[crosspost] Szkodliwość neodymu?

1. Data: 2007-06-25 18:12:38

Temat: [crosspost] Szkodliwość neodymu?
Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wybaczcie crosspost, ale problem ważny, a w sumie nie wiadomo,
gdzie go umieścić.

Chodzi o zabawkę "śpiewające magnesy" (do kupienia na allegro)
wykonaną z magnesów neodymowych. Kolega kupił dziecku, ten
zachwycony bawił sie na tyle namiętnie, że zniszczył powierzchnię
magnesów, ta zmatowiała i zaczęła "brudzić".

Pytanie: na ile takie pozostałosci zostające na skórze są
szkodliwe? Neodym to metal (?) ciężki, więc teoretycznie powinien
być szkodliwy, pytanie, czy jest wchłanialny tak po prostu
kontaktowo, ewentualnie przez oblizywanie zabrudzonych paluchów,
czy w postaci czystej jest niegroźny? Gógiel nic mądrego nie
powiedział, na hasła "neodym szkodliwość" zjawiają się głównie
setki trafień dotyczących cudownych własności magnetyzerów, które
oprócz podwajania salda na koncie i czynienia teściowej
przyjaźniejszą jakoby miały usuwać szkodliwy nagar skądśtam w
samochodzie, nic bardziej związanego z w/w pytaniem nie
znalazłem.

Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie...

J.

2. Data: 2007-06-25 18:44:37

Temat: Re: [crosspost] Szkodliwość neodymu?
Od: M <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jarek P. pisze:

> [...]
> Neodym to metal (?) ciężki, więc teoretycznie powinien być szkodliwy,
> pytanie, czy jest wchłanialny tak po prostu kontaktowo, ewentualnie

http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium#Precautions

Precautions

Neodymium metal dust is a combustion and explosion hazard.

Neodymium compounds, like all rare earth metals, are of low to moderate
toxicity; however its toxicity has not been thoroughly investigated.
Neodymium dust and salts are very irritating to the eyes and mucous
membranes, and moderately irritating to skin. Breathing the dust can
cause lung embolisms, and accumulated exposure damages the liver.
Neodymium also acts as an anticoagulant, especially when given
intravenously.

Neodymium magnets have been tested for medical uses such as magnetic
braces and bone repair, but biocompatibility issues have prevented
widespread application.

M.

3. Data: 2007-06-25 19:48:33

Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 25 Jun 2007 20:44:37 +0200, M wrote:
> [...]

To trzeba szukac pod "neodymium toxicity" :-)

>http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium#Precautions
>
>Neodymium metal dust is a combustion and explosion hazard.

Jeszcze pytanie ile tego neodymu w magnesach jest i w jakiej postaci
.. tlenki ?

J.

4. Data: 2007-06-25 20:54:00

Temat: Re: Szkodliwość neodymu?
Od: Janeo <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Cze, 20:12, "Jarek P." <jarek[kropka]p...@gazeta.pl> wrote:
> Pytanie: na ile takie pozostałosci zostające na skórze są
> szkodliwe? Neodym to metal (?) ciężki, więc teoretycznie powinien
> być szkodliwy
Magnes neodymowy to zwiazek neodymu, zelaza i boru. Nie powinno sie
wiec rozpatrywac toksycznosci samego "neodymium", a tego zwiazku.
Pytanie 1: Czy wiec jest toksyczny? - nie znalazlem nigdzie
opracowania, ale raczej nie moze byc toksyczny, bo jest
rozpowszechniony (glosniki, sluchawki etc...)
Pytanie 2: czy to metale ciezkie? - oczywiscie nie, z tej strony nic
nie grozi.
Pytanie 3: Nalezaloby rozpatrzyc, czy zwiazek ten rozpada sie w
przewodzie pokarmowym (kwestia toksycznasci produktu rozpadu).
Odpowiedz: nie wiem, ale np. neodym jest b.aktywny, razem chyba tworza
bardzo trwaly zwiazek, raczej odporny na rozpad w tych warunkach.
Pytanie 4: a moze jakby ten proszek jesc lyzkami, to czlek by sie
zatrul? Odpowiedz: oczywiscie, ze moze. Cyjanek w malych ilosciacj
jest nieszkodliwy, dalej nie musze mowic...
Pytanie 5: czy tatus dobrze zrobil kupujac dziecku zabawke na Allgro,
bez swiadectwa atestu dla zabawek dla dzieci? Odpowiedz: hmmm.

