Strona główna Grupy pl.soc.edukacja o syllabusach z informatyki -długie

Grupy

Szukaj w grupach

 

o syllabusach z informatyki -długie

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2001-12-13 16:58:51

Temat: o syllabusach z informatyki -długie
Od: "r" <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora


Jest to tekst oryginalny -do opublikowania:
"List otwarty nauczycieli informatyki byłego województwa toruńskiego
dotyczący matury z informatyki.
Dnia 8 grudnia 2001 r. w Toruniu odbyło się spotkanie nauczycieli
informatyki ze szkół średnich byłego województwa toruńskiego. Dyskusja
dotyczyła matury z przedmiotu informatyka. Nauczyciele zgłaszali wiele uwag
i zastrzeżeń dotyczących syllabusa z informatyki i próbnych egzaminów
maturalnych, w imieniu swoim oraz uczniów i ich rodziców. Omówiono również
problemy związane z nauczaniem tego przedmiotu.
Uwagi dotyczące syllabusa z informatyki
I. Wymagania egzaminacyjne
1. Opis wymagań egzaminacyjnych jest bardzo ogólny i nie daje jednoznacznego
zakresu materiału wymaganego na egzaminie maturalnym. Większość sformułowań
w syllabusie jest ogólnikowa. Są to wyrażenia typu: "rozwiązywać typowe
zadania", "opisać i zastosować klasyczne algorytmy", "posługiwać się
oprogramowaniem wspomagającym uczenie się różnych dziedzin", "zrealizować
wybrane algorytmy w arkuszu kalkulacyjnym" itp. (3c, 3e, 4a, 1d, 2a).
2. Wiele haseł ujętych w opisie wymagań dotyczy bardzo szerokich lub
trudnych zagadnień (np. algorytmy numeryczne, komputerowa reprezentacja
obrazów i dźwięków, itp.)
3. Brak wykazu algorytmów, których znajomość jest obowiązkowa na egzaminie
maturalnym (standard 1d, 2a, 2d). Hasła: "algorytmy numeryczne", "algorytmy
szyfrowania informacji", "wybrane algorytmy" itp. nie niosą szczegółowej
informacji dla ucznia i nauczyciela. Pojęcie "klasyczny algorytm" nie jest
jednoznaczne.
4. Sformułowania standardów 2a i 3c: "uczeń potrafi pisać proste programy w
wybranym języku programowania", "stosować klasyczne algorytmy do
rozwiązywania prostych zadań praktycznych i szkolnych" nie mają
odzwierciedlenia w przykładowych zadaniach egzaminacyjnych dotyczących
programowania, zarówno z syllabusa jak i próbnych matur. Większość nie mogą
być rozwiązane przez napisanie prostego programu.
Podobnych przykładów można znaleźć wiele.
II Zadania z syllabusa
1. Treści zadań są zbyt obszerne, przez co czytanie tych zadań pochłania
zbyt wiele czasu przeznaczonego na egzamin.
2. W zadaniu 5 (Eksperyment) rozwiązanie kolejnego etapu zadania bazuje na
rozwiązaniu etapów poprzednich.. Uczeń, który nie rozwiązał zadania w Turbo
Pascalu, nie może przystąpić do tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym.
3. Brak wzorcowych rozwiązań ocenionych na maksymalną ilość punktów zgodnie
z kryteriami.
4. W kryteriach oceniania ujęta jest punktacja elementów, które nie stanowią
treści zadania (np. zadanie 4 - punktacja za strukturę rekordu).
5. Rozwiązanie zadania 1 (Szyfrowanie tekstu) oceniono na maksymalną ilość
punktów mimo, że jest błędne (wzór nie jest poprawny np. dla znaku o kodzie
100 i klucza n = 100).
Uwagi dotyczące zadań z matur próbnych z Krakowa i Wrocławia
1. Treści zadań są bardzo rozbudowane - przeczytanie i zrozumienie poleceń
wymaga dużo czasu.
2. Zadania są wieloetapowe i przez to bardzo czasochłonne.
3. Uważamy, że czas potrzebny do pełnego rozwiązania zadań z arkusza
egzaminacyjnego znacznie przekracza czas ustalony w regulaminie.
4. Część zadań porusza trudne problemy algorytmiczne omawiane na studiach
informatycznych lub pojawiające się w olimpiadzie informatycznej (notacja
ONP, problem komiwojażera, problem plecakowy).
5. Część zadań wymaga stosowania złożonych struktur danych, zmiennych
dynamicznych, które wykraczają poza ramy podstaw przedmiotu.
Uwagi ogólne
1. Nauczyciele uczący w klasach ogólnych dysponują zbyt małą ilością godzin
do realizacji materiału proponowanego w syllabusie. Zajęcia fakultatywne -
zazwyczaj w wymiarze 2 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia - nie pozwalają
przerobić całości materiału.
2. Autorzy zadań maturalnych powinni mieć na uwadze, iż maturę z informatyki
wybierają nie tylko uczniowie wybitnie zdolni, startujący w olimpiadach
informatycznych. Część zagadnień algorytmicznych przekracza możliwości
zrozumienia przez przeciętnego ucznia lub zaprogramowania ich w krótkim
czasie egzaminu maturalnego ze względu na złożone struktury danych.
3. Brakuje podręcznika na poziomie szkoły średniej obejmującego materiał z
syllabusa. Brak również zbiorów zadań w tym zbiorów zawierających
rozwiązania.
4. Uważamy, iż na maturze nie powinny pojawiać się zadania dotyczące m.in.
następujących algorytmów:
. algorytmy grafowe
. problem komiwojażera
. ONP
. problem plecakowy
. quick sort
. algorytmy numeryczne przekraczające zakres wymagań z matematyki
. programowanie dynamiczne
. programowanie liniowe i całkowitoliczbowe
Uwagi zebrały i opracowały:
Danuta Korman
Elżbieta Pławińska-Podkrólewicz
Danuta Zaremba"

