rury do kaskady/fontanny

1. Data: 2003-07-03 13:30:15

Temat: rury do kaskady/fontanny
Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Jest sobie bajorko, w nim pompa (3500l/h), do tego kaskada i fontanna. To
wszystko trzeba jakoś połączyć i teraz pytanie: czym? Do wyboru mam:
- wodociągową rurę PE. Nie jest droga, kształtek do niej skolko ugodno. Wadą
jest natomiast to, że nie ma cieńszych niż 25mm a mi potrzebne 3/4. Drugą
wada są problemy w podłączeniu do zaworu, ale o tym niżej.
- specjalną rurę do instalacji ogrodowych. Tez chyba PE, ma od tej
wodociągowej dużo cieńsze ścianki i dużo wyższą cenę, dodatkowo nie jest
sprzedawana na metry tylko w rolach po 25 albo 50m. Jest jeszcze na rynku
trochę tańsza izraelska podróba, ale podobno nie wytrzymuje mrozów.
- zwykły "zielony" wąż ogrodowy. I ku niemu się skłaniam: po pierwsze bez
problemu można kupić 3/4" po drugie: jedyny dostępny na rynku zawór
dwudrożny jaki znalazłem w cenie poniżej 100zł ma króćce do typowych
szybkozłączek ogrodowych i taki wąż bez problemu do niego podłączę.
Zakopywał tego węża zbyt głęboko nie będę, on będzie głównie w wodzie w
bajorku, niewielkie odcinki będą szły w skalniaku przysłonięte dosłownie
centymetrami ziemi i płożącą roślinnością. Niby ok, ale trochę się boję jak
z trwałością takiego węża leżącego w ziemi na stałe, oraz czy na pewno się
nie zaklęśnie.

J.

2. Data: 2003-07-03 18:17:35

Temat: Re: rury do kaskady/fontanny
Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niby ok, ale trochę się boję jak
> z trwałością takiego węża leżącego w ziemi na stałe, oraz czy na pewno się
> nie zaklęśnie.
> J.

Zaklęśnie. Takich rzeczy wężem ogrodowym się nie robi. Rób jak należy a
nie będziesz miał problemów.

Pozdrawiam
PP.

3. Data: 2003-07-03 19:39:35

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "1stgreen" <1...@w...pl> napisał w wiadomości

> Zaklęśnie. Takich rzeczy wężem ogrodowym się nie robi. Rób jak należy
> nie będziesz miał problemów.

Ale _wiesz_, że zaklęśnie, czy _myślisz_, że zaklęśnie? Bo zadałem to
pytanie na pl.misc.budowanie i tam odpowiedział mi człowiek, który twierdzi,
że taki właśnie wąż ma zakopany na jakies 30cm i jest OK.

A "jak należy" robiłbym bardzo chętnie. Ale muszę mieć czym i niekoniecznie
za cenę kilkakrotnie wyższą :-(

J.

4. Data: 2003-07-03 20:56:57

Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Witam!
> Jest sobie bajorko, w nim pompa (3500l/h), do tego kaskada i fontanna. To

ciach

Jeśli do tej tańszej calówki są kształtki to powinny być i redukcje :-)
Polecam calówkę, ja mam pół cala i płakać mi się chce pompa 7000l/h a z
kaskady kapie próbowałem na wężu calowym z redukcjami i to dłuższym o 5
metrów niż moja instalacja to mało mi kaskady nie rozmyło :-))

--
Pozdrawiam Lolo
L.O.L.O. Lifeform Optimized for Logical Observation

5. Data: 2003-07-03 21:09:59

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
twierdzi,
> że taki właśnie wąż ma zakopany na jakies 30cm i jest OK.

Trzy lata temu zrobiłem oczko wodne kuzynowi
i podobnie jak Twój budowlaniec zakopałem
taki wąż.Działa po dziś dzień.

