renta a odwołanie do sądu. bardzo proszę o pomoc.

1. Data: 2003-02-03 19:04:16

Temat: renta a odwołanie do sądu. bardzo proszę o pomoc.
Od: "raban" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !
Czy ktoś mógłby udzielić mi fachowej porady związanej z rentą z tytułu
niezdolności do pracy. Zgodnie z art. 14 ustęp 2 ustawy O emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych :
jeżeli lekarz orzecznik nie ma możliwości ustalenia daty
powstania niezdolności do pracy, natomiast ustalono okres, w którym
niezdolność do pracy powstała, za datę powstania niezdolności przyjmuje się
datę końcową tego okresu. Jeżeli nie ma możliwości ustalenia ani daty, ani
okresu powstania niezdolności do pracy, za datę powstania niezdolności
przyjmuje się datę zgłoszenia wniosku o świadczenie.
W związku z tym mam pytanie :
Czy przyjęcia do szpitala z ciężką niewydolnością serca jest wystarczającym
powodem do uznania przez lekarza orzecznika, że jest to data powstania
niezdolności do pracy ?
W trakcie 2 miesięcznego leczenia pacjentowi zmieniano kilka razy diagnozę i
zapewniano wielokrotnie pacjenta, że jego wyjście ze szpitala w czasie kiedy
pozostawał on w szpitalu może spowodować nie tylko niezdolność tego
ostatniego do pracy, ale również jego natychmiastową śmierć.
Lekarz orzecznik w swojej decyzji uznał, nie wiadomo na jakiej podstawie, że
samo przyjęcie do szpitala nie jest wystarczającym powodem do uznania tej
okoliczności za datę powstania niezdolności do pracy.
Tym sposobem mimo, iż osoba ta została uznana za osobę częściowo niezdolną
do pracy na okres 3 lat dostała decyzję odmowną, ponieważ w grę wchodzą
wymagane okresy składkowe i nieskładkowe, na które wpływ ma data powstania
niezdolności do pracy i co za tym idzie wiek pacjenta ( jest to osoba
młoda ), a tego wymogu osoba ta nie spełnia w wyniku, według mnie, błędnego
ustalenia przez lekarza orzecznika daty powstania niezdolności do pracy.
Dodam, że chodzi mi o odwołanie do sądu. Chciałbym, żeby było ono skuteczne.
Proszę bardzo o rady. Może jakieś przykłady podobnych spraw, które sam ktoś
przeżył, albo widział gdzieś w internecie, a może jakiś prawnik-grupowicz mi
coś poradzi.
Dziękuję za wysłuchanie.
Pozdrawiam.

2. Data: 2003-02-04 08:16:33

Temat: Re: renta a odwołanie do sądu. bardzo proszę o pomoc.
Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

raban napisał(a):

> [...]
> przeżył, albo widział gdzieś w internecie, a może jakiś prawnik-grupowicz mi

1. Ile ta osoba ma lat i ile pracowała? Jest to bardzo ważne
2. Ile miesięcy ta osoba była na zwolnieniu lekarskim?
3. Jeżeli niezdolność do pracy (choroba serca) powstał przed okresem
zatrudnienia,
to trzeba udowodnić, że w okresie zatrudnienia nastąpiło pogorszenie
stanu
zdrowia (czyli nastąpiła niezdolność do pracy).

--
Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

3. Data: 2003-02-04 11:38:02

Od: "raban" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ile ta osoba ma lat i ile
pracowała? Jest to bardzo ważne
Osoba ma 32 lata i ma ponad 3 lata okresów składkowych i nieskładkowych.
Orzecznik orzekł, że jej niezdolność powstała po 25 roku życia, a więc ma
ona za mało wymaganego okresu składkowego.
Ale ta osoba nie zgadza się z tym, ponieważ uważa, że orzecznik za moment
powstania niezdolności do pracy przyjął błędną datę.
Ona uważa że ta niezdolnośc powstała przed 25 rokim życia, a momentem
powstania tej niezdolności jest przyjęcie do szpitala.
Czy ta osoba może w odwolaniu do sądu powołać się na datę przyjęcia do
szpitala jako datę powstania niezdolności?
Jakich dokumentów w związku z tym potrzebuje, żeby to skutecznie udowodnić?
Czy opinia kardiologa obecnie leczącego tą osobę,
opinia lekarza rejonowego, który ją przyjął w bardzo ciężkim stanie w
ośrodku zdrowia i skierował do szpitala,
karta z przychodni rejonowej opisująca to zdarzenie
oraz karta leczenia szpitalnego mogą byc właściwymi dowodami w tej sprawie?
Może zdobyć jakieś dodatkowe dowody?
Ile miesięcy ta osoba była na
zwolnieniu lekarskim?
Pozostawała 2 miesiące w szpitalu.Poźniej 3 lata miała rente uczniowską. A
obecnie ponownie stara się o rente, ale z tytułu niezdolności do pracy.

