grupa inwalidzka z MOPSu?

1. Data: 2004-12-01 22:42:27

Temat: grupa inwalidzka z MOPSu?
Od: "and" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,
Często slyszę, jak ten i ów mówi, że ma grupę inwalidzką z MOPSu. O co
chodzi? Do tej pory myślałem, że grupę inwalidztwa, czy też stopień
inwalidztwa, określa tylko ZUSowska komisja lekarska. Sam jestem inwalidą
drugiej grupy i pobieram z tego tytułu z ZUSu rentę. Cóż to jest więc ta
grupa inwalidzka MOPSowska? Jak taką grupę inwalidzką uzyskać? Czy można
mieć grupy inwalidzkie z ZUSu i z MOPSu równocześnie? A czy można pobierać
renty i z ZUSu i z MOPSu? I wreszcie czy uzyskanie grupy inwalidzkiej z
MOPSu nie spowoduje utraty renty ZUSowskiej? Kto może mi to wyjaśnić, tego
bardzo o to proszę.
Pozdrawiam
A.

2. Data: 2004-12-01 23:19:43

Temat: Re: grupa inwalidzka z MOPSu?
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "and" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> MOPSu nie spowoduje utraty renty ZUSowskiej? Kto może mi to wyjaśnić, tego
-------------------------
Narobili Ci niezłego bałaganu w głowie. Primo: podstawowe świadczenie można
pobierać tylko jedno, nie ma więc możliwości pobierania dwu rent [wyjątkiem
mogą być nabyte uprawnienia za granicą i w kraju].
Renta tzw. z MOPS- u , to pewnie chodzi o tzw. rentę społeczną i tę
otrzymują osoby które z powodu niepełnosprawności powstałej dość wcześnie
albo wrodzonej nie posiadają odpowiedniego stażu pracy [czytaj okresów
składkowych i nieskładkowych ZUS], by po przyznaniu przez komisję czy
orzecznika ZUS grupy niepełnosprawności [czytaj niezdolności do pracy] mogli
otrzymać świadczenie ZUS-owskie. Dla otrzymania renty zarówno jednego jak i
drugiego rodzaju trzeba ponadto spełniać parę innych jeszcze warunków. Renty
społeczne płacone przez MOPS czy MOPR przejął do wypłaty ZUS, a przyznawane
są one na podstawie grupy orzeczonej przez Powiatowe Zespoły d/s Orzekania o
Niepełnosprawności.
Dość proste. Prawda? Jeśli w moim tłumaczeniu coś pokręciłem, to z pewnością
natychmiast zostanę skorygowany przez zainteresowanych.
Jeśli masz rentę z ZUS, to zapomnij o innej [na ogół niższej z resztą].
Jeśli jesteś wystarczająco stary, to możesz sobie zamienić świadczenie
rentowe na emerytalne, ale teraz to już nic nie daje, a przepisy prawa
dawały parę groszy do końca czerwca tego roku, kiedy to przestało
obowiązywać korzystne przeliczenie świadczeń.
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt

3. Data: 2004-12-02 14:30:25

Od: "dianaza" <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> drugiej grupy i pobieram z tego tytułu z ZUSu rentę. Cóż to jest więc ta
> grupa inwalidzka MOPSowska? Jak taką grupę inwalidzką uzyskać? >
-----------------

Warto też wiedzieć...
http://www.niepelnosprawni.info/labeo/app/cms/x/2435

Pozdrawiam
Bogusława

4. Data: 2004-12-02 20:17:15

Od: "and" <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję Wam bardzo
A.

5. Data: 2004-12-03 14:28:12

Od: "Jeanne" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> napisał w
wiadomości
> [...]
przyznawane
> są one na podstawie grupy orzeczonej przez Powiatowe Zespoły d/s Orzekania
Renty socjalne, owszem wypłaca ZUS, ale już nie na podstawie orzeczeń o
stopniu niepełnosprawności.
W ZUS-ie orzecznik orzeka o całkowitej niezdolności do pracy, która jest
podstawą przyznania renty socjalnej (trwałej - jeśli niezdolność jest trwała
lub okresowej, jeśli niezdolność okresowa).

Oznacza to, że osoby, które przed 1.10.2003r. uzyskały rentę socjalną
bezterminowo na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (wypłacen
z OPS) zachowały te uprawnienia nawet po przejściu do ZUS-u, osoby, które
składały nowe wnioski bądź chciały przedłużyć wypłatę renty socjalnej (gdy
miały ją przyznaną wcześniej na pewien okres) stawały przed ww.
orzecznikiem.

Jak widać, do renty socjalnej nie służy już orzeczenie o stopniu
niepełnosprawnośći. Tego typu orzeczenie służy dla celów nierentowych, czyli
dla uzyskania ulg i przywilejów.

Pozdrawiam

Jeanne

Nowelizacja bez nowelizacji...