pyszne tajskie kluchy

1. Data: 2002-02-16 04:53:40

Temat: pyszne tajskie kluchy
Od: kamila slawinska <k...@s...killer.acedsl.com> szukaj wiadomości tego autora

wobec zmasowanej ofensywy kuchni chinskiej postanowilam przystapic
niezwlocznie do prezentacji przepisu na moje ulubione kluchy tajskie -
pad see eiw. z tego, co piszecie, w polsce mozna coraz czesciej kupic
wschodnie sosy i przyprawy, wiec mam nadzieje, ze ze skladnikami nie
bedzie problemow. danie jest szybkie, latwe i grzechu warte.
posiadacze wokow - doooo garoooow!!

pad see eiw
czyli makaron ryzowy ze slodkim sosem sojowym

dla dwojga glodnych ludzi trzeba wziac:
220g / 8 oz suchego makaronu ryzowego - tego szerokiego (wstazki)
jakies 250 g=1/2 funta miesa wedle uznania (piersi kurzej, chudej
wolowiny, prosieciny lub obranych krewetek krolewskich - mnie
najbardziej smakuje z wolowina)
szklanka brokulow (chinskich lub zwyklych, byle swiezych)
sosy - do marynaty i snmazenia:
ostrygowy (oyster sauce)
sojowy ciemny (black soy bean sauce)
sojowy jasny (light soy sauce)
rybny (fish sauce)
pikantny paprykowy (hot chili sauce) do podania
olej sezamowy
wino ryzowe
starty imbir
cukier - palmowy lub ciemny trzcinowy (brown sugar) najlepiej
czosnek - 2-4 zabkow
1 jajko (w oryginalnym przepisie jest kacze, ale bez przesady!)
1 lyzeczka maki ziemniaczanej
swiezo zmielony czarny pieprz
olej roslinny do smazenia

jak ktos ma i lubi, moze dodac tez:
1/2 szklanki mleka kokosowego
1 drobno pokrojona tajska papryczke chili (prik ki nu - birdsey chili)
lyzeczke posiekanej dymki

1. mieso pokroic w BARDZO CIENKIE male kawalki (takie na raz do ust).
przyrzadzic marynate z rozbeltanego jajka, maki ziemniaczanej,
rozgniecionego czosnku, 1 lyzeczki kazdego z ponizszych skladnikow:
wina ryzowego, oleju sezamowego, sosu rybnego, cukru, siekanej
papryczki chili, dwoch lyzeczek sosu ostrygowego, lyzeczki imbiru i
lyzeczki pieprzu. zalac meiso marynata, przykryc i odstawic do lodowki
n okolo godzine.
2. makaron ryzowy zalac zimna woda ipotawic do nasiakniecia, az bedzie
miekki (trwa to zwykle okolo pol godziny). uwaga: lepiej go przed
namoczeniem polamac na krotsze kawalki, bo inaczej robi sie z niego
'koltun' w trakcie podsmazania)
3. brokuly porozdzielac na lodyzki (chinskie) lub rozyczki i pokroic
na kawalki o dlugosci mniej wiecej 2-2.5 cm
4. w woku rozgrzac kilka lyzek oleju i na bardzo goracy wrzucic
maryniowane mieso. smazyc, az bedzie miekkie (co nei powinno trwac
dluzej niz 5 minut, jesli jest dosc drobno pokrojone!). doprzucic po
lyzeczce sosu rybnego, cukru, sosu sojowego jasnego i ciemnego, jak
kto nie na diecie i lubi, to dodac mleko kokosowe tez. nastepnie
dodac odasaczony makaron i smazyc jakies 3-5 minut, na koncu dodac
brokuly i podsmazac jeszcze minute-dwie. jesc natychmiast, najlepiej
paleczkami!

ja tam lubie to danie sto razy bardziej niz pad thai. pyyycha, mowie
wam.

btw cvzyktos ma moze przepis na tajskiego kurczaka w sosie kokosowym z
orzeszkami nerkowcami (cashew nuts)? pozadam go goraco!

pozdrowienia,
kamila

--
kids are for people who can't have cats.

1. Data: 2002-02-17 00:07:29

Temat: Re: pyszne tajskie kluchy
Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> wobec zmasowanej ofensywy kuchni chinskiej postanowilam przystapic
> niezwlocznie do prezentacji przepisu na moje ulubione kluchy tajskie

Bardzo mi milo ze masz sprawdzone tajskie przepisy. Pisze w liczbie mnogiej, bo
mam nadzieje, ze podasz jeszcze cos - uwielbiam smaki tajskie a ostrosc chili
nie jest mi obca a wrecz przeciwnie. Wprawiam sie w zjadaniu wlasnej roboty
curry roznych pochodzenia polodniowo indyjskiego.
Jak bede mial czas wyprobowac to mam przepis na curry z orzeszkow cashew i jak
mi zasmakuje to podam na forum publicum.