Z pozdrowieniami
Jacek Kruszniewski

również gorąco pozdrawiam
i dziękuję za wszelką pomoc
Paweł

4. Data: 2003-02-04 18:52:40

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

raban napisał(a):

> [...]
> Orzecznik orzekł, że jej niezdolność powstała po 25 roku życia, a więc ma
> ona za mało wymaganego okresu składkowego.

Niestety ma rację :(
Po 30 roku życia trzeba mieć minimum 5 lat składkowych :(
Tylko ... - tutaj można wliczyć np. studia - ja tak miałem sądziłem
się w 1999 - miałem 5 lat pracy plus studia - tak że ten wymóg
spełniałem, natomiast lekarz stwierdził, że niezdolność powstała
przed podjęciem pracy - Dziecięce Porażenie Mózgowe. A skoro
podjąłem racę to jestem całkowicie zdolny - i takmi wpisał :)

> Ale ta osoba nie zgadza się z tym, ponieważ uważa, że orzecznik za moment
> powstania niezdolności do pracy przyjął błędną datę.

To tutaj musi rostrzygnąć sąd :(

> [...]
> Czy ta osoba może w odwolaniu do sądu powołać się na datę przyjęcia do
> szpitala jako datę powstania niezdolności?

Tą datę najprawdopodobniej określą biegli sądowi na podstawie
dokumentacji
- sprawa się powlecze minimum 6 miesięcy. Jeżeli w wieku 25 miała chyba
3
lata przepracowane to mu się powinna należeć renta.

> [...]
> karta z przychodni rejonowej opisująca to zdarzenie
> oraz karta leczenia szpitalnego mogą byc właściwymi dowodami w tej sprawie?

Wszystkie jakie można - im więcej tym lepiej - według tego biegli
sądowi i sąd będzie mógł orzec kiedy powstała niezdolność i czy się
należy
renta z tytułu niezdolności do pracy.

Była w szkole czy na studiach ??
Jeżeli w szkole to mogą być schody.

--
Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

5. Data: 2003-02-04 20:48:38

Od: "Robert Rutkowski" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam. Na pewno należy Ci sie renta socjalna. Zwróć się z tym do Powiatowego
Ośrodka Pomocy Społecznej. Tam powinieneś dowiedzieć się szczegółów na ten
temat. Dopóki nie wygrasz w sądzie z Zusem możesz pójść w tym kierunku.
Miałeś rentę szkolną, nniepełnosprawnośc powstała więc w wieku szkolnym -
myślę, że renta socjalna powinna Ci sie przynależeć. Przy Ośrodkach Pomocy
Społecznej istnieja Miejskie bądź Wojewódzkie Zespoly Do Spraw Orzekania o
Stopniu Niepełnosprawności, które rozpatrują podania i orzekają. Pozdrowienia.

6. Data: 2003-02-04 21:22:43

Od: "raban" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

sprawa się powlecze minimum 6 miesięcy.
naprawdę !!!!!!!!!!!!?????????????
co na to prawo ????????????
czy sąd nie ma na to jakiegoś terminu zgodnie z ustawą ????????????

Jeżeli w wieku 25
miała chyba 3 lata przepracowane to mu się powinna należeć renta.
Czy jesteś pewny, że tak jest?
Osoba ma 24 lata. Rozpoczyna się choroba. Osoba ta studiuje i nie ma
wymaganych okresów składkowych 3 lata, żeby otrzymać rente.Pracowała przed
chorobą i miała około 2lata i 8 miesięcy okresów składkowych. Natomiast w
wieku 32 lata takie wymagane okresy ma, ponieważ doliczyła sobie właśnie
studia. Od momentu choroby nie pracowała. Teraz w wieku 32 lat składa
wniosek. Według mnie ona nie musiała mieć 3 lat okresów składkowych przed 25
rokiem życia. Może to uzupełnić w późniejszym wieku. Ustawa nie wspomina o
tym, że to musi być przed 25 rokiem życia te 3 lata okresów składkowych.
Czyli podsumowując: można zachorować i nie mieć prawa do renty z powodu
braku wymaganych okresów składkowych, ale później można to uzupełnić i nie
do wieku w którym się jest w momencie składania wniosku(32 a więc 5 lat),
ale do wieku(24 a więć 3 lata) w którym się wystąpiła choroba.Co o tym
sądzisz ?

[...]
podjąłem pracę to
jestem całkowicie zdolny - i takmi wpisał :)
I to jest tragiczne. W Twoim przypadku zadecydowało to, że nie spełniasz
art.57 warunek 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Czyli przepis
mówiący, że niezdolność musi powstać w pewnych okresach np. praca,
pozostawanie na zasiłku dla bezrobotnych itd, itp albo 18 miesięcy od
ustania tych okresów.
Smutne to, że bardzo często ludzie naprawdę chorzy nie mają prawa do renty
nie z powodów medycznych, ale prawnych.

