clafoutis

1. Data: 2002-07-06 12:42:03

Temat: clafoutis
Od: "AW" <h...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam taki przepis na clafoutis (ściągnięty z netu) i pytanie: czy białka
które mam zmieszać z jogurtem, mlekiem i wanilią powinny być wg was ubite
czy nie?
dzięki za pomoc
Agata

Clafoutis
To rodzaj francuskiego wypieku z dodatkiem owoców. W tym przepisie są to
brzoskwinie, które można jednak zastąpić innymi owocami, choćby morelami,
czereśniami czy miękkimi jabłkami. Do clafoutis (czyt. klafuti) również
bardzo pasują rodzynki namoczone w rumie. Deser można serwować na ciepło,
zimno lub tradycyjnie czyli ostudzone, ale nie schłodzone. Cechą szczególną
poniższego przepisu jest to, że nie zawiera masła, ani margaryny, więc
polecam je tym, którym zależy na ograniczeniu spożycia tłuszczu.

Składniki na 6 porcji po 240 kcal
na ciasto (zapiekane w owalnej formie o długości ok. 30 cm)

100 g mąki
100 g cukru
3 łyżki chudego mleka w proszku
szczypta świeżo startej gałki muszkatołowej
300 ml chudego mleka
6 łyżek chudego jogurtu
4 białka
2 łyżki ekstraktu waniliowego
na masę owocową

625 g pokrojonych brzoskwiń
2-3 łyżki cukru
2 łyżki soku pomarańczowego
kilka kropel soku cytrynowego
1 łyżka marmolady morelowej
Przygotowanie
Ciasto: wymieszać w misce mąkę, cukier, mleko w proszku i gałkę. W drugim
naczyniu połączyć jogurt, mleko, białko i wanilię tak by powstała jednolita
masa, którą następnie dodać do mąki. Całość wymieszać na gładką masę i
przełożyć do zwilżonej żaroodpornej formy.
Masa owocowa: wymieszać wszystkie składniki oprócz marmolady. Gotową
mieszankę nakładać łyżką na ciasto omijając brzegi formy.
Włożyć clafoutis do nagrzanego do 190 °C piekarnika i piec 30-40 min. Gdy
brzegi ciasta zarumienią się i zaczną odstawać od formy, a owoce napęcznieją
deser powinien być gotowy.
Lekko podgrzać marmoladę, aby miała płynną konsystencję. Upieczony deser
wyjąć z formy i szybko posmarować brzegi marmoladą, pozostawić do
ostygnięcia.

--
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
'''''''''''''''''''''

1. Data: 2002-07-06 12:49:09

Temat: Re: clafoutis
Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mam taki przepis na clafoutis (ściągnięty z netu) i pytanie: czy białka
> które mam zmieszać z jogurtem, mlekiem i wanilią powinny być wg was ubite

Agato,

Znam tylko jeden przepis na clafoutis tym bardziej Twoje przepisy sie przydadza.
Przepis, ktory mam wyraznie sugeruje, ze _bialka maja byc ubite_ (i potem laczone
z reszta jak cukier puder czy inne specjaly).
Nigdy nie robilem clafoutis, wiec nie recze za wynik.

Pozdrawiam,
Jacek

1. Data: 2002-07-06 13:18:59

Od: n...@y...com (Ewa, siostra Ani) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 6 Jul 2002 14:42:03 +0200, "AW" <h...@h...com.pl>
wrote:

>Witam,
>mam taki przepis na clafoutis (ściągnięty z netu) i pytanie: czy białka
>które mam zmieszać z jogurtem, mlekiem i wanilią powinny być wg was ubite
>czy nie?
Clafoutis jest raczej deserm niz ciastem. Tkzw. legumina. Nie ma
puszystej struktury, bialek wiec nie ma po co ubijac

pospisano:
Winetou

1. Data: 2002-07-06 13:26:43

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

AW <h...@h...com.pl> wrote:

> [...]

> brzoskwinie, które można jednak zastąpić innymi owocami, choćby morelami,

Larousse gastronomique podaje:

Clafoutis -- deser z regionu Limousin, skladfajacy sie z czarnych wisni
ulozonych w nasmarowanym maslem naczyniu i pokrytych dosyc gestym
ciastem nalesnikowym. Jest podawane letnie, oproszone cukrem. Wisnie
nie powinny byc wydrylowane, lecz tylko umyte i pozbawione ogonkow, gdyz
pestki dodaja aromatu w trakcie pieczenia. Academie francaise, ktora
podala definicje clafoutis jako "rodzaju owocowego flanu" spotkala sie z
protestami mieszkancow Limousin i zmienila definicje na "ciasto z
czarnymi wisniami".

