rodziny mieszane

1. Data: 2002-01-27 11:18:11

Temat: rodziny mieszane
Od: "Katia" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszytkich, i mama pytanie o doświadczenia rodzin mieszanych (właśnie
mam zamiar taką zalozyć:)).

Ciekawa jestem waszych doświadczen, jak rozwiązaliście sprawy np.
obywatelstwa dzieci, religi, języka, w ogóle przynalezności kulturowej - my
chcielibysmy, zeby nasz dom był dwu-kulturowy - (będziemy mieszkać w
Polsce), żeby dzieci znały dobrze oba języki - to wszytko da się zrobić, o
ile tylko się postaramy, mam nadzieję, że damy dzieciom solidne podstawy do
tego, żeby w przyszłości same mogły wybrać swoją narodowość. Ale co z
wyznaniem (mój przyszły mąż jest prawosławny)? A obywatelstwo? To będzie
decyzja na całe zycie.
Interesują mnie też kwestie czysto praktyczne: praca jego (jako
cudzoziemca) - ? A ubezipeczenie medyczne, emerytura?

A może są jeszcze jakieś inne problemy, sprawy, z których nie zdajemy sobie
sprawy.

Będę wdzięczna za wszytkie wskazówki.

--
Kasia Łebkowska t...@w...lwowie.prv.pl
http://www.we.lwowie.prv.pl

2. Data: 2002-01-28 09:59:36

Temat: Re: rodziny mieszane
Od: "Ituś" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wszystko zależy od Waszych uzgodnień.
A co do religii (to wyłącznie moje zdanie) to jest to prywatna sprawa
każdego człowieka i decydowanie za niego (np chrzest w niemowlęctwie)
jest objawem....(tu wstaw dowolny epitet).
Powinniście, jeżeli kwestia religii jest dla was ważna, dziecko
wychowywać w poszanowaniu obu - nie decydując za dziecko która jest
lepsza. Jak dojdzie do wniosku (SAM/A) w wieku 10..15..20 lat że chce
należeć do kościoła rzym.-kat, prawosł., Świadków Jechowy, Buddystów
czy jakiegokolwiek innego to ma do tego prawo i przystąpi do niego
świadomie bez żadnych narzuconych mu obciążeń.

Pozdrawiam
Ituś

3. Data: 2002-01-28 10:46:22

Od: "B.Caccia" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katia" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> cudzoziemca) - ? A ubezipeczenie medyczne, emerytura?
>
> A może są jeszcze jakieś inne problemy, sprawy, z których nie zdajemy

1. Jak najszybciej wystąpiś o kartę czasowego pobytu, o kartę stałego pobytu
można się starać dopiero za trzecim razem. Warunek konieczny: zameldowanie
na pobyt czasowy (trzeba to zrobić do 48h od przekroczenia granicy
polskiej - b.ważny stempel z datą w paszporcie).
2. Żeby legalnie pracować cudzoziemiec musi dostać zezwolenie na pracę
(wydają na 1 rok, później trzeba się starać o nowe). Aby to zezwolenie
dostać musi znaleźć się pracodawca, który zechce go zatrudnić i wystąpić z
wnioskiem do odpowiedniego urzędu (to kosztuje + dodatkowo trzeba zebrać
kupę papierów).Cudzoziemiec musi również posiadać kartę pobytu lub wizę z
prawem do pracy (taką wizę może uzyskać tylko w konsulacie polskim na
terenie swojego kraju).
3. Gdy jest legalnie zatrudniony, a nie posiada karty stałego pobytu ma
tylko ubezpieczenie chorobowe i emerytalne (brak zdrowotnego, czyli 100%
płatności za lekarza i szpital).
4.Wg. prawa polskiego obywatel może mieć tylko jedno obywatelstwo. Nasze
dziecko urodziło się w Polsce, więc ma obywatelstwo polskie, ale wg. prawa w
kraju męża dziecko zrodzone z obywatela tego kraju automatycznie staje się
jego obywatelem, tak że praktycznie nasze dziecko ma 2 obywatelstwa (dla
Polaków jedno, dla drugiej strony dwa).
5.Dla dziecka dobrze jest, jak każde z rodziców mówi do niego w swoim
języku. Dziecko wtedy automatycznie zaczyna mówić obydwoma językami.
6.Co do spraw kultury i wyznania to nie mogę Ci pomóc, gdyż akurat to nas z
mężem nie dzieli.