Z pozdrowieniami
Jacek Kruszniewski
również pozdrawiam gorąco
Paweł

7. Data: 2003-02-05 08:15:33

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert Rutkowski napisał(a):

> [...]
> Stopniu Niepełnosprawności, które rozpatrują podania i orzekają. Pozdrowienia.

Ale mowa jest o staraniu się o rentę z tytuły niezdolności do pracy :(

--
Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

8. Data: 2003-02-05 11:22:00

Od: "Dorota Nawara" <d...@i...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wszystkich zainteresowanych walką z pomysłami i ludźmi ZUSu - polecam:
http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/2.html?numer=880&d
ok=880.2.18.2.9.2.0.1.ht
m&nsl=880
Dorota

9. Data: 2003-02-05 17:54:45

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

raban napisał(a):

> sprawa się powlecze minimum 6 miesięcy.
> naprawdę !!!!!!!!!!!!?????????????
> co na to prawo ????????????
> czy sąd nie ma na to jakiegoś terminu zgodnie z ustawą ????????????

Ja się sądziłem prawie rok.

> Jeżeli w wieku 25
> miała chyba 3 lata przepracowane to mu się powinna należeć renta.
> wniosek. Według mnie ona nie musiała mieć 3 lat okresów składkowych przed 25
> rokiem życia.

Wiesz - ja to popieram swoimi doświadczeniami, w sumie osoba składa
wniosek w wieku 32 lat, ma 2 lata i 8 lat składkowych - teraz to
już nie wiem, ale obawiam się dużych trudności.

Ustawa mówi tak:
Art. 58. [ Spełnienie warunku posiadania wymaganego okresu składkowego ]
1. Warunek posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego, w
myśl art. 57 pkt 2, uważa się za spełniony, gdy ubezpieczony osiągnął
okres składkowy i nieskładkowy, wynoszący łącznie co najmniej:
1) 1 rok - jeżeli niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 20
lat,
2) 2 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 20 do
22 lat,
3) 3 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 22 do
25 lat,
4) 4 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 25 do
30 lat,
5) 5 lat - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat.
2. Okres, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, powinien przypadać w ciągu
ostatniego dziesięciolecia przed zgłoszeniem wniosku o rentę lub przed
dniem powstania niezdolności do pracy; do tego dziesięcioletniego okresu
nie wlicza się okresów pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy,
renty szkoleniowej lub renty rodzinnej.

3. Jeżeli ubezpieczony nie osiągnął okresu składkowego i nieskładkowego,
o którym mowa w ust. 1, warunek posiadania wymaganego okresu uważa się
za spełniony, gdy ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczenia przed
ukończeniem 18 lat albo w ciągu 6 miesięcy po ukończeniu nauki w szkole
ponadpodstawowej lub w szkole wyższej oraz do dnia powstania
niezdolności do pracy miał, bez przerwy lub z przerwami nie
przekraczającymi 6 miesięcy, okresy składkowe i nieskładkowe.
********

Ta osoba wpada pod Art. 58 ust. 1 pkt. 3 :((
Minimum 3 lata - ani miesiąca mniej.

> Może to uzupełnić w późniejszym wieku. Ustawa nie wspomina o
> tym, że to musi być przed 25 rokiem życia te 3 lata okresów składkowych.

No właśnie o tym mówi. Najaktulaniejsze unjednolicenie znajdziesz na
www.rp.pl - w serwisie prawnym. Ale nie sądzę że to by zmienili.

> [...]
> do wieku w którym się jest w momencie składania wniosku(32 a więc 5 lat),
> ale do wieku(24 a więć 3 lata) w którym się wystąpiła choroba.Co o tym

Tak - tak u nas w Polsce można :(((

> [...]
> mówiący, że niezdolność musi powstać w pewnych okresach np. praca,
> pozostawanie na zasiłku dla bezrobotnych itd, itp albo 18 miesięcy od

Nie - bo ja pracowałem !!!!

Dopiero moje biuro rachunkowe - jak tam zaczęliśmy się rozliczać mi o
tym powiedziało :(
W sądzie sędzina to samo potwierdziła - że jako podjąłem pracę (nawet na
własnym) tracę art. 57. pkt. 1 - a podlegam art. 58 ust. 1 - ba w tym
momencie muszę się stać ponownie niezdolnym do pracy (pogorszony stan
zdrowia - trzeba to udowodnić), bo musi powstać niezdolność, a skoro
podjąłem pracę w swoim zawodzie to byłem "całkowicie zdolny do pracy"
:))

Jeszcze jedno - nie mogłem przed 18 rokiem być zgłoszony bo się uczyłem
w ogólniaku do wieku 19 lat, potem studiowałem, w wieku 25 lat (1995)
podjąłem ofiecjalnie pracę, a w 1999 wzłożyłem wniosek (4 lata były).

> Smutne to, że bardzo często ludzie naprawdę chorzy nie mają prawa do renty
> nie z powodów medycznych, ale prawnych.

Niestety :(

--
Z pozdrowieniami