rabarbar do baru barbary

1. Data: 2004-06-03 09:01:14

Temat: rabarbar do baru barbary
Od: "babba yagga" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Od kilku lat namolnie wysiewam rabarbar. Chyba jestem podporą producentów
nasion. Nic mi nigdy nie wyrosło. A miało. Potem miałam przesadzić karpy na
stałe miejsce, ale skoro nie mam karp... NIe mam też nikogo w pobliżu, kto
by się podzielił kwaśną tą rośliną...
Czy istnieją jakieś specjalne techniki siewu, pielęgnacji? Czy dać sobie
spokój?

B.Y.

2. Data: 2004-06-03 09:46:40

Temat: Re: rabarbar do baru barbary
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:c9mpdr$38a$1@atlantis.news.tpi.pl babba yagga
<s...@d...pl> napisał(a):
> Od kilku lat namolnie wysiewam rabarbar. Chyba jestem podporą
> producentów nasion. Nic mi nigdy nie wyrosło.
> Czy istnieją jakieś specjalne techniki siewu, pielęgnacji? Czy dać
> sobie spokój?

Hejka. Zazwyczaj wystarczy zastosować się do instrukcji znajdującej
się na torebce z nasionami. :-)
Pozdrawiam po prostu Ja...cki

3. Data: 2004-06-03 10:21:09

Temat: Odp: rabarbar do baru barbary
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik babba yagga <s...@d...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:c9mpdr$38a$...@a...news.tpi.pl...
> nie mam karp... NIe mam też nikogo w pobliżu, kto > by się podzielił
kwaśną tą rośliną...
Podjedź do pierwszej lepszej wsi. W niemal każdym wiejskim ogrodzie mają
rabarbar. Myślę, ze bez trudu można "wyprosić" lub tanio kupić kawałek
karpy.
Choć nie jestem pewien czy teraz jest dobra pora na dzielenie karp.
Spróbowac jednak można. :-)
Pozdrawiam :-)
Janusz

4. Data: 2004-06-03 10:27:41

Od: "babba yagga" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> Hejka. Zazwyczaj wystarczy zastosować się do instrukcji znajdującej
> się na torebce z nasionami. :-)
> Pozdrawiam po prostu Ja...cki

Przecież nie będę czytała jakiejś gupiej instrukci!

B.Y.

5. Data: 2004-06-03 13:48:20

Temat: Re: rabarbar do baru barbary (długie)
Od: "Tomaszek" <t...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

"babba yagga" <s...@d...pl> napisała...
... ctrl+x
ctrl+v
A może rabarbar...
Wielu rolników w okresie wahań opłacalności produkcji roślinnej zastanawia się nad
wyborem kierunku produkcji. Małe gospodarstwa, w
których jest nadmiar rąk do pracy mogą wprowadzić z powodzeniem, przy założeniu
możliwości zbytu, bardziej pracochłonne uprawy
warzyw lub roślin jagodowych. Jedną z roślin, prawie zapomnianą, uprawianą głównie w
ogrodach przydomowych jest rabarbar ogrodowy.
Jest on jednym z najwcześniejszych warzyw polowych. Ta wieloletnia bylina tworzy
podziemną, silnie skróconą łodygę, zwaną karpą, z
której wyrastają liście i korzenie. Karpa rabarbaru stale się rozrasta, nowe pąki
liściowe powstają u nasady liści. Okres rozwoju
pąków trwa trzy lata, dlatego też podczas wieloletniego użytkowania plantacji
rabarbaru występują cykliczne wahania jego plonowania.
Ogonki liściowe wykorzystywane są głównie wiosną do sporządzania: kompotów, dżemów,
zup, sałatek, itp. Można z nich także wytwarzać:
marmolady, kisiele i wina. Odwar można traktować jako substytut octu, gdyż pH soku z
rabarbaru wynosi 3,9-4,2. O smaku rabarbaru
decyduje zawartość kwasów: jabłkowego, cytrynowego, octowego, bursztynowego oraz
szczawiowego. Najbardziej wartościowe są młode
(3-5-tygodniowe) ogonki liściowe w których kwas szczawiowy występuje w ilościach
śladowych. Wbrew powszechnej opinii, jego
umiarkowane spożycie nie stanowi zagrożenia dla organizmu człowieka. Młode ogonki
zawierają znaczne ilości kwasu jabłkowego,
witaminy C (6-23 mg w 100 g świeżej masy) i niewielką ilość cukrów.
W Polsce najczęściej uprawiane są następujące odmiany:

Wczesny Hosera
Odmiana wczesna, plenna. Rośliny średniej wielkości, o pokroju wzniesionym. Ogonki
liściowe długości ok. 35 cm zielonkawo czerwone,
miąższ różowy o łagodnym smaku.

