kompostownik, parę pytań

11. Data: 2012-04-14 19:46:14

Temat: Re: kompostownik, parę pytań
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Apr 2012 19:02:54 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

> Metan jest gazem bezwonnym,

Pisałam o metanie, ponieważ zakładałam, że wiesz, że chodziło o fermentację
metanową, w której wydzielają się także inne gazy - o tym poniżej.

> więc do "bo" ma niewielkie zastosowanie.
> Z tym siarkowodorem, to też bez jaj -- siarki w trawie tyle, co kot
> napłakał.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Fermentacja_metanowa#Bi
ogaz
"Głównymi składnikami biogazu są: metan (40-80%), dwutlenek węgla (20-55%),
siarkowodór (0,1-5,5%) oraz wodór, tlenek węgla, azot i tlen w ilościach
śladowych."

Wystarczy tego siarkowodoru, aby porządnie śmierdziało. On okrrrropnie
śmierdzi - np jedno zepsute jajo w ścianie potrafi zasmrodzić na lata cały
dom (stary sposób zemsty murarzy) 3333-)
--

XL wiosenna

12. Data: 2012-04-15 06:30:13

Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Może ja się na tym nie znam zbyt dobrze, ale czy to nie tak,
> że świeżo skoszona trawa pachnie skoszoną trawą, a dopiero
> jak wyschnie, pachnie sianem?
:)

To tylko niuans postrzegania:
świeżo ścięte drzewo jest już tylko drewnem
a jak świeżo skoszona trawa jest sianem

> -- Ogrodniku, dobry człowieku, daruj mi życie, a spełnię twoje
> jedno życzenie. Trzech nie mogę, tak jak rybka, przed paszczą
> której mnie uchroniłeś, bowiem jestem skąposzczetem.
> -- Dobra, zrób mi wyborny kompost, dżdżownico ty moja złota.
:)
Jeżeli chodzi o mnie to na dzdzownicach zależy mi równie jak na
kompoście i dlatego pryzmy z kompostem sa podlewane 2-3 razy w tygodniu
:)
z pozdrowieniami i uśmiechami
smal
www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
sklep: http://trawki.pl/

13. Data: 2012-04-15 08:45:29

Od: Jacek <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Podepnę się pod wątek.
U siebie robię kompostownik "podziemny". Po prostu kopię prostokątny dół
około 4x5 metrów głęboki na ok. 0,7 przedzielony na pół. Do jednej
połówki sypię trawę z koszenia i inne odpadki organiczne. Na spód daję
trochę drobnych gałązek, aby był jakiś tam dostęp powietrza. Gałązek też
dorzucam w miarę napełniania.
Po roku, jak jedna połówka jest pełna, to przerzucam zawartość do
drugiej (jak mi się chce i jak się uda) i na drugi rok napełniam od
nowa. Dodaję też okresowo jakiś "Kompostin" czy inny preparat.
Po dwóch - trzech latach zawartość dołu przesiewam. To co się nie
"przerobiło" wraca z powrotem, a resztę zagospodarowuję w ogrodzie.
Z Waszych opisów wnioskuję, że bardziej mam gnilnik, niż kompostownik,
ale nie chcę robić "hałdy" kompostowej, a nie wyobrażam sobie skrzyni o
odpowiedniej wielkości. Trawy z koszenia mam dużo i nie mam na nią
innego pomysłu. 12-15 pełnych worków z jednego pokosu to lekko licząc
100 zł dla śmieciarzy. Gmina nie zbiera odpadów organicznych.
Wesprzyjcie mnie mądrym słowem, co mogę poprawić.
Jacek

14. Data: 2012-04-15 09:18:54

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek wrote:
> [...]
> 100 zł dla śmieciarzy. Gmina nie zbiera odpadów organicznych.
> Wesprzyjcie mnie mądrym słowem, co mogę poprawić.

