co lepsze linka czy drut ?

1. Data: 2006-05-22 18:24:39

Temat: co lepsze linka czy drut ?
Od: "Krzysztof" <r...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elektryk robił u mnie przeróbki elektryczne, m.in. przełożył puszkę do
podłączenia kuchni elektrycznej. Przedłużenie zrobił linką 5 x 2,5 mm2. Inny
elektryk który podłączał kuchnię , jak to zobaczył to wyzwał tego pierwszego
od nieudaczników i że tak nie wolno. I coś jeszcze mówił że prądy zmienne
płyną po obwodzie przewodu i że takie przedłużenia to tylko drutem. Który
miał rację. Dodam że kuchnia b. dobrze działa.
Krzysztof

2. Data: 2006-05-22 18:43:01

Temat: Re: co lepsze linka czy drut ?
Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof wrote:
> [...]
> takie
> przedłużenia to tylko drutem. Który miał rację.

Może tak: pierwszy nie zrobi niczego złego, jesli tylko dobrze
wykonał połaczenia, linka niczemu nie szkodzi, a drugi wie, że
gdzies dzwonią, ale gdzie... to może i kiedyś wiedział, ale to
było dawno temu i nieprawda. A konkretnie: owszem, prądy zmienne
płyną głównie po powierzchni przewodnika, ale przy prądach
wysokich częstotliwości, przy energetyce nie ma to żadnego
znaczenia, a gdyby nawet miało, to linka byłaby właśnie
korzystniejsza, bo ma większą powierzchnię niż zwarty drut.
Krótko mówiąc: kompletnie drugiemu się pomieszało, a linka do
podłączenia kuchni może być.

J.

3. Data: 2006-05-22 18:49:24

Od: "Krzysztof" <r...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> korzystniejsza, bo ma większą powierzchnię niż zwarty drut. Krótko mówiąc:
> kompletnie drugiemu się pomieszało, a linka do podłączenia kuchni może

Też tak myślę. Połączenie było b. solidne bo lutowane cyną.
Dzięki za odpowiedź.

4. Data: 2006-05-22 18:49:33

Od: "Jacek" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przy prądzie zmiennym występuje zjawisko"naskórkowości". Inaczej mówiąc prąd
zmienny płynie po powierzchni a nie całym przekrojem przewodu, Z tego
wzgledu przy prądzie zmiennym lepsza jest linka od drutu.
Jednak przy częstotliwości 50 Hz jest w zasadzie obojetne, czy drut, czy
linka. Róznice mogą być odczuwalne przy częstotliwościach o rząd lub dwa
większych.
Czyli ten drugi nie miał racji, bo linka ma "więcej obwodu" niz drut.
Jacek

5. Data: 2006-05-22 18:52:43

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof napisał(a):
> [...]
> płyną po obwodzie przewodu i że takie przedłużenia to tylko drutem. Który
> miał rację. Dodam że kuchnia b. dobrze działa.
Zaden.
Z tymi pradami zmiennymi to pieprzyl od rzeczy - jest takie zjawisko,
ale ani przy 50hz, ani drut/linka ...

Mozna tak samo dobrze stosowac linke jak i drut - jak sie umie.

Do linki musi byc specjalny osprzet (inny niz do drutu), oraz/albo
zacisniete na koncach przewodu (linki, na miedzianych drucikach)
specjalne tulejki, zapewniajace kontakt i odpowiednia prace mechaniczna
koncowki przewodu.
Nie mozna przykrecac linek 'ot tak po prostu' do gniazdka/kostki - bo w
praktyce scisniete bedzie tylko pare drucikow, a reszta nie bedzie
dobrze kontaktowala. Caly prad bedzie plynal pojedynczymi drucikami co
spowoduje ich przegrzewanie i przepalenie (zwlaszcza przy kuchence,
ktora pradu bierze duuuzo). Dlatego wszystkie druciki razem musza zostac
sprasowane przez zacisniecie tulejki. Lutowanie tez tu nic nie pomoze.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

6. Data: 2006-05-22 19:02:45

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof napisał(a):
> Też tak myślę. Połączenie było b. solidne bo lutowane cyną.
To znaczy ze bylo bardzo ZLE polaczenie. Wbrew pozorom - cyna wcale nie
nadaje sie do takich rzeczy.
Dlaczego np w aucie wszystko jest na zlaczkach a do zlaczek przewody nie
sa lutowane tylko zaciskane?
Po pierwsze - cyna ulega korozji (zwlaszcza gdy bedzie przegrzewana
miejscowo duzymi pradami). Po drugie styk cyny z innym metalem
(mechaniczny, np srubka w kostce) jest zupelnie niepewny - w swieza cyne
srubka wkreci sie masakrujac pare drucikow w cynie, a po jakims czasie
to wszystko skoroduje na skutek reakcji cyny, tluszczu z palcow
elektryka, wilgoci z powietrza oraz innego metalu w okolicy...
Kazde pogorszenie styku miejscowe spowoduje pogorszenie przewodnosci - i
wydzielanie ciepla przy przeplywie pradu, wydzielanie ciepla =
przyspieszona erozja cyny i efekt lawinowy sie robi...

