winobluszcz

1. Data: 2002-10-14 19:01:10

Temat: winobluszcz
Od: "hesus" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Zakupiłem i posadziłem ostatnio 6 roślinek winobluszcza celem stworzenia
zielonej ściany na pergoli. Chciałbym się poradzić was - jako fachowców -
jak zająć się kilkoma odmianami tej rośliny, które kupiłem. Są to :
Schuiler, Isabella, Seyve Villard 5276 i Irshai Oliver. Chodzi o to jak
sobie radzą z mrozem, jak szybko rosną, jak ciąć, jakie gleby lubią itp
podstawowe informacje, ew. jakieś linki.

Będę wdzięczny za pomoc i z góry dziękuję.

2. Data: 2002-10-14 19:44:45

Temat: Re: winobluszcz
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"hesus" <p...@o...pl> writes:

> Zakupiłem i posadziłem ostatnio 6 roślinek winobluszcza celem stworzenia
> zielonej ściany na pergoli.

Na winobluszczu (Parthenocissus) się nie znam, nie mniej jednak
odmiany wymienione wskazują raczej na rodzaj Vitis.

> Chciałbym się poradzić was - jako fachowców - jak zająć się kilkoma
> odmianami tej rośliny, które kupiłem.

Posadzić. W miarę możliwości głęboko. Zielonym do góry. Przysypać
ziemią. Wczesną wiosną przysypanie rozgarnąć. Skrócić na dwa, trzy
oczka. Zostawić dwa najsilniejsze pędy. Na zimę obciąć przy ziemi,
zostawiając dwa, trzy oczka, przysypać ziemią. Na wiosnę rozgarnąć,
zostawić 1, 2 pędy -- w zalezności od sposobu prowadzenia. I
prowadzić. I ciąć. I ciąć. I ciąć.

> Schuiler

Mrozoodporność ok. -25 st. C, rośnie silnie, dość podatna na mączniaka
rzekomego, dojrzewa wcześnie, czasem na przełomie sierpnia i września.

> Isabella,

Mrozoodporność ok. -27 st. C, bardzo plenna, o małych gronach,

> Seyve Villard 5276

Czyli Seyval Blanc, dojrzewa późno, na przełomie września i
października, grona średniej wielkości -- jest to odmiana raczej
przerobowa do wyrobu soków/wina. Mrozoodporność ok. -28 st. C.,
odporność na choroby grzybowe zupełna. U mnie rośnie silnie.

>Irshai Oliver.

Rośnie średnio silnie, grona średniej wielkości, jagody średnie,
dojrzewają w pierwszej połowie września, ponoć smaczne, z
muszkatołowym aromatem (ale tutaj to polecałbym Muskat Odesskij lub
Muskat Letni).

> jak ciąć,

Odmiany silnie rosnące ciąć silnie, słabiej rosnące -- słabiej.

> jakie gleby lubią

Wszystkie. Od kwaśnych po lekko zasadowe, choć najoptymalniejszymi
byłyby obojętne, zarówno dla mieszańców jak i dla odmian winorośli
właściwej (a taką jest chyba ten Irshai). Gleba nie może być podmokła
-- na innych winorośl będie sobie radziła.

> podstawowe informacje,

Podstawowe informacje to są w ,,Amatorskiej uprawie winorośli''
Jerzego Liska, która akurat jest w sklepach. Oraz w ,,Ogrodzie
winoroślowym'' Romana Myśliwca, którą też można kupić.

> Będę wdzięczny za pomoc i z góry dziękuję.

Proszę bardzo. Chyba, że chodziło Ci o winobluszcz...

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Tak słabiutkie ma nogi panienka z Zawiei,
Że na nich stać nie może, więc nie śpi i nie ji,

3. Data: 2002-10-15 07:09:30

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Sapijaszko" <g...@s...net> napisał w
wiadomości news:m11y6sajpu.fsf@sapijaszko.net...
> "hesus" <p...@o...pl> writes:

Jeśli można się wtrącić to dodam parę słów. ;-)))

> Mrozoodporność ok. -25 st. C, rośnie silnie, dość podatna na mączniaka
> rzekomego, dojrzewa wcześnie, czasem na przełomie sierpnia i września.
Schuyler. Owoce świetne zarówno do jedzenia jak i na wino. Rośnie silnie -
na altanę się nadaje. Liście ładnie się przebarwiają jesienią. Straszenie
mączniakiem - przesadne.

> Mrozoodporność ok. -27 st. C, bardzo plenna, o małych gronach,
Bardzo silnie rośnie. Pokryje altanę aż w nadmiarze. Owoce kiepskawe.

> [...]
> przerobowa do wyrobu soków/wina. Mrozoodporność ok. -28 st. C.,
> odporność na choroby grzybowe zupełna. U mnie rośnie silnie.

OK!

> Rośnie średnio silnie, grona średniej wielkości, jagody średnie,
> dojrzewają w pierwszej połowie września, ponoć smaczne, z
> muszkatołowym aromatem
Irsai Oliver - za słabo rośnie jak na potrzeby altanowe. Zbyt delikatna
odmiana. Zbyt mała mrozoodporność (książkowo do - 21, mnie wymarzł
przy -18), źle regeneruje sie po wiosennych przymrozkach. Choć...
muszkatowe, niewielkie owoce - nadzwyczaj smaczne. :-)
Dla początkujacego, chcącego uprawiać "winobluszcze" zbyt kłopotliwa i
trudna odmiana. Są lepsze i łatwiejsze.

(ale tutaj to polecałbym Muskat Odesskij lub > Muskat Letni).
OK! Choć czy na altanę???

Pozdrawiam ;-)
Janusz

4. Data: 2002-10-15 08:33:32

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Janusz Czapski" <j...@p...pl> writes:

> Jeśli można się wtrącić to dodam parę słów. ;-)))

A któż byłby w stanie Ci zabronić?

> OK! Choć czy na altanę???

Nie, ale dla smaku...

Pozdrawiam,
Grzesiek, jedną nogą w drodze na Elbląg
--
Rzekła raz pewna panna na Cyprze:
,,Wiem co czynić, gdy mnie żądza przyprze!

wrzosy Janusza
Deren w cieplych krajach
Pytanie do Janusza
Dlaczego pleśnieje gleba w Cykasie?