Czy to mądre, to nie wiem - ja trawę koszę bez worka w kosiarce. Po prostu
sobie wylatuje na trawnik, poleży ze dwa dni, popachnie siankiem i tyle. Ale
ja nie mam pięknego równiutkiego trawniczka, tylko tu fiołki, tam mleczyk,
gdzieś koniczynka w trawie... Mojemu kanibalizm nie szkodzi:-)

J.

www.kontestacja.com

15. Data: 2012-04-15 14:01:20

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> :)
> To tylko niuans postrzegania:
> świeżo ścięte drzewo jest już tylko drewnem
> a jak świeżo skoszona trawa jest sianem

Hejka. Świeżo skoszona trawa to pokos a "siano, wysuszony pokos porostu
łąkowego (także pastwiskowego) lub uprawnych roślin bobowatych
(motylkowatych) i mieszanek pastewnych;"
Pozdrawiam percepcyjnie Ja...cki
PS Podobnie z drewnem. Też są niuanse. ;-)

16. Data: 2012-04-15 16:31:57

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka napisała:

> Pisałam o metanie, ponieważ zakładałam, że wiesz, że chodziło
> o fermentację metanową, w której wydzielają się także inne gazy
> - o tym poniżej.

Żeby założyć, że wiem, to by trzeba najpierw założyć, że chodziło.
Czy rzeczywiście chodziło? Myśmy tu pisali o takim kompoście, co
w nim wzdłuż i wszerz, a nawet w górę i w dół, spacerują różne
glizdy i rosówy (Eisenia fetida na przykład). One w atmosferze
metanu by nie zdzierżyły. Że o siarkowodorze nie wspomnę. A taki
metan, to już w ogóle zabagniona sprawa.

> [...]
> "Głównymi składnikami biogazu są: metan (40-80%), dwutlenek węgla
> (20-55%), siarkowodór (0,1-5,5%) oraz wodór, tlenek węgla, azot

No pięknie, to my tu robimy kompostownik przy grządce, czy biogazownię
ściekową za unijne fundusze na odnawialne źródła energii? "Azot i tlen
w ilościach śladowych" -- trzeba mieć baczenie, by jak się ten kompost
dźgnie widłami, to śladów nie narobić. Bo tlen i azot z powietrza wnijdzie.
A siarki w tym kompoście, to tam pare kilo na sto kilogramów badyli wchodzi.
To chyba musi być kompost w ogródku u Szewczyka Dratewki w czasie gdy się
na Smoka W. sposobił.

Takie dane, to -- za przeproszeniem -- stały odpad komunalny warte.
Nie żebym miał coś przeciwko Wikipedii, ale z tego źródła trzeba umieć
korzystać.

> Wystarczy tego siarkowodoru, aby porządnie śmierdziało. On okrrrropnie
> śmierdzi - np jedno zepsute jajo w ścianie potrafi zasmrodzić na lata
> cały dom (stary sposób zemsty murarzy) 3333-)

Mnie ludzie przeważnie lubią. Nie wyłączając murarzy. Nie mają za co się
na mnie mścić. Ale sposób ten z teorii znam. Tyle że taka kura, to co
ona się musi nagrzebać i nadziobać, żeby siarki na jedno jajko uzbierać.
Ile glizd, ile larw, ile gąsienic, żuczków, czy innych skrzydlatych stworów
połknąć. To nie tak, że siarka, a później siarkowodór, przez samorództwo
powstaje.

Jarek

--
I są miejsca gdzie w szlamie woda niemal zastygła
Pod kożuchem brudnej zieleni

17. Data: 2012-04-15 16:42:06

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Tadeusz Smal napisał:

> :)
>
> To tylko niuans postrzegania:
> świeżo ścięte drzewo jest już tylko drewnem
> a jak świeżo skoszona trawa jest sianem