Przewodow energetycznych SIE NIE LUTUJE.

Przewod typu linka MUSI byc zacisniety w tulejce lub innym odpowiednim
konektorze!

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

7. Data: 2006-05-23 10:10:49

Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Naprawialem żelazko philipsa z modułem "strażaka" i tam połaczenia były lutowane, co
ciekawe nic się z nimi nie stało, pomimo, że temp. w żelazku jest dość wyska,
odparowała natomiast ścieżka miedziana na płytce drukowanej. :-)
Po zastapieniu ściezki drutem miedzianym (lutowanie) żelazko działa koleżance już
ponad 6 lat. :-)
W samochodzie wszytskie połaczenia robię na lutowanie, są o wiele bardziej trwalsze
niż te na łaczenia.
W kablach wszytskie przewody przed zaciśnięciem we wtyczce pobielam cyną i jest
dobrze. :-)

8. Data: 2006-05-23 11:58:21

Od: " zayzayer" <z...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

BartekK <s...@d...org> napisał(a):

> Przewodow energetycznych SIE NIE LUTUJE.
> Przewod typu linka MUSI byc zacisniety w tulejce lub innym odpowiednim
> konektorze!

Największa bzdura jaką przeczytałem w tym roku, a może i w zeszłym.
Naprawiam sprzęt AGD od kilkudziesięciu lat i wszystkie połączenia "prądowe"
jeżeli tylko się da, lutuję (oczywiście jako topnik używam wyłącznie
kalafonię). Dzięki temu praktycznie nie paliły mi się nigdy programatory
(link lutowane w konektorkach). W moim mieszkaniu, jakieś 25 lat temu jak
parę razy popaliło w puszkach, wszystko polutowałem. Jak mierzyłem w zeszłym
roku rezystancje obwodów, to przez ten czas nie zmieniła się nawet o 0,1
Ohm.
Rada dla wszystkich - jak chcecie mieć pewne łącza, to tylko lutować, ale
pamiętać, że jako topnik musi być kalafonia.

9. Data: 2006-05-23 15:29:00

Od: "Krzysztof" <r...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Rada dla wszystkich - jak chcecie mieć pewne łącza, to tylko lutować, ale
> pamiętać, że jako topnik musi być kalafonia.

Jestem tego samego zdania. Ten pierwszy elektryk też u mnie w domu lutował
wszystkie połączenia w puszkach. Od kilkunastu lat nie mam żadnych kłopotów,
pomimo że w kuchni na kablu 2,5 mm2 wisi czasem nawet 5,5 kw. Część
urządzeń nie była przewidywana w swoim czasie, a później już trudno było coś
w instalacji zmienić.

10. Data: 2006-05-23 15:30:45

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

zayzayer napisał(a):
> Rada dla wszystkich - jak chcecie mieć pewne łącza, to tylko lutować, ale
> pamiętać, że jako topnik musi być kalafonia.
To ze nic ci sie niestalo, to nie znaczy ze jest to prawidlowe. Ludzie
zyja w domach bez przewodu PE i wielokrotnie nic sie nie dzieje - ale to
nie dowodzi ze PE nie jest potrzebne. Auta jezdza z rozklekotanym
zawieszeniem - i procentowo niewiele z nich uczestniczy w wypadkach, ale
to nie znaczy ze zawieszenie ma byc rozklekotane...
Wez jeszcze poprawke na to, jaka byla "cyna do lutowania" (tzn stop)
25lat temu (duzo Pb), a jaka ostatnio jest (malo Pb), i jaka jest
"teraz" i bedzie w przyszlosci (brak Pb, srebro, szybko korodujaca).

Cyna (lub stop cyny, olowiu, cynku i cotam jeszcze w tym jest) ma duzo
gorsza przewodnosc elektryczna niz miedz - nie ma nad czym tu
dyskutowac. Najmniejsza rezystancje styku zapewnia polaczenie
mechaniczne przez scisniecie/sprasowanie materialu. Po zacisnieciu np.
konektora - nie ma przeszkod jeszcze go dla pewnosci zalutowac, (z czego
najwiekszy porzytek, ze nie bedzie juz dostepu powietrza do miejsca
styku) ale najwazniejsze by metal konektora byl scisniety z metalem
przewodu, a nie polaczony przez rezystancje cyny.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

Pytanie o ceny we Wrocku
Pralka, lodówka, zmywarka - jakie wybrać?
cyklinowanie
Folia antywłamaniowa
szukam pilnie ekipy, która ulozy cegle na scianie