cytryna

1. Data: 2003-11-19 22:38:30

Temat: cytryna
Od: "Nastyd" <n...@b...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Hoduje sobie w domku cytryne, ale chyba obecnie cierpi na chroniczny brak
swiatla ;-). Chcialbym ja jakos doswietlic, ale nie bardzo wiem czym. Jakie
zarowki sie do tego nadaja i gdzie je moge kupic (najlepiej we Wroclawiu
albo Warszawie)? A moze znacie jakies strony o tej tematyce (google mi nie
pomogl)?

--
Nastyd

2. Data: 2003-11-20 08:01:05

Temat: Re: cytryna
Od: "Jerzy Nowak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nastyd <n...@b...o2.pl> napisał(a):
> Witam!

Cześć,

> [...]
> albo Warszawie)? A moze znacie jakies strony o tej tematyce (google mi nie

Nie wiem jak szukałeś ale zapewniam cie, ze takie informacje są.
Specami od oswietania roślin sa spece od marychy lub akwaryści.
;-)))
Chcąc nie chcąc musisz tam zajrzeć.
Lub szukaj na stronach producentów.

A dlaczego nie wszedłeś jeszcze do sklepu? Tam każdy sprzedawca powinien
udzielić ci odpowiedzi.
pozdr. Jerzy

3. Data: 2003-11-20 09:08:08

Od: "Sebastian" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nastyd" <n...@b...o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> albo Warszawie)? A moze znacie jakies strony o tej tematyce (google mi nie

Najtansze rozwiazanie (mierne efekty) to zarowka projektorowa firmy Osram -
specjalna do roslin ok.12zl (nie pamietam nazwy) (dostepne: Obi, Praktiker)
Nieco drozsze (ale daja duzo lepsze spektrum swiatla ) sa swietlowki np
GrowLux, Sylvania itp. (dostepne w kazdym sklepie akwarystycznym)
Najdrozsze ale najlepsze to lampy HQI:
domowy sposob wykonania http://cypnyk.republika.pl/realizacjenr7.htm
producent opraw http://www.elgo.com.pl/polish/defaul_p.htm

wiecej o swietle na stronie o marysce:
http://www.cannabisseeds.host.sk/ind/indoor.htm
lub porownanie po angielsku: http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm

pzdr.
Sebastian

4. Data: 2003-11-20 17:25:46

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Nastyd napisał(a) w wiadomości: ...
>Chcialbym ja jakos doswietlic, ale nie bardzo wiem czym.

Wazne, by swiatlo bylo jak najbardziej zblizone do naturalnego.
Nie mozesz sugerowac sie oswietleniem akwariowym, bo tam chodzi o efekt
wizualny. Swietlowki stosowane w akwarystyce wydobywaja lepiej niz zwykla
zarowka barwy ryb.
Najbardziej zblizone do swiatla slonecznego sa zwykle zarowki (prozniowe z
drutem wolframowym). Sa energochlonne, ale mowi sie trudno - cos za cos.
Mysle, ze trzeba by conajmniej jedna stuwatowa, by dalo to wymierny efekt.
Kup sobie wylacznik czasowy i podepnij do niego takie oswietlenie. U mnie w
pokoju tez swiatla za malo i rosliny cierpia z tego powodu (zwlaszcza
jesienia i zima).
Bardziej wydajne energetycznie sa zarowki halogenkowe. Najnowsze zrodla
swiatla tego typu maja juz dosc szerokie widmo, blizsze naturalnemu, ale
ciagle to nie to. Lampy takie sa drozsze i musisz sam wyliczyc, czy oplaca
Ci sie taki zakup.
Przelicz sobie rownowazna liczbe luksow ze zwyklej zarowki i halogenkowego
zrodla, bys mogl ocenic, ktore rozwiazanie bedzie wydajniejsze i tansze.
Bardzo wazna role gra oprawa takiej lampy, by wyemitowane swiatlo kierowane
bylo na rosline, a nie gdzie indziej.
Zajrzyj tez na strony producentow oswietlenia.

Pozdrawiam,
Bpjea

PS: Twoja cytryna lepiej bedzie rosla, jezeli zima zapewnisz jej nizsza
temperature (rzedu 10'C, chociaz i 5 stopni moze byc). No i swiatlo
oczywiscie :)

5. Data: 2003-11-20 17:30:41

Od: "Nastyd" <n...@b...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki.

--
Pozdro,
Nastyd

6. Data: 2003-11-20 17:31:36

Od: "Nastyd" <n...@b...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A dlaczego nie wszedłeś jeszcze do sklepu? Tam każdy sprzedawca powinien
> udzielić ci odpowiedzi.
> pozdr. Jerzy

Wole najpierw zrobic maly rekonesans, zeby wiedziec o czym w ogole rozmawiac
;-).

--
Pozdro,
Nastyd

7. Data: 2003-11-21 09:15:28

Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> napisał w
wiadomości news:bpivqo$t8u$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
> Nie mozesz sugerowac sie oswietleniem akwariowym, bo tam chodzi o efekt
> wizualny. Swietlowki stosowane w akwarystyce wydobywaja lepiej niz zwykla

Owszem - niektore swietlowki lepiej oddaja barwy ryb, ale sa tez swietlowki
akwariowe ze specjalnym spektrum swiatla dla bujnego wzrostu roslin w
akwarium - i te polecam jak najbardziej rowniez do zwyklych roslin.

