założenie firmy jednoosobowej

1. Data: 2003-10-01 18:12:58

Temat: założenie firmy jednoosobowej
Od: "m" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie zakładam firmę mającą na celu wyrób oprogramowania. Przewidywany dochód
nie przekroczy 150 złotych miesięcznie, ale nie znam się na formalnościach. Jak
i kiedy mam płacić podatki, na jakich drukach, w jakiej kwocie? Czy mam składać
jakieś miesięczne czy podobne regularne zeznania podatkowe? Gdzie znajdę wzór
wypełniania rocznego zeznania podatkowego? Kiedy i jak mogę złożyć wniosek o
zwrot podatku jeśli roczny dochód będzie poniżej kwoty zwolnionej z podatku
(nie wiem czy dochód firmy sumuje się z rentą) ? Czy koszta w księdze
przychodów i rozchodów mogę odjąć od zysków i z różnicy płacić podatek? Ale jak
to księgować? Kosztów będzie kilka-internet, zakup dyskietek itp. Nie wiem czy
wszystko mogę odjąć i czy mam przedstawiać na nie wszystkie rachunki.

2. Data: 2003-10-02 09:13:28

Temat: Re: założenie firmy jednoosobowej
Od: "Michał" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "m" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
czy
> wszystko mogę odjąć i czy mam przedstawiać na nie wszystkie rachunki.

NTG - aczkolwiek życzę powodzenia w prowadzeniu firmy...

3. Data: 2003-10-02 09:36:14

Od: "jano" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć :)
Twóje pytania są wyzwaniem dla ambitnego biura podatkowego :)
Mała rada, Twój post brzmi jak rządanie odpowiedzi a nie prośba, pozatym nie
podpisałeś się nawet. Z doświadczenia wiem, że takie posty są ignorowane.
Ja niestety nie potrafię udzielić ci odpowiedzi na postawione pytania.

Powodzenia w biznesie
Jano

4. Data: 2003-10-02 14:28:40

Temat: Odp: założenie firmy jednoosobowej
Od: "interpio" <i...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Najpierw to trzeba przetrawić wiadomosci z tej strony:
http://www.zus.pl/ubezpie/ube009.htm i ewentualnie
odwiedzic ZUS w celu zasięgnięcia informacji z pytaniem
o konieczności opłacania składki za ubezpieczenie zdrowotne od tak niskich
przychodow...
".Osoby zaliczone do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności nie
opłacają składek na ubezpieczenie zdrowotne od dodatkowych przychodów z działalności
pozarolniczej, jeżeli:
uzyskują dodatkowe przychody z działalności pozarolniczej w wysokości nie
przekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury lub
opłacają zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej z tytułu
prowadzenia tej działalności."

Z tych danych wynika, że nie musi Pan płacić składki na
ubezpieczenie zdrowotne, ale jest Pan zobowiązany do co miesięcznego
składania deklaracji rozliczeniowych. Jeżeli byłby Pan opodatkowany na zasadach
ogólnych tj. rozliczał się na podstawie PKPiR - to np. zaliczka miesięczna w 2003 r.
wynosiła by 0, przy tak niskich dochodach.
(150 zł. * 19%) - 44,17zł. (miesięczna kwota wolna od podatku)= 0 zł.
Wszystkie koszty, które będą służyły osiągnięciu przychodów,
będzie można odliczyć od przychodu, jeżeli będą one udokumentowane
fakturami VAT lub ew. rachunkami.
Co miesiąc konieczne również będzie składanie deklaracji o osiągniętym
dochodzie z DG - PIT-5.
W rozliczeniu rocznym - do dochodów z renty dodamy dochody z DG.
I w przypadku braku odliczeń np. rehabilitacyjnych, to w rezultacie końcowym wyjdzie
kwota podatku do zapłaty równa 19% * osiągnięty dochód netto z DG.
Pozdrawiam Piotr

5. Data: 2003-10-02 15:22:36

Od: "LM" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na początek sprowadzę Cię na ziemię - zastanów się dobrze, czy przy takich
dochodach rozpoczęcie działalności gospodarczej w ogóle ma sens (czy nie
lepiej np. zrobić to samo na umowę o dzieło). Poniżej krótkie uzasadnienie:

