Brązowe liście winogron

1. Data: 2005-12-01 12:46:39

Temat: Brązowe liście winogron
Od: "Jadzia Chudzik" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Co roku na liściach winogron pojawiają się brązowe plamy.
Owoce gniją. Nie pomaga ścinanie gałęzi.
Jest na to jakaś rada?

2. Data: 2005-12-01 13:45:01

Temat: Maczniak rzekomy winorośli
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:dmmqhf$dfj$1@nemesis.news.tpi.pl Jadzia Chudzik
<j...@o...pl> napisał(a):

> Co roku na liściach winogron pojawiają się brązowe plamy.

Hejka. Mączniak rzekomy winorośli (Plasmopara viticola)
Jest najgroźniejszą chorobą, która poraża wiele odmian winorośli.W
przypadku wczesnej infekcji mogą zostać zniszczone wszystkie kwiatostany i
zawiązki owoców a uszkodzenia liści i pędów powodują takie osłabienie
winorośli, że stają się one bardziej wrażliwe na mróz i słabiej owocują w
kolejnym roku. Pierwsze objawy chorobowe pojawiają się w maju na wierzchniej
stronie liścia w postaci nieregularnych, jasnozielonych lub oliwkowożółtych
owalnych plam. W przypadku deszczowej pogody, w warunkach dużej wilgotności
powietrza, w miejscach plam na dolnej stronie liści pojawia się biały, lekko
błyszczący nalot zarodników grzyba. Później porażona tkanka liścia
brunatnieje i zamiera. Powstają suche, nekrotyczne plamy zazwyczaj
ograniczone nerwami liści. Liście się zwijają i mogą nawet opadać. Porażone
młode pędy, ogonki liściowe i szypułki kwiatowe ulegają deformacji i robią
się zgrubiałe. W wyniku wczesnej infekcji jagody pokrywają się białym
nalotem grzyba, a w przypadku infekcji późniejszej więdną, robią się
skórzaste, pomarszczone i przybierają czerwonawe, marmurkowe zabarwienie.
Zapobieganie polega na dokładnym wygrabianiu i paleniu opadłych liści
jesienią w celu zniszczenia zimujących zarodników przetrwalnikowych grzyba.
Unikaniu zwilżania roślin w trakcie podlewania. Właściwym cięciu, nawożeniu
i odchwaszczaniu plantacji aby poprzez nadmierne zagęszczenie krzewów nie
stworzyć warunków (duża wilgotność, brak przewietrzania) sprzyjających
rozwojowi choroby oraz uprawie odmian o podwyższonej odporności na mączniaka
rzekomego.
Zwalczanie polega na opryskiwaniu winorośli fungicydami Miedzian 50,
Dithane M-45 i Penncozeb 80 WP bezpośrednio przed kwitnieniem, zaraz po
kwitnieniu oraz gdy owoce mają wielkość grochu. W okresie przewlekłych
opadów dalsze zabiegi wykonywać w miarę potrzeby co 10 - 14 dni.
Pozdrawiam fitopatologicznie Ja...cki

3. Data: 2005-12-01 13:56:16

Temat: Szara pleśń
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

<j...@o...pl> napisał(a):

> Owoce gniją. Nie pomaga ścinanie gałęzi.

Hejka. Szara pleśń (Botritis cinerea)
Choroba występuje przeważnie tylko w latach wilgotnych i na zbyt
zagęszczonych plantacjach. Grzyb głównie infekuje dojrzewające owoce. Na
początku pojawiają się plamy stopniowo obejmujące całe jagody. Brunatnieje
skórka owoców a następnie pęka i oddziela się od miąższu. Przy wilgotnej i
chłodnej pogodzie na gronach tworzy się kożuchowaty siwobiały nalot. Szara
pleśń infekuje także zawiązki owoców, liście i wierzchołki pędów, które
pokrywają się szarym, pylącym nalotem. Porażone kwiatostany czernieją i
zasychają. Objawy szarej pleśni mogą wystąpić pod osłonami późną jesienią i
w zimie na zdrewniałej łozie szczególnie w miejscach cięć po pasierbach i
wąsach w postaci grubego białego nalotu.

> Jest na to jakaś rada?

Euparen nie jest dopuszczony w uprawach sadowniczych. :-( Nie
dopuszczać do zbytniego zagęszczenia winorośli. Wcześnie wycinać porażone
części rośliny
Pozdrawiam mikologicznie Ja...cki

4. Data: 2005-12-01 20:36:21

Temat: Re: Brązowe liście winogron
Od: "Zdziwiony" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co roku na liściach winogron pojawiają się brązowe plamy.
> Owoce gniją. Nie pomaga ścinanie gałęzi.
> Jest na to jakaś rada?

Przedziwne zjawisko, plamy dziwne i owoce też.

5. Data: 2005-12-01 23:35:50

Od: "Moon" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jadzia Chudzik" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> Co roku na liściach winogron pojawiają się brązowe plamy.
> Owoce gniją. Nie pomaga ścinanie gałęzi.
> Jest na to jakaś rada?

może przesadzić w suchsze miejsce?
bo z mączniakiem to zabawa w koło macieju.
u mnie, winorośl na południowej stronie domu łapie mączniaka, a na
wschodniej nie.
troszke inna ziemia i deszcz tak na wschodniej nie zacina.

moon

Toplista www.ogrody.toplista.pl
Toplista www.ogrody.toplista.pl
"Gdzie ci ogrodnicy??