Strona główna Grupy pl.soc.edukacja o syllabusach z informatyki -długie o syllabusach z informatyki -długie

Grupy

Szukaj w grupach

 

o syllabusach z informatyki -długie

Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!newsfeed.tpinternet.
pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "r" <r...@k...chip.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja.szkola,pl.soc.edukacja
Subject: o syllabusach z informatyki -długie
Date: Thu, 13 Dec 2001 17:58:51 +0100
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 90
Message-ID: <9vamlt$j8s$1@news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: pf139.torun.sdi.tpnet.pl
X-Trace: news.tpi.pl 1008262653 19740 213.76.207.139 (13 Dec 2001 16:57:33 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 13 Dec 2001 16:57:33 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
X-MSMail-Priority: Normal
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja.szkola:20180 pl.soc.edukacja:11568
Ukryj nagłówki


Jest to tekst oryginalny -do opublikowania:
"List otwarty nauczycieli informatyki byłego województwa toruńskiego
dotyczący matury z informatyki.
Dnia 8 grudnia 2001 r. w Toruniu odbyło się spotkanie nauczycieli
informatyki ze szkół średnich byłego województwa toruńskiego. Dyskusja
dotyczyła matury z przedmiotu informatyka. Nauczyciele zgłaszali wiele uwag
i zastrzeżeń dotyczących syllabusa z informatyki i próbnych egzaminów
maturalnych, w imieniu swoim oraz uczniów i ich rodziców. Omówiono również
problemy związane z nauczaniem tego przedmiotu.
Uwagi dotyczące syllabusa z informatyki
I. Wymagania egzaminacyjne
1. Opis wymagań egzaminacyjnych jest bardzo ogólny i nie daje jednoznacznego
zakresu materiału wymaganego na egzaminie maturalnym. Większość sformułowań
w syllabusie jest ogólnikowa. Są to wyrażenia typu: "rozwiązywać typowe
zadania", "opisać i zastosować klasyczne algorytmy", "posługiwać się
oprogramowaniem wspomagającym uczenie się różnych dziedzin", "zrealizować
wybrane algorytmy w arkuszu kalkulacyjnym" itp. (3c, 3e, 4a, 1d, 2a).
2. Wiele haseł ujętych w opisie wymagań dotyczy bardzo szerokich lub
trudnych zagadnień (np. algorytmy numeryczne, komputerowa reprezentacja
obrazów i dźwięków, itp.)
3. Brak wykazu algorytmów, których znajomość jest obowiązkowa na egzaminie
maturalnym (standard 1d, 2a, 2d). Hasła: "algorytmy numeryczne", "algorytmy
szyfrowania informacji", "wybrane algorytmy" itp. nie niosą szczegółowej
informacji dla ucznia i nauczyciela. Pojęcie "klasyczny algorytm" nie jest
jednoznaczne.
4. Sformułowania standardów 2a i 3c: "uczeń potrafi pisać proste programy w
wybranym języku programowania", "stosować klasyczne algorytmy do
rozwiązywania prostych zadań praktycznych i szkolnych" nie mają
odzwierciedlenia w przykładowych zadaniach egzaminacyjnych dotyczących
programowania, zarówno z syllabusa jak i próbnych matur. Większość nie mogą
być rozwiązane przez napisanie prostego programu.
Podobnych przykładów można znaleźć wiele.
II Zadania z syllabusa
1. Treści zadań są zbyt obszerne, przez co czytanie tych zadań pochłania
zbyt wiele czasu przeznaczonego na egzamin.
2. W zadaniu 5 (Eksperyment) rozwiązanie kolejnego etapu zadania bazuje na
rozwiązaniu etapów poprzednich.. Uczeń, który nie rozwiązał zadania w Turbo
Pascalu, nie może przystąpić do tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym.
3. Brak wzorcowych rozwiązań ocenionych na maksymalną ilość punktów zgodnie
z kryteriami.
4. W kryteriach oceniania ujęta jest punktacja elementów, które nie stanowią
treści zadania (np. zadanie 4 - punktacja za strukturę rekordu).
5. Rozwiązanie zadania 1 (Szyfrowanie tekstu) oceniono na maksymalną ilość
punktów mimo, że jest błędne (wzór nie jest poprawny np. dla znaku o kodzie
100 i klucza n = 100).
Uwagi dotyczące zadań z matur próbnych z Krakowa i Wrocławia
1. Treści zadań są bardzo rozbudowane - przeczytanie i zrozumienie poleceń
wymaga dużo czasu.
2. Zadania są wieloetapowe i przez to bardzo czasochłonne.
3. Uważamy, że czas potrzebny do pełnego rozwiązania zadań z arkusza
egzaminacyjnego znacznie przekracza czas ustalony w regulaminie.
4. Część zadań porusza trudne problemy algorytmiczne omawiane na studiach
informatycznych lub pojawiające się w olimpiadzie informatycznej (notacja
ONP, problem komiwojażera, problem plecakowy).
5. Część zadań wymaga stosowania złożonych struktur danych, zmiennych
dynamicznych, które wykraczają poza ramy podstaw przedmiotu.
Uwagi ogólne
1. Nauczyciele uczący w klasach ogólnych dysponują zbyt małą ilością godzin
do realizacji materiału proponowanego w syllabusie. Zajęcia fakultatywne -
zazwyczaj w wymiarze 2 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia - nie pozwalają
przerobić całości materiału.
2. Autorzy zadań maturalnych powinni mieć na uwadze, iż maturę z informatyki
wybierają nie tylko uczniowie wybitnie zdolni, startujący w olimpiadach
informatycznych. Część zagadnień algorytmicznych przekracza możliwości
zrozumienia przez przeciętnego ucznia lub zaprogramowania ich w krótkim
czasie egzaminu maturalnego ze względu na złożone struktury danych.
3. Brakuje podręcznika na poziomie szkoły średniej obejmującego materiał z
syllabusa. Brak również zbiorów zadań w tym zbiorów zawierających
rozwiązania.
4. Uważamy, iż na maturze nie powinny pojawiać się zadania dotyczące m.in.
następujących algorytmów:
. algorytmy grafowe
. problem komiwojażera
. ONP
. problem plecakowy
. quick sort
. algorytmy numeryczne przekraczające zakres wymagań z matematyki
. programowanie dynamiczne
. programowanie liniowe i całkowitoliczbowe
Uwagi zebrały i opracowały:
Danuta Korman
Elżbieta Pławińska-Podkrólewicz
Danuta Zaremba"

Romanq




 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
13.12 Sławomir Żaboklicki
14.12 Marek Pawlowski
14.12 Sławomir Żaboklicki
14.12 Marek Pawlowski
14.12 Ania
15.12 Krzysztof Kudlacik
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Zbrodnia 3 Maja
"kapitan Martyna Graban, i załoga okrętu badawczego Nautilus, [...], odkryli wrak japońskiego niszczyciela Teruzuki"
Nowe Wsk. Moralnej Popr.: 16. Życie prywatne i 18. Kultura artystyczna
Pierwsze sukcesy strajkujących [studentów na UW]
Dalszy ciąg awantury o jedzenie na UW
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
"Szokująca podmiana etniczna populacji Austrii" i moja recepta na imigrację
USA/ Harvard pozwał administrację Trumpa za zakaz przyjmowania zagranicznych studentów
We Wrocławiu ruszyła Odra 5, pierwszy w Polsce komputer kwantowy z nadprzewodzącymi kubitami
Studenci UW strajkują z głodu!!!
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem