utrata pamięci!!!

1. Data: 2004-03-09 17:46:10

Temat: utrata pamięci!!!
Od: "Maddia" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Co dzieje sie z człowiekiem, kiedy straci pamięć. Jak sie wtedy czuje? Co z
jego psychiką.

Może przestaje sie czuć bezpiecznie, ja osobiście byłabym tez podatna na
manipulacje

Czy tak rzeczywiście jest?

co o tym sądzicie?

1. Data: 2004-03-09 20:53:05

Temat: Re: utrata pamięci!!!
Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"Maddia" <m...@o...pl> wrote in message news:c2kvdj$qm3$1@news.onet.pl...
> [...]
> jego psychiką.
>
> Może przestaje sie czuć bezpiecznie, ja osobiście byłabym tez podatna na

Owszem, nie czuje sie bezpiecznie.
Pracowalam dwa lata na oddziale Alzheimer'sa. Koszmar, ale przy odp.
ustawionej terapii i psychoterapii, mozna wiele zalagodzic.

Kaska

1. Data: 2004-03-09 21:54:49

Od: "Arystokrates" <columbineNOSPAM@.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pyzol <n...@s...ca> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:c2lavd$1ub3t0$...@I...news.uni-berlin.de
:
[...]
: >
[...]

Ciekawe czy to przypomina urwany film, tyle ze baaardzo dluga tasma, ktorej
odtworzyc nie sposob.

1. Data: 2004-03-10 09:20:11

Od: "vonBraun" <i...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Maddia w
pyta m.in.:
> Co dzieje sie z człowiekiem, kiedy straci pamięć. Jak sie wtedy czuje? Co z
> jego psychiką.

Pacjntka puka do drzwi gabinetu, wchodzi
wygląda na "dobrze utrzymaną" busines woman
manicure, pedicure, doskonale ubrana,
i zaczyna od tego, zanim zdążę coś powiedzieć,
że zupełnie nie rozumie celu wizyty
u psychologa, przecież nigdy nie chorowała
psychicznie. Wyjaśniam, że nie podejrzewam,
iż jest chora psychicznie i że jej wizyta
została zalecona przez lekarza który wypisał
ją ze szpitala, jako rutynowa kontrola.
Ona z kolei nie rozumie dlaczego
jej pobyt w szpitalu z powodu drobnych dolegliwości
kobiecych, może być przyczyną jakiejkolwiek
potrzeby badan psychologicznych.
Przejmuję inicjatywę
i pytam kiedy leczyła się z tych dolegliwości
- odpowiada, że dwa-trzy miesiące temu. Pytam z kolei
o pracę zawodową - podaje, że jest kierownikiem działu
znanej prywatnej firmy /wymienia nazwę/.
Pytam czy jest obecnie
na zwolnieniu - po chwili wahania odpowiada
że przecież chodzi do pracy. Opisuje swój dom
codzienne problemy z wychowaniem dzieci,
neguje jakiekolwiek zaburzenia pamięci.
Pytam czy dobrze zapamiętuje bieżące wydarzenia
-uważa, że nie ma z tym problemów.
Pytam o datę mówi, że nigdy nie pamięta
dokładnej daty - od tego ma kalendarz
którego nie wzięła - nie wiedziała,że będą
tu takie dziwne pytania i zamierza się obrazić.
Pytam o rok - podaje datę dwa lata wstecz.
Po namowach robię prosty test uczenia
listę 15 słów - kolejne powtarzanie
listy nie powoduje przyrostu zapamiętanych
wyrazów. Wynik utrzymuje się na poziomie 4-6
elementów czyli pamięci bezpośredniej.
Robię przerwę 10 minut, wypełniam
ją rozmową o wakacjach - opowiada o ostatnich
wakacjach za granicą. Opowiada o dzieciach
ma dwoje - jedno kończy podstawówkę drugie liceum.
Po 10 minutach
pytam jakie słowa z 15 pamięta.
Pacjentka patrzy podejrzliwie i sugeruje
że chyba ją trochę oszukuję - nie było
mowy o żadnych słowach i żadnej liście.

