nawozenie trawnikow

1. Data: 2000-05-31 06:20:48

Temat: nawozenie trawnikow
Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Spotkalem gdzies opinie, ze nawozy do trawy nie powinny zawierac zbyt duzo
fosforu. Potwierdzilem to w sklepei, gdzie na pudelku z nawozem do trawy
napisano "zawiera malo fosforu" - jakby w formie reklamy tegoz produktu.
Tymczasem kiedys spotkalem infiormacje - w ksiazce nt. trawnikow - ze
najlepiej i najtaniej na duze trawniki stosowac polifoske z nieduza iloscia
azotu (np. tzw. 15). Jakos to sie kupy nie trzyma. Czy ktos rozumie o co
chodzi i ktora opinia jest rzetelna?
pik

2. Data: 2000-06-01 08:54:28

Temat: Re: nawozenie trawnikow
Od: Jacek Kądzik <j...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z tymi nawozami generalnie jest tak:
nawozy z duza iloscia azotu i mala fosforu stosuje sie na wiosne (szybki
wzrost czesci zielonych), natomiast nawozy bogate w fosfor sa nawozami
jesiennymi wzmacniajacymi system korzeniowy.

PZDR, JK.

3. Data: 2000-06-01 09:18:54

Od: Janusz Czapski <j...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek =?iso-8859-2?Q?K=B1dzik?= napisał(a):

> [...]
> wzrost czesci zielonych), natomiast nawozy bogate w fosfor sa nawozami
> jesiennymi wzmacniajacymi system korzeniowy.

A który składnik sprzyja lepszemu drewnieniu przed zimš młodych pędów ( nie
chodzi o trawnik)???
Pozdrawiam
Janusz

4. Data: 2000-06-02 04:52:00

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> napisał w
wiadomości news:8h2afe$6mr$1@helios.man.lublin.pl...
> Tymczasem kiedys spotkalem infiormacje - w ksiazce nt. trawnikow - ze
> najlepiej i najtaniej na duze trawniki stosowac polifoske z nieduza
iloscia
> azotu (np. tzw. 15).

Może najtaniej ale nie najlepiej. Trawa ma duże zapotrzebowanie na azot.
Drewnienie pędów przyspiesza potas.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

--
Przyznajemy się do niskich cen - http://rubikon.pl

5. Data: 2000-06-02 09:04:48

Od: "Jerzy" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
iloscia
> azotu (np. tzw. 15). Jakos to sie kupy nie trzyma. Czy ktos rozumie o co
Nie ma nawozu uniwersalnego, tzn. odpowiedniego dla wszystkich roślin i dla
wszystkich rodzajów gleb, trzeba posiąść ogromną wiedzę na ten temat i być
świetnym obserwatorem. Ale jedno jest pewne, nie należy przenawozić, dlatego
stosuj 1/2 lub 1/3 zalecanej dawki ale częściej ew. nawozy "inteligentne".
Najlepsze byłoby stosowanie nawozów jednoskładnikowych ale ze względów
ekonomicznych to się nie opłaca. Dlatego stosuj różne nawozy i obserwuj, po
objawach poznasz czego brakuje lub ktoś ci podpowie.
Pierwiastki chemiczne: azot, fosfor i potas są makroelementami, podstawowymi
składnikami nawozowymi, na które istnieje duże zapotrzebowanie. Siarka, wapń
i magnez to również składniki konieczne dla zdrowia i wzrostu wegetacji, ale
potrzebne ilości są mniejsze w porównaniu do pierwszych trzech
makroelementów. Do pozostałych pierwiastków o znaczeniu agronomicznym,
zwanych mikroelementami i dostarczanych w celu odżywiania roślin w małych
(lub śladowych) ilościach należą: bor, kobalt, miedź, żelazo, mangan,
molibden i cynk. Wszystkie te pierwiastki odżywcze oraz inne pierwiastki
chemiczne występują w sposób naturalny w glebach uprawnych w różnych
ilościach i układach mineralnych, które mogą być w formach dostępnych lub
niedostępnych dla systemu korzeniowego roślin. Dodawanie nawozu do gleb w
produkcji roślinnej jest konieczne, by poprawiać naturalne niedobory i
uzupełniać składniki pobierane przez rośliny w czasie wzrostu.
Skład mieszanek nawozowych w przeliczeniu na podstawowe pierwiastki odżywcze
określany jest przez symbole N-P-K, gdzie N oznacza pierwiastek azotu, P
oznacza bezwodnik kwasu fosforowego (P2O5) i K oznacza tlenek potasu (K2O).
Wszystkie wyrażone są liczbowo jako skład procentowy mieszanki. Zatem
mieszanka opisana formułą 8-32-16 zawiera 8% N w formie jakichś związków
azotowych, 32% P2O5 - w formie jakichś fosforanów i 16% K2O - w formie
jakichś związków potasowych, dając produkt o sumie 56 jednostek nawozowych.
Formuły N-P-K sprzedawanych nawozów wyrażane są głównie w liczbach
całkowitych. Żadna z formuł N-P-K nie określa 100% roślinnych składników
odżywczych, ponieważ wyrażają one jedynie części związków podstawowych
pierwiastków i nie dotyczą żadnych innych zawartych w mieszance składników.
pozdr jerz

6. Data: 2000-06-06 06:05:16

Temat: Odp: nawozenie trawnikow
Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

A macie jakieś informacje na temat otoczkowanych, wolno działających nawozów
do trawników? Widziałam parę lat temu na targach, w sprzedaży detalicznej
już nie. Nie przyjęły się na rynku?

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2000-06-06 07:03:35

Od: "Jerzy Zając" <T...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

basia napisał(a) w wiadomości: <8hi4c0$dgu$1@zeus.polsl.gliwice.pl>...
> [...]
nawozów
>do trawników? Widziałam parę lat temu na targach, w sprzedaży detalicznej

Scotts poleca nawoz Sierrablen o skladzie 28+5+5+Fe, dziala przez 6
miesiecy. Stosuje sie go w dawce 40-50g/m. kw., trzeba regularnie podlewac
trawnik. Koszt: 49 zl. za 3 kg.(na ok. 75m.kw. trawnika), w hurcie taniej:
od 31 do 35 zl. Sa tez opakowania 20 kg.
Jurek

8. Data: 2000-06-07 20:49:00

Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>A macie jakieś informacje na temat otoczkowanych, wolno działających
nawozów>do trawników?

Ja wystrzegałbym się tego typu nawozów przy kosiarce z koszem
(podciśnienie). Myślę, że po dwóch-trzech koszeniach granulki znalazłyby się
wraz ze skoszoną trawą na kompoście.
Bębnowe i mulczujące - owszem.

Pozdrowienia
p...@r...pl