oscypki

11. Data: 2006-06-09 12:02:27

Temat: Re: oscypki
Od: BasiaBjk <b...@Q...pl> szukaj wiadomości tego autora

oshin dorota bugla napisał(a):
> Witam, z nienacka :)
> Poszukuję w Warszawie lub Krakowie sklepu, w którym można kupić oscypek,
> ale wic polega na tym, że muszę być pewna, że mnie tam w konia nie
> zrobią i sprzedadzą owczy, a nie krowi lub mieszany.
> Moje młode uczulone na mleko, a ja bez sera żyję marnie. Sama oscypki
> rozróżniam tak na słowo honoru, a tu mi pewność potrzebna.
> Znacie może takie pewne przybytki?

Muszę Cię zmartwić - tam, gdzie duże stężenie oscypków (miasta,
Zakopane, cepeliackie "bacówki" przy szosach, czy dolinach
"deptakowatych") na pewno znajdą się podrabiane, dobrze, jeśli krowim
mlekiem, a nie farbowane w bejcy. Gwarantowane, najlepsze oscypki są w
tradycyjnych bacówkach i robione dla "swoich". Nieraz wystarczy się
powołać na nazwisko znajomego górala, a zaraz baca przyniesie z zaplecza
inne, niż te, dla turystów.

Prawdziwe owcze charakteryzują się nieprzesadnie słonawym smakiem, te
słodkawe mają na 100% krowie domieszki, lekko skrzypią w zębach. Są
duże,ważą ok. 1 kg, wrzecionowate. Wszystkie mniejsze, szczególnie te na
jeden kęs to komercja dla turystów, która z prawdziwym procesem
tworzenia oscypka nie miała nic wspólnego.

Oto miejsca, gdzie dostaniesz najpewniejsze oscypki:
1. W Kuźnicach lub na Kondratowej - baca nazywa się Furtek.
2. W Dol. Chochołowskiej, za Siwą Polaną po lewej stronie, baca Zięba? z
Witowa.
3. Czarny Dunajec - Baligówka, jadąc w stronę Jabłonki, po prawej
stronie pod lasem. Robią rewelacyjny bunc, 14 zł/kg
4. Rafaczówka - nad Harendą, Ustupem, z Zakopianki widać owce na polanie.
5. Ząb, na skrzyżowaniu we wsi skręcić w stronę Czerwiennego, po lewej
stronie zaraz przy drodze stoi szałas, jest widoczny także z drogi do
Nowego Bystrego.
6. W potoku pomiędzy Olczą i Stasikówką, ale trudno tam trafić.
7.Baca na polanie Rogoźniczańskiej.

--
pa, BBjk

12. Data: 2006-06-09 12:07:55

Od: BasiaBjk <b...@Q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista napisał(a):

> Sezon jest, owce się doją to i ser owczy powinien być - najlepiej u
> górali...

Dorota, oczywiście nie zważaj na posty o takiej wartości merytorycznej.
Nie kupuj gdzieś "u górali", bo najprawdopodobniej się natniesz, tylko w
sprawdzonych i uczciwych miejscach, podałam Ci je w osobnym poscie.
--
BBjk

13. Data: 2006-06-09 12:34:32

Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BasiaBjk" <b...@Q...pl> napisał w wiadomości

> Dorota, oczywiście nie zważaj na posty o takiej wartości merytorycznej.
> Nie kupuj gdzieś "u górali", bo najprawdopodobniej się natniesz, tylko w
> sprawdzonych i uczciwych miejscach, podałam Ci je w osobnym poscie.

No dobra, ale skoro owiec mają tam "gdzieś u górali" bardzo dużo, a krów
niedużo, to po co kombinować i dodawać krowiego mleka? Przecież łatwiej o
owcze.

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

14. Data: 2006-06-09 12:42:29

Od: BasiaBjk <b...@Q...pl> szukaj wiadomości tego autora

flower napisał(a):

> No dobra, ale skoro owiec mają tam "gdzieś u górali" bardzo dużo, a krów
> niedużo, to po co kombinować i dodawać krowiego mleka? Przecież łatwiej o
> owcze.

To pytanie do górali :) ale ponieważ jestem z kilkoma w komitywie,
powiem Ci, że z owcami jest teraz bardzo kiepsko, nieopłacalna produkcja.
Widać mleko krowie tańsze i bardziej dostępne, skoro proceder
fabrykowanie z nich oscypków w pełnym rozkwicie.
--
pa, BBjk

15. Data: 2006-06-09 13:43:45

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"BasiaBjk" <b...@Q...pl> wrote in message

> [...]
> Nie kupuj gdzieś "u górali", bo najprawdopodobniej się natniesz, tylko w
> sprawdzonych i uczciwych miejscach, podałam Ci je w osobnym poscie.

He..he, wyście do telo pikna co cud, a po czym ceperka poznoje górola?

16. Data: 2006-06-09 13:48:48

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"flower" <f...@w...pl> wrote in message
> [...]
> niedużo, to po co kombinować i dodawać krowiego mleka? Przecież łatwiej o

Bo to są oszustki. Nie powiedzą ci w oczy, że w Polsce rolnicwo upada, we
wsi, w której mieszkam już tylko trzy gospodarstwa mają krowy i nie wiem,
czy kto mleko firmom sprzedaje. A i w górach nie jest inaczej, łatwiej o
cepra niż juhasa, a kto owce będzie za darmo pasał? To też tylko niektórzy
górale mają owce w takiej ilości, żeby innym sprzedawać. Bacowanie już nie
jest interesem jak dawniej. Roboty moc, a dutki sakramenckie żydy chunijne
do imentu wzieni...

17. Data: 2006-06-09 13:49:36

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Widać mleko krowie tańsze i bardziej dostępne, skoro proceder fabrykowanie

To po co pluć było na mój post?

18. Data: 2006-06-09 15:31:32

Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Nowego Bystrego.
> 6. W potoku pomiędzy Olczą i Stasikówką, ale trudno tam trafić.

Dwa lata temu na pewno nad Homolami w Małych Pieninach, krowy by tam nie
uświadczył, owieczki jak najbardziej, a kupowałam i pasowne były.
Pozdrawiam, Agata

19. Data: 2006-06-09 15:38:19

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Moje młode uczulone na mleko, a ja bez sera żyję marnie. Sama oscypki
> rozróżniam tak na słowo honoru, a tu mi pewność potrzebna.

polecam te:
http://www.allegro.pl/item108673017_oscypki_oscypek_
owcze_od_ss_.html
owcze tyle ze dosc drogie - dwukrotnie drozsze niz z krowiego...
Mars

20. Data: 2006-06-09 17:16:09

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marsjasz" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> owcze tyle ze dosc drogie - dwukrotnie drozsze niz z krowiego...
> Mars
Ale maja po 800g. W szklarskiej, widzialem oscypki kozie, i niby owcze.
Malutkie po 1 zl, duze chyba po 8 lub 10zl. Nie pamietam ile wazyl ten duzy.
Nie mial 400g.
Ale, jezeli oscypki sa produktem regionalnym polskim w UE, i ktos podrabia
/wszedzie beda dostepne tylko podrobione/, to wkrotce moga stracic
certyfikat.
Pozdrawiam
maf

ciasto na gofry - jakie jest najlepsze