kafetierka bergner

11. Data: 2006-07-15 07:13:24

Temat: Re: kafetierka bergner
Od: Marek Szapajko <f...@t...pbz> szukaj wiadomości tego autora

*Huckleberry* napisał(a):

> Jest rewelacyjna. Jeśli lubisz espresso to kupuj w ciemno.

Kafetierka *nie służy* do przygotowania espresso, tylko do mokki.
http://www.kawa-online.com/?strona,menu,pol,glowna,0
,0,1402,ant.html

Tu są sposoby parzenia kawy: http://www.nawidelcu.pl/Articles/exeSingle/?id=204

Marek Szapajko .... http://www.szapajko.republika.pl .... Zażółć gęślą jaźń
GG: 208353 ....... OdROTuj email: echo f...@t...pbz | tr 'a-z' 'n-za-m'
Avoid using 'cat' whenever possible
(Taylor's Law of Programming #5)

12. Data: 2006-07-15 07:26:20

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Szapajko" <f...@t...pbz> napisał w wiadomości
> Kafetierka *nie służy* do przygotowania espresso, tylko do mokki.
> http://www.kawa-online.com/?strona,menu,pol,glowna,0
,0,1402,ant.html

Hmm, nie chcę się tutaj spierać o nazewnictwo ale jakie są różnice w
działaniu kafetiery i ekspresu cisnieniowego [mówię o takich prostych
domowych]?
Przecież kafetiera ma identyczną zasadę działania co ekspres ciśnieniowy -
gorąca para przechodzi pod ciśnieniem przez kawę.
To cytat z linka którego dałes: "Kawa mokka - parzy się ją w ekspresie,
zwanym u nas ekspresem włoskim. [...] Ten rodzaj parzenia jest nieco podobny
w działaniu do parzenia w ekspresie ciśnieniowym."
Wg tego wyjasnienia rozumiem, że róznica między mokką a espresso polega na
pochodzeniu
[kafetiera / ekspres]. A w swej fizycznej naturze to właściwie to samo...

Natomiast wszędzie indziej gdzie bym nie sprawdzał co to mokka to dostaję
takie wyjaśnienie: "
MOKKA
gatunek kawy arabskiej; nazwa od położonego w Jemenie portu nad M.
Czerwonym, przez który eksportowano ją do końca XIX w."
Czyli widzę że sytuacja nie jest jednoznaczna.

Ja tam specjalnych różnic nie zauważam między kawą z ekspresu a z kafetiery.
:)
Oba sposoby parzenia dają i tak wiele możliwości smakowcyh w zalezności od
pewnych szczegółów w trakcie przygotowywania.

13. Data: 2006-07-15 08:02:26

Od: Marek Szapajko <f...@t...pbz> szukaj wiadomości tego autora

*Huckleberry* napisał(a):

> Hmm, nie chcę się tutaj spierać o nazewnictwo ale jakie są różnice w
> działaniu kafetiery i ekspresu cisnieniowego [mówię o takich prostych
> domowych]?

1. Przy espresso istotny jest czas ekstrakcji kawy (25 ml naparu w ciągu
25 sekund).

2. Cechą charakterystyczną espresso jest crema, która nie powstaje
w kafetierce.

3. Ciśnienie w kafetierce jest o wiele niższe niż 9 bar (no chyba,
że ubijesz kawę na kamień :) )

> Przecież kafetiera ma identyczną zasadę działania co ekspres ciśnieniowy -
> gorąca para przechodzi pod ciśnieniem przez kawę.

To jest duże uproszczenie :)

1. Inna wartość ciśnienia i czas ekstrakcji.

2. Inny sposób ubijania kawy.

3. Inny sposób mielenia.

To tak w skrócie.

[ciach cytat]

> Wg tego wyjasnienia rozumiem, że róznica między mokką a espresso polega na
> pochodzeniu [kafetiera / ekspres].

Oczywiście. Różnice pochodzą wyłącznie z różnic źródła pochodzenia :) ...

> A w swej fizycznej naturze to właściwie to samo...

...ale źródło pochodzenia wymusza postępowanie przy parzeniu, a to z kolei
wpływa na smak i wygląd, czyli ,,naturę fizyczną''.

> Natomiast wszędzie indziej gdzie bym nie sprawdzał co to mokka to dostaję
> takie wyjaśnienie:

,,Mokka'' oznacza zarówno gatunek kawy jak i sposób jej przygotowania.
W supersedesie mojego poprzedniego posta dodałem link do sposobów
parzenia kawy.

> Ja tam specjalnych różnic nie zauważam między kawą z ekspresu a z kafetiery.
> :)

W wyglądzie, to różnica jest zasadnicza :) Nie ma cremy :) Co do smaku,
to espresso IMHO jest --- jak by to określić --- delikatniejsze (nie w znaczeniu
mocy kawy, tylko tzw. doznań ogólnych :) ).

> Oba sposoby parzenia dają i tak wiele możliwości smakowcyh w zalezności od
> pewnych szczegółów w trakcie przygotowywania.

