depresja - bo chyba nie doczytałam...

1. Data: 2002-02-26 13:15:39

Temat: Re: depresja - bo chyba nie doczytałam...
Od: "Maxx" <m...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> populacji dla jakiej został skonstruowany?
> Gdzie się nie obejrzę, wszyscy mają depresję. I nie chodzi o sezon
> zimowy. To trwa już jakiś czas. To epidemia? Czy należy wszystkich
> leczyć, czy podnieść poprzeczkę i uznać, że tylko powiedzmy 20%
> kwalifikuje się na terapię - pozostali to marudy?
>
> A w ogóle to czy są jakieś *pewne*, uniwersalne objawy charakteryzujące
> tę chorobę. Takie, że na 100% wtedy wiadomo, że deprecha, a nie jakieś
> biadolenie i obniżenie nastroju? Próba samobójcza? Czy może wystarczą
> samobójcze myśli? Albo zwyczajnie ogólna niechęć do życia i apatia?

Takich wiekszych objawow to jest chyba kolo 7-8, zeby mowic o depresji to
rownoczesnie musza wystepowac co najmniej 3 (a moze 4) z nich i to non stop,
przez okres co najmniej dwoch tygodni.
Jak nie zapomne i uda mi sie znalezc, to podam jakie to sa objawy i jakie
dokladnie sa warunki uznania ze wystapila depresja.

Natomiast faktycznie jest teraz jakas moda na "depresje"... wszyscy chodza i
biadola jak to im zle.
Ale porownujac to z koniecznymi objawami i czasem trwania, to do depresji
bardzo daleko, wiec pewnie otaczaja nas marudy ;)

Maxx

1. Data: 2002-02-26 13:35:17

Od: "EvaTM" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Maxx"

> [...]
> Ale porownujac to z koniecznymi objawami i czasem trwania, to do depresji
> bardzo daleko, wiec pewnie otaczaja nas marudy ;)

A syty nigdy nie zrozumie głodnego.
Coś w tym przysłowiu chyba jest;), co ?
Eva
--
Jak łatwo kogoś słowem zabić i.. uratować.
"Change my Green to Yellow, never to Red !,

1. Data: 2002-02-26 14:17:13

Od: "Maxx" <m...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> A syty nigdy nie zrozumie głodnego.
> Coś w tym przysłowiu chyba jest;), co ?

Fajnie, ze znasz przyslowia, ale co to ma do rzeczy? Czyzby jakas aluzja
(zreszta niezbyt trafiona)?

Maxx

1. Data: 2002-02-26 14:43:11

Od: "Little Dorrit" <z...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marsel" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Little Dorrit" <...>
>
> W tym sie własnie gubie... o tym sensie na "n" to ja pojecia nie mam,

To jest właśnie ICD, a nozologia trochę przestarzałe pojęcie. Chodzi o to,
że nie każde zaburzenie jest chorobą, ale każda choroba składa się z
zaburzeń, albo jak wolisz - objawów :).

> Np. w ICD10 (klasyfikacja _Chorób_ ) sa wymieniane "Zaburzenia nastroju
> (afektywne)" (F30 - F39), mowi sie o epizodach, objawach...i nigdzie nie
> pada słowo choroba, co mogłoby wskazywac, ze sa i choroby i zaburzenia. To
> jak mam rozumiec Twoja uwage?
> amerykance tez mówia 'dissorders' zreszta.. czemu?

ICD jest tylko książką orientacyjno-statystyczną, niezbyt przydatną w
praktyce klinicznej. W chorobie psychicznej postrzeganie świata jest
zaburzone, ale zaburzone postrzeganie świata nie musi świadczyć o chorobie
psychicznej. Zresztą psycholog na codzień nie musi zaprzątać sobie głowy
konstrukcją ICD. My stawiamy diagnozy psychologiczne adekwatne do
stosowanego narzędzia, psychiatra bazuje na podręcznikach psychiatrycznych
typu Bilikiewicz a nr ICD wpisuje sekretarka medyczna. Na szczęście są
obszary psychiatrii i psychologii klinicznej, gdzie nikt nie operuje
pojęciami z ICD. To głównie orzecznictwo sądowe. Ale już ZUS-y bywają
patologicznie przywiązane do ICD. Jak to urzędasy.

> <...>
> zaburzenie.
>
> chciałem powiedziec ze przez pryzmat tych zaburzeń nastroju;
> obnizenie nastroju moze trwac przez lata, chyba ze medyczne znaczenie
'obnizenia' jest jakies inne.

Dla obniżenia nastroju przedziałem czasowym są godziny i dni , choć trudno
to ściśle określić.

