usychająca śliwa

1. Data: 2010-08-28 19:36:52

Temat: usychająca śliwa
Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oto zdjęcia mojej śliwy japońskiej - KOMETA
http://picasaweb.google.pl/kkrycha/Sliwa_uschla#
Nie wiem co jest przyczyną, że zaczęły schnąć liście, potem owoce
i wszystko opadło.
Stało się to po deszczowych pogodach.
Czyżby wysokie wody gruntowe ją wykończyły?

Najważniejsze jest moje pytanie - Czy według Was jest szansa, aby to
drzewo przeżyło?

Ładnie owocowała, szkoda aby nie przeżyła.

Pozdrawiam Krycha.

2. Data: 2010-08-29 04:31:53

Temat: Re: usychająca śliwa
Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krycha" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> drzewo przeżyło?
>
> Ładnie owocowała, szkoda aby nie przeżyła.

Przeżyje. Masz na niej kilka wilków, które zalecałbym przyciąć na trzy oczka
licząc od nasady przycinanej gałązki. Po powiększeniu zdjęcia nr 2
podejrzewam, że przyczyną jest problem opisany tutaj:
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=watek&group=pl.rec
.ogrody&tid=8650044
Zalecałbym ogołocenie drzewka z wszystkich nie opadniętych do tej pory
owoców i ich porażonych mimii (i ich spalenie) po czym oprysk Topsinem.
Przed końcem wegetacji opryskałbym 2 razy Miedzianem w odstępie 10 - 14 dni
(zachowując warunek temp powyżej 6 stopni C) a następnie przed spodziewanym
ochłodzeniem Treolem.

Pozdrawiam pogodnie
skryba

3. Data: 2010-08-29 11:38:21

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hejka. Trudno przypuszczać, żeby sama monilioza załatwiła w tak
błyskawicznym tempie śliwkę czy wiśnię. Sądzę, że należałoby poczekać do
wiosny a wtedy okaże się czy śliwka przeżyła. Opryski na bezlistne patyki,
które widać na ostatnim zdjęciu, chyba mijają się z celem.
Pozdrawiam podtopieniowo Ja...cki

4. Data: 2010-08-29 12:56:02

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-29 13:38, Dirko pisze:

> [...]
> wiosny a wtedy okaże się czy śliwka przeżyła. Opryski na bezlistne patyki,
> które widać na ostatnim zdjęciu, chyba mijają się z celem.

To ostatnie zdjęcie, to stan obecny. Nie ma na gałęziach liści ani
owoców. Co nie opadło zebrałam i przycięłam gałązki, które były suche.

Pozdrawiam Krycha.

5. Data: 2010-08-29 13:10:32

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-29 06:31, skryba ogrodowy pisze:
(...)
> [...]
> (zachowując warunek temp powyżej 6 stopni C) a następnie przed spodziewanym

Stan obecny drzewa to jest to ostatnie zdjęcie. Bez liści, owoców i z
przyciętymi pędami.
Nie wygląda mi to na zmiany chorobowe. Nie było żadnych objawów
chorobowych. Któregoś dnia, w pełni owocowania, zaczęły więdnąć.
Niektóre gałęzie wycięłam, aby drzewo nie było obciążone.
Ale więdły kolejne gałęzie, a potem owoce. I wszystko opadło.
Zostawię tę śliwę do następnego roku, okaże się wtedy czy żyje.
Jak nie, to będzie wykopana.

Pozdrawiam Krycha.

6. Data: 2010-08-29 15:07:23

Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> Hejka. Trudno przypuszczać, żeby sama monilioza załatwiła w tak
> błyskawicznym tempie śliwkę czy wiśnię.

Istotnie mógł wystąpić zespół przyczynowy. Chociaż u mnie śliwy mają
zdecydowanie bardziej mokro i nie padają. Natomiast wiśnie nieco tylko
podtopione po ataku moniliozy padły w kilka dni a pięknie kwitły. Nie
chciałem użyć Topsinu. Okazało się, że jednak koniecznie należało go
zastosować w tym roku.

> Sądzę, że należałoby poczekać do wiosny a wtedy okaże się czy śliwka
> przeżyła

Nie wiem czy jest tak w istocie ale wydaje mi się, że dostrzegam na drzewku
kilka zielonych listków a to wskazywałoby, że nie padła i wiosną się obudzi.
Wilki też wydają się być w niezłym stanie.

> Opryski na bezlistne patyki, które widać na ostatnim zdjęciu, chyba mijają
> się z celem.

Znasz przysłowie "na pochyłe drzewo wszystkie kozy skaczą"?
Likwidując nawet odrobinę chorobowych ognisk zapalnych pozostajacych jeszcze
aktywnie na drzewie z pewnością krzywdy drzewku się nie uczyni. Natomiast
Treolem, Paroilem czy Promanalem warto opryskać, bo osłabione moniliozą
drzewo nie koniecznie poradzi sobie z przędziorkami i misecznikami, które
chętnie je zasiedlą.

Pozdrawiam przezornie
skryba

7. Data: 2010-08-29 15:10:22

Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> To ostatnie zdjęcie, to stan obecny. Nie ma na gałęziach liści ani owoców.
> Co nie opadło zebrałam i przycięłam gałązki, które były suche.

Czy wśród zbierania porażonych, zerwałaś przynajmniej kilka zielonych liści?

Pozdrawiam szczegółowo
skryba

8. Data: 2010-08-29 15:11:14

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krycha" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> Ale więdły kolejne gałęzie, a potem owoce. I wszystko opadło.
> Zostawię tę śliwę do następnego roku, okaże się wtedy czy żyje.

Może karczowniki podgryzły korzenie.

9. Data: 2010-08-29 15:33:50

Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krycha" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Nie wygląda mi to na zmiany chorobowe. Nie było żadnych objawów
> chorobowych.

Pewnie moje oczy już nie te co kiedyś ale na 2 fotce w górnym lewym rogu
moim zdaniem są owoce porażone chorobowo.

> Któregoś dnia, w pełni owocowania, zaczęły więdnąć.

Monilioza nie informuje, że atakuje. Widać dopiero galopujace skutki jej
ataku.

> Zostawię tę śliwę do następnego roku, okaże się wtedy czy żyje.

Jednak upieram się, że przeżyje i zabezpieczyć ją przed inwazją miseczników
i przędziorków warto.

> Jak nie, to będzie wykopana.

Wówczas nie będzie innego wyjścia, póki co nie ma takiej konieczności.

Pozdrawiam pogodnie
skryba

10. Data: 2010-08-29 17:59:42

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-08-29 17:33, skryba ogrodowy pisze:
> [...]
> moim zdaniem są owoce porażone chorobowo.

> Monilioza nie informuje, że atakuje. Widać dopiero galopujace skutki jej

Obejrzałam obrazki w internecie śliw zaatakowanych moniliozą
i widzę na nich pleśń na owocach.
Na owocach mojej śliwy - japońskiej KOMETA - nie było pleśni
ani na liściach ani na owocach.
Liście więdły i schły. Nawet drzewo wypuściło kilka nowych gałęzi
z nowymi liśćmi, ale one z czasem też zwiędły.
Owoce schły po liściach i zrobiły się takie pestki pokryte
suchą, wyschniętą masa owocu. Niewiele większe od pestek.

Opryskam jak radzisz, może to pozwoli "odżyć" drzewu.

Pozdrawiam Krycha.

Roże
Cięcie wiśni - kiedy?
BRZOSKWINIA