Pozdrawia boletus

6. Data: 2003-07-03 21:42:18

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lolo" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Jeśli do tej tańszej calówki są kształtki to powinny być i redukcje :-)
> Polecam calówkę, ja mam pół cala i płakać mi się chce pompa 7000l/h

Mi przy pompie 3500 powinno wystarczyć 3/4". Calowy tez by był OK, pies lezy
pogrzebany w akcesoriach. Np.: potrzebny mi zawór dwudrożny do sterowania
rozdziałem: kaskada/fontanna. Taki zawór z szybkozłączkami mozna kupić bez
najmniejszego problemu, noname już za 10zł, a wypasione cacko gardeny
sterowane wspólnym pokrętłem kosztowało mnie 32 złote. Zawór z króćcami
gwintowymi znalazłem po cięzkich poszukiwaniach w katalogu sklepu z
automatyką ciepłowniczą, cena troszke przekraczała 100zł :-( Do tego
dochodzą zaciski do rury PE, kolanka i tym podobne.

J.

7. Data: 2003-07-04 00:08:32

Od: Tony Halik <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Tez zakopalem zwykly waz i dzis go wyjalem. Byl w ziemi i wodzie 4
lata. Nic mu nie jest poza kolorami :) Co do szybkozlaczek, to one sa
na rozne weze, ale srednica wew. jest taka sama. Czyli mala. Ogolnie
nie polecam, bo woda wolno leci.

Pozdrawiam Tony Halik
mail/tlen: t...@t...pl
gg: 1323305
ftp: kontakt na prv

8. Data: 2003-07-04 04:44:10

Od: "1stgreen" <1...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
twierdzi,
> że taki właśnie wąż ma zakopany na jakies 30cm i jest OK.

Jak twierdzą że ok, to ok. Zobaczymy za pare lat.

> A "jak należy" robiłbym bardzo chętnie. Ale muszę mieć czym i
niekoniecznie
> za cenę kilkakrotnie wyższą :-(
> J.

Jeżeli jesteś z Warszawy lub okolic i brakuje ci niektórych części
służe adresami gdzie kupisz co chcesz niedrogo i nie w pęczkach po 50 czy
100 m.
Pozdrawiam
PP.

9. Data: 2003-07-04 08:52:05

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jeżeli jesteś z Warszawy lub okolic i brakuje ci niektórych części
> służe adresami gdzie kupisz co chcesz niedrogo i nie w pęczkach po 50 czy
> 100 m.

Dzięki, już znalazłem miejsce gdzie można kupić taką rurę polskiej produkcji
i za dość rozsądną cenę. Póki co jednak zaryzykuje ze szlauchem do
podlewania, ponieważ takie wyjście upraszcza mi bardzo wiele spraw. Za parę
lat jak się nie sprawdzi - najwyżej wymienię na sztywny.

J.

10. Data: 2003-07-09 00:01:59

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sprzedawana na metry tylko w rolach po 25 albo 50m. Jest jeszcze na rynku
> trochę tańsza izraelska podróba, ale podobno nie wytrzymuje mrozów.

Są jeszcze węże z tego samego materiału co "ogrodniczy" lecz o średnicy
wewnetrznej 30 mm żółtego koloru w oplocie przeciwdziałajacym załamaniom.
Wystarczy taki wąż przeciągnąć przez rurę chydrauliczną o średnicy 50 mm (taka
jak na odprowadzenia z pod umywalek), całość zakopać na dowolnej głebokości, w
ten sposób aby zminimalizować ilość kolanek na łukach. Tak zainstalowany wąż
można w każdej chwili wymienić bez rozkopywania ogrodu. W moim przypadku taka
instalacja działa z przerwami na zimę od ponad 8 lat. Co zaś do Twojej pompy ta
wydajność 3500l/h to wydajność na wysokośći wylotu z pompy, czym wyżej znajduje
się ujsćie do kaskady tym wydajnośc maleje. Podam Ci przykład wzięty z danych
fabrycznych mojej pompy:pompa firmy Meshner typ. K 130 wydjność maksymalna
7800 l/h na wysokośći 0 m, już na wysokości 2 m wydajność spada do 6720 l/h,
przy 4 m 3000 l/h, przy 5m 1500 l/h są to wysokości podnoszenia. Do tego trzeba
dodać jeszcze wszelkie łuki węża które również obniżaja wydajnośc pompy.
Dlatego proponuję użyć własnie wąż o średnicy 30 mm. W przypadku węża 3/4" te
złaczki o których piszesz, mają wewnętrzną średnicę 10 mm, i działają jak
dławik.Zawory i złączki do węża 30 mm można zakupić w specjalistycznych
sklepach lub hurtowniach z artykułami do instalacji wodociągowych z PCV.
Pozdrawiam.
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

kto chce film?