Karpow Lipskiego
Odmiana wczesna, bardzo plenna, odporna na choroby. Rośliny duże, o pokroju
wzniesionym. Ogonki czerwone długości ok. 40 cm, miąższ
zielonkawy z małą zawartością włókna.

Przodownik Europy
Odmiana wczesna, bardzo plenna. Rośliny średniej wielkości o pokroju rozłożystym.
Ogonki ciemnoczerwone długości ok. 35 cm. miąższ
ciemnoczerwony. Odmiana poszukiwana z uwagi na efektowną barwę i dobry smak.

Purpurat
Odmiana średnio wczesna, średnio plenna. Rośliny średniej wielkości, o pokroju
rozłożystym. Ogonki ciemnoczerwone długości ok. 35
cm. Miąższ ciemnoczerwony. Ceniony za wysoką jakość surowca.

Wiśniowy
Odmiana średnio wczesna, średnio plenna. Rośliny średniej wielkości charakteryzują
się ciemnoczerwonym zabarwieniem bardzo smacznych
ogonków o przeciętnej długości 40 cm.

Malinowy
Odmiana późna. Rośliny średniej wielkości, niskie ale o rozłożystym pokroju. Ogonki
czerwone, jednolicie wybarwione na całej
długości. Miąższ czerwony, soczysty, smaczny, często jednak bywa włóknisty. Odmiana
mało odporna na choroby.

Koral
Odmiana średnio wczesna. Rośliny o rozłożystym pokroju, średniej wielkości. Ogonki
zielonkawo czerwone, szerokie, smaczne i
soczyste, długości ok. 35 cm.
Lokalnie uprawiane są także: Cyklop, Delikates, Holsztyński Krwisty, Olbrzym
Amerykański, Przeworski, Sutton, Wilmowski, Wiktoria
Ulepszony, Raspberry i inne.

Wymagania klimatyczne i glebowe
Rabarbar ma niewielkie wymagania termiczne, jest odporny na mróz. Nie przemarza nawet
w bezśnieżne zimy. Rośliny rozpoczynają
wegetację wczesną wiosną, bezpośrednio po stopnieniu śniegu i powierzchniowym
rozmarznięciu gleby. Pojawiające się pąki liściowe w
stanie nierozwiniętym wytrzymują spadki temperatury do -10°C. Rabarbar może być
uprawiany na stanowiskach zacienionych, jednak w
pełnym świetle otrzymuje się wcześniejszy plon. Ze względu na dużą masę wegetatywną
rośliny mają spore wymagania wodne. Przy
niedostatku wody w glebie oraz w wysokiej temperaturze liście rosną słabiej, skutkiem
czego traci się na wysokości i jakości plonu.
Ogonki liściowe są wówczas włókniste, słabo wybarwione i mało soczyste.
Pod rabarbar najlepsze są gleby wilgotne, które zwłaszcza wiosną utrzymują dużą ilość
wody. Z uwagi na głęboki system korzeniowy
unikać należy gleb o zbyt wysokim poziomie wody gruntowej (najlepiej gdy zalega ona
na głębokości 1-1,5 m od powierzchni). Gleba
musi być żyzna i próchniczna, o pH 5,8-7,0. Przy niższym pH przed wysadzeniem karp
należy zastosować wapno węglanowe w dawce 2 t
/ha, bowiem zbyt kwaśny odczyn sprzyja gromadzeniu się w ogonkach liściowych większej
ilości kwasu szczawiowego. Z uwagi na fakt, że
rabarbar pozostanie na tym samym miejscu przez co najmniej 10 lat należy zadbać o
staranny wybór miejsca i przygotowanie stanowiska.
Pole powinno być wolne od chwastów, zwłaszcza tych wieloletnich i głęboko
korzeniących się. Najlepsze stanowisko jest po roślinach
okopowych i łąkach, nieco gorsze po zbożach. Ze względu na niebezpieczeństwo
wystąpienia na korzeniach zgnilizny fioletowej
(powodowanej przez grzyb Rhizoctonia violacea) należy unikać lucerny jako przedplonu.