Pozwolę sobie zauważyć, że miła wymiana poglądów i doświadczeń,
jaka tu się wywiązała, nie wzięła na cel kwestii nazewniczych,
lecz przymioty jakie to te zerżnęte źdźbła mają. Na pierwszy plan
postawiony został zapach. Ja mogę przystać na to, że trawsko zaraz
po skoszeniu staje się od razu sianem, jeśli tego wymaga naukowe
podejście do spraw łąkarsko-trawnikowych. Czy zatem siano zawsze
pachnie sianem? Ano widać, że nie. Tak jak drewno nie musi pachnieć
drewnem, a wanilia wanilią. Mnie świażo skoszona trawa pachnie
arbuzem. Nie zawsze, ale czasem. I nie chodzi tylko o te przypadki,
gdy pachnie spaloną benzyną i olejem. Zapach siana pojawia się
później. Pojawia się szybko, a zanika wolno. Wiele zależy właśnie
od niuansów postrzegania -- czy trafiło ono od razu na kompost,
czy przeleżało do przednówka w stodole, by stamtąd mogła je pożreć
krowa, czy też trafiło na długie lata do siennika. Zawsze to jednak
jest jakiś zapach siana. Teraz się dowiedziałem, ze niektórym siano
może pachnieć zgniłymi jajami. No tyz piknie -- cóż więcej mogę na
to powiedzieć.

> [...]
> Jeżeli chodzi o mnie to na dzdzownicach zależy mi równie jak
> na kompoście i dlatego pryzmy z kompostem sa podlewane 2-3 razy

Zwyczaj zalewania robaka dwa, a nawet i trzy razy w tygodniu, jest
szeroko rozpowszechniony. Ale i to każdy, jak widać, robi na swój
sposób.

Jarek

--
Niech się na tym sianie
Co miało stać stanie

18. Data: 2012-04-15 18:59:01

Od: FilipJ <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Teraz w rolnictwie modne sianokiszonki. To te takie okrągłe
> bele obciągnięte folią. W środku jest mokre trawsko, co się kisi
> gdy słońce na to świeci. Ale gdzie tym pigułom konkurować zapachem
> z gomółkami sera!
Nie mokre tylko podsuszone. Jak byś mokre od razu po koszeniu zawinął
to zgnije i będzie śmierdziało. A takie zakiszone to całkiem
przyjemnie pachnie, choć nie jak ser ;P
Pozdrawiam
FJ

19. Data: 2012-04-15 20:11:13

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan FilipJ napisał:

> Nie mokre tylko podsuszone. Jak byś mokre od razu po koszeniu
> zawinął to zgnije i będzie śmierdziało. A takie zakiszone to
> całkiem przyjemnie pachnie, choć nie jak ser ;P

No tak, to jest właściwe słowo: podsuszone. Ani mokre, ani suche
-- tego określenia nam wcześniej brakło. Wilgoci jest tam dosyć,
by zachodziły procesy biologiczne sianu właściwe. Znać to po tym,
że taka bela gorąca. Siano w stogu, jak na nie zdrowo popada,
potrafi się od tych rozognionych bakterii zapalić. To w stodole
jest zwykle do tego zbyt suche, ale po zalaniach powodziowych
zdarza się, że stodoły płoną masowo.

Jak to właściwie jest z tymi sianokiszonkami, co je stabilizuje
i przeciwdziała samozapłonowi? Ja sobie to wyobrażam tak, że siano
w stogu czy na innej kupie ma względnie dobry dostęp do powietrza,
a bakteriom trzeba dozować wodę, żeby miały czym popijać, ale nie
aż tyle, by im się ze łbów kurzyło. Z kolei w tych foliowych worach
wody jest lekki nadmiar, za to dostęp do tlenu ograniczony. Ale czy
ja to sobie dobrze wyobrażam?

Jarek

--
Mówią płonie stodoła płonie aż strach
Trzeszczy wszystko dokoła ściany i dach, gorąco, że hej

20. Data: 2012-04-15 22:38:36

Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> po skoszeniu staje się od razu sianem, jeśli tego wymaga naukowe
> podejście do spraw łąkarsko-trawnikowych.
To tylko zwykła logika bytu sformułowana wieki temu przez Parminidesa,
że jest to co jest a czego już nie ma to nie ma

Trawa i krzewy, mrowki - pytania
Jarzębinka Moravica
Araucaria w doniczce - pytanie
wertykulacja