niedotlenienie przy porodzie a mozg

1. Data: 2000-08-19 06:50:17

Temat: niedotlenienie przy porodzie a mozg
Od: "Janusz" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Jakis czas temu pisalem juz w tej sprawie, ale poza jedna odpowiedzia
cisza...

Przypomne o co mi chodzi. Otoz podobno zachodni naukowcy udowodnili
zaleznosc zmian w EEG doroslego czlowieka a porodem z niedotlenieniem
(np. przez owiniecie pepowina).
O ile same zmiany w EEG moglyby nasuwac przypuszczenie, ze pacjent
ma sklonnosci padaczkowe o tyle w polaczeniu z przedstawionym wyzej
zwiazkiem
staje sie to nagle jasne i nie trzeba stosowac kuracji lekami
"antypadaczkowymi"
(prosze wybaczyc niescislosci, ale nie mam nic wspolnego z medycyna).

Stad jeszcze raz moja prosba, czy ktos spotkal sie gdzies z wynikami takich
badan (wie, gdzie mozna poczytac na ten temat), badz czytal na przelomie
lipca i sierpnia
dodatki do GW i wie, kto takie badania prowadzil.

Za wszelkie informacje i namiary wielkie dzieki
Janusz

2. Data: 2000-08-19 15:03:53

Temat: Re: niedotlenienie przy porodzie a mozg (długie i nudne)
Od: "Wojtek" <d...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> Przypomne o co mi chodzi. Otoz podobno zachodni naukowcy udowodnili
> zaleznosc zmian w EEG doroslego czlowieka a porodem z
niedotlenieniem
> (np. przez owiniecie pepowina).

Witam.
Niedotlenienie noworodka i spowodowane tym zaburzenia metaboliczne,
mogą powodować trwałe lub przemijające uszkodzenia wielu narządów, w
tym układu nerwowego. Może to wyrażać się w postaci uogólnionego
zaniku mózgu, wodogłowia i ogniskowego uszkodzenia mózgu (blizny
glejowe, jamy). Klinicznie manifestuje się to bardzo różnie (od
niewielkich do bardzo ciężkich zaburzeń rozwoju psychoruchowego,
padaczką, mózgowym porażeniem dziecięcym, śmiercią) i nie zawsze
koreluje z nasileniem stwierdzanych zmian neuropatologicznych, a
czasem wprost przeciwnie - trudno "coś" znaleźć w badaniach
morfologicznych a istnieją wyraźne zaburzenia kliniczne (lecz to
rzadkość). EEG jest badaniem dodatkowym, dość czułym, ale mało
specyficznym i wyjątkowo pozwala na postawienie rozpoznania bez
znajomości i analizy obrazu klinicznego. Elektroencefalogram jest
rejestracją czynności bioelektrycznej mózgu odbieranej z powierzchni
czaszki i uzyskane zapisy są wypadkową wielu zachodzących jednocześnie
procesów. Zapis EEG zmienia się z wiekiem co jest następstwem
postępującej dojrzałości strukturalnej i funkcjonalnej mózgu.
Jeżeli w okresie okołoporodowym lub noworodkowym dochodzi do
uszkodzenia układu nerwowego, np. na skutek niedotlenienia, to ma to
odniesienie m.in. w nieprawidłowym zapisie EEG. Dalsze dojrzewanie
mózgu na skutek takiego urazu także może ulec zaburzeniu (chociaż nie
zawsze biorąc pod uwage znaczne możliwości kompensacyjne) i u osobnika
w pełni dojrzałego, prawidłowo funkcjonującego, jedynym śladem
przebytego urazu z niedotlenienia mogą być pewne nieprawidłowości w
zapisie EEG. Należy jednak podkreślić, że zapisy nie podlegające
kryteriom normy, nie zawsze oznaczają patologiczne procesy mózgu.
Charakter, zasięg oraz morfologia nieprawidłowych cech EEG zależy
przede wszystkim od okresu rozwoju mózgu, poziomu dojrzałości i
reaktywności (czuwanie, zasypianie, sen i jego głębokość, wpływ leków
itp).
Możliwości rokownicze zapisu EEG korelują z czasem utrzymywania się
zmian nieprawidłowych (przejściowe rokują pomyślnie) i ewolucją
morfologii zapisu (czy tendencja do normalizacji, stagnacja zmian czy
narastanie nieprawidłowości). Dlatego najlepiej badanie to wykonywać
seryjnie, co wnosi więcej informacji

> [...]
> "antypadaczkowymi"
> (prosze wybaczyc niescislosci, ale nie mam nic wspolnego z

Sam nieprawidłowy zapis EEG nie daje podstawy do wdrożenia leczenia za
pomocą leków przeciwdrgawkowych. Człowiek, który ma tylko
nieprawidłowy zapis bez objawów klinicznych (np.padaczki) nie wymaga
leczenia. Nie choruje się bowiem na "nieprawidłowy zapis EEG".

> [...]
przelomie
> lipca i sierpnia
> dodatki do GW i wie, kto takie badania prowadzil.

Nie znam publikacji która stała się podstawą Pańskiego pytania i nie
wiem jakich dotyczyła ona badań (badanie EEG przy obecnych
możliwościach technicznych ma dużo większy zasięg) i do jakich
prowadziła wniosków. Uraz (nieistotne o jakiej etiologii -
niedotlenieniowo-niedokrwiennej, infekcyjnej, krwotocznej,
metabolicznej itd) dotyczący mózgu w okresie niedojrzałości
strukturalnej i funkcjonalnej na pewno w większym lub mniejszym
stopniu wpłynie na stan jego funkcjonowania jako narządu w pełni
ukształtowanego, czego czasem jedynym wyrazem mogą być pewne
nieprawidłowości w zapisie EEG. Samo to nie stanowi rewelacji, myślę,
że publikacja dotyczyła nieco innych korelacji lub została
potraktowana jako "kaczka" gazetowa - wszak Gazeta Wyborcza nie jest
pismem medycznym.

Wojciech Gocek MD
n...@o...lublin.pl

Pytani o antykocepcje