laserowa korekcja wady wzroku

1. Data: 2003-11-09 20:35:30

Temat: laserowa korekcja wady wzroku
Od: "xmoniquex" <x...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

W lutym mam zaplanowaną operację laserową oczu (krótkowzroczność). Im bliżej
tego terminu, tym większe mam wątpliwości, ponieważ spotykam w czasopismach
różne artykuły na ten temat. Część z nich negatywnie ocenia tego typu
zabiegi. Ponadto jednym z warunków przebycia takiego zabiegu jest
ustabilizowana wada wzroku, a od czasu kiedy przechodziłam badania
kwalifikacyjne (sierpień 2003), wzrok nieznacznie mi się pogorszył.
Postanowiłam więc napisać z nadzieją, że znajdzie się może osoba, która
zetknęła się z tym problemem, a moze zna kogoś w swoim otoczeniu i mogłaby
wypowiedzieć się na ten temat. Ja niestety nie znam takich osób w moim
mieście. Pozdrawiam, Monika.

2. Data: 2003-11-09 21:13:18

Temat: re:
Od: "Miron Blasie" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z Twojego postu wnioskuje że czytalaś wiele artykułow na ten temat wiec po
krótce powiem ... jest to zabieg na bardzo czułej rogówce i powinien on być
wykonywany w przypadku naprawde dużych wad wzroku ( powyżej 5 dioptri ) jest
to związane z ryzykiem, którym obarczony jest każdy zabieg. Najcześciej sa w
ten sposób operowane wady bardzo znaczne nawet powyżej 10 dioptri ( jest to
praktycznie ślepota) wiec w tych przypadkach nie było by dużego pogorszenia
w razie niepowodzenia. Jeśli jest to wada rzędu 4-5 radziłbym sie zastanowić
a najlepiej odłożyć na przyszłość, jeśli mniejsza to wogóle odradzam.

3. Data: 2003-11-09 21:40:19

Temat: Re: laserowa korekcja wady wzroku
Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zetknęła się z tym problemem, a moze zna kogoś w swoim otoczeniu i mogłaby
> wypowiedzieć się na ten temat. Ja niestety nie znam takich osób w moim

witam:-)
mysle, ze jezeli odczuwasz pogorszeni powinnas sie skonsultowac z osrodkiem,
ktory Cie kwalifikowal, aby powtorzyc badania. Mam tez nadzieje, ze osrodek
udzielil Ci pelnych informacji dotyczacych zabiegu oraz odpowie na wszystkie
Twoje watpliwosci.
Jak kazdy zabieg ma swoje plusy i minusy - sprobuj poczytac sobie moje
odpowiedzi na ten temat - w archiwum, ewent. napisz do mnie na priv, jesli
masz konkretny problem.

casus
spec. ch. oczu

4. Data: 2003-11-09 21:44:44

Temat: Re: laserowa korekcja wzroku
Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Miron Blasie" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
zastanowić
> a najlepiej odłożyć na przyszłość, jeśli mniejsza to wogóle odradzam.

Sorry, ale nie zgadam sie z tym postem.
Nie jest prawda, ze powinien byc wykonany tylko przy duzych wadach wzroku.
Nie jest prawda, ze 5 dioptrii to duza wada.
Nie jest prawda, ze najczesciej wykonywane zabiegi laserowe sa przy wadach
powyzej 10 dioptrii.
Nie jest prawda, ze wada powyzej 10 dioptrii jest praktyczna slepota.
Nie jest prawda, ze przy wadzie powyzej 10 dioptrii nie byloby duzego
pogorszenia w przypadku niepowodzenia zabiegu ( i co znaczy
niepowodzenie? ).
Nie zgadzam sie, by odradzac usuniecie wady ponizej 4-5 dioptrii, jezeli
pacjent po badaniach kwalifikacyjnych spelnia okreslone tym warunki.

casus
spec. ch. oczu
chirurg refrakcyjny

5. Data: 2003-11-09 23:41:56

Od: "Miron Blasie" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

casus <c...@g...pl> napisał(a):
> [...]
> Nie zgadzam sie, by odradzac usuniecie wady ponizej 4-5 dioptrii, jezeli
> pacjent po badaniach kwalifikacyjnych spelnia okreslone tym warunki.

