test T-Studenta (statystyka)

1. Data: 2007-04-26 17:15:02

Temat: test T-Studenta (statystyka)
Od: dafcio77 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam następujący problem, mam wykonać test T-Studenta dla zmiennych
niepowiązanych dla poniższych danych

Płeć Wada1 Wada2 Wada3 Wada4 Wada5
Męska 31 17 2 0 2
Żeńska 37 20 5 2 4

Dane te dostyczą liczby noworodków z poszczególnymi wadami w dwóch grupa
płciowych. Wykonałem test w excelu (analisis toolpack) i dostałem coś
takiego:

Męska Żeńska
Średnia 10,4 13,6
Wariancja 179,3 222,3
Obserwacje 5 5
Różnica średnich wg hipotezy 0
df 8
t Stat -0,357057474
P(T<=t) jednostronny 0,365142097
Test T jednostronny 1,859548033
P(T<=t) dwustronny 0,730284193
Test t dwustronny 2,306004133

Co to w ogóle oznacza... :( - czy dobrze to zrobiłem?

Dafcio

2. Data: 2007-04-26 22:38:43

Temat: Re: test T-Studenta (statystyka)
Od: TWB <b...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

dafcio77 napisał(a):
> [...]
> P(T<=t) dwustronny 0,730284193
> Test t dwustronny 2,306004133
>
> Co to w ogóle oznacza... :( - czy dobrze to zrobiłem?

Dlaczego uwazasz ze dla takich danych nalezy wykonac test t-Studenta?
Jaka hipoteze badawcza chcesz postawic?
W/w testem raczej nie porownasz rozkladow w tych dwoch populacjach.
T.B.

3. Data: 2007-04-27 08:26:56

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Takie dane jak pokazujesz (tabela liczebności) najprościej chi2 dla tabeli
5x2. W Excellu też się da, nawet chyba jest funkcja.

--
Krzysiek, EBP
jeśli masz czynić dobro, nie dlatego że tak pragniesz, lecz dlatego że

4. Data: 2007-04-27 08:28:06

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Naturalnie zakładam, że chodzi Ci, czy częstości występowania wad u obu
płci się różnią.
--
Krzysiek, EBP
Kto Polakiem jest Prawdziwym wiernym Wierze Katolickiej

5. Data: 2007-04-27 13:34:38

Od: dafcio77 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof (Suzuki Kokushu) pisze:
> Naturalnie zakładam, że chodzi Ci, czy częstości występowania wad u obu
> płci się różnią.

W teście CHI trzeba (przynajmniej w excelu) podać zakres bieżący oraz
zakres przewidywany danych. Nie wiem co uznac, za przewidywany. Mogę
wrzucić bezpośrednio obie dane z kolmun? Wtedy wychodzi 0,18.

Dla mnie do zupełna abstrakcja (jestem inż. elektrykiem :)) - wykonuje
to dla Żony, która ma to umieścić w pracy magisterskiej.

6. Data: 2007-04-27 13:38:37

Od: dafcio77 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

TWB pisze:

> Dlaczego uwazasz ze dla takich danych nalezy wykonac test t-Studenta?
> Jaka hipoteze badawcza chcesz postawic?
> W/w testem raczej nie porownasz rozkladow w tych dwoch populacjach.
> T.B.

Żona dostała takie polecenie od promotorki pracy magisterskiej. Ja nie
mam o tym pojęcia, niestety. Żeby chociaż jakiś przykład miała ... ale
nie mam nic. Promotorka powiedziała, że dla tych danych można by wykonać
test studenta i już. Ale o żadnej hipotezie nie mówiła.Wydaje mi się, że
chodzi o porównanie rozkładu, ale nawet jak otrzymuję jakiś wynik to nie
mam pojęcia, czy jest on ok.

7. Data: 2007-04-28 19:03:48

Od: TWB <b...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

dafcio77 napisał(a):

> [...]
> test studenta i już. Ale o żadnej hipotezie nie mówiła.Wydaje mi się, że
> chodzi o porównanie rozkładu, ale nawet jak otrzymuję jakiś wynik to nie

Jesli chcesz udowodnic ze czestosc (frakcji) poszczeolnych wad rozni sie
dla plci to najlepiej jest uzyc testu chi-kwadrat (ew z
modyfikacjami). Ale przynajmniej teoretycznie nie powinno sie go
stosowac gdy liczebnosci oczekiwane sa mniejsze niz 5. Liczebnosci
oczekiwane podalem w nawiasach. W uproszczeniu trudno sie wypowiadac
statystycznie o libczebnosciach tak malych jak przy wadach 3-5.

Płeć Wada1 Wada2 Wada3 Wada4 Wada5 Suma
Męska 31 17 2 0 2 52
(29,5) (16,0) (3,0) (0,9) (2,6)
Żeńska 37 20 5 2 4 68
(38,5) (21,0) (4,0) (1,1) (3,4)
Suma 68 37 7 2 6 120

Wartosc testu chi-kwadrat 2,64
p = 0,6200
Wynik p>0,05 (takie poziom istotnosci przyjmuje sie najczesciej w
naukach biologicznych) wskazuje ze nie mozna wykazac statystycznie
istotnych roznic czestosci poszczegolnych wad w zaleznosci od plci.

TWB

8. Data: 2007-04-28 19:06:58

Od: TWB <b...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

9. Data: 2007-04-29 10:23:24

Od: dafcio77 <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

TWB pisze:

> [...]
> naukach biologicznych) wskazuje ze nie mozna wykazac statystycznie
> istotnych roznic czestosci poszczegolnych wad w zaleznosci od plci.

Bardzo dziękuję. To wiele mi wyjaśnia. Pozdrawiam

Dawid

wzrost leukocytów
agresywna przyroda atakuje ;-)
Problemy z angielskim - publikacja z tribochemii