Ciasto drożdżowe, podpowiedzcie.

1. Data: 2004-08-23 11:20:20

Temat: Ciasto drożdżowe, podpowiedzcie.
Od: "MarcinB" <mn_b[a_może_by_tak_bez_spamu_?]@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pozdrawiam wszystkich z okazji poniedziałku!

:-)

Może ktoś mi może pomóc?

Mam taki problem: Stawiam pierwsze kroki w kuchni i uparcie chcę upiec DOBRE
ciasto drożdżowe.

Namierzyłem parę przepisów w sieci i w książkach. Wygląda na to, że jest ono
dość proste w wykonaniu. Zrobiłem parę ciast wg najbardziej odmiennych
przepisów. Wypracowałem swój przepis, który modyfikuję, sprawdzając co można
zmienić, żeby było lepsze.

W sumie moje ciasto ma świetny smak, ale. zawsze jest dość twarde,
sprężyste. Ja chciałbym, żeby było delikatne, tego jednego mu brakuje, a ja
nie wiem, co mam zrobić, żeby takie było.

Z góry dziękuję za podpowiedź.

Pozdrawiam MarcinB.

1. Data: 2004-08-23 11:41:48

Temat: Re: Ciasto drożdżowe, podpowiedzcie.
Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sprężyste. Ja chciałbym, żeby było delikatne, tego jednego mu brakuje, a ja
> nie wiem, co mam zrobić, żeby takie było.

Z ciastem drożdżowym jest sporo ceregieli.
Najpierw trzeba uaktywnić drożdże.
Później ciasto Dłuuuugo wyrabiać i odstawić do wyrośnięcia.
nastepnie uformować co się chce, i.......znów zostawić by wyrosło.
Przy tym jeszcze ciasto lubi ciepło. Nie lubi przeciągów.
O ! i już. Pozdrawiam Areta
Ps. Długo wyrabiać tzn, pareset razy ciasto "pomiętosić", by porządnie
wtłoczyć powietrze. :-)

1. Data: 2004-08-23 11:51:32

Od: "Gusiek" <a...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MarcinB" <mn_b[a_może_by_tak_bez_spamu_?]@go2.pl> napisał w
wiadomości news:4129d2f5$1@news.home.net.pl...
> W sumie moje ciasto ma świetny smak, ale. zawsze jest dość twarde,
> sprężyste. Ja chciałbym, żeby było delikatne, tego jednego mu brakuje, a
ja
> nie wiem, co mam zrobić, żeby takie było.

A ile dajesz masła? Bo im więcej, tym lepsze ciasto. A dodawać trzeba
roztopione (to na pewno wiesz0, powolutku i wyrabiać baaardzo długo, aż ręce
poodpadają :)
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2004-08-23 12:01:20

Od: "MarcinB" <mn_b[a_może_by_tak_bez_spamu_?]@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aretkka" <a...@p...onet.pl> napisała w wiadomości

> Najpierw trzeba uaktywnić drożdże.
Odhaczone.

> Później ciasto Dłuuuugo wyrabiać i odstawić do wyrośnięcia.
Ciasto zdradza objawy wyrobienia. To jest po Pi razy klamka półgodzinie
zabawy odłazi od czego trzeba i urywa się z ociąganiem przy próbie
podnoszenia misy "za ciasto".

> nastepnie uformować co się chce, i.......znów zostawić by wyrosło.
Ok.

> Przy tym jeszcze ciasto lubi ciepło. Nie lubi przeciągów.
Wyrastanie ćwiczę w piekarniku podgrzewanym do trzydziestu paru stopni.
Dolna grzałka, bez termoobiegu.
Te przeciągi wydają się by brzytwą, za którą warto się złapać. Niech no
tylko miną upały, to zrobię ciasto przy zamkniętym oknie. :-)

Dzięki.

1. Data: 2004-08-23 12:16:45

Od: "Bozenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"MarcinB" wrote in message
<...>
> Te przeciągi wydają się by brzytwą, za którą warto się złapać. Niech no
> tylko miną upały, to zrobię ciasto przy zamkniętym oknie. :-)

Powiem szczerze, ze nie przejmuje sie przeciagami... rosnie i w przeciagu...
ale ja jestem len i robie ciasto mikserowe tzn. nie wyrabiam recznie, a
tylko mikserem... ;) moze ono jest barziej odporne...