Rozmnażanie
Rabarbar można rozmnażać wegetatywnie (przez podział karp) lub generatywnie (z
wysiewu nasion). Pierwszy sposób gwarantuje uzyskanie
wyrównanego genetycznie materiału. Sadzonki uzyskuje się z roślin 4-6-letnich.
Zdrowe, grube karpy, z licznymi pąkami liściowymi i
korzeniami przybyszowymi, po wykopaniu dzieli się ostrym nożem tak, aby powierzchnia
cięcia była gładka i jak najmniejsza. Sadzonki
powinny mieć masę 0,25 -0,5 kg, przynajmniej jeden pąk liściowy, 1-3 korzeni oraz
jasny, jędrny miąższ. Karpy sadzi się po 2-3
dniach, gdy miejsce cięcia zaschnie i zmniejszy się niebezpieczeństwo infekcji.
Zakładanie plantacji
Plantację można zakładać wiosną lub jesienią. Najkorzystniejszym terminem jest
przełom września i października. Rabarbar posadzony
jesienią lepiej się ukorzenia, a rośliny w pierwszym roku uprawy są znacznie
silniejsze niż z nasadzeń wiosennych. Niezależnie od
terminu zakładania plantacji, jesienią należy wykonać głęboką orkę z pogłębiaczem.
Rośliny wysadza się w rozstawie 1-1,5 x 1-1,5 m i
jest to uzależnione od żyzności gleby i odmiany rabarbaru. Ze względu na
zmechanizowanie prac pielęgnacyjnych, można zwiększyć
rozstawę do 2 x 1-2 m. Karpy należy sadzić głęboko, tak aby pąki wierzchołkowe
sadzonek znajdowały się na głębokości 1-2 cm pod
powierzchnią ziemi.

Nawożenie
Rabarbar ma duże wymagania pokarmowe, w związku z tym przed założeniem plantacji
należy zastosować nawożenie obornikiem w dawce
40-80 t/ ha (najlepiej wczesną jesienią).
Zależnie od zasobności gleby, dodatkowo przed wysadzeniem roślin należy zastosować:
50-80 kg N /ha, 30-50 kg P2O5/ha, oraz 100-170
kg K2O /ha . W kolejnych latach po założeniu plantacji, wskazane jest przyoranie w
międzyrzędziach (jesienią co 2-3 lata) obornika w
dawce 40-50 t/ ha lub wykorzystanie gnojowicy (w dawce10-20 litrów /m2), pamiętając o
przykryciu jej glebą.
Coroczne nawożenie mineralne w dawce: 70-140 kg N /ha, 40-50 kg P2O5 /ha, 120-160 kg
K2O /ha przeprowadza się po zakończeniu zbioru
liści (w czerwcu lub lipcu).
Nawożenie zastosowane w okresie letnim dostarcza roślinom składników pokarmowych,
niezbędnych do regeneracji masy wegetatywnej i
zgromadzenia w karpie zapasów potrzebnych do rozwoju w następnym roku. Azot (w formie
siarczanu amonu lub mocznika) wpływa na
zmniejszenie zawartości kwasu szczawiowego w liściach. Siarczan amonu zakwasza glebę,
dlatego przy jego użyciu należy pamiętać o
wapnowaniu. W nawożeniu potasem lepiej jest stosować wysokoprocentowe sole potasowe,
które również mają wpływ na zmniejszenie
gromadzenia się kwasu szczawiowego w rabarbarze.

Zabiegi pielęgnacyjne
W pierwszym roku uprawy plantację odchwaszcza się ręcznie lub mechanicznie, co
eliminuje niebezpieczeństwo uszkodzeń młodych roślin
herbicydami. W następnych latach chwasty można zwalczać chemicznie preparatami
zalecanymi w aktualnym Programie Ochrony Warzyw
(Azotop 50 WP w dawce 2-3 kg/ ha).
Pojawiające się latem pędy kwiatostanowe należy usuwać poprzez ich wyłamanie
natychmiast po ich wychyleniu się z liści.
Pozostawienie ich na roślinie powoduje niepotrzebne zużycie składników pokarmowych,
obniżenie masy liści i pogorszenie jakości
ogonków liściowych. Skłonność do wytwarzania pędów nasiennych jest cechą odmianową -
rośliny tworzące dużą liczbę liści w rozecie
wytwarzają również więcej pędów kwiatostanowych. W miarę potrzeby, spulchnia się
międzyrzędzia roślin.