Sorry ale ja sie nie zgodze z Twoim zdaniem, ja ciagle wyznaje zasade Primum
non nocere i uwazam ze leczy sie ludzi chorych, a nie zdrowych; Sam bys
sobie zrobil ten zabieg jakbys mial 3 dioptrie wade? Medycyna, która
uprawiam jest praktyczna, oraz oszczedzajaca dla ludzi - a koszt prywatnego
zabiegu korekty rogówki pozostaje astronomiczny; na sprzecie panstwowym zas
najczesciej na bardzo niskim poziomie...

5 dioptrii nie poznaje twarzy z powyzej 10m mała wada???
10 dioptrii - obraz kompletnie rozmazany...
To moj sposob spojrzenia na to calkiem praktyczny a nie jedynie ksiazkowy...

6. Data: 2003-11-10 11:47:28

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bomjc4$l8d$...@i...gazeta.pl,
Miron Blasie <m...@g...pl>:

> 5 dioptrii nie poznaje twarzy z powyzej 10m mała wada???

Przy -5 dioptrii to nie poznaje sie twarzy raczej z 1-2 metrow, nie dopiero
10.

Oficjalnie klasyfikuje sie taka wade jako krotkowzrocznosc srednia.
Oczywiscie nazewnictwo jest umowne, wiec nie ma sie tu o co spierac.

--
Robert

7. Data: 2003-11-10 18:25:10

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 10 dioptrii - obraz kompletnie rozmazany...
> To moj sposob spojrzenia na to calkiem praktyczny a nie jedynie

Zabieg korekcji laserowej wady wzroku jest zabiegiem kosmetycznym ( poza
kilkoma wyjatkami ). Jest to tak samo kwalifikowane jak usuwanie zmarszczek,
czy prostowanie nosa. Dlatego jest pelnoplatne. Kazdy sam decyduje, czy sie
temu podda czy tez nie. Tak, jakbym mial 3 dioptrie poddalbym sie temu
zabiegowi. Malo tego, mam -4,75. Moge jedynie zalowac, ze nie kwalifikuje
sie do tego zabiegu ze wzgl. na konkretne przecwwskazania.
Koszt zabiegu nie jest astronomiczny. MOze osiagnac te sume , gdy wejdziemy
do unii. Koszt zabiegu 1 oka wynosi srednio 2000 zl, co jest mniej niz koszt
zabiegu zacmy ze wszczepem sztucznej soczewki ( srednio 2600 zl ). Nie jest
prawda, ze zabieg laserowej korekcji wzroku na sprzecie panstwowym jest na
niskim poziomie, zupelnie sie z tym nie zgadzam. Jedynym osridkiem, ktory
robi takie zabiegi w ramach refundacji NFZ ( i nie wszystkie, tylko tzw
klinicznie uzasadnione ) jest klinika okulistyczna w Katowicach prof.
Gierkowej i zapewniam Cie, ze znajdujacy sie tam sprzet jest dobrej jakosci
a osoby wykonujace zabiegi sa wysokokwalifikowane i prawie wszystkie z
tytulem dr n. med. - a doktoraty tematow korekcji laserowej wzroku.

Co do widocznosci przy -5 czy -10,0 to sie zypelnie myslisz. Juz przy -4,0
dpt bez korekcji jest praktyczna slepota. Natomiast nie uzywa sie tego
okreslenia dlatego, ze z korekcja osiaga sie widzeni prawidlowe lub
conajmniej bardzo dobre.

casus

8. Data: 2003-11-10 23:10:29

Od: "Miron Blasie" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

casus <c...@g...pl> napisał(a):
> Koszt zabiegu nie jest astronomiczny. MOze osiagnac te sume , gdy wejdziemy
> do unii. Koszt zabiegu 1 oka wynosi srednio 2000 zl...

2000zl (jedno oko) to jest astronomiczna suma dla 90% pacjentow w polsce,
ktorych nie stac nawet na podstawowe leki... no comment.

> wysokokwalifikowane i prawie wszystkie z
> tytulem dr n. med. - a doktoraty tematow korekcji laserowej wzroku.

jako medyk dobrze powinienes wiedziec ze tytul dr n. med to znaczy tyle co
dobry szef i bogate pismiennictwo - a ponad polowa nie ma pojecia o co
chodzi...

> Co do widocznosci przy -5 czy -10,0 to sie zypelnie myslisz. Juz przy -4,0
> dpt bez korekcji jest praktyczna slepota.

.. dopiero co w poprzednim poscie napisales: Nie jest prawda, ze wada
powyzej 10 dioptrii jest praktyczna slepota.
.. cos sie gubisz panie kolego...

