"sanepid" np. Belgijskie piwa Alambic fermentowane od stuleci na wolnym
powietrzu tradycyjnie w drewnianych beczkach . Za tymi normami stoja duze
fabryki gumowej szynki napompowanej tabela Mendlejewa, producenci odzywek
dla dzieci, ktorzy sami robia bledy i z czystej chciwosci ( w koncu zysk)
uzywaja jako "zdrowych" dodatkow np: chinskich 3 razy mrozonych krolikow. A
potem ze skrucha przepraszaja w komunikacie prasowym: Nasza wewnetrzna
kontrola najwyzszej (nie)jakosci z przykroscia zawiadamia ze
wyselekcjonowany dostawca (padliny) najwyzszej jakosci glaskanych pod wlos
krolikow z najlepszych swiatowych hodowli nie dopelnil czegostam i my wielcy
producenci (bubla) prosimy NAszych Kochanych Konsumentow o zwrot towaru o
serii ...... a przylapal ich na tym ten sam konsument dlawiac sie chlorem
uzytym przy dezynfekcji buraczka.
Trzecia przyczyna to nieswiadompsc konsumenta. Ale kto to ma robic, jesli
mali producenci nie maja pieniedzy (te ida na czesto bzdurne inwestycje
HCCP) na kampanie oswiatowa. We Wloszech jednocza sie oni w Konsorcja, ktore
reprezentuja ich interesy. Sa to rodzaje spoldzielni produkcyjnych (ale bez
PRL- owskiego rozumowania) ktore dbaja o tradycjonalna recepture i wysoka
jakosc, organizuja sympozja i w ten sposob konkuruja z molochami takimi jak
Parmalat.
Co i kto pomaga producentom dobrej zywnosci? Sa to np. organizacje kucharzy
i restauratorow: Euro-Toques. Jest to stowarzyszenie ktorego celem jest
utrzymanie tradycyjnych metod produkcji zywnosci, gotowanie i jej
przetwarzanie z szacunkiem dla zachowania naturalnego smaku i tradycji z nim
zwiazanych. Organizuje sympozja i szkolenia, wspiera inicjatywy rozwijajace
malo skalowa produkcje wysokiej jakosci. Jedyna organizacja kucharzy majaca
swojego przedstawiciela w komisji zywieniowej w parlamenci europejskim i
tlukaca po palcach multinacjonalnuch producentow i gigantow w rybolostwie.
Niestety po probach nawiazania kontaktu ok trzech lat temu z polskimi
mistrzami kuchni nic wiecej nie slychac. Moze przewaga sosow Knorra i maggi
nad niewiedza ma jeszcze duzo do powiedzenia.
Inna organizacja tym razem konsumencka to Slow food. Narodzona w Italii ma
swoje filiale w wielu krajach.