Choroby i szkodniki
Zgnilizna karp i zgnilizna ogonków liściowych, wywoływane przez bakterie i grzyby
należą do najgroźniejszych chorób rabarbaru. Do
infekcji dochodzi poprzez wszelkie uszkodzenia mechaniczne roślin. Rabarbar może być
porażany przez: mączniaka rzekomego, rdzę
rabarbaru i plamistości liści rabarbaru. Na rabarbarze żerują m.in. dwa chrząszcze z
rodziny stonkowatych, kałdunica zielonka i
kałdunica rdestówka. Zarówno owady dorosłe, jak i larwy wgryzają się w liście.
Zabiegi chemiczne należy wykonać po zakończeniu
zbiorów.

Zbiór i przygotowanie ogonków liściowych do sprzedaży
Ogonków liściowych nie zbiera się w pierwszym roku uprawy. W drugim, gdy rośliny są
dostatecznie silne, plantację eksploatuje się
przez około 3 tygodnie, przeprowadzając 3-4 zbiory liści. W latach następnych okres
zbiorów jest dłuższy i trwa najczęściej do końca
czerwca. Ze względu na niską jakość ogonków oraz nadmierne osłabienie karp rabarbaru
zbiory w lecie i jesienią są niewskazane.
Jednorazowo można wyłamać z rośliny do kilku liści, raz lub dwa razy w tygodniu.
Plantację użytkuje się przez 10-15 lat, ale
najlepsze wyniki osiąga się w 4-8. roku uprawy. Plon zależy od wieku plantacji,
odmiany, typu gleby, okresu i liczby zbiorów, a
także nawożenia oraz pielęgnacji. Ogonki liściowe powinny mieć co najmniej 25 cm
długości i przynajmniej 2 cm szerokości u nasady.
Blaszkę liściową odcina się na wysokości nie większej niż 5 cm od końca ogonka. Tak
przygotowany rabarbar wiąże się w pęczki. Można
je przechowywać przez 2 tygodnie w temperaturze 0-1°C i wilgotności względnej
powietrza powyżej 90%, a do 4 tygodni - opakowane w
folię polietylenową.

Opracowanie
Jarosław Oko
Spec. ds. ogrodnictwa
Na podstawie artykułu mgr Andrzeja Sałaty "ABC uprawy rabarbaru" Hasło Ogrodnicze
1999 r.

6. Data: 2004-06-04 09:44:33

Temat: Re: rabarbar do baru barbary (długie) - było, ale skróciłam...
Od: "babba yagga" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomaszek" <t...@a...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Wielu rolników w okresie wahań opłacalności produkcji roślinnej zastanawia
się nad wyborem kierunku produkcji. Małe gospodarstwa, w ....

To lubie! To się nazywa odpowiedź. Dzięki.
Ale jak założę plantację, skoro mi żadne nasienie nie chce wzejść???...

B.Y.

7. Data: 2004-06-04 20:57:43

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> się nad wyborem kierunku produkcji. Małe gospodarstwa, w ....
>

> To lubie! To się nazywa odpowiedź. Dzięki.
> Ale jak założę plantację, skoro mi żadne nasienie nie chce wzejść???...
:)
a ja mam problem
bo pomimo czesto podlewania liscie rosna wielkie
ale ogonki sa krotkie
:((((
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

8. Data: 2004-06-04 21:33:54

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Tadeusz Smal" <s...@s...pl> wrote in message

> a ja mam problem
> bo pomimo czesto podlewania liscie rosna wielkie
> ale ogonki sa krotkie
> :((((

Tak jak we fraszcze Kochanowskiego "O proporcyjej"? :-)))

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

9. Data: 2004-06-04 22:09:25

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> Tak jak we fraszcze Kochanowskiego "O proporcyjej"? :-)))

:)
nie kojarze tej fraszki
ale jest zapewne jak piszesz
:)
z pozdrowienaimi i usmiechami
_hehehe

10. Data: 2004-06-04 23:54:25

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a ja mam problem
> bo pomimo czesto podlewania liscie rosna wielkie
> [...]

Jaki ogrodnik, takie rośliny:-))

Pozdrawia wesoło boletus

Badanie wody
modrzew w kropki