Alice Miller oo przemocy

1. Data: 2013-07-03 15:29:33

Temat: Alice Miller oo przemocy
Od: "LeoTar" <L...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

- Skąd wyrasta przemoc? Alice Miller
Od paru lat mamy już dowody na to, że niszczące skutki traumatycznych
przeżyć z dzieciństwa wiążą się z kosztami, których nie można uniknąć, a
które musi płacić społeczeństwo. Wciąż jednak nie wolno nam przyznać się,
jaka jest skala tego zjawiska.

Ta wiedza dotyczy dosłownie każdego z nas i - gdyby była rozpowszechniana
dostatecznie szeroko - musiałaby prowadzić do fundamentalnych zmian
społecznych, przede wszystkim do zatrzymania ślepej eskalacji przemocy.
Dalej rozwijam tę myśl w dwunastu punktach.

1. Wszystkie dzieci rodzą się po to, aby rosnąć i rozwijać się, aby żyć i
kochać, wyrażać swoje myśli i uczucia oraz chronić siebie.

2. Do swego rozwoju dzieci potrzebują szacunku i ochrony dorosłych,
traktujących ich serio, kochających i gotowych do rzetelnej pomocy - aby
mogły stać się zdolne do poruszania się w świecie.

3. Kiedy te żywotne potrzeby pozostaną niezaspokojone, a zamiast tego dzieci
służą dorosłym do zaspokajania ich potrzeb - są wykorzystywane, bite,
karane, nadużywa się ich i manipuluje nimi, są zaniedbywane i oszukiwane - i
żaden świadek się temu nie przeciwstawi, to taka sytuacja trwale narusza ich
integralność.

4. Normalną reakcją na krzywdę powinny być złość i cierpienie, ponieważ
jednak dzieciom w tak raniącym środowisku nie wolno wyrażać swojej złości, a
nie da się znieść takiego bólu w pełnej samotności, są one zmuszone tłumić
swoje uczucia, wypierać wszystkie bolesne wspomnienia i idealizować
krzywdzicieli. Później nie będą pamiętały krzywd, jakie im wyrządzono.

5. Oddzielone od swojej pierwotnej przyczyny, przeżywane przez dzieci
uczucia złości, beznadziejności, rozpaczy, tęsknoty, lęku i bólu znajdą w
przyszłości ujście w destrukcyjnych działaniach wymierzonych w innych ludzi
(przestępstwa, masowe morderstwa) lub w siebie samych (narkomania,
alkoholizm, prostytucja, zaburzenia psychiczne, samobójstwa).

6. Jeżeli taki człowiek zostanie rodzicem, będzie często akty zemsty za złe
traktowanie w dzieciństwie kierował przeciwko własnym dzieciom, z których
zrobi kozły ofiarne. Nadal w naszym społeczeństwie krzywdzenie dzieci- jeśli
się je uważa za wychowywanie - jest akceptowane, a nawet poważane. Tragedia
polega na tym, że rodzice biją swoje dzieci, aby uniknąć uczuć, których
źródłem jest to, jak sami byli traktowani przez swoich rodziców.

7. Jeśli krzywdzone dziecko ma nie zostać przestępcą albo pacjentem
psychiatrycznym, najważniejsze jest, aby przynajmniej raz w życiu zetknęło
się z kimś, kto wie i nie ma żadnych wątpliwości, że to otoczenie jest
winne, a nie bezradne bite dziecko. W tym sensie od poziomu wiedzy lub
ignorancji w społeczeństwie zależy to, czy jego życie zostanie uratowane,
czy zniszczone. To wielka szansa dla krewnych, pracowników socjalnych,
terapeutów, nauczycieli, lekarzy, psychiatrów, urzędników i pielęgniarek -
wspierać dziecko i wierzyć mu.

8. Dotychczas społeczeństwo chroniło dorosłych i obwiniało ofiarę. Było
współwinne w swojej ślepocie, usprawiedliwianej przez różne teorie, wciąż
trzymając się zasad pedagogicznych pradziadków, zgodnie z którymi dzieci są
postrzegane jako przebiegłe i złośliwe istoty, opanowane przez złe
skłonności, które wymyślają kłamstwa i atakują swoich niewinnych rodziców
albo pożądają ich seksualnie. Tymczasem w rzeczywistości dzie ci mają
skłonność do obwiniania siebie za okrucieństwo rodziców i rozgrzeszania
tych, których mimo wszystko kochają i całkowicie zwalniają od
odpowiedzialności.

