konflikt serologiczny

1. Data: 2004-02-04 08:20:34

Temat: konflikt serologiczny
Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Jest to pytanie bardzo lamerskie zapewne, ale
nie interesowałem się tą tematyką na poważnie
gdyż przynajmniej przez następne 2lat nie planuje
posiadania dziecka czyli przynajmniej przez rok
nie dojdzie do zajścia w ciąże.

Mam pytanie odnośnie partnerów i przyszłych
dzieci. Sprawę przedstawie w formie bezosobowej
ale dotyczy mnie bezpośrednio.
Jeżeli męższczyzna ma grupę 0rh+ a kobieta Arh-
to następuje konflikt serologiczny. Kobieta nie
jest w ciąży i teraz własnie pytanie:
O co należy zadbać przed zajściem w ciąże żeby
zminimalizować ryzyko. Czytałem trochę o tym
i wiem że głównym problemem mogą być następne
dzieci jeżeli kobiecie przed porodem nie zostaną
podane odpowiednie środki, głównie z powodu pojawienia
się (nie pamiętam dokładnie ale chyba przeciwciał w organizmie
kobiety). Brak następnych dzieci to nie jest włąściwie
problem ponieważ nie będzie ich w planach.
Chcę mieć tylko jedno dziecko ale z minimalnym ryzykiem.
Jakie zagrożenia dla dziecka niesie konflikt serologiczny
połączony z wiekiem porodu kobiety 29-30lat.
Czy wzrasta znacznie ryzyko (powiedzmy w stosuku do par
25lat wiek porodu plus brak konfliktu serologicznego)?
Czy przy konflikcie serologicznym występuje podwyższony
poziom ryzyka np. narodzin dzieka upośledzonego czy
cierpiącego na jakieś choroby?
Bardzo proszę o odpowiedz i wyrozumiałość. Po raz pierwszy
zainteresowałem się tym na poważnie i chciałbym się
co nieco dowiedzieć.

Pozdrawiam
Darek

2. Data: 2004-02-04 11:57:14

Temat: Re: konflikt serologiczny
Od: "jolanta" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Predator" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> O co należy zadbać przed zajściem w ciąże żeby
> zminimalizować ryzyko.

Z tego co ja wiem to nic sie nie robi , gdyz przy pierwszym dziecku organizm
kobiety nie zdazy wytworzyc przeciwciał.Kobiecie nie podaje sie nic przed
porodem tylko po( jesli sie nie myle to w pierwszej godzinie po
porodzie)Niestety nie powiem ci co bo nie pamietam ale dla własnego spokoju
dobrze jest sie samemu przypomniec.
To "cos" zabezpiecza was w przypadku drugiej ciazy.

W mojej rodzinie wiele par ma konflikt serologiczny...my tez i mamy dwoje
cudownych i zdrowych dzieci.

> Jakie zagrożenia dla dziecka niesie konflikt serologiczny
> połączony z wiekiem porodu kobiety 29-30lat.

Nic nie wiem o wpływie konfliktu serologicznego na wady płodu w pierwszej
ciazy....a sam wiek ma znaczenie .Im kobieta starsza tym ryzyko wieksze

3. Data: 2004-02-04 12:20:30

Od: "Marta Skorupska" <n...@...domu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nie interesowałem się tą tematyką na poważnie
> gdyż przynajmniej przez następne 2lat nie planuje
> posiadania dziecka czyli przynajmniej przez rok
[...]

O konflikcie serologicznym można mówić, jeżeli w surowicy matki, w związku z
ciążą, stwierdza się obecność przeciwciał skierowanych przeciwko obcej
grupowo krwi ojca czyli stwierdza się izoimunizację matki przeciw antygenom
krwinkowym płodu odziedziczonych po ojcu. :-)

W Twoim wypadku to jest na razie zestawienie konfliktowe / niezgodność
serologiczna.
U kobiet posiadających Rh minus nie ma przeciwciał anty-Rh. Stwierdzenie u
ciężarnej przeciwciał może być związane z następującymi czynnikami:
otrzymanie w przeszłości krwi Rh-dodatni na przykład przetoczenie krwi,
przebycie w przeszłości konfliktowej ciąży lub istnienie aktualnie ciąży
konfliktowej. Koniecznie należy przez całą ciążę kontrolować ich poziom,
gdyż wytworzone w ustroju matki przeciwciała przechodzą przez łożysko i
blokując krwinki płodu uszkadzają erytrocyty.
W przypadku stwierdzenia niezgodności w ciąży co kilka tygodni przeprowadza
się badanie oznaczające tzw. odczyn Coombsa. W ciagu 72 godzin po porodzie
podaje się immunoglobulinę anty-Rho(D) - w przypadku noworodka z grupą krwi
Rho(D) dodatni.

W sieci jest trochę na ten temat, np tu:
http://www.zdrowie.med.pl/bad_labor/badania/b_przeci
wcial.html
albo tu: (skąd cytuję)
http://republika.pl/miach/konfliktserologiczny.htm

Generalnie - trzeba kontrolować, ale nie warto wpadać w panikę :-)
Sama mam Rh(-), chłopaków z (+) i wszystko jest w porządku. A że są trochę
konfliktowi, to zupełnie inna sprawa:)

Marta, Maciek (03.05.99), Jasiek (24.01.03)
Kraków, GG 2422570
http://www.republika.pl/kama_/
http://community.webshots.com/user/kama_/

4. Data: 2004-02-04 12:24:16

Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
spokoju
> dobrze jest sie samemu przypomniec.
> To "cos" zabezpiecza was w przypadku drugiej ciazy.

ok. tu może się pomyliłem, bo czytałem to dość dawno,
być może po porodzie coś się podaje.