> zreszta z ta chwilowoscia to tez nie rozumiem.. czy szybkocykliczne tez sa
> chwilowe?

Tu z kolei ja nie wiem o czym mówisz - o chwiejności emocjonalnej czy
psychozie dwubiegunowej.?
Dorrit

1. Data: 2002-02-26 15:00:01

Od: "spider" <s...@e...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Maxx <m...@a...net>
> Fajnie, ze znasz przyslowia, ale co to ma do rzeczy? Czyzby jakas aluzja
> (zreszta niezbyt trafiona)?

Hehe, niepotrzebnie zapytales, teraz sie zacznie ;-)

--
spider.
s...@e...gda.pl

1. Data: 2002-02-26 16:10:23

Od: "EvaTM" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Maxx"
> Fajnie, ze znasz przyslowia, ale co to ma do rzeczy? Czyzby jakas aluzja
> (zreszta niezbyt trafiona)?

Ciekawe dlaczego nie rozumiesz co to ma do rzeczy..
To oznacza tylko tyle, że jeśli sam nie miałeś
tej cholernej depresji, to nigdy nie będziesz w stanie zrozumieć czy ktoś tylko
biadoli, czy
naprawdę ją miał lub ma. To tak jak z tym,
o czym pisze Jerzy T. :)
E.

1. Data: 2002-02-26 16:16:42

Od: "EvaTM" <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"spider" <s...@e...gda.pl> napisał w wiadomości news:3c7bb4f6@news.vogel.pl...

> Użytkownik Maxx <m...@a...net>
>
> Hehe, niepotrzebnie zapytales, teraz sie zacznie ;-)

Nie:)
Właśnie się skończy ;))
Pajączku... malutki;)
Eva

1. Data: 2002-02-26 16:25:05

Od: "spider" <s...@e...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik EvaTM <e...@i...pl>
> Nie:)
> Właśnie się skończy ;))
> Pajączku... malutki;)

Spodziewalem sie odpowiedzi :-)
Malutki, phi, widac, ze dobrze mnie nie znasz ;-)))

--
spider.
s...@e...gda.pl

1. Data: 2002-02-26 20:05:46

Od: "Maxx" <m...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> Ciekawe dlaczego nie rozumiesz co to ma do rzeczy..

Swietnie rozumiem co mialas na mysli, ale chcialem Cie sprowokowac ;)

> To oznacza tylko tyle, że jeśli sam nie miałeś
> tej cholernej depresji, to nigdy nie będziesz w stanie zrozumieć czy ktoś
tylko biadoli, czy
> naprawdę ją miał lub ma.

Widzisz... nie zrozumielismy sie. Ty piszesz o ludziach z prawdziwa
depresja, ja pisze, ze wiekszosc twierdzacych ze ja ma, tak naprawde nie ma
zadnej depresji, co najwyzej troche gorszy okres... chociaz i to nie
wszyscy. Swietnie rozumiem ze moga miec jakies problemy, czesto potrafie ich
zrozumiec nawet wtedy jak ich cos blachego (dla innych) meczy. Ale do
depresji jeszcze im daleeeekooo.

Maxx

1. Data: 2002-02-27 00:15:49

Od: "Marsel" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Little Dorrit"
> [...]
to,
> że nie każde zaburzenie jest chorobą, ale każda choroba składa się z

no ja myslałem ze kilka objwów sklada sie na zaburzenia, i ew. te na
choroby, ale pal licho te klasyfikacje, jak sobie lakarze wymyslili, tak
niech sie męcza ;)

> 'obnizenia' jest jakies inne.
>
> Dla obniżenia nastroju przedziałem czasowym są godziny i dni , choć
trudno
> to ściśle określić.

no dobra, wiem o co chodzi, tak iego okresu nei brałem pod uwage.
(chociaz wiadomo ze nawet stałe whania dobowe sa klasycznym objawem
zaburzen; wydaje mi sie ze nalezałoby wszystko rozpatrywac w wilelokrotnym
ukladzie czasowym)

> Tu z kolei ja nie wiem o czym mówisz - o chwiejności emocjonalnej czy
> psychozie dwubiegunowej.?

tak, podgrupie. nie pamietam tych nazw... (cyklofrenia?) kiedy wiecej niz
kilka w roku epizodów mani i depr. nastepuje bezp. po sobie.

m.

ps. nie chce sie juz 'wymadrzac' bo jakos mi to nie lezy.

Nootropil
SNY - CO, KIEDY, JAK?
sposob skupienie
Poznam druga osobe