jak przyciąć budleję i hortensję

1. Data: 2010-03-25 20:47:35

Temat: jak przyciąć budleję i hortensję
Od: stclaus <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Pytanie nie bezpośrednio ode mnie - od mojej mamy. Jak przyciąć budleje
na wiosnę? i Hortensje krzaczastą? Budleję raz już miała nie przycięła i
jej prawie że drzewko urosło w ogrodniczym powiedzieli jej że to dlatego
że nie przycięła...

Hortensja teraz (sucha) wygląda fatalnie na pewno potrzeba coś z tym
zrobić tylko jak?

Proszę łopatologicznie bo muszę to przekazać "z drugiej ręki"

z góry dziękuję

wiosennie pozdrawiam

stclaus

2. Data: 2010-03-25 21:16:41

Temat: Re: jak przyciąć budleję i hortensję
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 25 Mar 2010 21:47:35 +0100, stclaus napisał(a):

> [...]
> że nie przycięła...
>
> Hortensja teraz (sucha) wygląda fatalnie na pewno potrzeba coś z tym

http://www.swiatkwiatow.pl/poradnik-ogrodniczy/horte
nsje--podstawowe-informacje-o-najczesciej-wystepujac
ych-gatunkach-i-efektywnej-ich-pielegnacji-id12.html
"Jeżeli chodzi o przycinanie hortensji, należy zwracać uwagę na to, czy
dany gatunek kwitnie na pędach tegorocznych czy ubiegłorocznych. W
zależności od tego dostosowuje się sposób cięcia. W przypadku hortensji
ogrodowej, kwitnącej na pędach zeszłorocznych, po przekwitnięciu usuwamy
stare kwiatostany przycinając ponad pierwszym pąkiem liściowym oraz
uszkodzone i chore pędy. Pod koniec marca lub na początku kwietnia należy
skrócić pędy kwitnące w roku ubiegłym, które tniemy nad dolnymi pędami
bocznymi, które wytworzyły paki kwiatowe. Hortensja piłkowana, dębolistna,
Sargenta, kosmata to krzewy, które tak samo jak h. ogrodową przycinamy
wiosną, a cięcie powinno się ograniczyć do usunięcia zeszłorocznych
kwiatostanów, oraz przemarzniętych pędów. Hortensja bukietowa, krzewiasta,
kwitnące na pędach tegorocznych tniemy w okresie wiosennym III/IV, nad 4-5
pąkiem."

http://wroclawski.blog-ogrodniczy.pl/2009/04/17/ciec
ie-hortensji-ogrodowych/
"Hortensje ogrodowe to jedne z najefektowniej kwitnących letnich krzewów.
Niedoświadczonym właścicielom potrafią sprawić jednak wiele rozczarowań.
Przede wszystkim z powodu niewłaściwego cięcia. Mocno przycięte wprawdzie
rozkrzewią się, ale zakwitną dopiero za rok. Bo krzewy te kwitną na pędach
ubiegłorocznych, więc wiosną ścina się im tylko zaschnięte, ubiegłoroczne
kwiatostany nad najwyższą parą zdrowych pąków. U podstawy wycina się
jedynie pędy pokładające się, zbytnio zagęszczające krzew lub stare, ponad
pięcioletnie."

http://hortensje.webpark.pl/gatunki.htm
"Hortensje ogrodowe zawiązują pąki kwiatowe w drugiej połowie lata, a
kwitną latem następnego roku. Często jednak nie zakwitają. Jedną z przyczyn
może być przemarzanie wierzchołków lub całych pędów z zawiązanymi już
pąkami kwiatowymi. Pędy tych roślin są słabo zdrewniałe, a pąki nie mają
twardych łusek chroniących przed mrozem. Chociaż wiosną z nie
przemarzniętych karp wyrosną bujne pędy nie mają one pąków kwiatowych i
rośliny nie kwitną. Jeżeli chcemy by rośliny zakwitły musimy je
zabezpieczyć przed przemarznięciem zimowym podsypując korą, torfem lub
liśćmi na wysokość 20-30 cm. Jeżeli spodziewamy się większych przymrozków
owijamy krzewy papierem. Inną przyczyną nie zakwitania hortensji ogrodowej
może być też nieprawidłowe cięcie - pamiętajmy iż hortensja ogrodowa
kwitnie na pędach zeszłorocznych i po cięciu zakwitnie dopiero w następnym
sezonie."
--

Ikselka.

3. Data: 2010-03-25 21:27:40

Od: stclaus <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-03-25 22:16, XL pisze:
> Dnia Thu, 25 Mar 2010 21:47:35 +0100, stclaus napisał(a):

Dzięki wydrukuję i przekażę

pozdrowienia

stclaus

4. Data: 2010-03-26 01:00:07

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

On 3/25/2010 5:27 PM, stclaus wrote:

> Dzięki wydrukuję i przekażę

Tylko zwróć uwagę, że ten tekst jest o hortensji ogrodowej
(Hydrangea macrophylla), a nie o krzaczastej (Hydrangea arborescens).

Ja cięcia swojej hortensji krzaczastej staram się unikać, bo stare
(nawet pozornie bezużyteczne) pędy zapobiegają kładzeniu się młodszych
pędów po dużym deszczu.

http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiaty/hortensja
1.jpg

Pozdrowienia,