Czekam wiec na pozostale przepisy a w tak zwanym miedzyczasie popedze na zakupy
szerokich wstazek ryzowych w poniedzialek wiczorem.

Pozdrawiam

iza

1. Data: 2002-02-19 04:56:10

Od: kamila slawinska <k...@s...killer.acedsl.com> szukaj wiadomości tego autora

On 17 Feb 2002 01:07:29 +0100, <i...@y...com> wrote:

>Bardzo mi milo ze masz sprawdzone tajskie przepisy.

na razie dopiero sie rozwijam w tym kierunku, ale mam o tyle dobrze,
ze jakies dwa-trzy miesiace temu na rogu mojej ulicy otwarto tajska
knajpe, w ktorej genial-nie gotuja. poniewaz interes jest kameralny,
rodzinny, a my z mezem czesto tam chodzimy, po pierwsze mam okazje
porownac, jak powinno to smakowac, a po drugie zawsze moge sprobiowac
dopytac kucharzy, jak wyczarowuja te cuda.

na razie moge ci podrzucic jeszcze sprawdzony przepis na inne kluchy -
pad thai (proporcje na 4-6 glodnych ludzi):

opakowanie (400-500-gramowe) makaronu ryzowego (tez tego szerokiego)
250 g surowych obranych krewetek
500 g miesa z piersi kurczaka (polowe tej ilosci, jesli mamy
krewetki), pokrojonego w male kawaleczki(takie na raz do ust); moze
tez byc zamiast tego wieprzowina, wolowina lub np. mieszanka krewetek
i malych osmiorniczek - to juz rzecz gustu
125 g pokrojonego drobno twardego tofu
100 g posiekanych surowych (=nie solonych, najlepiej takich swiezo
obranych z lupinek) orzeszkow ziemnych
100 g chnskie dymki (mozna zastapic zielonymi czesciami zwyklej,
rodzimej), pokrojonej w 2-centmetrowe kawalki
szklanka zielonej fasolki szparagowej,pokrojonej w 2-3 cm kawalki
1 jajko na osobe
1 mala szalotka, drobno posiekana
lyzeczka pieprzu
3-4 zabki czosnku, zmiazdzone
po 1/4 szklanki sosu sojowego, sosu rybnego i cukru (najlepiej palmowy
albo ciemny trzcinowy)
olej roslinny do smazenia

1. namoczyc makaron ryzowy przez 30 min albo az zmieknie. odsaczyc,
odstawic na bok.
2. rozgrzac olej w woku, wrucac kolejno: szalotke i czosnek - smazyc
mieszajac przez jakas minute lub dwie; dodac tofu - smazyc mieszajac
przez jakas minute lub dwie; dodac orzeszki, smazyc mieszajac przez
jakas minute-dwie; dodac sosy sojowy i rybny oraz pieprz (ja dodaje
jeszcze odrobine suszonego imbiru w proszku); smazyc mieszajac przez
jakas minute-dwie; dodac cukier; smazyc mieszajac przez jakas
minute-dwie;dodac krewetki i mieso, smazyc mieszajac przez jakies 3
minuty; kiedy mieso juz jest miekkie, dodac rozbeltane jajka, smazyc
mieszajac jakies 2 minuty; jesli mieso nei puscilo sokow, lepiej dodac
jakies 3 lyzki wody, nastepnie dodac makaron i smazyc mieszajac
intensyniwe, zeby kluchy sie nie przypalily. sprobowac jak smakuje:
jesli czegos mu brak, dodac sosu sojowego, rybnego lub cukru; jesli
jest slodko-pikantne i pyszne, dorzucic dymke, podsmazyc jeszcze
moment i podawac,posypane kielkami sojowymi lub fasoli mung i
udekorowane cwiartka cytryny. lubi tez pikantny tajski sos chili.

uwagaL jesli robisz to z wolowina, ktora wydziela sporo sokupodczas
smazenia, nie dodawaj wody, bo wyjdzie za wodniste!

ufff. jutro moze zrobie kurczaka z orzeszkami nerkowca (znalazlam
przepis) - jak wyjdzie dobry, podziele sie przepisem :)

smacznego,
kamila

--
kids are for people who can't have cats.

Anyz
Goloneczka?
(OT)Przyprawy rzuciły mi się na mózg ;)
Garnki Solingen