Romanq




› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


1. Data: 2001-12-13 20:48:08

Temat: Re: o syllabusach z informatyki -długie
Od: "Sławomir Żaboklicki" <z...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora


> Danuta Korman
> Elżbieta Pławińska-Podkrólewicz
> Danuta Zaremba"
>
I komu przeslaly te uwagi.
czy ktos wie, czy odbyla sie jakas rzeczowa dyskusja nad projektem
syllabusa?
Zgadzam sie z uwagami i pozdrawiam
Sławomir Żaboklicki


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-12-14 08:38:13

Temat: Re: o syllabusach z informatyki -długie
Od: M...@f...edu.pl (Marek Pawlowski) szukaj wiadomości tego autora

r wrote:

> 1. Opis wymagań egzaminacyjnych jest bardzo ogólny i nie daje jednoznacznego
> zakresu materiału wymaganego na egzaminie maturalnym. Większość sformułowań
> w syllabusie jest ogólnikowa. Są to wyrażenia typu: "rozwiązywać typowe
> zadania", "opisać i zastosować klasyczne ....", "posługiwać się
> .... różnych dziedzin", "zrealizować wybrane ..." itp.
> 2. Wiele haseł ujętych w opisie wymagań dotyczy bardzo szerokich lub
> trudnych zagadnień ...
> 3. Brak wykazu ... których znajomość jest obowiązkowa na egzaminie
> Hasła: ... itp. nie niosą szczegółowej
> informacji dla ucznia i nauczyciela. Pojęcie "klasyczny ..." nie jest
> jednoznaczne.
> 4. Sformułowania standardów 2a i 3c: "uczeń potrafi ....", "stosować ... do
> rozwiązywania prostych zadań praktycznych i szkolnych" nie mają
> odzwierciedlenia w przykładowych zadaniach egzaminacyjnych

itd...

Ludzie! Czy wyście się z choinki urwali? Czy wy przylecieliście tu z Marsa?
Przecież takie same zarzuty - po uzupełnieniu kropek bardziej odpowiednią
treścią - można postawić wymaganiom/standardom/sylabusom itp. dowolnego
przedmiotu w polskiej szkole i na dowolnym poziomie!
Pacjent jest owrzodziały na całym ciele, a wy się czepiacie pryszcza
na nosie?!

Proszę wybaczyć sarkazm. Oczywiście, że słusznie protestujecie, bo
należy protestować przeciw każdemu pryszczowi, nie bacząc na to,
że matematycy, chemicy, geografowie, historycy, fizycy, poloniści,
biolodzy i wszelcy inni dawno to olali. A wydaje się nawet, że to polubili,
bo dla niektórych wytłumaczenie typu "nie wiadomo co będzie na egzaminie"
stało się wygodnym alibi dla robienia jedynie tego, chcą/lubią/potrafią.

A może i wy z czasem to polubicie? Bo jak nie można zrobić wszystkiego,
to robi się to, co w duszy gra.

MP

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.edukacja

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-12-14 08:57:22

Temat: Re: o syllabusach z informatyki -długie
Od: "Sławomir Żaboklicki" <z...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora


> Ludzie! Czy wyście się z choinki urwali? Czy wy przylecieliście tu z
Marsa?
A wydaje się nawet, że to polubili,
> bo dla niektórych wytłumaczenie typu "nie wiadomo co będzie na egzaminie"
> stało się wygodnym alibi dla robienia jedynie tego, chcą/lubią/potrafią.
>
> A może i wy z czasem to polubicie? Bo jak nie można zrobić wszystkiego,
> to robi się to, co w duszy gra.
>
Dyskusja podobno wplywa na lepsze zrozumienie problemu.
Problem jest taki, ze syllabusy okreslaja poziom. Moze nieskutecznie,
ale kazda inna metoda jest znacznie, ale to znacznie gorsza.

