epoka a temperament

1. Data: 2002-10-24 19:11:42

Temat: epoka a temperament
Od: "Anji" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moja teoria brzmi: w niektórych epokach rodziło się więcej ludzi o danym
temperamencie, np. w romantyzmie - melancholicy, baroku - cholerycy itp. Co
Wy na to?

1. Data: 2002-10-24 19:24:36

Temat: Re: epoka a temperament
Od: Amnesiac <amnesiac_wawa@_zero_spamu_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 24 Oct 2002 21:11:42 +0200, "Anji" <a...@p...onet.pl>
wrote:

>Moja teoria brzmi: w niektórych epokach rodziło się więcej ludzi o danym
>temperamencie, np. w romantyzmie - melancholicy, baroku - cholerycy itp. Co
>Wy na to?

A jakie epoki masz na myśli? Literackie?

--
Amnesiac

1. Data: 2002-10-24 20:02:27

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_JEST_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anji" <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> Moja teoria brzmi: w niektórych epokach rodziło się więcej ludzi o danym
> temperamencie, np. w romantyzmie - melancholicy, baroku - cholerycy itp. Co
> Wy na to?

Niby jak to sobie wyobrażasz? Przypuśćmy, że te cechy są wrodzone
i w dużym stopniu dziedziczone. Jaki wpływ może mieć kultura na
społeczeństwo, aby nagle miało przybywać na przykład choleryków?
Jakiś pomór melancholików, czy innych typów charakterologicznych?

Może masz na myśli coś innego - nieznana przyczyna powodowała,
że faktycznie przewagę zyskiwali ludzie określonych typów, a to wpływało
na wszystko, co działo się w kulturze (architekturze, muzyce, literaturze)?

Osobiście sądzę, że nieco przeceniamy wpływ zewnętrznych objawów
kultury na faktyczny, psychofizyczny stan społeczeństwa. To tylko z naszej,
XXI-wiecznej perspektywy te epoki aż tak bardzo się różnią. Jednak
99% ludności w znikomym stopniu przejmowała się, że akurat "obowiązywał"
romantyzm czy barok. Ludzie po prostu ciężko pracowali, aby przeżyć.
Kogo z "najzdrowszego" i najliczniejszego trzonu społeczności (chłopów)
wtedy obchodziło, że kościół buduje się w ten czy inny sposób, a wąskie
elity mają niewątpliwą przyjemność posłuchać nowego rodzaju muzyki...

--
Sławek

1. Data: 2002-10-25 00:09:01

Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) szukaj wiadomości tego autora

"Anji" <a...@p...onet.pl> writes:

> Moja teoria brzmi: w niektórych epokach rodziło się więcej ludzi o danym
> temperamencie, np. w romantyzmie - melancholicy, baroku - cholerycy itp. Co
> Wy na to?

nie ma na to zadnych dowodow, zadnego potwierdzenia.

wiadomo natomiast z zachowanych dokumentow pisanych, ze konkretne
"typy osobowe" preferowano w tych epokach.

--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2002-10-25 01:44:54

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

Anji:
> ... Co Wy na to?

A moda?

BTW na co teraz jest moda?
Na cholerykow? ;)

Czarek

1. Data: 2002-10-25 22:47:14

Od: "TheStroyer" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anji" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Moja teoria brzmi: w niektórych epokach rodziło się więcej ludzi o danym
> temperamencie, np. w romantyzmie - melancholicy, baroku - cholerycy itp.
Co
> Wy na to?

A w XX wieku rodzili się sami faszyści albo inni czerwoni, co nie?

JGrabowski

1. Data: 2002-10-26 00:48:19

Od: "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> szukaj wiadomości tego autora

TheStroyer:
> A w XX wieku rodzili się sami faszyści albo inni czerwoni...

no i oczywiscie Amerykanie. ;)

Czarek

1. Data: 2002-10-26 02:35:02

Od: "Juka 147" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Moja teoria brzmi: w niektórych epokach rodziło się więcej ludzi o danym
> temperamencie, np. w romantyzmie - melancholicy, baroku - cholerycy itp.

Cos w tym może i jest ale,
Nie pytajmy o epoki ale o świat który tworzymy ...
Bo przecież jesteśmy tacy jacy myślimy że jesteśmy.

Pozdrawiam i życzę dużo dobrego

Juka
http://strony.wp.pl/wp/smile.ufoludek/

1. Data: 2002-10-27 18:58:14

Od: "Anji" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A jakie epoki masz na myśli? Literackie?
Raczej tak.

1. Data: 2002-10-27 18:59:12

Od: "Anji" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> że faktycznie przewagę zyskiwali ludzie określonych typów, a to wpływało
> na wszystko, co działo się w kulturze (architekturze, muzyce,

Właśnie to.

sny zawodowe
Walcz z depresją !
przyjaźń
Poczucie bezpieczenstwa - co to jest ?
Kobiety! Co chcialybyscie zrozumiec u Waszych facetow?