przetwory z żelfixem

1. Data: 2001-07-09 11:18:37

Temat: przetwory z żelfixem
Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie po przerwie!

4 tygodnie Was nie czytałam, bo byłam na urlopie, który spędziłam
na....plantacji truskawek - pomagałam swojej Mamie.
W wolnych chwilach robiłam sobie przetwory z tego owocu i m.in.
próbowałam robić dżemy z żelfixem.
Niestety, to co jest w słoikach nie ma konsystencji dżemu, jest półpłynne.
Czy macie jakieś doświadczenie z takimi przetworami?
Moze wiecie dlaczego mi nie wyszły odpowiednio gęste dżemy?

serdecznie pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-07-09 13:11:37

Temat: Re: przetwory z żelfixem
Od: "Ula Głuszek" <u...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

czesc
jednym z powodow moze byc to, ze za dlugo podgrzewalas, ewentualnie
pomieszczenie w ktorym je przechowujesz jest za cieple
pozdrawiem Ula
Pewnego dnia Barbara <b...@p...onet.pl> ośmielił się napisać:
9ic4bb$ne2$...@n...tpi.pl...

1. Data: 2001-07-09 14:03:50

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Barbara <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjn
ych napisał:9ic4bb$ne2$...@n...tpi.pl...

> [...]
> Czy macie jakieś doświadczenie z takimi przetworami?
> Moze wiecie dlaczego mi nie wyszły odpowiednio gęste dżemy?

Jedyny realny powod to niedotrzymanie wagi truskawek do cukru i zelfixu, czy
li mowiac prosciej 1 zelfiks =1 KILOGRAM OWOCOW.Jezeli ta rownowaga zostanie
zachwiana ,wyjda rzadsze ( przerobila to kilka lat temu moja psiapsiolka- al
e tylko raz, potem juz pilnowala.). Po mojemu to przedawkowalas truskawki wa
gowo na 1 opakowanie zelfixu .Truskawki zawieraja zbyt malo pektyn, wiec nie
zeluja.

Jola (z rzedami dzemow truskawkowych 1:1 w spizarni)

1. Data: 2001-07-10 05:52:58

Temat: Odp: przetwory z żelfixem
Od: "gabi" <g...@r...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jola L-L <j...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9icdek$ikc$...@n...tpi.pl...
> [...]
czy
> li mowiac prosciej 1 zelfiks =1 KILOGRAM OWOCOW.Jezeli ta rownowaga

u mnie nawet po zachwianiu tych proporcji wyszly idealne
tylko bardzo sie spienily ...nie czekalam az piana zniknie
i teraz w sloiczkach mam cos co przypomina zastygla wode sodowa ;)
ale i tak jest pyszne

pozdrawiam, Gabi

1. Data: 2001-07-10 07:40:26

Od: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info) szukaj wiadomości tego autora

From: gabi

> [...]
> tylko bardzo sie spienily ...nie czekalam az piana zniknie
> i teraz w sloiczkach mam cos co przypomina zastygla wode sodowa ;)

Jak już ktoś napisał, rzadki dżem wyjdzie przy gotowaniu owoców po
dosypaniu żelfiksu, gdyż pektyna rozkłada się pod wpływem wysokiej
temperatury. Z tego samego powodu takich dżemów się nie pasteryzuje,
tylko gorące nakłada do słoiczków i studzi pod przykryciem.

--
Maya
"When God made man, she was only testing"

1. Data: 2001-07-10 08:21:06

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> temperatury. Z tego samego powodu takich dżemów się nie pasteryzuje,
> tylko gorące nakłada do słoiczków i studzi pod przykryciem.

No dobrze, ale na opakowaniu pisze, by proszek wymieszać z
owocami,zagotowac, dodac cukier i znowu zagotowac,a więc jak to zrobic, zeby
wyszlo geste?

Taka porzeczka ma sama w sobie tyle pektyn, ze bez zadnych dodatkow
mozna zrobic super galaretke, ale te nieszczesne truskawki...

Teraz przymierzam sie do wisni i chcialabym, zeby mi sie udaly.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-07-10 19:36:56

Od: "gabi" <g...@r...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Barbara <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjn
ych napisał:9ieeag$87d$...@n...tpi.pl...

> No dobrze, ale na opakowaniu pisze, by proszek wymieszać z
> owocami,zagotowac, dodac cukier i znowu zagotowac,a więc jak to zrobic, ze
by
> wyszlo geste?

i ja zrobilam tak jak bylo na opakowaniu napisane :)
jak tylko zaczelo bulgotac dosypalam cukru
potem 2-3 minutki (nie dluzej)
i juz szybko do sloiczkow
poki gorace ;) wszystkie slicznie zassaly nawe bez odwracania
i tylko ta nieszczesna piana nie zdazyla zniknac ...
wszystkie ladnie zastygly
Moj Mezczyzna juz zdazyl zjesc jeden sloiczek- mowil ze za slodkie a robilam
specjalnie z FIX3:1 zeby bylo mniej cukru na 1kg owocow

wszystkim zycze smacznego, Gabi
g...@c...pl

1. Data: 2001-07-10 19:43:48

Od: "Ula Głuszek" <u...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Wisnie wychodza swietnie tylko nie mozna dodawac za wiele soku ktory powst
aje przy drylowaniu, moje pierwsze wisnie plywaly, drugie juz nie
Pozdrawiam Ula

1. Data: 2001-07-10 21:24:10

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ula Głuszek <u...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych n
apisał:9iflue$4f4$...@n...tpi.pl...
> Witam
> Wisnie wychodza swietnie tylko nie mozna dodawac za wiele soku ktory powst
> aje przy drylowaniu, moje pierwsze wisnie plywaly, drugie juz nie
> Pozdrawiam Ula

Ja tam nie dyskryminuje soku z wisni , daje wszystko co wykapalo i zawsze je
st dobrze , pilnuje tylko wagi po wydrylowaniu .Cala reszta wedlug przepisu.
Przeciez i tak rozgniatasz te wisienki zanim wsypiesz zelfix wiec i tak ply
waja w soczku...Natomiast takie doswiadczenie zdobylam w ubieglym roku . Jed
na partie wisni kupilam taka sliczna jak do fotografii :) Wielkie jak czeres
nie i co za gleboki kolor. Pestki same rwaly sie do wyjscia przy drylowaniu.
Bylo sporo piany i trudno ja bylo rozmieszac, nawet musialam ja zdjac z powi
erzchni na talerz przed zapakowaniem dzemu do sloikow. Kilka dni pozniej dos
talam w prezencie wiaderko wisni z dzialki. Sierotki takie, malutkie, kwachy
....Ochoczo zabralam sie do roboty. Pomyslalam sobie - ot , za godzine juz b
edza staly dzemy w sloikach. Przy drylowaniu nieomal cale przelatywaly prze
z dziurke a pestki trzymaly sie kurczowo miazszu . Za nic w swiecie nie dawa
ly rozdzielic sie z rodzina :))Przeklinajac - w kilka godzin wydrylowalam z
aledwie pol wiaderka. Ale za to dzem wyszedl boski ( 1:1) i nie bylo ani kr
opelki piany. Drugie pol wiaderka przerobilam na kompot ( zeby juz nie zawra
cac sobie glowy drylowaniem ). I to byl drugi rewelacyjny wyrob. Musialam je
wydzielac pod scislym nadzorem , bo to mialy byc przetwory na zime a nie na
tydzien najblizszy :)
i to tyle wspominek wisniowych
Jola
L-L