> [...]
> Kup sobie wylacznik czasowy i podepnij do niego takie oswietlenie. U mnie
> pokoju tez swiatla za malo i rosliny cierpia z tego powodu (zwlaszcza

BZDURA !!! - swiatlo zwyklych zarowek wogole nie odpowiada swiatlu
slonecznemu - to calkiem inny zakres spektrum i nawet jesli zapalilsz 1000
Wat to i tak nic to nie da (no moze tylko wysuszy rosliny :) z nadmiaru
wydalanego ciepla.

> [...]
> ciagle to nie to. Lampy takie sa drozsze i musisz sam wyliczyc, czy oplaca

Sa duzo drozsze, ale warto - uwierz - to jest juz prawie jak slonce - w
stanach stosowane sa nawet w calkowicie zamknietych pomieszczeniach bez
dostepu slonca do hurtowej uprawy warzyw itp.

> Przelicz sobie rownowazna liczbe luksow ze zwyklej zarowki i halogenkowego
> zrodla, bys mogl ocenic, ktore rozwiazanie bedzie wydajniejsze i tansze.

Zgadza sie, ale jakbys nie liczyl to kupno tylu zarowek wyjdzie znacznie
drozej i spewnoscia nie uda Ci sie ich tak ciasno rozmiescic aby uzyskac
efekt swiatla zarowki HQI (lux na metr kwadratowy).

pzdr.
Sebastian
PS: Popieram pomysl obnizenia teperatury w pokoju - dodatkowo zwiekszylbym
wilogtnosc poprzez czeste zraszanie - wtedy napewno pomozesz cytrynce -
nawet chyba lepiej niz przez doswietlanie.

9. Data: 2003-11-21 21:51:34

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

s...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości:
<0...@n...onet.pl>...
> [...]
>Wat to i tak nic to nie da (no moze tylko wysuszy rosliny :) z nadmiaru

Zwykla zarowka wcale nie jest odpowiednikiem swiatla slonecznego, ale nie
jest to wcale calkiem inny zakres spektrum.
Wszystkie powszechnie stosowane zrodla swiatla swieca pewnym wycinkiem widma
slonecznego. Gdyby byl to "calkiem inny zakres spektrum" nie widzialbys tego
promieniowania w ogole.
Emisja ciepla jest z naszego punktu widzenia niepotrzebna, poniewaz zbyt
drogo by nam wyszlo uzytkowanie takich zrodel, co nie zmienia faktu, ze
slonce tez promieniuje cieplem. Nie mow zatem, ze zrodla swiatla
wytwarzajace minimalne ilosci ciepla sa blizsze swiatlu slonecznemu. Sa dla
nas bardziej wydajne, ale nie sa wcale blizsze.

>PS: Popieram pomysl obnizenia teperatury w pokoju - dodatkowo zwiekszylbym
>wilogtnosc poprzez czeste zraszanie - wtedy napewno pomozesz cytrynce -

Wieksza wilgotnosc przy obnizeniu temperatury nie jest wcale potrzebna.
Roslina przechodzi wtedy okres spoczynku i jej wymagania pokarmowe jak i
zapotrzebowanie na wode sa mniejsze.
Czeste zraszanie potrzebne jest wlasnie w typowych temperaturach ogrzewanego
centralnym pomieszczenia.
Wazne, by uzywac do tego celu wody o niskiej zawartosci skladnikow
mineralnych.

Pozdrawiam,
Bpjea

8. Data: 2003-11-21 21:51:34

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

10. Data: 2003-11-26 16:24:40

Temat: Odp: cytryna
Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bpjea <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:bpivqo$t8u$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
> Nie mozesz sugerowac sie oswietleniem akwariowym, bo tam chodzi o efekt
> wizualny. Swietlowki stosowane w akwarystyce wydobywaja lepiej niz zwykla
Nie masz racji jesli mowisz rowniez o akwariach holenderskich - tam liczy
sie tylko i wylacznie spektrum swiatla. Rowniez w akwariach morskich stosuje
sie profesjonalne oswietlenie (HQI, HQL), ktore nie tylko jest bardzo
podobne do swiatla slonecznego, ale dostarcza rowniez odpowiednia dawke
promieniowania UV (dla koralowcow i gabek)

> Bardziej wydajne energetycznie sa zarowki halogenkowe. Najnowsze zrodla
> swiatla tego typu maja juz dosc szerokie widmo, blizsze naturalnemu, ale

....brak cieplych barw, glownie niebieskie, silnie ukierunkowany strumien
swiatla o stosunkowo niskiej intensywnosci.

Jesli chodzi o ekonomike to najwydajniesze sa swietlowki akwarystyczne i
terraryjne (pierwszymi mozna dobrac odpowiedna "mieszanke" widma, drugimi
uzupelnic brak UV)
Np.
2*40WPower Glo+3*20WSylvania Grolux (2000-3000 lumenów, 8500K) - dla 1m
powierzchni

Poza tym mozna stosowac lampy ogrodnicze (chyba rteciowe, ale nie jestem
pewna), jakimi doswietla sie uprawy pod oslonami, tylko, ze sa
nieestetyczne.

A teraz:
- lampa HQI - najdrozsza inwestycja, najbardziej ekonomiczna w eksploatacji.
Niemalze idealnie odzwierciedla swiatlo sloneczne. Zawiesza sie ja min. na
30cm nad roslina. Oswietla najwydajniej 1m powierzchni. 30W to 5600 lumenów,
75W to 18.000 lumenow.

Elfir

zdjecia Janusza
Spotkanie?