AEROJONY - nieznane zagrozenie

1. Data: 2000-04-27 18:37:09

Temat: AEROJONY - nieznane zagrozenie
Od: Jerzy Jaskowski <j...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Po raz pierwszy do publicznej wiadomosci opracowanie o niedocenianym
zagrozeniu i praktyczne w Polsce nie badanym. Nadal brak norm skazenia
srodowiska tym czynnikem.
Zapraszmy na strony Franciszkanskiego Ruchu Ekologicznego:
http://free.ngo.pl/frekol

1. Data: 2000-04-28 13:59:22

Temat: Re: AEROJONY - nieznane zagrozenie
Od: "Krzysztof Ciesielski" <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Jaskowski napisał(a) w wiadomości: <3...@a...gda.pl>...
> [...]
>srodowiska tym czynnikem.
>Zapraszmy na strony Franciszkanskiego Ruchu Ekologicznego:

Trochę to może nie na temat - ale tylko trochę, bo wszak o edukację chodzi.
Artykuł jest co najmniej dziwny. Po pierwsze - brak jest informacji o
ewentualnym szkodliwym wpływie aerojonów na organizm. Ale może coś będzie
dalej - to dopiero pierwsza część. Warto jednak wspomnieć, że jony - czy
ogólnie ładunki elektryczne - oddziałują tylko z innymi ładunkami
elektrycznymi. Organizm ludzki zbudowany jest z cząstek elektrycznie
obojętnych a na nie pole elektrostatyczne - do tego tak słabe, jak może
wytworzyć ładunek rzędu 10e - nie oddziałuje w sposób znaczący.
A co do samej treści artykułu. Przede wszystkim narzuca się jedna uwaga -
wszelkie zawarte w nim informacje są dość stare - pochodzą bowiem z lat co
najwyżej 80 (informacje o elektrowniach jądrowych są jeszcze starsze -
najnowsze z 78 roku). W tabeli pierwszej brak jest podanych jednostek
energii - a jednostka to informacja nie mniej istotna niż sama wartość
liczbowa. W tabeli drugiej popełniono - moim zdaniem - ewidentną pomyłkę.
Podawany jest tam bowiem promień aerojonów w metrach. Wartości zaś są rzędu
10^10 (1 i 10 zer). Jest to rząd wielkości średnicy Ziemi. Podejrzewam - co
potwierdza następna tabela - że wykładnik przy 10 powinien byc podany z
minusem - oczywiście, jeśli dobrze zrozumiałem sens promienia aerojonów wg
Autora artykułu. W tej samej tabeli podawana jest koncentracja aerojonów -
brak jest informacji GDZIE jest taka ich koncentracja: w wyższych partiach
atmosfery (jonosfera) czy przy powierzchni Ziemi.

Słowem - jest to typowy dla FRE panikarski artykuł posiłkujący się mętnymi
informacjami o wątpliwej - ze względu choćby na wiek - wartości.

Pozdrawiam

K. Ciesielski

1. Data: 2000-05-09 16:48:21

Od: Jerzy Jaskowski <j...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Ciesielski napisał(a):

> [...]
> obojętnych a na nie pole elektrostatyczne - do tego tak słabe, jak może
> wytworzyć ładunek rzędu 10e - nie oddziałuje w sposób znaczący.

Niestety przykro mi ale wszytkie wymiany w organiźmie maja charakter
elektryczny. Związane jest to ze stałą dysocjacji. Jest to zjawisko fizyczne
niezależne od naszej woli. Po drugie każda błona komórkowa ma ładunek
powierzchowny ujemy. Szybkość transportu kationów zależy od wielkości tego
ładunku.

> [...]
> minusem - oczywiście, jeśli dobrze zrozumiałem sens promienia aerojonów wg

Oczywiście jest to ewidentna pomyłka
Dziękuję
jj

> [...]

> Słowem - jest to typowy dla FRE panikarski artykuł posiłkujący się mętnymi
> informacjami o wątpliwej - ze względu choćby na wiek - wartości.

Czy panikarski? w którym miejscu?
Faktem jest, że brak nowych prac a ubytek masy ciała kosmonautów ziązany jest z
właśnie bratkiem pola . Niestety o tym się oficjalnie nie pisze. Jeżeli jestem
w błędzie to proszę o podanie prac, któe poruszają powyższe zagadnienie.

> Pozdrawiam
>
> K. Ciesielski

FORUM EKOLOGICZNE - nowy numer
GRATIS ściągi na maturę - polski
Anonimowa ankieta internautow polskich...
Przecieki matury
Konferencja KAPITAL 2000