9. Od jakiegoś czasu można już dzięki nowym metodom terapii udowodnić, że
wyparte traumatyczne przeżycia z dzieciństwa zapisują się w ciele i poprzez
nieświadomą część naszej psychiki wywierają wpływ w dorosłym życiu. Wiemy
już, że nawet niemowlę od pierwszych chwil swego życia reaguje zarówno na
czułość, jak i na okrucieństwo, i że się ich uczy od samego początku.

10. W świetle naszej najnowszej wiedzy, kiedy urazy z dzieciństwa już nie
muszą pozostawać pod osłoną ciemności, nawet najbardziej absurdalne
zachowania odsłaniają swoją dotąd ukrytą logikę.

11. Nasze uwrażliwienie na okrucieństwo, z jakim traktuje się dzieci -
okrucieństwo, któremu dotychczas powszechnie zaprzeczano - i na jego skutki
już niedługo doprowadzi do tego, że przekazywanie przemocy z pokolenia na
pokolenie zostanie przerwane.

12. Osoby, których integralność nie została naruszona w dzieciństwie, które
były chronione, szanowane przez rodziców i z którymi postępowali oni
uczciwie, będą - zarówno w młodości, jak i w dorosłości - inteligentne,
wrażliwe, współczujące, otwarte. Będą cieszyć się życiem i nie będą mieć
żadnej potrzeby zabijania czy choćby krzywdzenia innych ani siebie. Tacy
ludzie będą korzystać ze swojej siły, żeby się bronić, a nie żeby atakować.
Nie będą w stanie robić nic innego, jak szanować i chronić słabszych od
siebie, również dzieci, ponieważ tego nauczyli się z własnego doświadczenia
i ponieważ taka wiedza (a nie doznane okrucieństwa) gromadziła się w nich od
początku. Dla nich będzie czymś niepojętym, że poprzednie pokolenia musiały
zbudować gigantyczny przemysł wojenny, aby poczuć się wygodnie i bezpiecznie
na tym świecie. A ponieważ nie będzie nimi podświadomie kierował impuls
bronienia się przed zastraszeniem, którego doświadczyli bardzo wcześnie,
będą radzić sobie z obawami i zagrożeniami w dorosłym życiu bardziej
racjonalnie i twórczo.

[na podstawie http://www.alice-miller.com]
Źródło: http://www.swiatproblemow.pl

2. Data: 2013-07-03 15:50:42

Temat: Re: Alice Miller oo przemocy
Od: CookieM <t...@d...not.spam> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 03.07.2013 15:29, LeoTar pisze:
> - Skąd wyrasta przemoc? Alice Miller
[...]
Pozostaje pytanie, czy stworzenie społeczeństwa opartego na współpracy i
zaufaniu a nie hipokryzji i agresji jest możliwe w tak zdziczałym i
paranoicznym jak polskie, gdzie obowiązują niepisane maksymy "dzieci i
ryby głosu nie mają" i "śmierć frajerom"? Jak mówi Ewangelia, korzeniem
wszelkiego zła jest chciwość. Reguły rządzące cywilizacją poddane są tej
ludzkiej słabości.

3. Data: 2013-07-03 16:07:58

Od: "LeoTar" <L...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "CookieM" <t...@d...not.spam> napisał w wiadomości

> [...]

> ryby głosu nie mają" i "śmierć frajerom"? Jak mówi Ewangelia, korzeniem
> wszelkiego zła jest chciwość. Reguły rządzące cywilizacją poddane są tej

Problem dotyczy nie tylko polskiego społeczenstwa lecz zjawiska globalnego.
A co najgorsze jest to zjawisko tylko po części uswiadomione. Mówiąc o
przemocy fizycznej dotykamy zaledwie fragmentu złożonego zjawiska jakim jest
przemoc wobec bezbronnego dziecka. O wiele bardziej perfidną jest przemoc
emocjonalna, z której tak dzieci jak i ich oprawcy nie zdają sobie sprawy, a
która występuje pod postacia wymuszania, nakazywania, zakazywania,
manipulowania, etc. Dziecko jest zmuszane do rezygnacji z realizacji swoich
pragnień i doświadczeń, które zakazane nie pozwalaja sie dziecku uczyć zycia
w zaufaniu do samego siebie. Brak zaufania do siebie samego wyklucza
możliwość ufania komukolwiek innemu a także podtrzymuje brak poczucia
własnej wartości.

