tarczyca a ciaza

1. Data: 2005-01-24 02:46:02

Temat: tarczyca a ciaza
Od: PlaMa <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam male pytanie i mam nadzieje, ze bedziecie w stanie na nie odpowiedziec:

Czy rak tarczycy, cale zwiazane z nim leczenie i pozniejsze zazywanie
hormonow ma wplyw na ewentualne zajscie w ciaze i donoszenie tej ciazy?

Wiadomo, ze tarczyca wydziela tyroksyne i trojjodotyronine.
Tyroksyna powoduje pekanie pecherzyka jajnikowego, wydziela sie
progesteron, ktory przygotowuje sluzowke do ciazy.
Czy ta choroba (rak) i cale leczenie z nia zwiazane (branie hormonow
tez) moze spowodowac np. poronienie?

pozdrawiam.
PlaMa

2. Data: 2005-01-24 14:00:31

Temat: Re: tarczyca a ciaza
Od: "trampek" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> progesteron, ktory przygotowuje sluzowke do ciazy.
> Czy ta choroba (rak) i cale leczenie z nia zwiazane (branie hormonow

tyroskyna powoduje pekanie pechezyka?? ona zwiększa metabolizm węglowwodanów,
tłuszczów i synteza białek ale o pęchcezyku nie słyszłam

generalnie leczenie raka w czasie ciązy na pewno nie jest obojetne dla płodu do
leki mogą przechodzić przez barier lozyskową i dzialać na płód a jesli leczysz
sie radioterapią??? promienie rtg są wysobe teratogenne (powodują wady
rozwojowe) zwłąszcza w pierwszym trymestrze (3 miesiące) ciąży

pozdrawiam
zawsze ten sam Trampek

3. Data: 2005-01-24 15:51:43

Od: "Jolanta Pers" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

trampek <t...@o...pl> napisał(a):

> tyroskyna powoduje pekanie pechezyka?? ona zwiększa metabolizm
> węglowwodanów, tłuszczów i synteza białek ale o pęchcezyku nie słyszłam

Jakoś tam na gruczoły płciowe wpływa, ale nie tak bezpośrednio.

> generalnie leczenie raka w czasie ciązy na pewno nie jest obojetne dla
> płodu

Erm, ja nie sądzę, żeby Twój przedpiśsca miał na myśli zachodzenie w ciążę
podczas leczenia raka tarczycy - toż to trzeba by na głowę upaść i to z
wysoka. Zapewne ma raczej na myśli ciążę po zakończeniu leczenia. A to zależy
od rodzaju zastosowanego leczenia. Nawet w przypadku usunięcia tarczycy nie
jest to niemożliwe. Acz wiąże się z pewnymi problemami.

JoP

4. Data: 2005-01-24 18:04:02

Od: PlaMa <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jolanta Pers napisał(a):

> Jakoś tam na gruczoły płciowe wpływa, ale nie tak bezpośrednio.

nie bijcie... nie pamietam dzialania wszystkich hormonow :)
Ta informacja wyzej to info z netu.

> Zapewne ma raczej na myśli ciążę po zakończeniu leczenia. A to zależy
> od rodzaju zastosowanego leczenia. Nawet w przypadku usunięcia tarczycy nie
> jest to niemożliwe. Acz wiąże się z pewnymi problemami.

Dokladnie.
Jakiego rodzaju problemami?
Jestem ciekaw, czy takie leczenie moze spowodowac poronienie

> JoP

pozdrawiam.
PlaMa

5. Data: 2005-01-24 20:41:56

Od: "Jolanta Pers" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

PlaMa <m...@w...pl> napisał(a):

> Jakiego rodzaju problemami?

Największym problemem jest sam brak tarczycy, bo raka tarczycy przeważnie
leczy się dość radykalnie, wycinając tarczycę lub jej większość. Zatem
tarczycy się nie posiada, wpada się w niedoczynność i pozostaje konieczność
podawania hormonu farmakologicznie.

> Jestem ciekaw, czy takie leczenie moze spowodowac poronienie

Leczenie samo w sobie nie (aczkolwiek w przypadku radioterapii trzeba swoje
odczekać, zanim się coś zacznie kombinować rozmnażaniem), tylko niedoczynność
będąca jego skutkiem, bo może powodować problemy z zajściem w ciążę,
poronienia nawykowe, ciężkie upośledzenie płodu, itp. Poszperaj po temacie
"niedoczynność tarczycy a ciąża".

JoP

Siatkówka - przeszczep?
biala plamka
Szczepienia
Podanie leku cudzemu dziecku przez opiekuna
jak powstrzymać ból gardła ?