relatywizm a dogmatyzm

31. Data: 2006-07-31 18:39:27

Temat: Re: relatywizm a dogmatyzm
Od: "Tomek" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" napisał

> ----
> W takim razie jak rozroznic normę, od ucieczki?
>
> Wezmy "dogmatyka" - wezmy kobiete ktora chce miec rodzine i dzieci,
> dla niej "dogmat" to bycie z rodziną. W tym momencie pojawia sie
> "postep i sceptycym" w postaci Anny Muchy, ktora określa to bycie
> z rodziną jako "kure domową przesiągkniętą zapachem zupy
pomidorowej".

> [...]
> Postawa sceptyka-wampira.
> Dokladniej - takie relatywizowanie zeby kogos dogmat okazał sie "nic
nie
> warty",
> zeby dowalić.
>
> Jezeli kobieta-matka jest niestety "otwarta" na tego typu gadanie
(na
> zlosliwosc i cynizm)
> to niechybnie zostana dotkieta "postepem" i jej
> dotychczasowe zycie moze wydawac sie głupie.
> Tak sie produkuje zastepy postepowców, sceptykow-cyników :)
>
> Z mojego puntu widzenia, trzymanie sie dogmatu przez tą kobietę jest

zgadzam się z przedmówcą,

mi osobiście nie przeszkadza taki sceptyk-cynik, który sobie
filozofuje, gdyż każdy jego pogląd również łatwo można obalić, mówiąc
np. że aksjomaty w matematyce czy mechanice też można odrzucić tylko
po co jeżeli się świetnie sprawdzają, udowodnić ich nie sposób, trzeba
arbitralnie przyjąć,

męczą mnie natomiast sceptycy/dogmatycy, który swój punkt widzenia
próbują za wszelką cenę wtłoczyć innym nie rozumiejąc, że co dla
jedego jest dobre dla drugiego już niekoniecznie,

problem zaczyna się jeżeli ktoś bardzo otwarty na krytykę i niezdolny
do krytycznego myślenia zaczyna słuchać cyników i po pewnym czasie się
gubi, albo zostaje nowoczesnym oświeconym postępowcem albo popada w
jakiś skrajny dogmat,

Pozdrawiam
Tomek

32. Data: 2006-07-31 22:43:00

Od: Immon <"<tu wstaw nick>priv"@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 31 Jul 2006 13:33:35 +0200, Duch napisał(a):

> [...]
> sens
> kupowania mieszkania innych - to ja czekam. Po 10 latach, inni mieszkania
> kupili,
> a ten sceptyk - nie. I ma problem - ceny mieszkan wzrosly 30%.
> Takiego sceptyka-frajera poznasz po tym ze ma pozornie duzą ma wiedzę,
> duzo relatywizuje, a *w praktyce* nie ma nic, nic nie potrafi zrobić, nie
> potrafi podjąc decyzji,
> albo decyzje ktore podejmuje sa gorsze od innych. Znam pare takich osób
> - jeden nawet nie potrafi zakupów zrobić w hipermarkecie :)

Pięknie dobrane przykłady - prawie *szczęka mi opadła* ;)
Teraz ja dam ci przykład:
Sceptyk nie pojechałby do Włoch aby *dobrze zarabiać* przy zbiorze
pomidorów i oszczędziłby sobie kilku lat niewolniczej pracy, bicia, utraty
zdrowia.

--
Immon

33. Data: 2006-07-31 23:07:45

Od: Immon <"<tu wstaw nick>priv"@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 31 Jul 2006 17:30:27 +0200, Duch napisał(a):

> "Immon priv @wp.pl>" <"<tu wstaw nick> wrote in message

> Atakuje go?

Sorry - złe słowo - zasugerowałem się tym:

Immon

34. Data: 2006-08-01 10:25:22

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Sceptyk nie pojechałby do Włoch aby *dobrze zarabiać* przy zbiorze
> pomidorów i oszczędziłby sobie kilku lat niewolniczej pracy, bicia, utraty

Tak, oraz nie poszedlby do sklepu, bo nie wie który najlepszy.
Oraz nie kupi samochodu bo wszystkie maja jakies wady.
Miec dziewczyny.... fajnie, ale jaką?
Mieszkanie - tylko zeby nie wtopic kasy.

itd. itd. :)

-------------------------------

Ciekawostka! Z Twojego postu swietnie widac skad rodzi sie sceptycym
(tutaj - co do wyjazdu za granice). Wiec .... z szumu informacyjnego :) -
sam to pokazales
czarno na białym.

Konkretnej: znam osoby ktore pracuja za granica - radzą sobie. Nie sa
wykorzystywane.
Oczywiscie gdzies-tam sie pewnie zdarzy, ale tutaj, w kraju tez tak moze
byc.
Tylko jest to mały odsetek przypadkow - moze 1 % ?

Tylko. A Ty podałes to jako argument *zeby nic nie robić*. TYPOWA postawa
sceptyka,
ktory łyknął panikę mediów (sezon ogórkowy wiec nie mają o czym pisać) o
wykorzystywaniu
i na tej podstawie buduje sobie obraz świata.

I z tego powodu bedzie bął sie podjąć decyzji. Nie zrobi nic - bedzie
siedział w domu,
z pełną głową obaw.
Bo nie widzi realnie zycia i zagrozen wynikajaych z wykorzystywania.

Dlatego cały czas pisze, ze sceptyk porusza sie w swiecie obaw,
nierzeczywistych opcji.

Pozdr,
Duch

35. Data: 2006-08-01 12:21:23

Od: Immon <"po_kropce_i_bez cyfr.immon999priv"@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 1 Aug 2006 12:25:22 +0200, Duch napisał(a):

> Ciekawostka! Z Twojego postu swietnie widac skad rodzi sie sceptycym
> (tutaj - co do wyjazdu za granice). Wiec .... z szumu informacyjnego :) -
> sam to pokazales
> czarno na białym.

Chciałem tylko pokazać, że kij ma dwa końce, a *odrobina* sceptycyzmu bywa
niezwykle cenna :)

Pozdr.
--
Immon

36. Data: 2006-08-01 13:23:20

Od: Quasi <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Duch napisał(a):

(ciach)

Majaczysz Duchu przerazliwie. Co ma wspolnego *sceptycyzm*
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Skepticism ]
[ http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_skepticism ]
z tym paranoicznym paralizem decyzyjnym o ktorym piszesz??? Nico!
Ta postawa jest raczej blizsza Tobie, dogmatyku (?).

Powiem wiecej - dizeki sceptycyzmowi decyzje podejmuje sie latwo: scisle
kryteria oceny + nie uleganie irracjonalnym lekom (priony, GMO,
elektrownie jadrowe, "Uklad"...).

pozdrawiam
Quasi

--
"Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution"
Theodosius Dobzhansky

37. Data: 2006-08-01 16:43:49

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Immon" <"po_kropce_i_bez cyfr.immon999priv"@wp.pl> wrote in message

> Chciałem tylko pokazać, że kij ma dwa końce, a *odrobina* sceptycyzmu bywa
> niezwykle cenna :)

Jak najbardziej :)
Pozdr,
Duch

Jaka ksiazka z dziedziny psychologii religii?
Kto żyw... :-))
Tylko hasła
Lamus
Otwarcie szerszej debaty na temat kształtu polskiego szkolnictwa