A teraz koniec z bla bla bla. Piszcie listy do naszych wielkich (Kuron) i
wyksztalconych (Maklowicz) albo mlodych, wschodzacych gwiazd na firmamencie
Nowej Kuchni Polskiej (Okrasa) z ZADANIEM (rzondaniem - psia krew nie mam
ogonkow) rozpoczecia REedukacji gospodyn domowych, calego szeregu kucharzy,
nauczycieli szkol gastronomicznych, producentow. Niech popieraja glosno w
swoich programach kulinarnych male zaklady produkujace smietane z Zadupia
Gornego, niech uzywaja kury rasy Bardzo Starej z gospodarstwa
agroturystycznego Melanii Niewaznej albo mlodej pietruszki wychodowanej
wylacznie na krowim nawozie we wsi Ciezka Dola. Ale to oznacza zerwanie
lukratywnych kontraktow z Bardzo Waznymi Producentami nieNaturalnych
dodatkow do nieZdrowej zywnosci. Ciekawi mnie czy sa oni w stanie pozostac
wielkimi, wyksztalconymi i nowoczesnymi, wracajac do bazy kucharzenia, do
sosow stojacych trzy dni na fajerce, do musow bez zelatyny, do glass bez
maki, do gotowania bez puszki i proszku do prania ale bez poparcia
finansowego. Moze jakas stacja z sieci telewizji PUBLICZNEJ ( nie wiem czy
jeszcze trzeba placic za odbieranie TV, a jesli tak to powinni respektowac
zadania tele-interneto-ogladaczy) da sie zmusic do przygotowania programu
bez udzialu przyprawy do (d)zupy firmy A? i bez miksera z DUZA nakleja
firmowa ale za to merytorycznie i technicznie ciekawego programu
kulinarnego. Tluczcie do organizatorow znaku jakosciowego Teraz Polska. Moze
sa jacys mali producenci nie malowanych parowek ktozy wysoka jakoscia
doczekali sie tego wyroznienia. Moze tam sa pieniadze na taki program w TV.
Obudzcie przedstawiciela Slow Food na polske, a jesli jego entuzjazm umarl
smiercia naturalna po zjedzeniu duzej ilosci plastikowych marchewek
zapiszcie sie do nich i wybierzcie nowego. Razem mozecie jeszcze cos zrobic.
I nie tylko dla wscieklego lososia, padnietej kury z 3-milionowej fermy
salmonelli czy wody z gipsem -mleko UTH- ale zrobic cos dla siebie.

Euro-Toques znajdziecie w wielu wersjach jezykowych, niestety nie po
naszemu:

www.euro-toques.nl
www.euro-toques.de
www.euro-toques.lu
www.euro-toques.dk
www.euro-toques.es

E-mail do polskiego oddzialu slow Food: j...@s...pl
telefon w Krakowie +48-609-240842 adres do korespondencji ul. Armii Krajowej
7/186, 30-150 Kraków.

Slow food po wlosku www.slowfood.it
po angielsku www.slowfoodusa.org

Dario

1. Data: 2004-01-19 23:23:11

Temat: Re: bylo:trujace lososie
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tluczcie do organizatorow znaku jakosciowego Teraz Polska. ...
> ... Razem mozecie jeszcze cos zrobic....
====
Itd... Bardzo romantyczne.
Obawiam się, że większość z nas woli ponarzekać lub nie dostrzegać problemu
albo też twierdzić, że nowe jest jednak lepsze. Nie ma szans na powstanie
10-milionowego ruchu pt. Solidarność Kulinarna. I pewnie dlatego jeszcze nie
raz podobne wątki będą się pojawiały. Aż pewnego dnia ktoś poda przepis:
"kostkę 'knora', fix 'berbeluchy' i koncentrat 'luxora' rozpuścić w wodzie
'krystala', podgrzać i kaczka po pekińsku gotowa. Pasuje do tego doskonała
surówka 'kucharka'". Współczuć możemy tylko naszym dzieciom, które nie
poznają smaku wielu potraw.

waldek
====

1. Data: 2004-01-19 23:59:05

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Dario wrote:
> [...]
> I nie tylko dla wscieklego lososia, padnietej kury z 3-milionowej fermy
> salmonelli czy wody z gipsem -mleko UTH- ale zrobic cos dla siebie.

Brawo! im wiecej osob bedzie protestowac przeciwko generalnemu truciu w
imie Wielkiego wyZysku, tym szybciej sie to skonczy.

> Slow food po wlosku www.slowfood.it
> po angielsku www.slowfoodusa.org
>
> Dario

Swietna organizacja, swietne zalecenia, coraz lepsza reprezentacja.
Osobiscie popieram te organizacje od kilku miesiecy, czego i Wam
serdecznie zycze.
Magdalena Bassett

Spaghetti funghi e pancetta
Bezy - coś mi nie smakują :(
Urodzinowy obiad rodzinny na ok. 12 osób
Pączki - przepis poszukiwany.
Aromat do ciast - wlasna produkcja