Napewno na swojej drodze spotkacie wiele róznych problemów. Ale to czy uda
się wam je pokonać w dużej mierze będzie zależeć od was samych, od tego
jakimi jesteście ludźmi i jak silne uczucia was łączą.

Powodzenia!
Pozdrawiam

Beata

4. Data: 2002-01-28 11:44:56

Od: "Anyia" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik B.Caccia <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:a33a54$mg4$...@n...tpi.pl...
> [...]
> jego obywatelem, tak że praktycznie nasze dziecko ma 2 obywatelstwa (dla

Skoro masz "zagranicznego" meza, to pewnie jestes oblatana w sprawach
obywatelstw - mnie sie jednak wydaje (prawdopodobnie jednak zylam do tej
pory w blednym przekonaniu...), ze Polacy moga miec podwojne obywatelstwo -
ale na terenie Polski maja "psi" ;-) obowiazek poslugiwania się polskimi
dokumentami, lacznie z wkraczaniem na/opuszczaniem/ terytorium kraju na
polskim paszporcie. Znam pare osob z podwojnym obywatelstwem.... zdziwilaś
mnie :-)))))

> 5.Dla dziecka dobrze jest, jak każde z rodziców mówi do niego w swoim
> języku. Dziecko wtedy automatycznie zaczyna mówić obydwoma językami.

Popieram i potwierdzam, na przykladzie kilku znajomych "mieszanych" rodzin.
Tyle ze gdzies to 3-4 roku zycia mysli ze mamusia zna tylko polski a tatus
tylko ten drugi jezyk ;-)))))))

> 6.Co do spraw kultury i wyznania to nie mogę Ci pomóc, gdyż akurat to nas
> mężem nie dzieli.

A chcecie jakis slub koscielny? Domyslam sie ze jestes katoliczka - z tej
strony zostaniecie potrakctowani jako "malzenstwo mieszane" (nie ze wzgledu
na narodowosc, ale na religie) i imo jest potrzebna zgoda biskupa na takie
malzenstwo. Nie wiem jak to wyglada od strony prawoslawia, ale smiem
podejrzewac ze podobnie. Dobrze zebyscie znalezli "przyjaznego" i swiatlego
ksiedza katolickiego. Problem z malzenstwem mieszanym jest taki, ze strona
"niekatolicka" przed slubem w parafii podpisuje zobowiazanie ze nie bedzie
stawiac przeszkod w ochrzeniu dzieci w wierze katoliskiej. Wiec jesli
planujecie chrzest prawoslawny (jeste cos takiego, nie?....) lub wcale, to
zastanowcie sie nad sensownoscia slubu katolickiego. Abstrahuje tu od Twojej
wewnetrznej potrzeby zawarcia takiegoż.

W takich sprawach najwazniejsze jest umiarkowanie obu rodzicow i
nieprzeciaganie dziecka na sile na zadna ze stron. Katolicyzm i prawoslawie
tak naprawde dadza się "polaczyc" i dzieci moga tylko zyskac na
roznorodnosci kultur i swiat. A propos swiat, to bede dostawac wiecej
prezentow :-)))))))).
Z praktycznego (i lekko cynicznego) punktu widzenia, jezeli jestescie
przekonani na 10000% ze w okresie chdozenia do szkoly podstawowej dzieci
beda wychowywane w Polsce, to polecam jednak katolicyzm, bo jednak latwiej
;-), bo traficie na "nie-światłego" ksiedza na lekcjach religii, ktory nie
toleruje prawoslawia, to dziecku bedzie gorzej.

> Napewno na swojej drodze spotkacie wiele róznych problemów. Ale to czy uda
> się wam je pokonać w dużej mierze będzie zależeć od was samych, od tego
> jakimi jesteście ludźmi i jak silne uczucia was łączą.

przede wszystkim tolerancja!!!!!!!

powodzenia
anyia

5. Data: 2002-01-28 14:35:46

Od: "Miranda" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anyia" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> polskim paszporcie. Znam pare osob z podwojnym obywatelstwem.... zdziwilaś

Jak najbardzsiej w Polsce można mieć kilka obywatelstw,najlepszym przykładem
jest mój mąż,i jak słusznie zauważyłaś na terenie Polski ma obowiązek
posługiwania się polskim paszportem(chodzi o przekraczanie polskiej
granicy).
Pozdrawiam Miranda.