> W mojej rodzinie wiele par ma konflikt serologiczny...my tez i mamy
dwoje
> cudownych i zdrowych dzieci.

:)))

> Nic nie wiem o wpływie konfliktu serologicznego na wady płodu w
pierwszej
> ciazy....a

no właśnie ja tez nic nie znalazłem na ten temat :)
ale to wcale nie znaczyło że nie ma wpływu, mogłem
za mało szukać :). Ale mnie uspokoiłaś bo skoro Ty też
nic nie słyszałaś na ten temat a masz podobny "problem".

> sam wiek ma znaczenie .Im kobieta starsza tym ryzyko wieksze

no hmm.. to wiem.
Jestem od jakiegoś czasu naciskany właśnie
ze względu na wiek (nie mój :)) o maleństwo, hmm ale jakoś
nie jestem chyba gotowy :), kurcze nie wiem
czy facet jest kiedykolwiek na to gotowy :)
bo chyba było by mi łatwiej podjąć taką decyzje
jak miałem 22 czy 23 lata niż teraz mając 27,
ale tam bla bla bla, koniec paplaniny :))))

Dzięki

Pozdrawiam
Darek

5. Data: 2004-02-04 13:56:17

Od: "Olga" <o...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jolanta" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> .Kobiecie nie podaje sie nic przed
> porodem tylko po( jesli sie nie myle to w pierwszej godzinie po
> porodzie)

max. to 72 godziny "po"

A odpowiadając Preatorowi - to nie jest konflikt, tylko zagrożenie
konfliktem.
U mnie w rodzinie kobiety sa "ujemne" i jakoś wybierają "dodatnich" męzów. A
dzieci rodzą się zdrowe. I to nie tylko pierwsze, więc nie ma co
demonizować, naprawdę.
Słuchac wystarczy lekarza i robic na bieżaco zlecone przez niego badania.
O.

6. Data: 2004-02-04 14:13:29

Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

>więc nie ma co demonizować, naprawdę.

OK :), nie miałem tego na celu :),
moje pytanie i być może wyolbrzymienie problemu
jest spowodowane niewiedzą (jeszcze nie jestem
na etapie konsultacji medycznych i przewalania
literatury, jeszcze za wcześnie).
Wynika to też z faktu że jestem (przynajmniej staram się
być) odpowiedzialnym, a dziecko to nie zabawka i nie
chcę niepotrzebnie ryzykować przez nie zadbanie o coś
o czym nie wiedziałem.

Dziękuje za odpowiedzi i za uspokojenie mnie.
Miałem właśnie nadzieje że odpiszą matki które
mają już to za sobą i miały podobny "problem".
Jeszcze raz bardzo dziękuje.

Pozdrawiam
Darek

7. Data: 2004-02-04 14:19:39

Od: "Profil1" <s...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jezeli nie dostawalas wczesniej krwi ani preparatow krwio-pochodnych to
Twoje pierwsze dziecko nie jest zagrozone i dopiero po porodzie dostaniesz
przeciwciala antyD w celu unikniecia konfliktu w kolejnej ciazy.
Generalnie nie masz sie czym martwic bo obecni profilaktyka jest tak dobrze
prowadzona ze konflikty seroloficzne wystepuja bardzo rzadko.
Pozdrawiam!!

8. Data: 2004-02-04 14:37:20

Od: "WALDIM" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

1. w opisanym przypadku istnieje zagrozenie konfliktem, a nie pwenosc,
ze on nastapi...
2. do wystapienia konfliktu nie sa konieczne wczesniejsze ciaze, tylko
kontakt uczulajacy z antygenami krwinkowymi (najczesciej wystepuje w
czasie ciazy, przetoczen krwii czy preparatow krwiopochodnych)
3. kobiecie po porodzie wykonuje sie probe na obecnosc przeciwcial
antyD i w razie ich wystepowania podaje sie immunoglobuline antyD
150mikrog po porodzie naturalnym i 300 mikrog po cieciu cesarskim
4. wystepowanie konfliktu grozi niszczeniem krwinek plodu co prowadzi
do jego niedokrwienia i niedotlenienia, a to stymuluje powstawanie
ognisk wytwarzania czerwonych krwinek w miejscach nietypowych, np. w
watrobie co uposledza jej produkcje albumin, a to jest powodem
obrzekow u plodu.

nie wiem czy udalo mi sie przystepnie... jesli masz dodatkowe pytania
to pytaj...

--

WaldiM

Serwis antykoncepcyjny
http://www.antykoncepcja.pl

9. Data: 2004-02-04 15:47:26

Od: "Izabela" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 3. kobiecie po porodzie wykonuje sie probe na obecnosc przeciwcial
> antyD i w razie ich wystepowania podaje sie immunoglobuline antyD
> 150mikrog po porodzie naturalnym i 300 mikrog po cieciu cesarskim

Ja mam pytanie do punktu 3.Zawsze myślałam, a wręcz byłam przekonana, że
każdej kobiecie po urodzenie, poronieniu, będacej Rh - podaje się Ig anty
D???
Nie jest to standard?(72 h)? Co jak Kobieta jeszcze nie zdążyła wytworzyć
przeciwciał antyD? Myślałam,że po to się je daje, aby pzreciwciała
opłaszczyły możliwi obecne krwinki dziecka Rh + i żeby dzięki temu
mechanizmowi nie doszło do odpowiedzi immunologicznej???

Izabela

10. Data: 2004-02-04 18:53:10

Od: "Profil1" <s...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kazdej kobiecie Rh- podaje sie antyD globuline po porodzie!!!!

Co to jest badanie CRP
kolonoskopia
Czy to nadczynność tarczycy?
gdzie w szczecinie poradnia małżeńska