Tu się zgodzę. Pole do eksperymentowania jest ogromne :)

Marek Szapajko .... http://www.szapajko.republika.pl .... Zażółć gęślą jaźń
GG: 208353 ....... OdROTuj email: echo f...@t...pbz | tr 'a-z' 'n-za-m'
Non sunt multiplicanda entia sine necessitate.
(William Ockam)

14. Data: 2006-07-15 14:25:45

Od: "Mamut" <k...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Huckleberry <n...@n...onet.pl> pewnego razu wydukał/a
> Użytkownik "Mamut" <k...@p...fm> napisał
> Mówisz o kafetierce stalowej czy aluminiowej? Bo alu to zupełnie inna
> para kaloszy... Ogólnie nie polecam.

Właśnie, mam alu. Białe plamki to może tlenek aluminium (pojawiły sie
dość późno). Natomiast czarne (pojawiły się po pierwszym uzyciu) to nie
mam pojęcia.
To na pewno nie jest kamień z wody.
Następną kafetierę kupię stalową :)

15. Data: 2006-07-16 18:48:31

Od: mufaska <m...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tu są sposoby parzenia kawy: http://www.nawidelcu.pl/Articles/exeSingle/?id=204
>
> Pozdrawiam

tylko mi ten link nie działa?

16. Data: 2006-07-16 19:04:11

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mufaska" <m...@b...pl> napisał w wiadomości

> tylko mi ten link nie działa?

U mnie wszystko ok :)

17. Data: 2006-07-16 19:12:45

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. Przy espresso istotny jest czas ekstrakcji kawy (25 ml naparu w ciągu
> 25 sekund).
Hmm, kafetierka - czas podobny, nie mierzyłem ale na oko tyle samo.

> 2. Cechą charakterystyczną espresso jest crema, która nie powstaje
> w kafetierce.
Jakaś tam "crema" powstaje ;) Ale szybko znika.

> 3. Ciśnienie w kafetierce jest o wiele niższe niż 9 bar (no chyba,
> że ubijesz kawę na kamień :) )
No właśnie. Od dawna staram się dociec jakie ciśnienie jest w kafetierce ale
nie znalazłem nigdzie wiarygodnych danych. :( Może masz jakieś wiarygodne
linki?
Wg moich szacunków ciśnienie powinno być podobne. Ponieważ - ilość kawy ta
sama, dziurki podobnej wielkości [może ciut większe ale w mniejszej ilości],
czas "przelotu" wrzątku przez kawę taki sam. Więc na chłopski rozum
ciśnienie powinno być podobne.

> 1. Inna wartość ciśnienia i czas ekstrakcji.
Hmm...

> 2. Inny sposób ubijania kawy.
Hmm, mogę ją ubic tak samo w jednym i drugim. Inna sprawa, czy powinienem?
Ale staram się tutaj dociec czy z kafetiery można uzyskać espresso [nie
wnikam że espresso to formalnie tylko z ekspresu ciśnieniowego] a właściwie
kawę prawie identyczną smakowo z espresso.

> 3. Inny sposób mielenia.
Hmm, mogę zmielić tak samo

> [...]
> znaczeniu
> mocy kawy, tylko tzw. doznań ogólnych :) ).

ZGODA - kawa z kafetiery jest bardziej "dosadna" w smaku. :) Bardziej
chłopsko - prostolinijna ;)

18. Data: 2006-07-17 14:51:54

Od: Marek Szapajko <f...@t...pbz> szukaj wiadomości tego autora

*Huckleberry* napisał(a):

Zanim zacznę ,,polimeryzować'' :( dodam coś, o czym zapomniałem napisać
na samym początku, a jest to bardzo istotne.

Czynnikiem parzącym espresso jest *woda* i to w temperaturze max 92 st. C
(są pewne niuanse, ale wolałbym się nie rozwodzić). W kafetierce jest to para.

Wbrew pozorom temperatura parzenia espresso jest bardzo ważna.

> Hmm, kafetierka - czas podobny, nie mierzyłem ale na oko tyle samo.

Nie rozumiemy się. Czas kontaktu wody z kawą nie powinien przekraczać
25 sekund (nawiasem mówiąc, stąd wzięła się nazwa espresso --- szybkie
zaparzanie). Moja kafetierka mieści 250 ml wody czyli 10 razy więcej.
Ekstrakcja na pewno trwa dłużej niż 25s.

Te 25s bierze się stąd, że w tym czasie kawa uzyskuje już pełny bukiet
smakowy, a jednocześnie do naparu przechodzi w tym czasie bardzo mało
kofeiny (espresso zawiera czterokrotnie mniej kofeiny niż kawa z ekspresu
przelewowego).

Można próbować odmieżyć 25 ml wody i AFAIR 7g kawy i spróbować to zaparzyć
w kafetierce, ale ponieważ pojemnik na kawę jest relatywnie spory kawa nie
będzie zbita i utworzą się pionowe kanały przez które będzie przepływać para.

Nie próbowałem, ale obstawiam na niezłą ,,lurę'' :)

> Jakaś tam "crema" powstaje ;) Ale szybko znika.

