renta i DG kontra ZUS

1. Data: 2006-10-18 07:54:20

Temat: renta i DG kontra ZUS
Od: "kesser" <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Pytanie kieruje glównie do rencistów prowadzacych DG. ZUS chce aby
co roku skladac oswiadczenie o uzyskiwanym przychodzie. Jesli
przekracza sie pewien próg to zmniejszaja lub zabieraja
swiadczenie. Ale chyba jest tu jakis absurd poniewaz przychód nijak
sie ma do dochodu. Mozna miec przychód 100 000 ale dochód 1 grosz.
Przeciez firma ponosi koszty itd. Czy ktos skladal takie
oswiadczenie z przychodami przekraczajacymi próg tj chyba okolo
1500 pln/m-c? Czy dzialo sie cos ze swiadczeniem w zwiazku z tym?

2. Data: 2006-10-19 08:47:33

Temat: Re: renta i DG kontra ZUS
Od: "TED" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "kesser" <d...@g...com> napisal w wiadomosci
s.com...
[...]

To co dla nas jest dochodem dla ZUS-u jest przychodem. Mialem tak jakies
3-4 lata temu gdy prowadzilem DG.
Po wpisaniu przychodu takiego jaki mialem zawieszono mi rente i musialem
pózniej pisac odwolania itp...
Odkrecilem to wszystko i wtedy sie o tym dowiedzialem co jest u nich
przychodem. Nie wiem jak jest teraz ale pewnie tak samo.
Pozdrawiam
Ted

3. Data: 2006-10-23 13:02:53

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-10-18 09:54, użytkowniczka/użytkownik kesser napisała/napisał
(niepotrzebne skreślić):

> [...]
> oswiadczenie z przychodami przekraczajacymi próg tj chyba okolo
> 1500 pln/m-c? Czy dzialo sie cos ze swiadczeniem w zwiazku z tym?

Oj trzeba dokładnie czytać ustawy co jest przychodem przy działalności
gospodarczej dla ZUS-u ?

Sprawa była głośnie kilka lat temu i SEJM zmienił wtedy zapis tak, że
przychodem dla ZUS jest to co deklarujesz przy składkach na
ubezpieczenie społeczne.

Dokładny zapis w Ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych brzmi:

Art. 104. ust 1a.
Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
przychód, o którym mowa w ust. 1, przyjmuje się przychód stanowiący
podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu
przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 1999 roku.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

--
"Serce rozważne szuka mądrości, usta niemądrych sycą się głupotą."
(Prz 15:14)

4. Data: 2006-10-23 13:53:31

Od: "LECH DUBROWSKI" <3...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sprawa była głośnie kilka lat temu i SEJM zmienił wtedy zapis tak, że
> przychodem dla ZUS jest to co deklarujesz przy składkach na ubezpieczenie
> społeczne.

Tak, najpierw liczona jest skladka na ubezpieczenie społeczne, a PIT lub CIT
liczony od kwoty pomniejszonej o te skladke.

Leszek

5. Data: 2006-10-23 15:15:08

Od: "LM" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeśli chodzi o podatek dochodowy PIT i CIT - to masz rację, ale jeśli chodzi
o kwestie ZUS to jest zupełnie inaczej.

Jeśli ktoś prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych (nie wiem
jak jest z ryczałtowcami), to deklaruje pewną kwotę przychodu (NIJAK się
mającą do dochodu/przychodu rzeczywistego) która jest podstawą do naliczania
wszelkich składek ZUS. I tę właśnie kwotę należy potem podać, jako przychód,
który może mieć wpływ na obniżenie lub zawieszenie renty.

Tak zadeklarowana kwota może być CAŁKOWICIE DOWOLNA, ALE NIE MNIEJSZA NIŻ
kwota minimalna podawana co kwartał przez ZUS (patrz np. www.zus.gov.pl) a
wyliczana na podstawie procentów od przeciętnego wynagrodzenia (bodajże 60 i
75 %).

W realu - 99,9% prowadzących DG przyjmuje tę właśnie kwotę jako kwotę
zadeklarowaną (bo wtedy jest najniższa składka). Jeśli ON deklaruje taką
właśnie kwotę przychodu, to nie musi zawieszać renty, bo wynosi ona 60%
podstawy, podczas gdy częściowe zawieszenie renty następuje, jeśli dochód
przekracza wspomniane 60%.

Jest to sprawdzone empirycznie - prowadzę działalność od 2001 roku.

Pozdrawiam

LM

6. Data: 2006-10-24 20:11:02

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...kropka.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-10-23 17:15, użytkowniczka/użytkownik LM napisała/napisał
(niepotrzebne skreślić):
> [...]
> przekracza wspomniane 60%.
>
> Jest to sprawdzone empirycznie - prowadzę działalność od 2001 roku.

Dokładnie tak to jest - w en sposób można ominąć ZUS i kwestie
dochodowe, o które nie raz się utaj pytano, z tym że pracodawca musi się
zgodzić na układ nie pracownik ale podwykonawca i co miesiąc będzie
dostawał fakturkę VAT.
Minusem jest to że trzeba mieć rozrachunki z US i ZUS.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

--
"Serce rozważne szuka mądrości, usta niemądrych sycą się głupotą."
(Prz 15:14)

Dla szukajacych pomyslow, na codzienna nude.
Tetrus też może zbierać grzyby i jaka frajda.
Przeczulica!!!
Parkowanie
Jak się bronić w sądzie pracy.