Z tego co widzę nie jesteś zupełnie obeznany w temacie, więc masz dwie
możliwości: albo przekazać prowadzenie swojej księgowości do jakiegoś biura
rachunkowego (szacunkowy koszt od 50 PLN na prowincji do ok 200 PLN w
stolicy), albo prowadzić ją samemu, ryzykując że narobisz błędów i będziesz
musiał płacić kary przeyższające być może Twój roczny dochód z tytułu
działalności :- ((( Sugeruje w tym przypadku zaopatrzyc sie jednak w jakis
przyzwoity system komputerowy (ok. 200 PLN), ktory wiekszosc operacji wykona
za Ciebie. Zobacz www.wapro.pl, czy www.insert.pl - programy wf-kaper i
rachmistrz - jest pewnie i wiele innych.

Kolejna sprawa: ZUS. O ile podatek płacisz od dochodów, to składki na ZUS
płacisz niekoniecznie zależnie od tego jakie dochody osiągasz. Z treści
mejla wnioskuję, że masz ustalone prawo do renty, więc będzie to tylko
składka zdrowotna, ale i tak w wysokości ok. 130 PLN miesięcznie. Znaczną
część tej składki odlicza się od podatku, ale łatwo zauważyć, że w Twoim
przypadku podatek ten będzie rzędu 30 PLN, zatem 100 złotych musisz wyłożyć
z zysku - zostaje 50 PLN. Chyba że można to odliczenie kompensować z
podatkiem od renty, ale nie wydaje mi się aby było to możliwe wcześniej niż
na koniec roku - w zeznaniu rocznym.

To tyle w kwestiach ogólnych. Gdybyś jednak mimo wszystko zdecydował się na
prowadzenie działalności, to kilka uwag:
1. Zwykle przy tego typu działalnosci (chyba nawet obowiazkowo) - prowadzi
się ksiege przychodów i rozchodow oraz zwykle jest sie takze platnikiem VAT
(chociaz to ostatnie nie jest chyba konieczne). Bycie platnikiem VAT oznacza
koniecznosc rozliczania tego VAT-u, ale takze daje mozliwosci jego
odpisywania od zakupow. Jesli robimy cos glownie dla firm - oplaca sie to,
jesli dla osob fizycznych - niekoniecznie (nie moga one odliczyc sobie VAT-u
i oprogramowanie jest dla nich 22% drozsze)
2.Jesli rozliczasz sie na podstawie ksiazki, to co miesiac, do 20 dnia
nastepnego miesiaca skladasz deklaracje PIT-5 dotyczaca podatku dochodowego.
3. Jesli jestes vatowcem - dodatkowo co miesiąc (lub kwartal - w zaleznosci
od opcji) - skladasz deklaracje VAT-7 do dnia 25 nastepniego miesiaca
4. Wzory deklaracji znajdziesz w kazdym urzedzie skarbowym lub na stronie
ministerstwa finansow www.mofnet.gov.pl
5. Dochod firmy sumuje sie z renta dopiero na koniec roku, w zeznaniu
rocznym
6.Generalnie podatek placi sie wlasnie od dochodu, czyli zyski minus koszty.
Trzeba tylko pamietac, ze nie wszystko moze byc kosztem podatkowym - nalezy
przeczytac w tym celu chociazby ustawe o podatku dochodowym od osob
fizycznych, a jesli jest sie vatowcem - takze ustawe o podatku VAT; no i
ordynacje podatkowa i pare rozporzadzen ministerstwa finansow :-(
7. Kazdy wydatek, ktory ma stanowic koszt musi byc udokumentowany - choc w
niektorych przypadkach dopuszczalne sa takze dowody wewnetrzne. Jesli biuro
bedziesz mial w domu mozesz np. odliczyc czesc kosztow telefonu
stacjonarnego (wymagany biling) oraz czesc kosztow utrzymania mieszkania
(czynsz, prad itp).
8. Pamietaj, ze musisz wykazac sie legalnoscia i dowodem zakupu kazdego
programu nie-twojego posiadanego na komputerze firmowym - w przeciwnym razie
nawet jak Cie nie lupna za piractwo, to moga Cie lupnac od strony
podatkowej - masz zysk bo uzywasz programu za ktory nie zaplaciles - wiec
powinienes od jego wartosci tak czy inaczej odprowadzic jakis podatek :-(

To z grubsza tyle - zycze powodzenia - i zdecydowanie zalecam zakup i
przeczytanie jakiejs ksiazki dotyczacej prowadzenia wlasnej dzialalnosci.

