do kompostownika

1. Data: 2007-09-21 11:44:11

Temat: do kompostownika
Od: "ewa" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chciałam zapytać, czy do kompostownika można wrzucać:
a/ suchy chleb;
b/ czerwone pomidory;
c/ gotowane kości ze schabu;
d/ ziemniaki gotowane;
e/ papier

i co jeszcze można, a czego nie?

2. Data: 2007-09-21 12:25:41

Temat: Re: do kompostownika
Od: "Dziadek" <dziadunio_1@USUN_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ewa wrote:
> Chciałam zapytać, czy do kompostownika można wrzucać:
> a/ suchy chleb;
> b/ czerwone pomidory;
> c/ gotowane kości ze schabu;
> d/ ziemniaki gotowane;
> e/ papier
>
> i co jeszcze można, a czego nie?

Można wszystkie odpady organiczne oraz popiół ze spalonej materii
organicznej a nie można chemikaliów, fekalii

--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

3. Data: 2007-09-21 12:32:19

Od: l...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> Można wszystkie odpady organiczne oraz popiół ze spalonej materii
> organicznej a nie można chemikaliów, fekalii

Zwłok nie można.
Pozdrawiam.Mirzan

4. Data: 2007-09-21 13:04:44

Od: "Dziadek" <dziadunio_1@USUN_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik wrote:

> Zwłok nie można.
> Pozdrawiam.Mirzan

Można, można, jakiegoś krecika, wróbelka czy innego małego zwierza co mu się
"zeszło"
--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

5. Data: 2007-09-21 13:15:21

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dziadek" <dziadunio_1@USUN_TOpoczta.onet.pl> wrote in message

> Można, można, jakiegoś krecika, wróbelka czy innego małego zwierza co mu
> [...]

A cóś większego najlepiej w korzenie drzew...

6. Data: 2007-09-21 13:36:52

Od: l...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> A cóś większego najlepiej w korzenie drzew...

Jak się pan złodziej na coś nabije?

7. Data: 2007-09-21 13:49:38

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

<l...@o...pl> wrote in message

> Jak się pan złodziej na coś nabije?

W grządkę z liliami...

tak głęboko, jak lilie rosną wysoko...

8. Data: 2007-09-21 14:01:45

Od: richo nazca <n...@n...nospam.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

ewa napisał(a):
> Chciałam zapytać, czy do kompostownika można wrzucać:
> a/ suchy chleb;
> b/ czerwone pomidory;
> c/ gotowane kości ze schabu;
> d/ ziemniaki gotowane;
> e/ papier
>
> i co jeszcze można, a czego nie?

Ja bym mięska nie dawał. Ściąga robactwo, psy itp. Kości mogą się
rozkładać bardzo długo. Trzeba by je jakoś kruszyć. Nie masz
zaprzyjaźnionych piesków w okolicy?

--
richo

9. Data: 2007-09-21 17:27:51

Od: "krzysztof_J" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dziadek" <dziadunio_1@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:fd0mic.3vk.1@news.Dziadek.priv.pl...
> Użytkownik wrote:
> Można, można, jakiegoś krecika, wróbelka czy innego małego zwierza co mu
> się "zeszło"

Tesciowa mozna

10. Data: 2007-09-21 18:28:56

Od: <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ewa" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
> Chciałam zapytać, czy do kompostownika można wrzucać:

wszystko co w naturze szybko się rozkłada, więc wszystkie (prawie)* części
roślin.
> a/ suchy chleb;

Nie lepiej zostawić ptaszkom? Jako kompost (uwzględniając chemiczne
polepszacze) to raczej niewiele da.

> b/ czerwone pomidory;

Jak najbardziej.

> c/ gotowane kości ze schabu;

kompost to z tego bedzie za 20 lat. szybszy będzie pies.

> d/ ziemniaki gotowane;

z solą?

> e/ papier

Tylko z niszczarki Ziobry. A serio. Gazet kolorowych i zwykłych nie ma
sensu. Ani jedno ani drugie nie wzbogaci ci kompostu.

> i co jeszcze można, a czego nie?

Co jeszcze można? Wszelkie organiczne odpadku kuchenne. Fusy z kawy,
herbaty, byle w większej ilości naturalnych produktów, przerwane roślinki
(UPRAWNE!), obierki. Resztki jedzenia gotowanego/smażonego raczej w małych
ilościach.
Ja mam w kuchni dodatkowe wiadro do którego wlewa się wszystko co z roślin.
Ważne jest aby dominowała wtym biomasa, potem woda (pryzmę i tak trzeba
podlewać więc nie żałuję), a na koniec przetworzone resztki.
Popiół z ogniska, pieca/kominka (bez węgla), ścięta trawa, to trzeba
przemieszać aby nie tworzyły się pryzmy jednej substancji.
Dorzucam celowo długie patyki, które co prawda nie tworzą kompostu, ale
dodatkowo przewietrzają pryzmę - nie pozwalają jej nadmiernie się zbić.
Odchody ptactwa odczyszczone czystą wodą jak najbardziej. Większych
stworzonek (w większej ilości) raczej nie.

Nie polecam liści jesiennych zwłaszcza z niektórych drzew. Po 1> Jest ich
stanowczo za dużo.
2> Niektóre z nich wytwarzają garbnik który eliminuje konkurencję (widziałaś
kiedyś trawę pod klonami?)
Jeśli już to po przekompostowaniu na osobnej kupce 2 lata - ale prościej
spalić i popiół wywieść na kompost.

To tyle na razie
Pozdrawiam
Przemek z lasu