:) Dla dobra cremy umówmy się, że nie powstaje :)

> No właśnie. Od dawna staram się dociec jakie ciśnienie jest w kafetierce ale
> nie znalazłem nigdzie wiarygodnych danych. :( Może masz jakieś wiarygodne
> linki?

Nie i nawet nie wiem jak to policzyć nie znając oporu jaki stawia ,,złoże''
kawy ani dokładnej temperatury.

> Wg moich szacunków ciśnienie powinno być podobne. Ponieważ - ilość kawy ta
> sama,

Nie ta sama. Jak dobrze ubijesz kawę to będzie jej dużo więcej niż w kolbie,
jeżeli nie ubijesz to powstanie lura.

> czas "przelotu" wrzątku przez kawę taki sam. Więc na chłopski rozum
> ciśnienie powinno być podobne.

W ekspresie jest pompa, która wymusza przepływ. Ciśnienie jest tam na pewno
dużo wyższe.

> Hmm, mogę ją ubic tak samo w jednym i drugim. Inna sprawa, czy powinienem?

W ekspresie kawa powinna być mocno ubita (~15 kg) w kafetierce nie.

> Ale staram się tutaj dociec czy z kafetiery można uzyskać espresso [nie
> wnikam że espresso to formalnie tylko z ekspresu ciśnieniowego]

Tu nie chodzi o to że tylko z ekspresu ciśnieniowego, ale o wygląd
i smak kawy. W tych urządzeniach panują inne parametry fizyczne i inne
założenia w procesie, więc produkt końcowy też jest inny :)

> a właściwie kawę prawie identyczną smakowo z espresso.

Ale to jest ocena subiektywna :). Sam napisałeś, że smak mokki jest bardziej
,,chłopski'' :)

Marek Szapajko .... http://www.szapajko.republika.pl .... Zażółć gęślą jaźń
GG: 208353 ....... OdROTuj email: echo f...@t...pbz | tr 'a-z' 'n-za-m'
With money you can buy a book, but not knowledge.

19. Data: 2006-07-18 08:45:59

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czynnikiem parzącym espresso jest *woda* i to w temperaturze max 92 st. C
> (są pewne niuanse, ale wolałbym się nie rozwodzić). W kafetierce jest to
> para.
Niezupełnie. Najpierw przelatuje wrzątek. Para pojawia się na końcu i jest
to znak do zdjęcia kafetierki z palnika.
Czyli róznica w temperaturze wody - bo w kafetierce zbliżona do 100st.

> [...]
> zaparzanie). Moja kafetierka mieści 250 ml wody czyli 10 razy więcej.
> Ekstrakcja na pewno trwa dłużej niż 25s.
Też mam taką dużą kafetierę - na kilka kaw. Mam też malutką - na jedną małą
filiżankę. Czas ekstrakcji zbliżony do 25-30 sekund.
Nie mam jej teraz ze sobą, ale jak będę miał to dokładnie zmierzę ten czas
:)

> [...]
> będzie zbita i utworzą się pionowe kanały przez które będzie przepływać
Kafetierę należy wypełniać zawsze do przewidzianej fabrycznie objętości - w
przeciwnym wypadku kawa nie będzie dobra.
Ale patrz pkt wyżej - są malutkie kafetierki na bardzo małą ilość kawy.

> Nie próbowałem, ale obstawiam na niezłą ,,lurę'' :)
Zgadza się. Próbowałem :)

> :) Dla dobra cremy umówmy się, że nie powstaje :)
OK :)

> Nie ta sama. Jak dobrze ubijesz kawę to będzie jej dużo więcej niż w
> kolbie,
> jeżeli nie ubijesz to powstanie lura.
J.w. - malutka kafetierka.

> W ekspresie jest pompa, która wymusza przepływ. Ciśnienie jest tam na
> pewno
> dużo wyższe.
W kafetierce przepływ wymusza para - ta sama para porusza lokomotywy i
turbiny w elektrowniach atomowych - ciśnienie nie musi być mniejsze :)

> Tu nie chodzi o to że tylko z ekspresu ciśnieniowego, ale o wygląd
> i smak kawy. W tych urządzeniach panują inne parametry fizyczne i inne
> założenia w procesie, więc produkt końcowy też jest inny :)
Inne na pewno. Ale nie skrajnie różne. Nadal mi się wydaje że kafetierka to
taki ekspres dla ubogich :)

20. Data: 2006-07-19 11:48:01

Od: m...@p...pl (McMac) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 15 Jul 2006 06:55:23 +0000 (UTC), Marek Szapajko <f...@t...pbz>
wrote:

>Można. Nie można za to myć w zmywarce :(

E tam. Od miesięcy myję tę właśnie kafetierkę bergnera w zmywarce i nic się nie
dzieje. W końcu to stal nierdzewna. A jak się popsuje, to kupię za 30zł nową...
--
- Maciej Kulawik ----------------

moskitiery w Krakowie - gdzie?
Ekonomiczna pralka
proszek E
wymiana okien - ktore okna i profile wybrac?
Termin odpowiedzi spółdzielni mieszkaniowej na pismo