LM

6. Data: 2003-10-03 07:34:53

Od: "m" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za informacje, vatowcem nie jestem, rentę mam 490 złotych na rękę i
ZUS twierdzi że nie będę płacił składki zdrowotnej od DG. Działalność traktuję
nie tyle jako zysk ale jako raczej sposób na podniesienie morale. Do tej pory
sprzedałem 4 sztuki programu nielegalnie bez DG i wszyscy kupujące chcieli
rachunek firmowy a nie babranie się w umowy o dzieło. Wystawiłem im rachunek
bez DG i to mnie trochę zmartwiło dlatego zarejestrowałem DG.
======
[...]
co to znaczy ta miesięczna kwota wolna od podatku skoro w rozliczeniu rocznym
muszę dodać dochody z renty i DG, z ich sumy płacę podatek i z tego wyjdzie że
i tak z DG muszę zapłacić podatek?
=======
[...]
=========

a co to jest karta podatkowa? czy łatwiej się ją prowadzi niż księga PiR? bo
może to wybiorę -kosztów to może nawet nie będę miał żadnych a wpisy ze
sprzedaży jeden na miesiąc.
Czy mam posiadać jeszcze inne rejestry, środków trwałych itp.?

7. Data: 2003-10-03 08:59:22

Od: "LM" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "interpio" <i...@f...polbox.pl> napisał w wiadomości
[...]

Fakt - tego nie doczytalem, sorry za wczesniejsze wprowadzenie w blad

LM

8. Data: 2003-10-03 09:05:45

Od: "interpio" <i...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik LM <m...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@2...17.164.114...

> [...]
> prowadzenia tej działalności."
>

> Fakt - tego nie doczytalem, sorry za wczesniejsze wprowadzenie w blad

Żaden błąd, mój znajomy inwalida też I grupy, jeszcze jak prowdził DG w ubiegłym roku
to płacił całą składkę zdrowotną, ta zmiana chyba jest nowa albo była wcześniej
ukrywana przez ZUS.

9. Data: 2003-10-03 09:34:42

Od: "interpio" <i...@f...polbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Działalność traktuję nie tyle jako zysk ale jako raczej sposób na >podniesienie
morale.

Mieć a nie mieć 150 zł. to jest 300 zł. różnicy

>Wystawiłem im rachunek bez DG i to mnie trochę zmartwiło dlatego >zarejestrowałem
DG.

rachunki muszą być wystawione po dacie zarejestrowania DG,
w przeciwnym razie w razie kontroli to kodeks karno-skarbowy

> i tak z DG muszę zapłacić podatek?

tak, kwota wolna od opodatkowania, jest jedna i ta miesięczna kwota wolna od
opodatkowania 44,17 zł
pomniejsza wartość podatku należnego z renty

> a co to jest karta podatkowa? czy łatwiej się ją prowadzi niż księga PiR?
tak, przy karcie podatkowej nie trzeba prawie wcale prowadzić dokumentacji, ale ta
forma jest zarezerwowana
dla określonego kręgu podatników min. nie świadczących usług lub produktów o
charakterze niematerialnym,
czyli np. jesteś obrotny, masz karuzelę i zarabiasz na niej to wtedy co miesiąc
płacisz stały podatek ;-)
w przypadku sprzedaży własnego oprogramowania jest to nie możliwe

Prowadzenie PKPiR przy takiej niewielkiej działalności jest proste,
i w tym przypadku trzeba będzie wpisywać tylko osiągnięte przychody

Bardzo ważne o ile nie najważniejsze jest to co napisał LM
[...]

Pozdr. Piotr

P.S. Polecam Panu książkę Włodzimierza Markowskiego "ABC SMALL BIZNESU" - można z
niej dowiedzieć się wszystkiego o małej księgowości

10. Data: 2003-10-03 14:23:41

Od: "m" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

===========
postaram się dostać tę książkę
a jeśli DG mam w domu i mam dwa komputery to czy mogę powiedzieć że jeden z
nich należy do członka rodziny a na drugim prowadzę działalność ? Na drugim mam
legalne oprogramowanie na pierwszym jest jeden program nielicencjonowany
(windows98)

zakup
Marek Plura - kandydat do Rady Pozytku Publicznego
Testeo de News
Z życia wzięte blog szpitalny
Re: Nude Neighbour Tanning