Bozenka z Wilna :)
sloneczna miodzio dziewczyna

1. Data: 2004-08-23 12:42:12

Od: "MarcinB" <mn_b[a_może_by_tak_bez_spamu_?]@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gusiek" <a...@W...onet.pl> napisał w wiadomości

> A ile dajesz masła? Bo im więcej, tym lepsze ciasto. A dodawać trzeba
> roztopione (to na pewno wiesz0, powolutku i wyrabiać baaardzo długo, aż
ręce
> poodpadają :)

Szczerze mówiąc sprawdzałem olej i margarynę MR (oczywiście nie
równocześnie). Ćwiczyłem proporcje do maks. około 200g margaryny na 0,5kg
mąki, zależnie od wariantu (testowane przeze mnie minimum to chyba 1/8
szklanki oleju uniwersalnego na 0,34kg mąki - tak gdzieś znalazłem w
przepisie).
Margaryna roztopiona i wystudzona (ale jeszcze płynna), żeby wszystko miało
w miarę tą samą temperaturę.

MarcinB

1. Data: 2004-08-23 12:48:43

Od: "MarcinB" <mn_b[a_może_by_tak_bez_spamu_?]@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bozenka" <b...@s...pw.edu.pl> napisał w wiadomości

> ale ja jestem len i robie ciasto mikserowe tzn. nie wyrabiam recznie, a
> tylko mikserem... ;) moze ono jest barziej odporne...

Ja krótko mieszam całość robotem z hakami. Jak się wszystko połączy, to
drewnianą łychą. Potem, jak ciasto już mniej się przylepia - ręcznie.

MarcinB

1. Data: 2004-08-23 12:49:19

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Szczerze mówiąc sprawdzałem olej i margarynę MR (oczywiście nie
> równocześnie). Ćwiczyłem proporcje do maks. około 200g margaryny na 0,5kg
> mąki,

200 g tłuszczu na 0,5 kg mąki to bardzo dużo, przy takiej ilości ma prawo
wyjśc piękny zakalec.
Ja daję na taką ilość najczęsciej 1/4 kostki, 100 g to maksymalna ilość.

Od pewnego czasu idę na łatwiznę - korzystam z miski tupperware i wcale
ciasta nie wyrabiam, tyle co zamieszam łyzką i odstawiam miske do innej
miski - z ciepłą wodą żeby ciasto wyrosło.
Ciasto jest puszyste, delikatne wiec nie widzę potrzeby żeby tracić czas i
siły na ręczne wyrabianie;-)

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2004-08-23 12:55:13

Od: "Bozenka" <b...@s...pw.edu.pl.terefere> szukaj wiadomości tego autora

> Ja krótko mieszam całość robotem z hakami. Jak się wszystko połączy, to
> drewnianą łychą. Potem, jak ciasto już mniej się przylepia - ręcznie.
> MarcinB

No widzisz... Ty jestes pracowity... :)
a ja od poczatku od konca mikserem bez brudzenia lapek ;)

1. Data: 2004-08-23 12:59:51

Od: "MarcinB" <mn_b[a_może_by_tak_bez_spamu_?]@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> 200 g tłuszczu na 0,5 kg mąki to bardzo dużo, przy takiej ilości ma prawo
> wyjśc piękny zakalec.
> Ja daję na taką ilość najczęsciej 1/4 kostki, 100 g to maksymalna ilość.

Jak pisałem: to był max (a juz miałem w głowie plan podciągnięcia statystyki
w górę). Nigdy (puk, puk w niemalowane) zakalec mi nie wyszedł. Upieczone
ciasto ma w zasadzie wszystkie cechy dobrego ciasta, jakie zdarzało mi się
jeść: równomierne, akuratne pęcherzyki, jest odpowiednio wyrośnięte, ale nie
pęka, więcej: ma nawet właściwy smak. Tylko jest dość twarde i sprężyste,
takie trochę gumowate (że tak to nazwę).

MarcinB

kuchnia arabska...
czy to sos chili?
krem/masa do ciasta