Przepis:

1/2 kilo wisni pozbawic ogonkow i umyc. Blaszana forme do pieczenia
nasmarowac maslem i wypelnic wisniami. 125 g maki przesiac przez sito
dodac szczypte soli, 50 g cukru pudru i 3 dobrze ubite jajka, dobrze
wymieszac, dodac 0,3 l mleka i ponoiwnie wymieszac. Wylac ciasto na
wisniei piec w umiarkowanie goracym piecu (180 stopni C) prze 35 - 40
min. Czekac oz anieco oistygnie, oproszyc cukrem pudrem.

Oj, cos daleko odbiegl Twoj przepis od oryyginalu. ;-)

Wladyslaw

1. Data: 2002-07-06 14:07:34

Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> min. Czekac oz anieco oistygnie, oproszyc cukrem pudrem.
>
> Oj, cos daleko odbiegl Twoj przepis od oryyginalu. ;-)

Wladziu,

Czy na pewno az 125g maki? Moj przepis podaje 25g, a wiec znaczna roznica.
I jeszcze jedna roznica - powinno sie chyba dodac troszke np. 2 lyzki likieru
wisniowego (jesli stosujesz wisnie).

Probowales juz robic clafoutis?

Pozdrawiam,
Jacek

1. Data: 2002-07-06 14:12:25

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 06 Jul 2002 13:18:59 GMT, n...@y...com (Ewa, siostra
Ani) wrote:

>Clafoutis jest raczej deserm niz ciastem. Tkzw. legumina. Nie ma
>puszystej struktury, bialek wiec nie ma po co ubijac
>
>pospisano:
>Winetou

w ogole to podobne jest do far breton (choc na pewno ma mniej jaj
;))), gruby, pieczony nalesnik ;)), nie bic bialek

Trysia , "elegancka kobieta od Diora, starannie opakowana , o
powloczystym spojrzeniu, lamiaca serca mezczyzn, wulkan emocji ,
biznes lumen od Caffe Za Slupem, kobieta pelna czaru" [Jola L-L
i Lilla]

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-07-06 15:16:50

Od: n...@y...com (Ewa, siostra Ani) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 6 Jul 2002 15:26:43 +0200, w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
wrote:

>Oj, cos daleko odbiegl Twoj przepis od oryyginalu. ;-)
>
>Wladyslaw

To jest przepis "odchudzajacy", bez grama tluszczu :-)

podpisano:
Winetou

1. Data: 2002-07-06 16:54:25

Od: "AW" <h...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

No więc idę robić, tym razem będzie wariant bez bicia piany. Dam znać co
wyszło.
Dzięki za pomoc
Agata

1. Data: 2002-07-06 19:27:51

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

<m...@p...onet.pl> wrote:

> Wladziu,
>
> Czy na pewno az 125g maki?

Na pewno w tej wersji. Larousse podaje 125 g maki czyli 4 i pol uncji,
jeden duzy kubek. Sprawdilem inne przepisy. Np. Marie-Louise Cordillot
kaze wziac na 1 kg wisni 60 g maki, 2 duze jajk i 3/4 litra mleka. Ale
wydaje mi sie, ze Larousse daje przepis bardziej "klasyczny".

> Moj przepis podaje 25g, a wiec znaczna roznica.
> I jeszcze jedna roznica - powinno sie chyba dodac troszke np. 2 lyzki likieru
> wisniowego (jesli stosujesz wisnie).

Mysle, ze likier wisniowy jest zbedny. cccczy w twoim przepisie nie
kaza uzyc np. drylowanych wisni? Wtedy likier bylby potrzebny, by dodac
deserowi cyjankowego aromatu.

Wladyslaw

1. Data: 2002-07-06 21:50:25

Od: <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mysle, ze likier wisniowy jest zbedny. cccczy w twoim przepisie nie
> kaza uzyc np. drylowanych wisni? Wtedy likier bylby potrzebny, by dodac
> deserowi cyjankowego aromatu.
>
> Wladyslaw

Rzeczywiscie w 'moim' przepisie uzywaja drylowanych wisni, a wiec
wyjasniles mi sprawe z likierem.

Dzieki,
Jacek

kluski kladzione???