Wiem, ze swiata nie naprawie, ale nie oznacza to, ze nie powinienem
starac sie zrozumiec, wykorzystac i poprawic w miare swoich mozliwosci
tego co los mi niesie.

Też uwazam, ze syllabus z informatyki wycina wszystkich informatyką
zainteresowanych, ale nie pragnacych poswiecic sie jej zawodowo.
Ale nie jestem pewien, czy to naprawde jest zle.
Pozdrawiam
SZ


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-12-14 09:30:23

Temat: Re: o syllabusach z informatyki -długie
Od: M...@f...edu.pl (Marek Pawlowski) szukaj wiadomości tego autora

Sławomir Żaboklicki wrote:

> Problem jest taki, ze syllabusy okreslaja poziom. Moze nieskutecznie,
> ale kazda inna metoda jest znacznie, ale to znacznie gorsza.

A czy ktoś tu postulował inną metodę?
Autorzy listu, pod uwagami których (przynajmniej w pierwszej
części) trudno się nie podpisać, postulują, by były sylabusy,
a nie tylko dokument zatytułowany "sylabusy", który w istocie
niczego nie określa. Jest to najlepsza metoda określania wymagań i
powinna być zastosowana faktycznie, a nie tylko pozornie.

Pozdrawiam,
MP

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.edukacja

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-12-14 13:00:20

Temat: Re: o syllabusach z informatyki -długie
Od: "Ania" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uwagi te zostały przekazane jako pierwszemu adresatowi pani Teresie Kordas,
koordynatorowi ds. informatyki w kuratorium wojewodztwa
Kujawsko-Pomorskiego. Pani Kordas była na naszym zebraniu i poprosiła o
zebranie uwag na piśmie.
Danuta Zaremba

Użytkownik Sławomir Żaboklicki <z...@k...chip.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3c19142f$...@n...vogel.pl...
>
> > Danuta Korman
> > Elżbieta Pławińska-Podkrólewicz
> > Danuta Zaremba"
> >
> I komu przeslaly te uwagi.
> czy ktos wie, czy odbyla sie jakas rzeczowa dyskusja nad projektem
> syllabusa?
> Zgadzam sie z uwagami i pozdrawiam
> Sławomir Żaboklicki
>
>


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


1. Data: 2001-12-15 08:40:44

Temat: Re: o syllabusach z informatyki -długie
Od: Krzysztof Kudlacik <u...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Demon internetowy M...@f...edu.pl (Marek Pawlowski) napisał
wiadomość news:3C19BA2C.3020906@fuw.edu.pl:

> Pacjent jest owrzodziały na całym ciele, a wy się czepiacie pryszcza
> na nosie?!

MSZ słusznie się czepiają.

> Proszę wybaczyć sarkazm. Oczywiście, że słusznie protestujecie, bo
> należy protestować przeciw każdemu pryszczowi,

Święte słowa! Od czegoś trzeba zacząć, a oczekiwanie na "zbiorową" ruchawkę
w tym środowisku *nic* nie da. Zatem autorzy uwag do tego sylabusa wykonali
dobrze swoje zadanie.

> nie bacząc na to,
> że matematycy, chemicy, geografowie, historycy, fizycy, poloniści,
> biolodzy i wszelcy inni dawno to olali.

Qrcze to jest aż tak źle? Pytanie 9z ciekawości): czy ktoś zna reakcje
"matematyków, chemików ..." na ich sylabusy? Oczywiście chodzi o te
środowiska w których się obracacie.

> A może i wy z czasem to polubicie? Bo jak nie można zrobić
> wszystkiego, to robi się to, co w duszy gra.

Eeee ... kolega wylewa frustrację. To jakaś terapia? ;-0
Pozdrawiam, Krzysztof Kudłacik
--
.:. Polska Sieć Filozoficzna : http://psf.org.pl
GH/GP/GSS d- s:+ a35 C++ L+ W+++ N++ K- w O-- M-- PS--- PE+ Y+ PGP++ t---
5-- X++++ R- b++ DI- D-- G e+++ h---- r+++ z+++

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

KTO PISZE WYPRACOWANIA Z J. POLSKIEGO ???
siatka godzin LO
Najlepsze 37 Szkol Swiata. . . ranking i zarobki studentow
Wyksztalcenie. . . oferty i zarobki po studiach
mam problem

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju

zobacz wszyskie »