A co do chciwości to jest tylko jednym z efektów ubocznych
zakazowo-nakazowego sposobu wychowania.

--
Władek Tarnawski
LeoTar - Sunrise Services

4. Data: 2013-07-03 17:15:50

Od: "zdumiony" <z...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "LeoTar" <L...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> swoich pragnień i doświadczeń, które zakazane nie pozwalaja sie dziecku
> uczyć zycia w zaufaniu do samego siebie. Brak zaufania do siebie samego

Jakie pragnienia masz na myśli?? Czy chodzi o chęć przelecenia rodzica?

5. Data: 2013-07-03 17:20:50

Od: CookieM <t...@d...not.spam> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 03.07.2013 17:15, zdumiony pisze:
[...]
> Jakie pragnienia masz na myśli?? Czy chodzi o chęć przelecenia rodzica?
Po bandzie jedziemy, co?

6. Data: 2013-07-03 17:42:11

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 03 Jul 2013 15:50:42 +0200, CookieM napisał(a):

> Jak mówi Ewangelia, korzeniem
> wszelkiego zła jest chciwość. Reguły rządzące cywilizacją poddane są tej
> ludzkiej słabości.

A niby czyjej mają być poddane? - mrówki jeszcze cywilizacji nie założyły
:->
--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a

7. Data: 2013-07-03 18:06:16

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 3 Jul 2013 17:15:50 +0200, zdumiony napisał(a):

> Użytkownik "LeoTar" <L...@w...pl> napisał w wiadomości
>
> Jakie pragnienia masz na myśli?? Czy chodzi o chęć przelecenia rodzica?

:-)))))))))))

8. Data: 2013-07-03 19:36:05

Od: "LeoTar" <L...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

>W dniu 03.07.2013 17:15, zdumiony pisze:

> [...]

> Po bandzie jedziemy, co?

Jak zwykle. Pocieszam się jednak, że nie jestem pierwszy. Chociaż w polskim
ciemnogrodzie - kto to wie - pewnie jestem pierwszy. :)

9. Data: 2013-07-03 19:51:55

Od: "LeoTar" <L...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zdumiony" <z...@j...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "LeoTar" <L...@w...pl> napisał w wiadomości

> Jakie pragnienia masz na myśli?? Czy chodzi o chęć przelecenia rodzica?

Dlaczego takie brzydkie "przelecieć" ?

Dlaczego tak trudno jest zaakceptować, że dziecko może chcieć doswiadczyc
swojego "pierwszego razu" z RODZICAMI, z obojgiem rodziców w atmosferze
szacunku dla dziecka i wzajemnego zaufania oraz bez ryzyka niepowodzenia
tego do.świadczenia. Bez ryzyka, które kładzie sie potem cieniem na całe
dorosłe życie, potem juz nie dziecka. Ten "pierwszy raz" to wzorzec relacji
między Kobietą i Mężczyzną, który wyryty zostaje w pamięci dziecka na całe
życie a więc powinien być DOSKONAŁY. Warunkiem osiągnięcia CELu inicjacji w
rodzinie musi być wyzwolenie sie rodziców dziecka z jarzma ich przeszłości,
w której dokonało sie wiele przemocy o czym pisze Alice Miller. Muszą sie
rodzice uwolnić od tego aby nie zrobić z dziecka niewolnika emocjonalnego i
aby hasło "wolność, równość, braterstwo" nie zmieniło się w przeciwne
"niewola, totalna nierówność i totalne uzależnienie".

10. Data: 2013-07-03 20:03:26

Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

zdumiony wrote:

> Jakie pragnienia masz na myśli?? Czy chodzi o chęć przelecenia rodzica?

Raczej zabawy w lekarza z synem/córką sąsiadów.
To dziwne, bo ja raczej wolałem przynajmniej do lat 13 raczej czytać książki
niż bawić się w lekarza z kuzynką. Mniej więcej od w/w wieku się to
zmieniło, ale to już insza sprawa.

--
????
???

lewatywa mózgu
Atak psychozy po bath salts [film]
Re: Ludzie są poranieni ...
Czy bicie to jedyna forma przemocy wobec dzieci ?
Do czego gejom adopcja dzieci?