rozanecznik -rozmnozyc- jak ??

1. Data: 2000-02-25 14:57:49

Temat: rozanecznik -rozmnozyc- jak ??
Od: "PioD" <p...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Mam piekny, co rok kwitnacy duzy bialy rozanecznik. Kiedy i jak mozna go
rozmnozyc ? Dzieki za pomoc - Piotr

1. Data: 2000-02-29 11:05:13

Temat: Re: rozanecznik -rozmnozyc- jak ??
Od: "Andrzej Opejda" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

PioD <p...@y...com> wrote in message
> Mam piekny, co rok kwitnacy duzy bialy rozanecznik. Kiedy i jak mozna go
> rozmnozyc ? Dzieki za pomoc - Piotr

Bardzo dawno temu robilem to w nastepujacy sposob (nie wiem, czy ma on
poparcie w literaturze, wg recept zawartych w tej literaturze zreszta nigdy
mi nic nie wyszlo z rozanecznikami):

- cialem sadzonki w grudniu na granicy przyrostów, wybieralem tylko te pedy,
ktore nie mialy utworzonych pakow kwiatowych

- odcinalem waski pasek kory na odcinku pedu dl. ok 2 cm

- obsypywalem to UkorzeniaczemA (chodzi o kwas beta-indolilomaslowy)

- umieszczalem sadzonke na glebokosc naciecia w podlozu 2:1 (zwirek:torf
kwasny; literatura poleca inne sklady, przy stosowaniu ktorych nie moglem
sobie poradzic z gniciem sadzonek) przykrywajac ja folia i trzymajac calosc
w mieszkaniu z dala od okien

- po jakims bardzo dlugim czasie przesadzalem do doniczek juz z duza brylka
korzeniowa, dobrze jesli temperatura jest stabilna 18-22 stopnie.

Wiele osob uwaza UkorzeniaczX za panaceum na ukorzenianie roslin. Jest to
tylko dodatek wspomagajacy. Jesli inne podstawowe warunki: podloze,
wilgotnosc, temperatura, nie beda odpowiednie, zaden ukorzeniacz nie pomoze.

Moje warunki ukorzeniania byly zawsze bardziej surowe niz zalecane w
literaturze (pisanej zwykle dla profesjonalistów wyposazonych w szklarnie z
podgrzewanymi stolami, komputerowo sterowanym zamglawianiem itp.) stad i
wyniki dalekie od optymalnych, mimo to byly dla mnie satysfakcjonujace.
Wczesniejsze proby nad zapewnieniem optymalnych warunkow w warunkach
domowych zawsze konczyly sie rozczarowaniem. Stad dbam teraz przede
wszystkim, aby zapewnione bylo minimum warunkow sprzyjajacych ukorzenianiu,
nie zalezy mi natomiast na czasie ukorzeniania. Dlatego ukorzenienie np.
iglakow sprawdzam dopiero po roku wiosna.

Wracajac do rozanecznikow, w opisany sposob udawalo mi sie mnozyc Nova
Zemble uwazana za trudna do mnozenia wegetatywnego. Moj znajomy
(specjalizujacy sie w rozanecznikach) zdziwil sie troche, gdy powiedzialem
mu o cieciu w grudniu (podobno termin ten nigdzie nie jest polecany w
literaturze - nie sprawdzalem, bo juz nie rozmanazam rododendronow).

Moze Twoj rododendron to 'Cunningham's White' (maly, gesty, zaokraglony,
wczesniej kwitnacy niz inne rozaneczniki i czasem powtornie kwitnacy
jesienia) - w takim razie ukorzenianie jest duzo latwiejsze i szybsze.

Jak zwykle nie mam literatury o rozmanazaniu pod reka, aby polecic lub
zacytowac. Polecam z pamieci tylko (tytuly moga byc wiec nieco niedokladne):
"Szkołkarstwo ozdobne" Terpińskiego, "Rozmnazanie drzew i krzewow ozdobnych"
Bartelsa (zbyt wiele odniesien do lagodniejszych warunkow niemieckich)
"Rozmnazanie drzew i krzewow lisciastych" trojki polskich autorow (3 tomy).

