kwitna

1. Data: 2002-08-14 06:53:52

Temat: kwitna
Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz narzekal niedawno, ze mu rabata kwiatowa przekwitla. U mnie wlasnie
kwitna wrzosy, ale nie o tym chcialem. jest inny sposob na kwitnacy poznym
atem i wczesna jesienia ogrod - krzewy. W tej chwili kwitna u mnie: budleje,
magnolia Susan (ona prawie caly czas u mnie kwitnie z wyjatkiem ok. 3 tyg.
po wiosennym obfitym kwitnieciu) oraz akacja - taka niewielka, krzewiasta o
galazkach pokrytych gestymi malutkimi kolcami (jak u maliny), kwitnie
rozowo, bardzo ladnie, dosc obficie, ale nie pachnie. Niestety, galazki sa
bardzo kruche i czesto lamie je wiatr, deformujac krzew. I tu pytanie - moze
ktos wie, czy mozna bezkarnie, a moze nawet z pozytkiem, ciac taki krzew?
Kiedy i w jaki sposob? W ksiazkach, ktore posiadam, nie opisano takiej
odmiany robinii...
pik

2. Data: 2002-08-14 07:05:00

Temat: Re: kwitna
Od: "Elzbieta Luczynska" <E...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

I kwitną teraz Hibiskusy.Poprostu obsypane kwiatem.Mam taki 3 letni; w tym
roku kupiłam biały.

--
pozdrawiam E.Łuczyńska
Użytkownik "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> napisał w

3. Data: 2002-08-14 07:12:31

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> wrote in

> [...]
> mozna bezkarnie, a moze nawet z pozytkiem, ciac taki krzew? Kiedy i w
> jaki sposob? W ksiazkach, ktore posiadam, nie opisano takiej odmiany

Jezeli ma kwiaty mocno rozowe (dosyc ostry, nasycony roz) i jednolite w
kolorze, a do tego na lodygach tylko kolce w kolorze +/- rdzawym, to moze
byc Robinia hispida. Tyle, ze ona najczesciej jest szczepiona na R.
pseudacacia (tzw. akacja :-)) i prowadzona w formie piennej. Faktycznie
jest krucha, ale jako krzaka jej jeszcze nie widzialam.
Jezeli kwiaty sa o odcieniu lila-wrzos albo cosik, w kazdym razie delikatny
roz, a na lodygach oprocz kolcow sa jeszcze wloski gruczolowe (z taka
malutka kulka na czubku), to raczej bedzie R. viscosa. Rosnie na wlasnych
korzeniach, bardzo czesto jako krzew.
Rozowe kwiaty ma jeszcze mieszaniec R. pseudacacia i R. viscosa, ale ten
roz jest b. slaby, poza tym najczesciej rosnie jako drzewo.
Mam nadzieje, ze nie pomylilam nazw lacinskich, bo nie jestem pewna :-(
W kazdym razie robinie mozna ciac bez problemow, obejrzyj tylko na wszelki
wypadek, czy nie jest szczepiona - wtedy lepiej jednak ciac powyzej miejsca
szczepienia :-))). Oba gatunki b. dobrze sie regeneruja po cieciu - sama
widzialam.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

4. Data: 2002-08-14 12:16:16

Od: Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa Szczęœniak" <e...@b...uni.wroc.pl> napisał w
> W kazdym razie robinie mozna ciac bez problemow, obejrzyj tylko na wszelki
> wypadek, czy nie jest szczepiona - wtedy lepiej jednak ciac powyzej
miejsca
> szczepienia :-))).

Faktycznie, pędy tej rośliny sa kruche. Można wiązać je do podpory.
Przycinanie w tym okresie jest trochę utrudnione. Aktualnie powtarza ona
kwitnienie (przynajmniej u mnie) i ewentualne przycinanie pędów wiązałoby
się z koniecznością pozbycia się kwiatów. Kwitną tak pięknie. szkoda.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

5. Data: 2002-08-15 23:30:21

Od: "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> pseudacacia (tzw. akacja :-)) i prowadzona w formie piennej. Faktycznie
> jest krucha, ale jako krzaka jej jeszcze nie widzialam.

Hispida rosnąca u mnie ma około 2 ,50 m i pokrój ma raczej quasi krzaczasty
( gałęzie boczne wyrastają z pnia na wysokosci 10 cm od ziemi ) i też się
zastanawiam nad jej delikatnym formowaniem .

Problem z jej podcinaniem by ukształtować pień pod koronę jednak jest
bardziej złożony.
Wyjaśnię to na przykładzie.

W kraju pojawiła się moda na tak zwane oczyszczanie drzew z nisko położonych
gałęzi konarów zwłaszcza tych przy drogach bo można od samorządów nieco
grosza wycisnąć pod pretekstem jak konarek upadnie na samochodzik to ..
problemików sporo.

Drzewa takie pozbawione dolnych gałęzi, bo górne zdrowe i zielone i na
dodatek wysoko nie wycina się i nie formuje ..
zmieniają swój środek ciężkości i są podatne na wywrócenia co można zobaczyć
każdym silniejszym wietrze na ulicach naszych miast.

Wracając wiec do hispidy. Przy jej kruchości po podcięciu dolnych gałęzi
można spodziewać się ułamania pnia pod koroną z powodu niewystarczającej
grubości pnia przy wysoko położonym środku cięzkości. Wiec jeśli formowanie
to obliczone na dłuższy dystans czasowy.
Uszanowanie
Jacek
http://ogrod.mm.com.pl

6. Data: 2002-08-16 09:26:38

Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mysle raczej o troche innym formowaniu, nie o robieniu z tego drzewka na
wysokim pniu, ale - skracaniu galezi, aby byly mniej podatne na zlamania
przez wiatr. Rosna dosc szybko, a sa kruche i choc roslina ma niewiele ponad
metr wysokosci, galazki sie lamia, raz nawet odlupal sie caly "konar"... No
coz, sprobuje zima przyciac i bede pilnie obserwowal rezultaty.
pik

7. Data: 2002-08-20 21:32:45

Od: "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://ogrod.mm.com.pl/images/akacja_omszona_1.jpg