Wiec natychmiast zabralbym dzieciakowi ta zabawke :)
J.

5. Data: 2007-06-25 21:09:47

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janeo <j...@g...com> wrote:

> Magnes neodymowy to zwiazek neodymu, zelaza i boru. Nie powinno
> sie
> wiec rozpatrywac toksycznosci samego "neodymium", a tego
> zwiazku.

Dzięki za kompleksową odpowiedź (za inne w wątku oczywiście też),
przekażę koledze.

J.

6. Data: 2007-06-25 21:20:05

Od: Olisadebe <O...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jarek P. napisał:

> [...]
> pytanie, czy jest wchłanialny tak po prostu kontaktowo, ewentualnie
> przez oblizywanie zabrudzonych paluchów, czy w postaci czystej jest

Nie mam pojęcia co są "śpiewające magnesy" i ile w nich magnesu
neodymowego, ale.. .
Magnes neodymowy to nie metal neodym ( Nd to nie cięzki metal tylko z
grupy ziem rzadkich) ale skomplikowane połączenie Nd, Fe i B.
To, że ma on silne własności magnetyczne to wiadomo ( jest powszechnie
wykorzystywany m.in. w technice komputerowej). O ujemnych skutkach też
sporo już wiadomo.
Nie chce straszyć ale poczytaj to ( Fridge magnets 'can be a killer')

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6160731.stm

--
Oli

7. Data: 2007-06-26 06:21:41

Temat: Re: Metale ciężkie [było: Szkodliwość neodymu?]
Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 6/25/2007 10:54 PM, Janeo napisał(a):
> Magnes neodymowy to zwiazek neodymu, zelaza i boru.
[...]
> Pytanie 2: czy to metale ciezkie? - oczywiscie nie, z tej strony nic
> nie grozi. [...]
Nie wiem dlaczegu uważasz, że żelazo i neodym nie są metalami ciężkimi,
i to oczywiście! :-)
Do metali ciężkich zalicza się zazwyczaj te o gęstości > 4,5 - 5 g/cm3;
zarówno żelazo, jak i neodym bez problemu spełniają ten warunek.
Nie przeczę, są też inne definicje, chyba jednak mało popularne. Szeroki
przegląd zagadnienia można poczytać pod
http://www.iupac.org/publications/pac/2002/pdf/7405x
0793.pdf

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

8. Data: 2007-06-26 07:02:41

Od: Janeo <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Cze, 08:21, Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid>
wrote:
> [...]
> zarówno żelazo, jak i neodym bez problemu spełniają ten warunek.
> Nie przeczę, są też inne definicje, chyba jednak mało popularne.
Pytanie 2: czy to metale ciezkie z uznanej grupy toksycznych? -
oczywiscie nie, z tej strony nic
nie grozi. [...]
Zdrowy rozsadek podpowiada nie wkladac go do tej grupy mimo gestosci,
a nadmienic raczej, ze nalezy do metali ziem rzadkich.
[...]
... co nie znaczy, ze mamy od razu rwac wlosy z glowy.

9. Data: 2007-06-26 07:19:50

Od: Janeo <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

PS: nie chodzi o definicje fizyko-chemiczna, a ocene tego metalu w
kontekscie uznanych metali ciezkich z grupy toksycznych - zalazo do
nich nie nalezy :)

10. Data: 2007-06-27 15:01:42

Od: "slawekj" <s...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> magnesów neodymowych. Kolega kupił dziecku, ten zachwycony bawił sie na
> tyle namiętnie, że zniszczył powierzchnię magnesów, ta zmatowiała i

ja wiem tylko tyle, że magnesy są bardzo niebezpieczne w przypadku
połknięcia.
Jeśli połknięty zostanie jeden magnes to pół biedy, lecz dwa lub więcej może
spowodować że te elementy zostaną w jelitach na stałe aż dojdzie do
infekcji i może pomóc tylko operacja.

Pozdr.
Sławek

Czym zaleczyc dziaslo?
krzywa cukrowa
Spleśniałe jedzenie?
Ortopeda (kolana) - proszę mi kogoś polecić w Poznaniu
do praktykujących lekarzy / chorych na astmę