Widzisz ja nie chcialem tutaj wywolywac dyskusji miedzy nami dwoma a jedynie
przedstawilem swoje zdanie na temat przydatnosci/ryzyku/korzysciach tego
zabiegu... to jest moja opinia ja bedac okulista ( a nim nie jestem )
odradzalbym pacjentowi ten zabieg nawet gdybym mial na nim zarobic w
przypadku gdybym nie byl pewien ze jest on w 100% wskazany... wskazany dla
mnie to nie znaczy tylko wtedy gdy nie ma przeciwskazan... masz swoje zdanie
o tym prosze bardzo zapros do swojego gabinetu, zrob zabieg, wez
odpowiedzialnosc...

9. Data: 2003-11-10 23:20:24

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bop5t5$oon$...@i...gazeta.pl,
Miron Blasie <m...@g...pl>:

> 2000zl (jedno oko) to jest astronomiczna suma dla 90% pacjentow w
> polsce, ktorych nie stac nawet na podstawowe leki... no comment.

W Katowicach LASIK nie na NFZ kosztuje obecnie 1400zl/oko. LASEK nie wiem,
ale pewnie z 200-300zl taniej.

> jako medyk dobrze powinienes wiedziec ze tytul dr n. med to znaczy
> tyle co dobry szef i bogate pismiennictwo - a ponad polowa nie ma
> pojecia o co chodzi...

Potwierdzam zdanie casusa, ze osrodek katowicki ma dobry sprzet i
znakomitych specjalistow od chir. refrakcyjnej. I imponujaca liczbe zabiegow
dziennie - moze nawet troche za duza ...

> .. dopiero co w poprzednim poscie napisales: Nie jest prawda, ze wada
> powyzej 10 dioptrii jest praktyczna slepota.
> .. cos sie gubisz panie kolego...

Nic sie nie gubi - czytaj uwaznie. BEZ KOREKCJI jest to praktyczna slepota,
czyli brak tzw. uzytecznej ostrosci wzroku, za ktora umownie przyjmuje sie
na ogol ostrosc 10%, czyli 6/60, czyli 20/200. Natomiast Z KOREKCJA jest
czesto pelna ostrosc wzroku, czyli 100% (6/6, 20/20). I tu tkwi m.in. jeden
element ryzyka zabiegow refrakcyjnych, ze ostrosc z najlepsza korekcja
(BCVA) bywa po zabiegu nizsza niz przed.

> Widzisz ja nie chcialem tutaj wywolywac dyskusji miedzy nami dwoma a
> jedynie przedstawilem swoje zdanie na temat

Sorry, to jest grupa dyskusyjna, wiec musisz liczyc sie z tym, ze na
wyrazona opinie pojawi sie jakis odzew ;)

> ja bedac okulista ( a nim nie jestem ) odradzalbym pacjentowi ten
> zabieg

Moze wowczas (bedac okulista) mialbys inny poglad?

> tylko wtedy gdy nie ma przeciwskazan... masz swoje zdanie o tym
> prosze bardzo zapros do swojego gabinetu, zrob zabieg, wez
> odpowiedzialnosc...

AFAIK tak wlasnie robi ;)

--
Robert

10. Data: 2003-11-11 09:24:42

Od: "xmoniquex" <x...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

casus <c...@g...pl> napisał(a):

> [...]
> dpt bez korekcji jest praktyczna slepota. Natomiast nie uzywa sie tego
> okreslenia dlatego, ze z korekcja osiaga sie widzeni prawidlowe lub

Własnie do Katowic trafiłam, bo słyszałam o tej klinice dużo dobrego.
Nawiasem mówiąc - w ostatnim rankingu klinik specjalistycznych ("Wprost")
uzyskała I miejsce z uwagi na wiele zabiegów okulistycznych. Więc na pewno
nie mam wątpliwości, jeśli chodzi o ich wysokie kwalifikacje i jakość
sprzętu, bo sama miałam okazję to sprawdzić przy okazji badań
kwalifikacyjnych (trwały w sumie ok 5-6 godzin licząc oczywiście czekanie w
kolejkach przy każdym gabiniecie :-) ). Mój pierwszy post świadczy chyba o
tym, że dość łatwo ulegam artykułom w gazetach i stąd moje obawy co do samego
zabiegu.

Bóle głowy
słuch i wzrok-nagłe pogorszenie
[OT]Proszę szybką pomoc!