* * *

1,5 miesiąca temu badana przeszła incydent
zatrzymania krążenia z reanimacją
co uszkodziło struktury związane z zapamiętywaniem
nowych informacji (najprawdopodobniej
hipokampy - mniej prawdopodobne były uszkodzenia
śródmózgowia i wzgórza)
Badałem ją kilka razy na oddziale
(w ogóle mnie nie zapamiętała)
- wtedy dominowały
zaburzenia świadomości.
Nie chodzi do pracy ale każdego dnia
próbuje do niej iść. Ponieważ nie
wierzy, że jest na zwolnieniu utarł się
zwyczaj, że rano dzwonią do jej koleżanki
która wyjaśnia, że w dokumentach jest napisane
iż ma zwolnienie.
Dzieci 2 jedno w liceum drugie na studiach.
2 lata wcześniej leczyła się na ginekologii.
Tego roku była też za granicą.
Do gabinetu przyszła tylko z powodu
silnej presji całej rodziny
która zaprowadziła ją i niemal "wepchnęła"
w drzwi.
Oczywiście można przerwać takie badanie
po prostu pytając "Co Pani jadła na śniadanie"
Można otrzymać odpowiedź:
"Nie wiem. Boże czemu tego nie wiem????"
lub odpowiedź w stylu konfabulacji.
"Bułkę z masłem jak zawsze"
ale praca nad krytycyzmem wymaga
wstępnego oswojenia się takiego
pacjenta z sytuacją badania i
przychodzenia do psychologa.

/kilka informacji umożliwiających
identyfikację osoby zostało
zmienionych/

Diagnoza:
zespół amnestyczny

(nie mylić z otępieniem alzheimerowskim)

Niepamięć wsteczna rzędu 2-3 lat
dotyczy pamięci autobiograficznej.
Dołącza się też niepamięć następcza.

Nie ma utraty przedchorobowej wiedzy
"szkolnej" jak w Alzheimerze.
Pacjentka nie uczy się nowych
informacji - także i tej,
że ma zaburzenia pamięci.

pozdrawiam
vonBraun

1. Data: 2004-03-10 12:11:50

Od: "darek miauu" <t...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Maddia <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
> jego psychiką.
> Może przestaje sie czuć bezpiecznie, ja osobiście byłabym tez podatna na

Skończyłaś właśnie oglądać "Długi pocałunek na dobranoc", "Tożsamość
mordercy", "Tożsamość Burne'a" czy "Paycheck"? ;)

Pozdrawiam,
Darek.

1. Data: 2004-03-10 13:57:46

Od: "Joanna_Maria" <j...@g...pl_wytnij> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vonBraun" <i...@s...pl> napisał:
> Pacjentka nie uczy się nowych
> informacji - także i tej,
> że ma zaburzenia pamięci.

Dzieki za ten post. Ciesze sie, ze tu jestes i poszerzasz nam perspektywy.

Joanna

1. Data: 2004-03-10 20:01:36

Temat: Odp: utrata pamięci!!!
Od: "Maddia" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niepamięć wsteczna rzędu 2-3 lat
> dotyczy pamięci autobiograficznej.
> Dołącza się też niepamięć następcza.

bardzo podobny przypadek czytałam w ksiażce "jak pewien człowiek pomylił
żone z kapeluszem" (czy coś takiego) tyle że niepamięć wsteczna trwała ok.
25 lat.

1. Data: 2004-03-10 20:04:58

Od: "Maddia" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Skończyłaś właśnie oglądać "Długi pocałunek na dobranoc", "Tożsamość
> mordercy", "Tożsamość Burne'a" czy "Paycheck"? ;)

nie wiedział żadnego z tych filmów ale chyba musze zobaczyć. :)

czasem tak mam że jak mi coś wpadnie do głowy to sie nad tytm zastanawiam i
mysle i myśle aż czegos nie wymysle :). Tak samo z siebie.
hehe............

1. Data: 2004-03-10 20:15:36

Od: "Pyzol" <n...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"Pyzol" <n...@s...ca> wrote in message
> Owszem, nie czuje sie bezpiecznie.
> Pracowalam dwa lata na oddziale Alzheimer'sa. Koszmar, ale przy odp.
> ustawionej terapii i psychoterapii, mozna wiele zalagodzic.

Konieczny dodatek: oczywiscie, pod warunkiem, ze pacjent jest pod s t a l
a ( 24/dobe) kontrola!

Kaska

> Kaska

Psycholog w Kielcach