6. Data: 2002-01-29 08:41:24

Od: Katarzyna Dziurka <d...@u...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Anyia wrote:

> [...]
> zastanowcie sie nad sensownoscia slubu katolickiego. Abstrahuje tu od Twojej

Cos mi sie w zeszłym roku obiło o uszy, że chrzty sa uznawane zamiennie.
Na pewno dotyczy to katolików i protestantóow (z tych odłamów, które
akceptują chrzest), chyba tez prawosławia.
Popytajcie o przyjaznych i kompetentnych duszpasterzy z obu stron, a
potem ich o szczegóły dotyczace slubów i chrztu.
Pozdrawiam
Katarzyna

7. Data: 2002-01-29 10:15:21

Temat: Re: rodziny mieszane-obywatelstwo
Od: "Luiza Groeneveld" <l...@n...nl> szukaj wiadomości tego autora

"B.Caccia" <c...@p...onet.pl> schreef in bericht

> 4.Wg. prawa polskiego obywatel mo?e mieae tylko jedno obywatelstwo. Nasze
> dziecko urodzi?o si? w Polsce, wi?c ma obywatelstwo polskie, ale wg. prawa
> kraju m??a dziecko zrodzone z obywatela tego kraju automatycznie staje si?
> jego obywatelem, tak ?e praktycznie nasze dziecko ma 2 obywatelstwa (dla
> Polaków jedno, dla drugiej strony dwa).
> Pozdrawiam
>
> Beata

Ustawa z z dnia 15 lutego 1962r.
art.2
Obywatel polski w mysl prawa polskiego nie moze byc rownoczesnie uzna-
wany za obywatela innego panstwa.
art.19
Osoby,ktore nabyly obywatelstwo polskie na podstawie art.2a i 3 ustawy
z dnia 20 stycznia 1920 o obywatelstwie Panstwa Polskiego (Dz.U.Nr 7,
poz.44 z pozniejszymi zmianami),nie sa obywatelami polskimi,jezeli posia-
daja obywatelstwo panstwa obcego i zamieszkuja za granica.

Jestem Polka,ale mieszkam w Holandii i mam holenderskie obywatelstwo.
Polskie wiec stracilam-dowiedzialam sie o tym dzisiaj szukajac tych prze-
pisow.
Pozdrawiam-Luiza.

8. Data: 2002-01-29 10:26:24

Od: "Agnieszka O." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Luiza Groeneveld" <l...@n...nl> wrote in message

> Ustawa z z dnia 15 lutego 1962r.

Ja sie nie znam, ale obilo mi sie o uszy, ze jakis rok czy 2 lata temu byla
zmiana i teraz juz mozna miec dwa obywatelstwa..... w koncu od 62 roku pare
latek minelo i ustrój troche sie zmienil.... na pewno nie bylo jakiejs
nowelizacji???.....

pozdrawiam
Agnieszka

9. Data: 2002-01-29 10:40:33

Od: "Luiza Groeneveld" <l...@n...nl> szukaj wiadomości tego autora

"Agnieszka O." <a...@p...onet.pl> schreef in bericht
> [...]
>
> pozdrawiam
> Agnieszka
>
> Powiem Ci Agnieszko szczerze,ze trudno sie w tych wszystkich
przepisach polapac:przy kazdej ustawie jest kilka odnosnikow w ro-
dzaju:zniesiono lub skreslono itp.,ale ta ustawa wygladala na-w mia-
re-aktualna.jesli chcesz,to podesle Ci link i sprawdz sama,bo ja sie
pogubilam.
Pozdrawiam-Luiza.

P.S.Wg prawa holenderskiego mam w dalszym ciagu dwa obywa-
telstwa,a co zabawne-nasze dzieci tez!!!

10. Data: 2002-01-29 10:56:59

Od: "Agnieszka O." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> jesli chcesz,to podesle Ci link i sprawdz sama,bo ja sie
> pogubilam.
> Pozdrawiam-Luiza.

To ja poprosze o ten link.... male sledztwo przed obiadem dobrze mi zrobi ;)

pozdrawiam
Agnieszka

alimenty- czy to prawda?
Pianino dla 12 letniego samouka