[pytanie] Jogurt wlasnej produkcji

1. Data: 2004-06-07 20:52:54

Temat: [pytanie] Jogurt wlasnej produkcji
Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Czy jest tu ktos majacy doswiadczenie w robieniu wlasniego jogurtu? Wlasnie
wczoraj mialam pierwsze podejscie, ale mam pytanie co do konsystencji:
jogurt w smaku jest dobry, ale jakby to powiedziec - sie ciagnie (cos jak
geste ciasto na gofry). Jogurt, z ktorego wyrabialam moj, taki nie byl, ale
tez byl robiony z pelnego mleka, a ja moj robilam na odtluszczonym. Czy tak
jest z powodu mleka, czy moze ja cos zle zrobilam? (na 3 szklanki mleka
dalam 4 lyzki jogurtu).
Wszelkie uwagi i rady beda mile widziane. Z gory dziekuje za kazda
odpowiedz :-)
Kasia

1. Data: 2004-06-07 21:54:31

Temat: Re: [pytanie] Jogurt wlasnej produkcji
Od: "Konrad" <radek_[nospam]@gonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> wrote in message
> Czy jest tu ktos majacy doswiadczenie w >robieniu wlasniego jogurtu?
Wlasnie
1.
Litr mleka zagotować. Lekko wystudzić i zdjąć kożuch. Dodać jeden jogurt
naturalny. Przelać do termosu obiadowego i mocno zakręcić. Po 12 godzinach
jogurt będzie gotowy do picia. Dla smakoszy można dodać zmiksowane owoce
lub konfitury.

2.
2 litry mleka, 2 łyżki mleka w proszku i jeden jogurt naturalny wlać do
garnka i podgrzać. Następnie przelać do termosu obiadowego i pozostawić na
5 godzin. Można także zawinąć garnek w ręcznik, aby nie stracił ciepła.
Gotowy jogurt wkładamy do słoiczków i wstawiamy do lodówki. Jogurt może w
niej stać 2-3 tygodnie.

3.
składniki
2 litry mleka (najlepiej tłustego)
5 łyzek mleka granulowanego
1 czysty jogurt (ok 10 łyzek)

sposób przygotowania
mleko zagotować, ostudzić do ok 40 stopni, dodać mleko granulowane i jogurt
naturalny, dokładnie wymieszać, zlać do naczynia, odstawić na ok 24 godz.
kiedy jogurt będzie jak śmietana schować do lodówki, dodatki typu: dzem, sok
zagęszczony, kakao, kawa rozpuszczalna, owoce itd. dodajemy tuz przed
podaniem, poza tym mozna go stosować jako dodatek zamiast śmietany.

Jogurt pojawił się w Europie na początku tego stulecia. Początkowo można
było go kupić tylko w aptekach. Dopiero w latach 60-tych, gdy Szwajcarzy
wpadli na pomysł,aby dodać do jogurtu naturalnego zmiksowane owoce, świat
opętała jogurtowa pasja.I nic dziwnego. Szklanka tego napoju to dzienna
dawka wapnia. Wiele osób jest uczulonych na mleko. Składniki odżywcze
występujące w mleku można dostarczyć organizmowi właśnie poprzez jogurt.
Jogurtowi zawdzięczamy wspaniałe zdrowie i długowieczność - tak twierdzą
naukowcy. Jogurt obniża poziom cholesterolu, łagodzi stresy, podnosi
odporność organizmu oraz chroni żołądek przed zakażeniem i rakiem. Jest
także pomocny na zaparcia, stany zapalne żołądka i uporczywe wzdęcia. Z
badań wynika, że jogurt zawiera bakterie, które powodują samooczyszczanie
się organizmu z bakterii powodujących różne choroby.
Jogurtem możemy zastąpić śmietanę przy przygotowaniu różnych sałatek, np.
z cykorii. Dietetycy zalecają także stosowanie jogurtu zamiast majonezu.
Typowym sosem z jogurtu są greckie tzatziki.

1. Data: 2004-06-08 05:35:20

Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Konrad wrote:
> "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> wrote in message
> Wlasnie
> 1.
> Litr mleka zagotować. Lekko wystudzić i zdjąć kożuch. Dodać jeden

Dzieki.
Ja robilam z przepisu z ksiazki "Kuchnia Wegetarianska":
600 ml mleka odtluszczonego
30 ml (2 lyzki) jogurtu naturalnego
Mleko podgrzac do temperatury 43-44C. Wymieszac mleko z zakwasem do
jogurtu. Przelac wszystko do czystego, cieplego termosu o takiej szerokosci
szyjki, aby bez trudu moc wylac z niego gotowy jogurt. Zostawic na noc lub
do chwili gdy sie zsiadzie.
Przelac do czystego pojemnika i wstawic do lodowki. Podczas schladzania
stanie sie gestszy.

Pytanie moje dotyczylo konsystencji jogurtu, nie wiem dlaczego wyszedl taki
"lejacy" sie niczym ciasto na gofry.
Ale za Twoje przepisy i uwagi jeszcze raz dziekuje :-)
Kasia

1. Data: 2004-06-08 07:15:35

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 8 juin 2004 ? 07:35:20, FeLicja a écrit :

> [...]
> do chwili gdy sie zsiadzie.
> Przelac do czystego pojemnika i wstawic do lodowki. Podczas schladzania

Cos nie tak w tym przepisie... Yogurt nie moze stac sie "gestszy" z
powodu schlodzania, to nie galaretka owocowa. Yogurt gestnieje dopoki
bakterie maja co przetwarzac i to raczej w temperaturze ktora pozwala
im na owa prace. Czyli schlodzenie jogurtu zatrzymuje gestnienie, a
nie na odwrot.

> Pytanie moje dotyczylo konsystencji jogurtu, nie wiem dlaczego wyszedl taki
> "lejacy" sie niczym ciasto na gofry.

To ze mleko bylo odtluszczone nic nie znaczy. IMHO powinnas byla
jednak dodac troche mleka w proszku aby mogl zgestniec.
Co do fenomenu "ciagnacego sie" jogurtu, to nie mam wytlumaczenia. Tez
mi sie to zdarzylo pare razy ale nigdy z jogurtem "gestym", czyli
takim w ktoym do mleka dosypalam mleko w proszku.

Ewcia

--
Niesz

1. Data: 2004-06-08 16:45:29

Od: "FeLicja" <insearch4myselfNOSPAM@hotmail_NO.comMENT> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. wrote:
> [...]
> bakterie maja co przetwarzac i to raczej w temperaturze ktora pozwala
> im na owa prace. Czyli schlodzenie jogurtu zatrzymuje gestnienie, a

Ok.

> To ze mleko bylo odtluszczone nic nie znaczy. IMHO powinnas byla
> jednak dodac troche mleka w proszku aby mogl zgestniec.

W przepisie mleko w proszku bylo podane jako niekonieczny skladnik, wiec
cytujac tu nie poruszalam tematu mleka w proszku, bo go nie dodalam.
Ale moze tez dlatego napisane bylo o zgestnieniu jogurtu, w przypadku gdyby
te mleko w proszku dodac.

> Co do fenomenu "ciagnacego sie" jogurtu, to nie mam wytlumaczenia. Tez
> mi sie to zdarzylo pare razy ale nigdy z jogurtem "gestym", czyli
> takim w ktoym do mleka dosypalam mleko w proszku.

Acha, dzieki.
A czy rodzaj mleka moze miec na to wplyw?
Kasia

Cos dla wegetarian
pierwszy chleb
Kociołek -co z tym fantem zrobić ?