profilaktyka

1. Data: 2009-03-08 13:21:50

Temat: profilaktyka
Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy przewidziane jest prawnie, że jakieś badania należą się co jakiś czas?
Mój lekarz rodzinny twierdzi, że nie robią profilaktyki.
Wdzięczna będę za odpowiedzi.
Pozdr.
A.

2. Data: 2009-03-08 18:13:12

Temat: Re: profilaktyka
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 8 Mar 2009 14:21:50 +0100, ffiona wrote:

> Czy przewidziane jest prawnie, że jakieś badania należą się co jakiś czas?

O ile pamiętam - tak. Konkretnie cytologia szyjki macicy. Tyle, że o ile
w cywilizowanych krajach zgłasza się na to badanie ponad 90% kobiet, to
u nas jest z tym znacznie gorzej, i m. in. dlatego umieralność z powodu
raka szyjki jest w Polsce wysoka.
Kiedyś było tak jeszcze z RTG płuc (w kontekście gruźlicy).

Poza tym - wiele zależy od konkretnego miejsca. Niektóre urzędy
marszałkowskie na przykład organizują różnej maści akcje profilaktyczne,
nakierowane najczęściej na konkretne choroby i populacje (typowo są to
badania wykonywane u osób w pewnym wieku, takie jak mammografia,
kolonoskopia, czy badanie urologiczne u mężczyzn - też rzadko kiedy
ktokolwiek się zgłasza).

> Mój lekarz rodzinny twierdzi, że nie robią profilaktyki.

I poniekąd ma rację, bo "profilaktykę" to robią lekarze medycyny pracy -
i tu owszem, zależnie od konkretnych narażeń w miejscu pracy różnego
rodzaju badania "się należą". Płaci za nie pracodawca.

m.
--
Marek Bieniek (mbieniek na epic kropa pl)
Na newsach jestem prywatnie i wyrażam tu swoje prywatne opinie.

3. Data: 2009-03-10 11:54:42

Od: "ffiona" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> I poniekąd ma rację, bo "profilaktykę" to robią lekarze medycyny pracy -
> i tu owszem, zależnie od konkretnych narażeń w miejscu pracy różnego
> rodzaju badania "się należą". Płaci za nie pracodawca.

To nawet badanie krwi typu morfologia i badanie moczu mi się nie "należy" co
roku?
Pozdr.
A.

4. Data: 2009-03-10 14:55:24

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 10 Mar 2009 12:54:42 +0100, ffiona wrote:

> To nawet badanie krwi typu morfologia i badanie moczu mi się nie "należy" co
> roku?

Jeśli jesteś młodą, zdrową osobą, bez obciążeń i czynników ryzyka, to
formalnie rzecz biorąc - nie, choć sporo lekarzy dla świętego spokoju
zleca "wszystkie badania" (czyli morfologię, OB - bardzo lubiane przez
pacjentów, i mocz) roszczeniowym pacjentom.

Co innego, jeśli są jakiekolwiek powody do diagnostyki laboratoryjnej.

m.
--
Marek Bieniek (mbieniek na epic kropa pl)
Na newsach jestem prywatnie i wyrażam tu swoje prywatne opinie.

wa;troba a alkohol
Dieta Montignac
Dobry seksuolog w Warszawie - szukam dla partnera
deformacje ciała
emg i co dalej