polskie nazwy przypraw: turmeric & fenugreek

1. Data: 2005-11-15 13:04:54

Temat: polskie nazwy przypraw: turmeric & fenugreek
Od: "paranoix" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

czy ktoś wie co to jest i jak to sie nazywa po polsku? można to w ogóle
dostać w jakiś sklepach (niekoniecznie specjalistycznych w stolicy)?

2. Data: 2005-11-15 13:23:40

Temat: Re: polskie nazwy przypraw: turmeric & fenugreek
Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "paranoix" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> czy ktoś wie co to jest i jak to sie nazywa po polsku? można to w ogóle
> dostać w jakiś sklepach (niekoniecznie specjalistycznych w stolicy)?

kurkuma i kozieradka. az sprawdzilam, gugiel wiedzial.
kurkume sproszkowana kupisz nawet w markecie, kozieradke (nasionka)
kupowalam w zielarni (tam tez kupuje lawende do pachnacych poduszeczek)

--
pzdr
marta

3. Data: 2005-11-15 16:53:05

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"Martka" <b...@w...pl> wrote in message news:dlcngl$jss$1@news.onet.pl...
> kozieradke (nasionka)
> kupowalam w zielarni (tam tez kupuje lawende do pachnacych poduszeczek)

Kozieradka blekitna (rosnaca w Polsce) to przyprawa o nieco innym smaku (i znacznie
lagodniejsza) niz kozieradka pospolita (ta z Azji.)
Dobrez sie zorientowac o ktora kozieradke chodzi w przepisie.

4. Data: 2005-11-15 16:59:42

Od: Waldemar Krzok <w...@c...de> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:

> Kozieradka blekitna (rosnaca w Polsce) to przyprawa o nieco innym smaku (i znacznie

> lagodniejsza) niz kozieradka pospolita (ta z Azji.)
> Dobrez sie zorientowac o ktora kozieradke chodzi w przepisie.

wygląda na klasyczne przyprawy do curry. W każdej mieszance curry jest
kurkuma i kozieradka (i parę innych przypraw) w różnych proporcjach. Też
sobie czasem samemu mieszam curry ;-)

Waldek

5. Data: 2005-11-15 17:20:24

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"Waldemar Krzok" <w...@c...de> wrote in message

> wygląda na klasyczne przyprawy do curry. W każdej mieszance curry jest kurkuma i
> kozieradka (i parę innych przypraw) w różnych proporcjach. Też sobie czasem samemu
> mieszam curry ;-)

Jak do curry, to kozierdka pospolita (nie ta rosnaca w PL...) - tego dodaje sie aby
uzyskac efekt lekkiej goryczy.

Spokojnie mozna pominac w receptach curry, szczegolnie tych "ciezszych", z miesem.
No i wiele gotowych mieszanek curry nie ma kozieradki w ogole (patrze na sklad
"Madras Curry Powder.")

6. Data: 2005-11-15 19:38:38

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> napisał w wiadomości

> Jak do curry, to kozierdka pospolita (nie ta rosnaca w PL...) - tego
> dodaje sie aby uzyskac efekt lekkiej goryczy.

w mojej ksiazce z przyprawami jest jedna jedyna kozieradka - pospolita
wlasnie. i pisza, ze z indii pochodzi i pd europy. i ze rosnie dziko w
afryce polnocnej, indiach , pakistanie. libanie. egipcie.

> Spokojnie mozna pominac w receptach curry, szczegolnie tych "ciezszych", z
> miesem. No i wiele gotowych mieszanek curry nie ma kozieradki w ogole
> (patrze na sklad "Madras Curry Powder.")

ty nie mow. bo jak pierwszy raz sie wwachalam w kozieradke to doznalam
olsnienia - to TYM pachnie curry!! :))))
no ale ja wychowana na jednej jedynej (wschodnioeuropejskiej hehehe)
mieszance curry. nawet wyczytalam w ksiazce, ze kozieradka pachnie tanie
curry :))

--

pzdr
marta

7. Data: 2005-11-15 19:54:06

Od: "eM eL" <badbatz99@hotmailCUT_THIS_OUT.com> szukaj wiadomości tego autora

"Martka" <b...@w...pl> wrote in message news:dlddg7$3p5$1@news.onet.pl...
> w mojej ksiazce z przyprawami jest jedna jedyna kozieradka - pospolita wlasnie. i
> pisza, ze z indii pochodzi i pd europy. i ze rosnie dziko w afryce polnocnej,
> indiach , pakistanie. libanie. egipcie.

Ta rosnaca w PL nazywa sie "kozieradka blekitna", jest znacznie lagodniejsza i inna w

smaku niz "pospolita" i za tzw. "komuny" mozna bylo dostac te przyprawe w sklepach
Herbapolu. Teraz tez - jak to inni zauwazyli (ale nic pewnego nie moge o tym rzec,
gdyz mnie z kraju wywialo wlasnie "za komuny.")

> [...]
> curry. nawet wyczytalam w ksiazce, ze kozieradka pachnie tanie curry :))

A, bo curry nie jedno ma imie :-)))
Dopoki nie zaprzyjaznile sie z dobrze gotujacym Hindusami (i to z roznych stron
Indii) to mialem dosyc mgliste i uproszczone pojecie o curry.
Pozniej okazalo sie, ze curry jest tyle ile kucharzy i zaczely sie kulinarne schody.
:-)))

8. Data: 2005-11-15 20:15:07

Od: Waldemar Krzok <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:
> [...]
> Indii) to mialem dosyc mgliste i uproszczone pojecie o curry.
> Pozniej okazalo sie, ze curry jest tyle ile kucharzy i zaczely sie kulinarne

tak jest. A w mojej skopiowanej hinduskiej książki z lat 50tych jest
napisane, że żadna szanująca się gospodyni nie weźmie do ręki gotowej
mieszanki. A to, że jest tylke curry ilu kucharzy to nieprawda. Każdy
kucharz ma przynajmniej kilka różnych przepisów :-)

Waldek

9. Data: 2005-11-15 21:04:07

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bylo dostac te przyprawe w sklepach Herbapolu. Teraz tez - jak to inni
> zauwazyli (ale nic pewnego nie moge o tym rzec, gdyz mnie z kraju wywialo

ta moja z zielarskiego to pospolita
http://www.zdrowie.six.pl/zielarnia/kozieradka.htm
wyglada na to, ze pospolita sie u nas (tzn tutaj, w polsce :))) uprawia, a
blekitna rosnie w krzaczorach i nikogo nie obchodzi.
http://luskiewnik.strefa.pl/farmakologia/trigonella.
htm

--

pzdr
marta
http://lilypie.com/baby2/030327/3/4/1/+1

Coś pysznego z piersi kurczaka
Sajgonki po mojemu...
Jak zrobić placki do kebabów ?
Mus czosnkowy???
Re: Wino do kurczaka z ryżem w sosie śmietanowo-ziołowym