BARDO PILNE !! - Wyniki badań histopatologicznych

1. Data: 2004-06-02 07:24:44

Temat: BARDO PILNE !! - Wyniki badań histopatologicznych
Od: "Rostov" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzien dobry, mam nastepujace pytanie :

Jak dlugo trzeba czekac na wyniki badan histopatologicznych w zaleznosci od
ich rodzaju ? Chodzi mi o :

- Cytologię złuszczeniową
- Biopsję aspiracyjną cienkoigłową (BAC, punkcja)
- Biopsję gruboigłową (oligobiopsja)
- Biopsję wiertarkową
- Biopsję otwartą
- Biopsję śródoperacyjną (badanie doraźne, intra)
- Diagnostyczne otwarcie jamy brzusznej

Proszę o podanie przybliżonej liczby dni

archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

2. Data: 2004-06-02 09:48:11

Od: "Krzysztof (Suzuki Nakai)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> - Cytologię złuszczeniową
> - Biopsję aspiracyjną cienkoigłową (BAC, punkcja)
oba punkty - tego samego dnia po otrzymaniu do zakładu (naturalnie jeśli
zostanie dostarczone w rozsądnych godzinach). Chyba że materiał z płynu do
odwirowania i zrobienia kostki - wtedy - patrz poniżej 'biopsja otwarta' -
na trzeci dzień.

> - Biopsję gruboigłową (oligobiopsja)
silnie zależy od okolicy i koniecznych badań dodatkowych. Np. sutek - patrz
poniżej 'biopsja otwarta' - czyli na trzeci dzień. Nerka ok. 3-4 dni jeśli
nie wejdzie w międzyczasie łikend i nie trzeba dodatkowych badań. To
ultrastruktura trwa.

> - Biopsję wiertarkową
Chodzi o trepano ze szpiku albo kości? Zależy od odwapnienia.
Trudno jednoznacznie powiedzieć, bo zależy od właściwości samego materiału.
Z tydzień trzeba liczyć co najmniej.

> - Biopsję otwartą
> - Diagnostyczne otwarcie jamy brzusznej
Oba punkty: dzień 1. otrzymanie i pobranie, dzień 2. po poł. są preparaty,
na 3. dzień w południe wynik wydrukowany i wysłany/do odbioru. Czyli na
trzeci dzień.

> - Biopsję śródoperacyjną (badanie doraźne, intra)
W ciągu kilkudziesięciu minut informacja telefoniczna, wynik na papierze
tego samego dnia, normalną drogą na drugi dzień. Preparaty ostateczne jak
histologia typowa, na trzeci dzień (patrz punkt wyżej).

Uwaga ogólna. Do powyższych czasów należy dodać 1-2 doby na każdą serię
badań specjalnych (immunohistochemia), a takich serii może być kilka.
Badania molekularne - trzeba liczyć z tydzień. Ultrastruktura 3-4 dni.
Konsultacja - różnie.
W praktyce pewnie z 80% przypadków wynik jest na trzeci dzień, a prawie
wszystkie w ciągu następnych 1-3 dni. W trudnym przypadku maksymalny czas
może być bardzo długi. Jednak ponad 2 tygodnie wychodzi tylko wyjątkowo.
Mój rekord (materiał sekcyjny ;-)) to ok. roku, ale przypadek pojechał
sobie do Szwajcarii i z powrotem.

Uwaga bardziej ogólna. POWYŻSZE CZASY MOGĄ SILNIE ZALEŻEĆ OD WYPOSAŻENIA I
ORGANIZACJI PRACOWNI. Krótszych raczej nie da się uzyskać rutynowo (drobne
biopsje mogą być przeprowadzone w kilka godzin, ale wymaga to specjalnej
metodyki i organizacji), natomiast czasy te mogą być dłuższe, zwłaszcza gdy
pracownia nie jest zautomatyzowana. TRZEBA PYTAĆ W KONKRETNYM ZAKŁADZIE.

--
Krzysiek, EBP
- Nie sądziłam, że on jest taki ... ludzki.

3. Data: 2004-06-02 10:40:07

Od: "Rostov" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>pracownia nie jest zautomatyzowana. TRZEBA PYTAĆ W KONKRETNYM ZAKŁADZIE.

Serdecznie dziękuję, bardzo mi pomogłeś :).

4. Data: 2004-06-02 14:51:26

Od: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof (Suzuki Nakai) napisał(a) w wiadomości:
<1xv8zx66qfkpk$.z9erokfb8v1z.dlg@40tude.net>...

[w sumie dobrze napisal]

jedna drobna korekta:

Trepanobiopsja odwapniana w odwapniaczach opartych o kwasy jest dostarczana
na biurko patologowi w jeden do dwoch dni pozniej, niz badanie rutynowe. W
naszej pracowni (ponad 1200 trepano rocznie) jest to czwarty dzien od
otrzymania. Jak dobrze pojdzie tegoz dnia na popoludnie jest diagnoza.
Nie robi sie jej wiertarka, tylko igla. Istnieje rzadko uzywana technologia
biopsji rzeczywiscie wiertarkowej, stosowana glownie przez ortopedow do
zmian guzowatych kosci. Czas obrobki, jak trepano.

uklony

Z. Rudzki
specjalista patomorfolog

5. Data: 2004-06-02 16:03:58

Od: "Rostov" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>biopsji rzeczywiscie wiertarkowej, stosowana glownie przez ortopedow do
>zmian guzowatych kosci. Czas obrobki, jak trepano.

Również bardzo serdecznie dziękuję za wyczerpującą o odpowiedź :)

6. Data: 2004-06-03 08:47:36

Od: "Krzysztof (Suzuki Nakai)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Krzysztof (Suzuki Nakai) napisał(a) w wiadomości:
> <1xv8zx66qfkpk$.z9erokfb8v1z.dlg@40tude.net>...
>
> [w sumie dobrze napisal]
>
> jedna drobna korekta:

Bo mu się nie chciało do piwnicy schodzić i ZR pytać...

--
Krzysiek, EBP
Chi beve birra campa cent'anni

[OT] Oprogramowanie dyspozytorni szpitalnych
Raport KS-SWD Odtwierdzanie - Pilne
Hipotrofia, brak przeplywu pepowinowego.
leczenie kanałowe, złamane wiertło
Oczka u malca!!