A...@i...pl
http://www.iko.pl

1. Data: 2000-02-29 17:23:17

Temat: Odp: rozanecznik -rozmnozyc- jak ??
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik PioD <p...@y...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8964rc$tj$...@s...man.poznan.pl...
> Mam piekny, co rok kwitnacy duzy bialy rozanecznik. Kiedy i jak mozna go
> rozmnozyc ? Dzieki za pomoc - Piotr

Drogi Piotrze.
Temat jest bardzo szeroki a rezultaty niezbyt pewne. Zacznij od czegoś
łatwiejszego. Biały różanecznik jest trudnym do rozmnożenia, jak na
początek.
Zacznij od mnożenia białej róży. To jest podobne, przynajmniej z nazwy a do
ukorzeniania o niebo łatwiejsze. Przestudiuj wpierw jakąś stronę w
Internecie na ten temat. Na pewno znajdziesz coś. O szczegóły pytaj.
--

:-) http://ogrod.to.jest.to

1. Data: 2000-03-02 09:29:40

Od: "Piotr" <p...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki za rady i informacje - rododendron jest stary ( po tesciu), wysoki
na 1,70m, ma co roku wiele kwiatow. Kolega 3 lata temu "poczestowal sie"
odnozka i ... przyjela mu sie. Jesli dobrze pamietam bylo to wczesna wiosna.
Moje proby nasladowcze nie powiodly sie (niestety) ale sproboje jak radzi
Andrzej.
Pozdrowienia - Piotr

1. Data: 2000-03-02 09:48:20

Temat: Re: Odp: rozanecznik -rozmnozyc- jak ??
Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" wrote:
> [...]
> Temat jest bardzo szeroki a rezultaty niezbyt pewne. Zacznij od czegoś
> łatwiejszego. Biały różanecznik jest trudnym do rozmnożenia, jak na

Krzysiu boi sie, ze a noz widelec uda Ci sie rozmnozyc ten bialy
rozanecznik i jak bedzie wtedy wygladac :-)

> Przestudiuj wpierw jakąś stronę w
> Internecie na ten temat. Na pewno znajdziesz coś.

A przez wrodzona sobie skromnosc nie podal adresu tej strony:
http://ogrod.to.jest.to/ogrody/r_rozmnazanie.htm
i dalej sa odpowiednie linki.

--
Pozdrawiam serdecznie :-)
Krzysztof Koterba e-mail: k...@r...pl

1. Data: 2000-03-03 06:41:07

Temat: Odp: Odp: rozanecznik -rozmnozyc- jak ??
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Koterba <k...@r...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@r...pl...
> Krzysiu boi sie, ze a noz widelec uda Ci sie rozmnozyc ten bialy
> rozanecznik i jak bedzie wtedy wygladac :-)

Różanecznik? Będzie piekny, biały :-).

Pierwsze niepowodzenia mogą zrazić na całe życie, nie tylko w rozmnażaniu i
nie tylko roślin.
Dlatego, uważam, że należy rozpoczynać od czegoś łatwiejszego.
Niektórzy uważają, że uczącego się pływać, należy rzucać od razu na głęboką
wodę.
Wszystko zależy od uczącego się. Od jego determinacji, odporności.
Może też, nie chcę się zbyt często powtrarzać.
Pisałem już chyba, że zawsze trzeba próbować, że nie można się poddawać
(takie tam banały).
--

:-) http://ogrod.to.jest.to

1. Data: 2000-03-03 10:28:28

Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Marusiński <o...@t...jest.to> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:89o1i4$72e$...@a...webcorp.com.pl...
> Pisałem już chyba, że zawsze trzeba próbować, że nie można się poddawać
> (takie tam banały).

No właśnie wykiełkował wawrzynek (to a propos tego próbowania i nie
poddawania się). Pękam z dumy, ambicja zaspokojona, siewki można spokojnie
wywalić :-))))

Pozdrawiam, Basia.

1. Data: 2000-03-04 06:37:53

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik basia <b...@z...polsl.gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:89o44i$qfo$...@z...polsl.gliwice.pl...

.......................>
> No właśnie wykiełkował wawrzynek (to a propos tego próbowania i nie
> poddawania się). Pękam z dumy,

Ja pękam z dumy, że mam znajomą której to się udaje :-).
Nie przyjmij tego jako złośliwość. Trochę dziwnie piszę ale cieszę się
autentycznie.
--

:-) http://ogrod.to.jest.to

Szczepienie